OO5

Mamat Kedai Bunga

Ceritanya, aku bangun awal pagi apabila teringatkan tentang janji Lu Han untuk berjumpa di taman bunga itu. Terus aku bersiap-siap, pakai cekak bunga-bunga. Haha, mentanglah bakal pengantin mamat kedai bunga ...

Bila sampai waktunya, aku terus tunggu di tempat biasa Lu Han suruh aku tunggu. Aku terdiam, memandang ke arah tasik di hadapan aku. Kalaulah Lu Han tipu aku dan terus lari ke luar negara, apa patut aku buat dengan hidup aku? Cinta mati aku hanya untuk dia, kan? Ai, makin jiwang dan makan hati sungguh pernyataan aku tadi. Hmm, tidak mengapakan?

Tiba-tiba, tangan aku terlanggar satu bunga anemone merah dan surat bersampul merah jambu. Merah jambu? Ai, mamat jambu pemilik kedai bunga...

To: Hyunyoung

Oi. Saya rasa awak dah lepas semua exam yang saya buat untuk awak. Haha, exam tak berupa exam.... tapi, hmm, awak kira lepas A+ 100%. Hmm, jadi exam terakhir dan final examination: 

Cari maksud bunga Anemone merah? 

Signed, Lu Han.

Dia bagi surat cinta pulak dah... Makin lama makin jiwang pakwe aku, takpe, takpe. Baguslah tu jiwang, aku suka lelaki jiwang. Lagi-lagi lelaki jiwang muka macam Luhan. Pergh, memang stail habis. Aku terus mengeluarkan IPhone 4S aku dan segera mencari maksud bunga Anemone merah. Anemone merah pastilah sama dengan bunga ros merah, kan?

Merah maksudnya cinta? Bukan begitu ke? Hmm, sudah makin pelik dah ni... Anemone, Anemone. Hah. Anemone merah, aku dah tahu maksudnya. Aku sudah tahu.... Nenek pernah terima bunga Anemone merah setiap hari ketika atuk sedang cuba-cuba mengorat nenek. Hmm, aku pasti aku boleh dapat Lu Han ni.. Boleh punya.

Aku menekan nombor telefon Luhan dan segera mencari si dia yang tercinta. Amboi, dah macam tulis lirik lagu ni. Tak lama kemudian, suara Luhan yang lembut dan menggoda menerjah telinga. Dia bertanyakan lokasi aku dan berkata bahawa dia akan segera ke sini. Haha, bakal jadi milik aku sudah mamat kedai bunga ni.

*

Dia berdiri di hadapan aku sambil tersenyum, menanti jawapan yang bakal menentukan hubungan kitorang. Hah, sweet tak ayat aku? Aku tahulah aku sweet, dah jangan cemburu buta. 

"Anemone merah, maksud dia saya cintakan awak... kan?" Aku menyoal sambil melemparkan pandangan ke arah bunga anemone merah di tangan Luhan. Aku tersenyum apabila terlihat senyuman Luhan yang sering menceriakan hari-hari bosan aku selama ni. 

Dia mengangguk dan berjalan mendekati aku sebelum menyoal, "Maksud bunga ros merah?" Ai, banyak pulak soalan dia. Banyak cengkadak betullah budak comel ni. Gigit kang, baru tahu.

"Mm, saya rasa bunga ros merah ni lebih ke arah kesedihan ke.. rindu ke, balas dendam ke.... kan?" Aku menyoal dengan takut-takut. Salah jawapan ni, melepas oiii. Dia tersengih dan memeluk aku. Eeeeeh??? Someone, please tangkap gambar aku dengan Luhan sekarang ni! Please. Dia meleraikan pelukan dan tersenyum dengan pipi yang merah.

 

"Saya rasa, saya tak perkenalkan diri saya betul-betul masa kita first jumpa. Hai, nama saya Luhan and awak, Im Hyunyoung — milik saya."


author note: korang, maafkan aku sebab lama sangat hide chapter ni. akhirnya aku settlekan untuk happy ending dan oh, damn ayat sweet Luhan waktu last-last tu. aku harap korang enjoy baca cerita ni, komen korang aku appreciate gila. aku tak sangka yang aku akan dapat 31 subscribers, 6 upvotes dengan cerita 5 chapter yang agak bodoh-bodoh dan cuma cubaan suka-suka aku je. aku ingatkan nak buat plot twist sebenarnya, kononnya chen akan datang dan rampas Hyun dari Luhan muahahaha. tapi sebab aku sayang Luhan comel dan bestfriend aku, Hyun dah pergi SMAKL dan tak sempat pun untuk baca ending dia, aku decide untuk stick to the original ending. btw, crush aku tak cakap dengan aku lagi - setakat hi hi bye bye je adalah. tuih. 

anyway, boleh korang komen apa korang fikir pasal cerita ni? satu lagi, boleh korang bagitahu korang nak aku tulis cerita melayu lagi ke idak? kalau nak, siapa ahli EXOnye? sorry, aku tak tulis group lain sebab aku memang exo-centric punya writer. 

aku sayang korang, sehingga berjumpa lagi.

xoxo, aeli.

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
starlightkim_
#1
Chapter 5: Sweetnya ayat Luhan..cair saya dibuatnya...untungnya kalau dapat lelaki cam luhan..
misz_dina #2
Chapter 5: Memang sweet >\\\< *bg anemone merah dkt luhan*
ImperfectStranger #3
Chapter 6: kelakarnye cerita ni.. best2..
kaywuu
#4
Chapter 5: Huhuhu. Seriously lps bca ff nih, nk kerja kt kedai bunga!!~ *apakah semua ini*

p/s: ayat feveret; 'mamat kedai bunga, kau milik aku'

Huaa. Cute glerrr. Nk guling2 rasa. Xp
exoangst
#5
Chapter 6: Mamat Banyak Duit - Suho
Mamat Cepat lupa - Lay
Mamat Gedik Gila - Baekhyun
Mamat Sewel - Chanyeol
Mamat Kedai Kopi - Xiumin
Mamat Sebelah Rumah - Chen
Mamat Kedai Beg - Tao
Mamat Kedai Anak Patung - Kris
Mamat Suka Menyetan - Kyungsoo
Mamat kedai mamak (JK JK ) Mamat Kedai Haiwan - Jongin



I'M SO HIGH WHILE COMMENTING THIS WTH AM I COMMENTING
angelily95
#6
Chapter 6: Mamat Annoying Nak Makan Penampar. Nak tajuk tu untuk Baekhyun. hahahah. gurau2.
analien #7
Chapter 5: Sori. Saya gelak banyak kali tadi xD
Sweet ada. Lawak pun ada. Tapi cute <3 Cx
chacannie
#8
Chapter 5: Ngeee, sya nk jugalh boyfriend mcm luhan... ff yg pling sweet yg prnh sya jumpa ^^
exoticsNinspirit #9
Chapter 5: seriously..my feels,aww ..cari mamat kedai bunga gak ah..hahaha.gud job !