003 ) POV

FORLORN : // malay writing workshop

chapter three POV

REQUEST DARI IceBABYG

        Selamat Sejahtera! Hari ni, aku nak sentuh pasal POV. Ini adalah request dari IceBabyG. Hai Jia, akak Lisa kau di sini. Terima kasih sudi request, wall post aku kau tak balas. Mengapa harus begini. ( penampaq sekali )

                                              
Okay, aku akan buat penjelasan pasal POV buat yang tak tahu. Aku harap dapat tolong Jia dalam penulisan dia. Jia, selamat berjaya diucapkan untuk meneruskan perjuangan sebagai salah seorang 99 liner. Ini adalah dari hati aku yang jujur ni. Haha.

Penjelasan ( merapu ikan kerapu )
POV atau Point of View adalah cara suatu cerita diceritakan. Maksudnya, dari pandangan siapa. Dari pandangan watak utama perempuan itukah, dari pandangan penuliskah. Itu je asasnya. Ada 3 POV dalam menulis. 1st POV adalah apabila penulis menggunakan Aku dan penulis memainkan watak sebagai watak utama perempuan atau lelaki itu ( kebiasaannya ). 2nd POV adalah yang paling jarang dan paling menyusahkan kalau digunakan. Penulis akan menulis cerita itu tapi menggunakan You/Kau. Tak banyak you fics dekat luar dan dalam buku terbitan aku rasa tiada. POV ni menyusahkan dan selalu buat pembaca confuse ( pada pandangan aku ). Ada juga penulis yang tulis _____-ah dan ini adalah yang buat aku rasa nak campak kerusi ke dinding dan minum berbotol-botol minyak gamat.  3rd POV pula adalah POV yang digunakan jika penulis itu adalah pencerita cerita itu. Kiranya seolah-olah ada orang ketiga yang nampak semuanya ( bukan syaiton nirojim ) dan ceritakan pada orang semua. Paham tak?

Dalam penceritaan, korang boleh guna seberapa banyak POV yang korang nak.. tapi janganlah sampai 19 POV dalam satu chapter. Macamana pembaca nak faham? Sebolehnya hadkan. Tak perlu gunakan Chanyeol's POV ataupun tukar kepada Back to Narrator bila nak tukar POV. Aku rasa dengan hanya jarak sedikit dan letak apa-apa simbol untuk tunjukkan pembahagi pun dah okay. Kiranya guna simbol : *** atau >>> atau ---- pun boleh tunjuk POV yang berubah.

Aku rasa dua-dua POV senang untuk digunakan tetapi it depends on your characterization and yourself.

1st POV, Pros and Cons.
Bagi aku, 1st POV ini mudah digunakan dan selalunya mudah untuk penulis menceritakan perasaan yang dirasai oleh watak yang ditulis sebagai pencerita tu. Tak payah susah-susah tulis nama, tulis Aku/I je. Pembaca pun mesti akan sebut Aku kan, dan pembaca pun akan sebolehnya merasai perasaan yang sedang dialami oleh watak tu.

1st POV ni sebenarnya senang sangat, tapi bila kita nak tulis pasal 1st POV, unless karakter kau boleh baca minda orang, dia takkan dapat faham perasaan orang yang dia suka tu. Macam dia pun keliru, nak tanya tapi dia malu. Tu jelah kelemahan untuk 1st POV. 1st POV ni kira macam kita. Kita tak dapat baca minda orang, tapi dari riak muka ataupun perbuatan dia kita boleh faham, kan? 1st POV sesuai guna bila kau nak cerita lebih pasal karakter tu dekat orang. Pasal keluarga dia, pasal budak kelas dia ke. Ha, senanglah nak cerita sebab dia macam kau tengah bersembang dengan orang. Ha, gitu.

3rd POV, Pros and Cons.
3rd Pov ini kadang-kadang senang, kadang-kadang susah. Ini macam bila korang dengar pasal dua orang budak ni dari orang yang tahu pasal dua orang budak ini. Maksudnya, korang sebenarnya dengar cerita pasal diorang. 3rd POV lebih fleksibel dan boleh digunakan untuk jelaskan mood karakter. Mana-mana karakter sekalipun korang boleh baca minda dorang kalau guna 3rd POV, kan? Korang boleh tulis perasaan dorang sebab korang ni macam orang yang dorang tak nampak dan seorang pembaca minda sebenarnya.

Tapi, 3rd POV jadi susah bila korang ada banyak karakter dan korang tak boleh nak jelaskan setiap perasaan yang karakter tu rasa. Korang jugak susah nak mainkan setiap karakter dalam setiap bab kalau ada banyak sangat karakter.

Jadi, aku rasa chapter ini sangat pendek. Aku tak tahu POV mana yang lebih senang digunakan sebab aku selesa menulis menggunakan 1st dan 3rd, tapi dia kebanyakkannya kena ikutkan cerita kau. Kalau karakter sikit, guna 3rd POV -- senang. Nak jelaskan perasaan pun senang! Kalau karakter banyak, guna 1st POV. Supaya hanya karakter utama tu je cerita pasal karakter tu, tak payah jelaskan mood karakter lain tu sebab karakter utama bukannya pembaca minda.

Pilihan di tangan anda.

arrianna third chapter dan budak rumah sewa aku, ainaa dan panggil aku bakal penulis buku pengkritik. dahlah tak habis-habis panggil aku yusry. ambiklah beto kusyairy ke, izzue islam ke.. ada ke yusry.....

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
GreenDecember #1
Chapter 7: Terima kasih atas perkongsian ilmu yang sangat berguna ini. *bow*.
azure_bliss
#2
Chapter 6: Aaah.
Maru-Sue.
Love to meet someone like them, but simply hates them on fanfiction -.-

BTW akak, thank you for the CharacterVSPlot thingy. Ash x bce smapi lagi sbnarnya. Nnti Ash drop by lagi ya? ^^

PT3? Andwae~!!!!
tenmachan
#3
Chapter 6: waaa.. nice info..tk thu pon kwujudn mary sue bnde alah tu..
Hundotlove
#4
Chapter 6: Wah thanks untuk memberi penjelasan yang terperinci.
angelily95
#5
Chapter 5: aku ketawa je baca fic ni..

seriously kalau awk tulis ff comedy mesti gempak gilerrr~~

serious.

tq utk perkongsian ilmu :)
Hundotlove
#6
Chapter 5: Definisi untuk seorang watak gadis yang normal dekat aff ni kebiasaannya selalu watak oc pergh bukan main lagi korea campur jepun lah anak raja lah orang kaya raya la . kadang2 reader menyampah/annoying jika sesebuah watak di dalam fanfic agak keterlaluan macaam baik sangat sampai orang pijak kepala pun tak sedar.

Boleh saya tanya pasal istilah Mary Sue.

Sorry banyak tanya >.< selamat hari raya...
tenmachan
#7
Chapter 3: owh.. bru tahu..hehe.. bergune..thanks fot tips. selame ni bce n tulis je, tak taw la plak bnde alah pov n character driven tu..
azure_bliss
#8
Chapter 3: Plot-driven Versus Character-driven.
Your preferences and choice?
Hundotlove
#9
Chapter 1: thanks untuk penjelasan ^^
yukiyuyana
#10
Chapter 2: Uh uh tips berguna sekali. Daebak ok