006 ) MARY SUE

FORLORN : // malay writing workshop

chapter six MARY SUE

REQUEST DARI SYAFIQAHHOTTEST

        Selamat Sejahtera! Hari ni, aku nak sentuh pasal istilah ataupun definisi Mary Sue ataupun Gary Stu. Ini adalah request dari Syafiqahhottest kalau korang consider as requestlah sebab dia macam tanya je tapi aku rajin kan hari ni, plus aku cuti lama ni so aku decide nak jelaskan je pasal Mary Sue. Takde gambar haha sebab aku malas nak printscreen.
                                                                        
Penjelasan ( merapu ikan kerapu )
Mary Sue atau Gary Stu adalah nama-nama manja yang diberikan oleh penulis kepada karakter yang terlalu perfect. Sebagai manusia, kita semua mesti ada kelemahan dan benda yang kita tak boleh buat tapi kalau karakter korang adalah karakter Mary Sue ataupun Gary Stu, karakter korang itu bolehlah diklasifikasikan sebagai robot dan bukannya manusia betul. Gary Stu adalah nama untuk karakter lelaki yang terlalu perfect dan Mary Sue adalah untuk karakter perempuan. Nama ni rasanya tak exist pun, sama macam John Doe and Jane Doe. Ini bukan chapter pasal Kak Mary jual biskut sebelah rumah, ya?

Mary Mary, Biskut Marie.

1) Segi Masyarakat
Okay, dalam dunia ni.. mesti akan ada, walau seorang yang benci ataupun tak berapa nak gemor dengan kita. Yelah, kita tak bolehlah nak gembirakan hati semua orang, kita ni manusia kan? Lainlah macam Mary Sue. Kalau karakter korang tu, semua orang suka dia. Semua orang asyik puji dia, semua orang sayang dia, semua orang kenal dia -- pergi tukar karakter tu balik. Takde orang yang macam tu. Memang korang boleh dan dibenarkan untuk buat karakter yang baik hati dan digemari makcik-makcik supermarket tapi mesti kena ada seorang ataupun sekumpulan budak-budak yang tak suka dia. Mungkin sebab dia baik sangat ke orang benci dia, ataupun sebab dia tu berlakon saja padahal takdelah baik mana. Mesti kena ada orang benci dia. Even puteri raja pun ada orang tak suka, lagilah orang biasa macam kebanyakan karakter dekat AFF.

Kalau karakter korang dikejar oleh satu geng EXO dan satu geng BTS termasuk satu geng GOT7 dan BIGBANG, tolonglah tukar karakter tersebut. Takkanlah ada seorang perempuan yang semua orang suka. Takkan ada perempuan yang semua lelaki nak kat dia, semua sayang dia, semua nak jadi boyfriend dia. Tak mungkin, gue ulangin ya.

Kalau karakter korang tolong semua orang. Bukan aku nak suruh korang buat karakter yang kejam dan tak pernah tolong orang, tapi dia sentiasa membantu. Even orang yang memang rupa pun dah penyangak, dia tolong jugak. Serius, ubah kalau ada karakter hok gini no. Kalau karakter korang tu sentiasa dipuja-puji makcik-makcik supermarket dan cikgu-cikgu sekolah tadika pun tak okay jugak. Pujian kita akan dapat bila kita buat sesuatu yang baik dan membanggakan, takkan setiap hari dia buat benda baik, dia buat benda membanggakan?

Kalau karakter korang selalu je jadi Superman, Batman atau Cicakman dan sentiasa membantu orang dalam kesusahan ( go WonderPets ), mintak tukar. Karakter korang tak boleh sentiasa jadi heroin cerita. Even Spiderman pun tak sempat nak selamatkan awek dia kan? Ha, takkanlah karakter korang yang orang biasa tu je pun boleh dapat selamatkan semua orang. And when I say, semua orang -- memang semua orang. Karakter korang tengah balik sekolah, tiba-tiba ada makcik supermarket dalam kedai nak terjatuh, terus karakter korang masuk kedai tu dan tolong. Tu stimuli yang terlalu cepat dan tidak logik. LANGSUNG.

2) Segi Diri Sendiri
Kalau karakter korang tu jalan je boleh buat lelaki terhiris jari dan boleh buat semua perempuan rasa nak plastic surgery supaya muka sama dengan karakter korang, itu bermaksud karakter korang tu Mary Sue dan wajib ditukar. Yelah, Neelofa yang cantik tu pun ada yang rasa dia tu takdelah cantik mana, inikan lagi karakter korang yang hanya budak sekolah itu. Mestilah ada orang yang rasa: Takdelah cantik mana budak tu. Biasa je.

Karakter korang mestilah tak fasih cakap bahasa asing. Bukannya nak kata dia tak boleh belajar bahasa lain, tapi kalau karakter korang tu pandai bahasa German, Scotland, Jepun, Melayu, Mandarin, Hokkien, Kantonese, Inggeris dan Sepanyol tapi sepanjang hidup dia, dia melangut dekat Korea je... macamana pulak dia belajar bahasa tu semua? Tak meletup ke otak dia belajar semua tu? Uish, bahaya.

Karakter korang anak orang kaya dan tidak pernah buat dosa, dia tu automatik Mary Sue. Yelah, setiap orang ada kisah silam sendiri. Kan? Ha. So aku mintak janganlah buat karakter anak orang kaya yang baik hati, selalu tolong orang tidak kira waktu dan ketika. Karakter korang juga tidak boleh pandai dalam setiap segi. Pandai main bola sepak, pandai main basketball, pandai main bowling, pandai main catur semua tu tak boleh. Even aku yang dah bangka ni pun tak tau main catur tau, nak harapkan karakter korang yang baru umur 16 tahun tu pandai main semua benda? At least kenalah ada banyak jugak benda yang dia tak reti buat. Hoh.

Kalau karakter korang tu pulak, hanya ada satu musuh je dan musuh dia hanyalah queenka ataupun rival dia je. X X X, salah ye. Dan karakter korang tu mestilah ada benda yang teruk ataupun jahat dekat diorang. Bukanlah jahat, tapi macam... karakter korang tu mestilah cuai ke macam aku, pelupa macam Lay ke, bising dan banyak cakap macam Baek ke ataupun lembut macam Tao. Ha ha, nampak tak? Kalau karakter korang tu perfek dan hanya dikira bangang ataupun kecacatan yang ada dekat dia hanyalah sebab dia telah dimengandungkan ataupun dia jatuh cinta dengan BFF dia sendiri dan kena friend-zoned, dia adalah MARY SUE.

Thank you sudi request / tanya ye Syafiqah! < 3 Harap dapat jawab istilah Mary Sue dengan betul dan padat.
 

arrianna SIXTH CHAPTER, MARY SUE. LEBOR AKU TULIS HA HA HA HA SEMANGAT NOOOO.

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
GreenDecember #1
Chapter 7: Terima kasih atas perkongsian ilmu yang sangat berguna ini. *bow*.
azure_bliss
#2
Chapter 6: Aaah.
Maru-Sue.
Love to meet someone like them, but simply hates them on fanfiction -.-

BTW akak, thank you for the CharacterVSPlot thingy. Ash x bce smapi lagi sbnarnya. Nnti Ash drop by lagi ya? ^^

PT3? Andwae~!!!!
tenmachan
#3
Chapter 6: waaa.. nice info..tk thu pon kwujudn mary sue bnde alah tu..
Hundotlove
#4
Chapter 6: Wah thanks untuk memberi penjelasan yang terperinci.
angelily95
#5
Chapter 5: aku ketawa je baca fic ni..

seriously kalau awk tulis ff comedy mesti gempak gilerrr~~

serious.

tq utk perkongsian ilmu :)
Hundotlove
#6
Chapter 5: Definisi untuk seorang watak gadis yang normal dekat aff ni kebiasaannya selalu watak oc pergh bukan main lagi korea campur jepun lah anak raja lah orang kaya raya la . kadang2 reader menyampah/annoying jika sesebuah watak di dalam fanfic agak keterlaluan macaam baik sangat sampai orang pijak kepala pun tak sedar.

Boleh saya tanya pasal istilah Mary Sue.

Sorry banyak tanya >.< selamat hari raya...
tenmachan
#7
Chapter 3: owh.. bru tahu..hehe.. bergune..thanks fot tips. selame ni bce n tulis je, tak taw la plak bnde alah pov n character driven tu..
azure_bliss
#8
Chapter 3: Plot-driven Versus Character-driven.
Your preferences and choice?
Hundotlove
#9
Chapter 1: thanks untuk penjelasan ^^
yukiyuyana
#10
Chapter 2: Uh uh tips berguna sekali. Daebak ok