006

Runaway Groom And His 'Wonder Woman'
Please Subscribe to read the full chapter

“Wonwoo !”

“Yesul !”

Joshua berlari ke arah pasangan yang kelihatan cemas itu. Nasib menyebelahi dia bila dia dapat mengesan Yesul dan Wonwoo dengan mudah. Jangkaannya memang tepat. Memang Wonwoo ada bersama Yesul. Dia melajukan langkah tatkala melihat mereka berdua sudah masuk ke dalam perut van dan cuba untuk melarikan diri.

“Tunggu !” teriak Joshua kuat tanpa mengendahkan orang di sekeliling yang memandangnya dengan pandangan hairan. Lantaklah. Yang penting dia dapat menangkap Yesul dan Wonwoo.

“Cepat !” Wonwoo menghidupkan enjin van dan Yesul yang berada di bahagian penumpang memandang Joshua dari jauh.

“Joshua oppa…”

Wonwoo mengeluh perlahan setelah menjeling ke arah Yesul. Dia juga sempat mengerling ke arah Joshua yang bersungguh-sungguh mengejar mereka . Pedal minyak ditekan lantas dia memecut laju meninggalkan kawasan stesen bas itu.

“Sorry hyung…”

 

“Wonwoo !”

Joshua meraung bila van yang Wonwoo dan Yesul naiki meluncur laju meninggalkan dia di belakang. Sekali lagi, dia gagal. Joshua merengus. Takkan nak terus berputus asa? Dia memandang sekeliling dan matanya terhenti ke arah seseorang yang dia rasakan dapat menolongnya.

“Hey, awak boleh tolong saya tak? Emergency ni.” Joshua mendekati seorang gadis yang sedang menghidupkan enjin skuter yang ditunggangnya. Gadis itu menoleh. Baru saja dia nak mengenakan helmet namun kehadiran seseorang telah membantutkan niatnya.

“Eh, encik dalam bas tadi kan? Mintak tolong apa?” si gadis menyoal dengan dialek Busan yang tak pernah hilang. Joshua tak menjawab. Dia terus naik membonceng di atas skuter gadis itu. Si gadis tersentak.

“Kejar van tu. Cepat ! Cepat ! Saya dah tak ada banyak masa ! Ini kecemasan ! Cepat !” gesa Joshua tanpa banyak soal. Jari telunjuknya dihalakan ke arah sebuah van yang sudah beberapa meter jauh meninggalkan mereka.

Si gadis terpinga-pinga namun diikutkan jua permintaan Joshua.

Dia memecut skuternya laju mengejar van biru muda di hadapan. Joshua di belakang tak habis-habis meminta dia untuk menambah kelajuan skuternya.

 

“Weh ! Ada skuter kejar kita la ! Joshua oppa !” Yesul berkata kepada Wonwoo yang sedang fokus memandu. Wonwoo menjeling cermin pandang belakang. Skuter merah jambu yang berada di belakangnya dipandang dengan dahi berkerut. Dia terus melajukan van.

“Tak boleh laju lagi ke?” Joshua menyoal si gadis dengan nada yang agak kelam-kabut.

“Ini paling laju, encik !” balasnya panik. Tak pernah-pernah dia menunggang selaju itu. Dan tak pernah jugak dia membiarkan seorang lelaki asing membonceng di belakangnya. Ini kali pertama !

Aksi kejar-mengejar itu berlanjutan selama beberapa minit dan akhirnya, Joshua hilang jejak Wonwoo dan Yesul apabila skuter yang dia bonceng tersangkut di lampu isyarat. Joshua menghela nafas berat.

Bukan mudah sebenarnya nak mengejar ni. Satu saat pun tak boleh nak alpa. Senang je Wonwoo dan Yesul lesap. Joshua betul-betul rasa ralat.

 

 

Joshua mengesat peluh yang membasahi dahi dengan belakang tapak tangan. Rambutnya dikusutkan sekusut fikirannya. Macam-macam betul dugaan. Dia pun tak sangka yang dia boleh tersepit dalam keadaan yang macam ni.

“Nah ! Minum ni.”

Lamunan Joshua terhenti bila seseorang muncul di sebelahnya. Matanya dikelipkan beberapa kali sebelum menoleh. Gadis Busan yang membantunya mengejar Wonwoo dan Yesul tadi menghulurkan sebotol air mineral kepada Joshua.

“Terima kasih.” ucap Joshua seraya menyambut huluran gadis itu lagi.

“Sama-sama.” si gadis membalas sebelum meneguk air mineral yang berada di tangannya.

“Minta maaf” Joshua berkata lagi.

“Tak apalah. Hari ni hari encik. Mana tahu esok-esok hari saya. Saya harap kalau suatu hari nanti saya perlukan pertolongan emergency macam encik, encik takkan buat-buat lupa kat saya.” gadis Busan itu membalas sambil tersenyum sumbing ke arah Joshua.

Joshua tarik senyum tawar.

“Terima kasih untuk pertolongan awak tadi. Saya betul-betul menyusahkan awak.” Joshua rasa serba salah.

Gadis Busan sekadar menggeleng dan ketawa kecil. Bahu Joshua ditepuk perlahan.

“Jangan risau. Saya memang suka tolong orang.” ujarnya sambil tersengih. Joshua masih seperti tadi. Senyum tak berapa nak senyum.

“Ok la encik. Saya kena balik. Dah lewat ni.” gadis itu meminta diri dan Joshua mengangguk.

“Terima kasih sekali lagi.” Joshua menghantar gadis itu ke skuternya dan gadis itu tersenyum.

“Tak payah la cakap terima kasih banyak kali. Saya tak kisah. Pergi dulu, encik.” tutur si gadis Busan sebelum akhirnya meninggalkan Joshua di hadapan deretan kedai bersendirian. Joshua memandang skuter gadis yang menolongnya tadi sehingga ia hilang dari pandangan.

Keluhan kecil lahir dari mulutnya.

“Mana pulak aku nak cari diorang ni?” soal hatinya sendiri. Dia berjalan lemah sambil fikiran melayang jauh memikirkan nasibnya yang agak malang itu.

 

 

“Macam mana Joshua oppa boleh ada kat sini?” Yesul menggaru hujung dagunya sambil meneguk jus oren di dalam gelas.

“Boleh pulak kau tanya ? Kau la punya fasal !” Wonwoo menjawab setelah menghabiskan jus orennya. Gelasnya diletakkan di atas meja makan dengan kasar. Nasib tak pecah.

Yesul menginjak sedikit dari Wonwoo. Naik pekak telinganya dengar suara Wonwoo yang melengking tu. Tak habis-habis nak salahkan dia. Dari tadi, semua salah Yesul. Itu salah. Ini salah.

“Boleh tak kau jangan salahkan aku?” Yesul membalas.

Kata-kata Yesul membuatkan Wonwoo merengus. Memang tak boleh kalau tak salahkan Yesul. Mesti Joshua dapat kesan keberadaan mereka lepas dia contact Yesul pagi tadi. Joshua dapat kesan Yesul melalui isyarat telefon tu la rasanya. Dunia sekarang dah moden. Senang sangat nak locate orang. Kalau Yesul tak angkat telefon tu tadi, mungkin Joshua takkan sampai ke sini.

Yesul diam. Malas nak gaduh dengan Wonwoo. Sejak akhir-akhir ni, Wonwoo jadi makin perengus. Selalu saja nak menengking Yesul. Kadang-kadang, Yesul bengang jugak tapi dia cuba faham Wonwoo. Mungkin, sahabatnya itu ada banyak masalah dalam kepala otak sebab tu dia jadi cepat tension. Oleh itu, Yesul cuba jadi kawan yang baik dengan merelakan saja dirinya sebagai bahan makian dan lepas geram Wonwoo. Kalau dah tak mengenangkan kawan, dah lama dah Wonwoo ni kena belasah. Yesul ni bukan jenis yang penyabar pun orangnya.

Masing-masing membisu menunggu makanan yang mereka pesan untuk dihantar ke meja makan. Restoran yang tak berapa ramai orang itu menjadi tempat pilihan mereka untuk berehat melepaskan penat.

“Lepas ni, kita kena makin hati-hati. Joshua dah tau kita kat mana. Aku takut dia report dekat papa aku dan papa aku upah orang untuk cari kita.” Wonwoo bersuara setelah lama berdiam.

Yesul sekadar mengangguk. Tak nak cakap apa-apa. Kalau dia salah cakap nanti, Wonwoo mesti naik angin. Dia pilih untuk diam dan anggukkan saja apa yang Wonwoo cakap.

“Kita kena pandai pilih tempat untuk sembunyi. Lagi satu, kita kena jimat-cermat mulai sekarang. Duit dah tak ada banyak. Silap-silap hari bulan, kita boleh pokai.” Wonwoo menambah lagi. Dia membuang pandang ke arah gelas kosong di hadapannya.

Satu lagi masalah, masa lari hari tu, dia tak bawak duit yang banyak. Handphone pun dia tinggal. Duit dalam wallet pun cukup-cukup makan saja. Dia memang bukan jenis yang simpan duit banyak dalam wallet. Yesul pulak? Minah tu memang selalu sengkek. Tak salahkan dia. Dia memang banyak pakai duit. Duit sewa rumah, duit minyak dan duit untuk dihantar ke kampung.  Semua tu dia kena tanggung.

“Sampai bila Wonwoo? Sampai bila kau nak lari?” Yesul menyoal perlahan. Antara dengar tak dengar.

“Sampai aku rasa aku dah selamat dari Sora.” jawab Wonwoo.

Yesul mengeluh. Dia menyembamkan kepalanya ke meja. Berlari ni memang memenatkan.

 

 

“Apa?”

Kata-kata Tuan Jeon membuatkan Puan Kim dan Sora ternganga. Joshua dah tak ada? Ke mana pulak dia pergi? Dia adalah satu-satunya harapan untuk Puan Kim dan anak perempuannya meneruskan plan jahat mereka dan sekarang Tuan Jeon cakap, anaknya itu tak ada?

“Maksud Tuan? Mana Joshua pergi?” Sora menyoal panik.

“Dia minta masa dari saya. Bagi dia seminggu untuk dia fikir masak-masak dan buat keputusan.” Tuan Jeon menjawab dan Puan Jeon di sebelah mengangguk.

“Dia pergi mana?” Puan Kim bertanya lagi.

“Saya pun tak tahu. Dia tak nak cakap tapi dia janji yang dia akan kembali selepas seminggu.” Tuan Jeon berkata seraya mengeluh.

“Tapi Sora macam mana? Perkahwinan mereka perlu disegerakan. Kalau Joshua tak balik? Dan kalau dia tak nak kahwin dengan Sora?” bertalu-talu soalan ditujahkan dari mulut Puan Kim.

“Joshua perlu balik. Sora perlukan dia, uncle. Sora dah tak sanggup nak tanggung malu lagi. Kawan-kawan Sora dah mula tanya macam-macam.” Sora pula mendesak.

Tuan Jeon terdiam. Tak tahu nak balas apa. Dua beranak ini betul-betul buat dia rasa serba salah.

“Puan Kim, Sora. Sabar. Joshua bukan jenis yang mungkir janji. Saya yakin, dia akan balik. Dia cuma nak tenangkan fikiran. Kenapa Puan Kim? Tak perlu nak risaukan soal ni. Kalau ada jodoh mereka, kahwin la. Kenapa nak kecohkan hal ni?” Puan Jeon menenangkan Puan Kim dan Sora yang seakan gelisah dengan pemergian Joshua. Hairan jugak dia, mereka berdua nampak macam terdesak sangat terutamanya Sora. Dia betul-betul kalut nak berkahwin.

“Err…mestilah kami risau. Ini soal maruah, Puan Jeon. Sora satu-satunya anak saya. Perempuan pulak tu. Saya tak sanggup nak tengok dia tanggung ma

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
Jelly_Warrior
New From Me : Hi ! Do visit my new fanfics- Hey, Princess ! Featuring S.Coups And Jeonghan :)

Comments

You must be logged in to comment
Aida_Rusdi
#1
Chapter 1: And I still remember this story. :')
mizzfiona_ #2
Chapter 10: Best!ohsemmmmm!fanfic terbaik svt yg pernah sy baca!!sy selalu follow fanfic author setakat Ni semua x pernah mengecewakan...
aquariusxpisces
#3
Chapter 10: AwwwwXD part bonus tu paling win, sweetnya hahahahaahXD

Cerita ni saya habiskan dari pukul 8 lebih, dah habis jugak akhirnya. Memang ada ketawa macam orang gila ah hahahaha tapi sedih pun ada :'( ego dua orang ni tinggi sangat, tapi tak sangka diorang boleh bersatu. Sweet gila pulak tuh!

Kebelakangan ni, cerita yang saya baca semua pasal keberanian nak confess perasaan, dan semuanya relatableXD mungkin akan encourage saya untuk lebih berani? XD
Nurazza #4
best
TKeyAlex
#5
Chapter 10: DAMNNNNNN ONE OF THE BEST MALAY FIC OUT THERE!! DAHLA SEVENTEEN!!!! Thanks dear authornim the drama smua lawak dia perghh smua tip top. mcm nk translate ke english tpi lawak dia akan hmbar sbb org yg x duk malaysia ni xkn phm huhuhu. daebak !!!
thelucidream
#6
Chapter 10: Hahahhahaa omg! *ketawa besar* ini kisah cinta yang paling epic dan hipster! Magnificent darling! *macam mamat italian yg gatal* seriously, Sora adalah makhluk yang paling keji dan.... menakutkan! Gerun betul dapat kutu macam tu. Gatal satu badan. Anyway, ending dia omg omg omg Josh! Sweet sangat~ mujur I tak kena diabetes tau! Si Yesul dengan Wonwoo ni cute, tapi ego diorg ni buat orang pening kepala. Susah sangat ke nak confess? *muka serius* But akhirnya... korang bersama jugak, kan? Tu lah, belum cuba belum tahu!

Thanks for this beautiful story. I love it! C:
Chiko_Miari #7
Chapter 10: Wahhh!!dh dua story author yg saya baca..dua dua pun best!!kikiki
miss_almond #8
Chapter 10: BEST sampai rase nak mencarut . LOL XD
BiniJungkook
#9
Chapter 10: yah allah time bonus tu tak boleh blah XDXDXDXD
bittersweet4u
#10
Chapter 10: Tak pernah tak gelak bila baca cerita awak hahahaha. Mmg sesuai bce time sedih sedih. Konfem gelak. Time otak tgh kosong kee apa kee hahaha. Srsly, cerita awk semua best best xD .. Tpi awk dh x tulis apa apa cerita dh yg terbaru ni.. Sedihhh.