Not Again.

Love You In Summer

Aku kenakan skirt hitam,kemeja putih tak berlengan,sneakers merah dan aku jalin sedikit rambut yang lain aku lepaskan. Fashion terrorist betul aku nih. Lagipon aku nak pergi makan dengan Joo bukan teman lelaki. Punggung aku dilabuhkan di bangku taman. Ada orang tarik tangan aku. Hoi,aku baru duduklah!

  "Ikut aku"

  "Yah! Lepaskan akulah!"

Kemas dia pegang tangan aku. Dia bawa ke kereta dan tolak aku di tempat duduk belakang. Apa mamat ni nak buat? Dalam kepala otak aku dah fikir bukan-bukan. Dia duduk tempat pemandu dan toleh ke arah aku. Aku tengok dia.

  "Kau! Mana Joo?!"

  "Joo yang suruh jemput kau kat sini."

  "Kenapa tak cakap terus? Sakit tangan aku! Kalau patah,aku saman kau!"

  "Macam kau nak ikut aku kalau aku cakap yang Joo suruh jemput kau.."

Aku mengeluh,betul juga cakap dia. Chanyeol mula memandu dengan pecut. Keadaan jadi senyap mungkin sebab aku takut dengan kelajuan Chanyeol bawa kereta. Jadi aku merenung keluar tingkap. Aku tengok jam,2:00pm. Chanyeol berhenti mengejut depan kafe 1984.

                                                                          

Kepala aku terhantuk dekat tingkap. Aku gosok kepala yang sakit. Dasar telinga capang! Aku buka pintu kereta dan melangkah keluar. Chanyeol turut keluar dari kereta dan pegang pergelangan tangan aku. Aku berpaling tengok dia.

  "Nak apa lagi?"

Chanyeol hulur tangan dengan muka sepuluh sen.

  "Tambang mana?"

  "Tak malu punya orang. Bawa kereta macam nak bunuh orang,ada hati nak tambang..."

 Chanyeol ketawa kecil sambil bercekak pinggang. Aku pusing dan melangkah masuk ke kafe menuju ke arah Namjoo yang tenang minum kopi. Tangan aku  serta disilang dan tenung Namjoo dengan tak puas hati. Cawan di tangan Namjoo di letak atas meja di hadapannya.

  "Wae?" Tanya Namjoo macam takde apa berlaku.

  "Pandai kau suruh capang tuh ambil aku. Kau kan ada kaki kenapa nak suruh dia jugak?"

  "Kafe nih jauh kot~ Relax,lagi pon aku mana ada lesen nak bawa kereta. Kau duduk,aku nak panggil pelayan." Namjoo angkat tangan untuk panggil pelayan. Aku labuhkan punggung di hadapan Namjoo. Pelayan yang Namjoo panggil tadi mendekati meja kami dan dia keluarkan satu pen sekali dengan buku kecil dari poket apron.

  "Ye puan muda,order apa?"

Pelayan kat sini memang layan pelanggan macam tuan diorang ke? Aku tengok sekeliling kafe yang tak pernah aku jejaki,jarang sangat kot aku keluar lepak macam nih. Walaupun kafe ni nampak simple tapi menarik. Namjoo tiba-tiba tolak kaki aku dengan kaki dia dari bawah meja. Aku tersedar dari lamunan dan tengok pelayan lelaki tuh menunggu pesanan aku.

  "Puan nak order apa?"

  "Milkshake."

  "Teh limau panas satu." Tambah Namjoo,aku menggeleng,terkencing kat sini baru tahu. Siap tulis apa yang aku dan Namjoo pesan pelayan tu pergi ke kaunter.

  "Kau berangan eh sebab pelayan tuh kacak?" Buat malu weyhhh~ Namjoo gelak kecil tengok aku. 

  "Mana ada. Kafe punya ke nih?"

     

Aku baru perasan ada patung hijau atas meja dan tanya kawan baik aku. Namjoo terus angguk dengan tangannya memegang cawan kopi. Kedua-dua tangan aku menongkat dagu.

  "Joo,lepas ni kita pergi tengok lukisan boleh?" Namjoo genggam kedua-dua tangan aku. "Yeorum,aku tahu kau suka seni. Ingat tak kali terakhir..." Ayat Namjoo dipotong bila pelayan tadi datang dengan membawa milkshake dan teh limau panas. Aku beri senyuman kat pelayan tanda terima kasih. Namjoo perlahan-lahan minum. Dia letak cawan dan sambung ayat yang tak habis cakap tadi.

  "...aku pergi tidur dalam tandas sebab bosan. Kau pulak duk tenung je lukisan."

  "Cuba kau hayati lukisan tuh." Namjoo mengeluh panjang bila dengar aku cakap macam tuh. Dia silang kaki dia.

  "Macam mana aku nak hayati sedangkan warna-warni yang macam conteng-conteng pon kau cakap cantik. Kadang-kadang aku tak faham juga dengan orang seni." Kepala dia yang tak gatal digaru.

  "Ianya lukisan abstrak Joo..."

Joo geleng kepala dan sambung munim air. Aku tahu dia tak faham apa itu abstark. Klik! Klik! Klik! Bunyi macam punat kamera ditekan. Aku sekilas tenung keluar kafe dan beralih pandangan pada Namjoo.

  "Kau dengar tak apa yang aku dengar,Joo?"

  "Dengar apa?"

Klik! Klik! Klik! Sekali lagi aku tengok keluar tingkap,nampak lensa kamera DSLR betul-betul menunjuk ke arah aku dan Joo. Orang yang pegang kamera DSLR pakai kaca mata hitam dan hoodie kelabu bangun dari tempat persembunyian bila dia nampak aku keluar dari kafe. 

  "Yah! Nuguya?!!" Jerit aku. Mamat hoodie tuh lari. Namjoo terkejut sebab aku tiba-tiba lari keluar dari kafe."Yeorum kau nak pergi mana tuh?!"


 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
NEALfanfiction
#1
Chapter 2: kalau boleh guna worse untuk menyatakan satu fakta , yang lagi teruk dari fakta sebelum . contoh ; 'he got scolded by his father . worse , his father forbid him to play outside' sebab rasanya worse tak boleh berdiri sendiri . silalah tanya pakar hohoho