Chapter 5 (EDITED)

Revenge Or Love?

"Sebenarnya...."Puna Ryu menekup mukanya.Tidak sanggup melihat reaksi anak muda di depannya.

Flashback...

Di suatu malam,seorang gadis dengan basah kuyup berdiri di hadapan rumah yang besar itu.Dia melihat rumahtersebut sebelum mengalihkan matanya ke arah bayi yang digendongnya.Dia memeluk erat bayi itu.

Perlahan-lahan dia menekan loceng tersebut.

"Annyeonghaseyo.."Kata wanita melalui interkom tersebut."A-annyeonghaseyo..T-tolong saya.."Katanya,menggigil kerana kesejukan.Biarpun dikatakan tidak malu pada tuan rumah,namun dia dan bayi tersebut perlu perlindungan.Selepas dia keluar dari motel yang dia tinggal selama 9 bulan,dia tidak mempunyai tempat perlindungan lagi.

Seorang wanita berusia 30-an keluar dari rumah tersebut. "Omo! Anak,tak apa-apa ke?Gwaenchanayo?"Dia mendekati gadis tersebut."Tolong saya,mak cik....Saya sejuk.."

"Tak apa..Mak cik akan tolong..Mari masuk,kamu ni hampir nak pengsan..Mari,mari."Dia membantu gadis tersebut berjalan.Bayi yang dibuai indah itu didukung oleh mak cik tersebut.Selepas itu,beg bagasi yang berada di luar tersebut turut diletakkan ke dalam rumah tersebut.

 

Di dalam ruang tamu tersebut,terdapat gadis itu,bayi dan Puan Ryu.Gadis itu diselimuti dengan selimut yang tebal agar dia tidak berasa sejuk lagi.",bayi kamu ni mak cik letak dalam bilik dulu.Dia macam tak selesa je."Gadis yang memakai blaus berwarna merah jambu itu mengangguk.

 

Setelah Puan Ryu kembali semula ke ruang tamu tersebut,dia bertanya,"Mana kamu punya suami,ya?"

Gadis itu diam tidak berkutik.Puan Ryu mengangguk."Tak apalah.Mak cik faham.Kamu berehat dulu.Esok terangkan kepada mak cik.Kot-kot mak cik boleh tolong.Mari,mak cik bawa kamu ke bilik tidur."Dia memimpin gadis tersebut ke bilik tidur yang telah disediakan.

 

Keesokan harinya,selepas Puan Ryu menyediakan sarapan kepada anak-anaknya,dia berbual dengan gadis tersebut.

"Kamu,lari dari rumah ke?"Dia menggeleng."Saya bercuti."

"Umur kamu berapa ya,nak?"Dia teragak-agak hendak memberitahu."Err..18 tahun,mak cik." "Muda lagi rupanya..Mana suami kamu?"

Dia menggeleng lagi."Saya tak ada suami.."

"Maknanya...."Gadis itu mengangguk."Bayi tu tak ada ayah.."

"Ya Tuhan..."

"Mak cik...Boleh tak mak cik tolong jaga anak saya?Saya tak nak unnie saya tahu yang saya melahirkan anak luar nikah.."Dia merayu."Tapi,macam mana dia perasaan anak kamu bila dia besar?"

"Saya tahu...Tapi,saya tak nak kalau saya balik ke sana dan besarkan dia,orang akan mengata.Saya tak nak orang ejek anak saya..Saya tak nak dia digelar anak luar nikah.."Dia menangis teresak-esak.Puan Ryu yang duduk di depannya mendekati dia dan menggosok belakangnya supaya dia tenang."Nama anak kamu tu apa,ya?Mak cik masih tak tahu.."

Setelah tangisannya reda,dia berkata,"Saya dah daftar nama anak saya,dan ini sijil kelahiran dia."Dia menghulurkan sekeping sijil kelahiran kepada Puan Ryu. "Nama bayi perempuan tu....Byun Eun Hee."Kata gadis dengan senyuman pahit yang terpamer di bibirnya.Puan Ryu membaca isi sijil kelahiran tersebut dan berhenti pada bahagian 'Nama Ibu'

"Nama kamu..."

"Ya,nama saya Kim Hayeon."

 

Seminggu selepas itu,Hayeon bersiap sedia untul pulang ke Seoul.Anaknya,Eun Hee didukung oleh Puan Ryu.

"Mak cik,sebelum saya pergi,saya nak buat beberapa permintaan,boleh?"

"Boleh,Hayeon."Puan Ryu tersenyum.

"Saya nak dukung Eun Hee untuk kali terakhir boleh?"Dia angguk lalu memberi bayi tersebut ke Hayeon.Hayeon menatap anaknya dengan penuh kasih sayang."Eun Hee,maafkan eomma..Eomma tak nak tinggalkan kamu tapi,eomma terpaksa.Eomma tak nak kamu dipulau dan diejek oleh orang-orang di tempat eomma.Eomma tak nak kamu dan eomma dibuang oleh mak saudara kamu sendiri.Percaya cakap eomma.Tak ada sebab lain eomma tinggalkan kamu disini.Eomma sayangkan Eun Hee eomma ni."Puan Ryu yang melihat Hayeon bercakap dengan anaknya,menitiskan air mata.

Hayeon mencium dahi Eun Hee."Sayang,jangan nakal-nakal dengan Eomma Ryu dan abang kakak kamu ya.."Dia mencium pipi Eun Hee dan memberikannya kepada Puan Ryu.

"Oh ya,mak cik.Kalau saya dah tak ada,tolong serahkan Eun Hee kepada unnie saya.Ini nombor telefon rumah saya."Dia menghulurkan sekeping nota kepada Puan Ryu."Hayeon,tak baik cakap macam tu.Tapi,kalau dah ditakdirkan,mak cik janji akan beri anak kamu kepada unnie kamu."

Hayeon memeluk Puan Ryu dan mengucapkan terima kasih kepadanya.Dia menatap sekali lagi anaknya dan pergi ke arah teksi yang telah menunggunya.

-End Of Flashback-

 

"Mak cik tahu dari lubuk hati mendiang,mendiang sayang sangat anaknya.Seminggu mendiang di sini,mendiang amat mengambil berat tentang Eun Hee nya.Sampaikan mak cik nak pegang pun dia tak bagi."Dia ketawa kecil.Namun,terdapat air mata yang mengalir di pipinya."Mak cik tahu sebab berita kematiannya terpapar di surat khabar.Mak cik tak sangka mendiang memang betul-betul buat macam tu."

Taeyeon yang mendengar cerita Puan Ryu turut menangis."Mak cik...Apa nama ayah Eun Hee tu?"

"Mendiang kata namanya...."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

".....Byun Sang Hyun."

 

Author's Note: Alhamdulillah..Siap jugak chapter 5 ni..Mianhe sebab lambat update..Semalam balik rumah sampai pukul 10..Then terus tidur atas sofa..Penat sangat,jadi tanda minta maaf hari ni jugak aku siapkan chapter 5..Kalau tak,aku jugak yang korang bunuh...*uihh seram!!*

Wait,siapa ek Sang Hyun ni?

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
taebaby_baeby
#1
Chapter 9: Jangan risau bce plot dia pon taw best
Da tk sabar nk tngok cmne tae revenge tuhh hehehe
rougereen #2
Chapter 9: Best! Sori x komen dulu! Hais... bile BaekYeon nak beraksi ni? ^-^
rougereen #3
Chapter 8: Yes!! Update lagi!! X sabar nk tau plot Taeyeon & reaksi Baekhyun!!! ^-^
RMnEXO
#4
Chapter 8: the main point is... Sye x sbr nk bce part Taeyeon mulakan ’plan’ dia utk bls dndm. Update soon, author-nim! ^^
jung_kim92 #5
Chapter 7: weyh !! bile nk smbung nye? lme dh tunggu ni
jung_kim92 #6
Chapter 6: Byun hee nim??? Knpe byun sang hyun lop???
Yongseo_2228
#7
Waahh~aku mmg ship giler diorang nih( baekyeon)..keep it up..best giler! Hehe
syadiyah #8
Chapter 6: Huhuhu..keep update author...waaaa..sedih
jung_kim92 #9
Chapter 5: waaaa!... sedih sangt cite ni... cpt la update !! tgh gile skrg nii...*_~
taebaby_baeby
#10
Chapter 5: Update authornim...ape makcik tu nk ckp ...waaaaaaaa gile jp