Dia lagi?

Gangster Boy and Flower Boy??

 

Keesokannya seperti biasa, L.Joe dan Changjo berjalan ke sekolah bersama sebab rumah mereka berdekatan. Namun, yang bezanya hari ini adalah, L.Joe tidak berkepit dengan Changjo seperti selalu. Mungkin sebab kejadian semalam. Kejadian di mana Changjo mempersoal tentang maruah dirinya.

 

'Faham pula dia. Selalunya bila aku suruh dia jauh dari aku, dia lagi suka berkepik, tapi hari ni...dah putus asa, ke? Takkan la. Dia bukan jenis yang cepat putus asa macam ni. Ke, dia memang terasa dengan kata-kata aku semalam? Ah, biar la! Aku kisah apa! Biar je la.' getus hati Changjo yang hanya memandang kosong ke arah L. Joe yang berjalan tidak jauh di hadapannya.

 

Dia sengaja membiarkan L.Joe berjalan di hadapan sebab dia suka melihat kekasihnya itu yang kecik molek dan comel itu dari belakang. Jauh di sudut hatinya, dia rasa bertuah sebab memiliki kekasih seperti L.Joe, tapi keegoannya tak dapat dibuang.

 

'Kenapa tengkuk aku rasa panas je? Rasa macam ada orang tengok aku dari belakang je.' L.Joe perlahan menoleh ke belakang dan ternyata Changjo sedang memerhatinya. Dia segera berpaling ke depan semula dengan senyuman. 'Agaknya dia masih sayangkan aku. Itu sebab dia tak boleh lari dari pandang aku. Kenapa la awak ego sangat? Haih...'

 

Mereka berjalan dan terus berjalan tanpa mengucap sepatah kata sehinggalah mereka tiba di hadapan pagar sekolah. L.Joe tetiba memberhentikan langkahnya, begitu juga Changjo yang berjalan tidak jauh di belakangnya.

 

'Kenapa dia berhenti tetiba ni? Something's wrong?' getus hati Changjo sambil dia menunggu tindakan L.Joe seterusnya.

 

L.Joe perlahan mengalihkan dirinya berhadapan dengan Changjo. Kepalanya ditundukkan.

 

"Kau kenapa? Kenapa tak masuk?" soal Changjo yang kehairanan dengan tindakan L.Joe itu.

 

"Jo, betul ke awak maksudkan kata-kata awak semalam?" soal L.Joe. Nadanya kedengaran sayu membuatkan Changjo tetiba rasa bersalah.

 

"A-apa? Aku cakap apa? Ntah. Aku tak ingat." Changjo berdalih.

 

"Takper la." dengan itu, L.Joe melangkah masuk ke dalam kawasan sekolah dengan langkah yang tak bermaya. Dalam diam, dia mengalirkan air matanya. Hatinya masih terluka disebabkan kata-kata Changjo semalam. Dan disebabkan cintanya terhadap Changjo masih kuat, jadi dia cuba melupakan semua yang jadi semalam.

 

"Kejutan?" Changjo tersenyum sinis. "Apa? Kau nak berbogel depan aku, ke?" sindir Changjo. L.Joe tersentak.

 

"A-Apa maksud awak?" L.Joe memeluk tubuhnya. "Saya tak semurah itu, okey?"

 

"Yer la tu. Habis yang kau bagi budak-budak tu pegang-pegang kau apahal? Tak murah ke macam tu?"

 

Changjo melepaskan keluhan berat tatkala dia teringat kata-kata dia semalam. Memang dia dah melampau. Dia melampaui batas dengan mempersoalkan maruah L.Joe. Malah, sesiapapun akan marah kalau soal maruah dipersoalkan.

 

"Agaknya aku memang dah melampau. Dia tak pernah marah macam tu, malah dia mana pernah marah. Dan semalam, dia siap tampar aku lagi. So, aku memang betul-betul dah melampau la agaknya. Ahh!" Changjo menyepak tin kosong yang berada di laluannya dengan geram.

 

"Aduh!" teriak seseorang membuatkan Changjo terkejut, lantas dia mencari arah datangnya suara itu apabila dia terlihat seorang pelajar lelaki yang duduk di atas bangku tidak jauh dari situ, sedang memandang tajam ke arahnya. Di tangannya terdapat tin yang ditendang Changjo tadi.

 

Changjo hanya memberi senyuman sinis tanpa ada sedikit rasa bersalah. Dia menyeluk saku seluarnya dan mula berjalan masuk ke dalam kawasan sekolah dengan egonya.

 

"Yah! Tak reti nak minta maaf, ke?!" teriak pelajar lelaki itu dari tempatnya. Namun, tidak diendahkan Changjo. "Kurang ajar!" marah pelajar itu sebelum dia meluru ke arah Changjo lantas dia menumbuk Changjo dengan kuat membuatkan Changjo terjelopok ke tanah. Pelajar itu tersenyum puas melihat Changjo mencium tanah. "Padan muka!"

 

Para pelajar yang lalu lalang di situ terkejut melihat situasi itu. Ada yang tersenyum puas sebab si pembuli dah bertemu lawannya, dan ada yang ketakutan macam perang dunia ketiga akan meletus. Begitulah suasana pada waktu itu. Ada juga segelintir pelajar yang buat tak endah dan berlalu pergi.

 

Changjo mengesat darah di tepi mulutnya dengan kasar sebelum dia mula bangun dengan marahnya. "Kurang ajar!" tempik Changjo sebelum dia mula membalas serangan pelajar itu tadi. Dan bermula la adegan tumbuk-menumbuk antara mereka.

 

L.Joe yang baru tiba di tingkat kelasnya kehairanan sebab Changjo tidak ikut di belakangnya seperti yang diharapkan. "Eh, mana dia ni? Dia taknak pujuk aku, ke?" L.Joe melepaskan keluhan buat kesekian kalinya. Pada fikirannya, Changjo mungkin akan cuba memujuknya kalau dia buat-buat merajuk, tapi nampaknya Changjo memang tak pedulikan dia dah.

 

"Nampaknya, dia betul-betul tak perlukan aku." ucap L.Joe dengan muramnya. Kakinya mula melangkah masuk ke dalam kelas sebelum dia terdengar seseorang menjerit memanggil namanya dari luar. L.Joe segera melangkah keluar semula.

 

"Byunghun! Byunghun!" teriak seorang pelajar lelaki yang berlari mendapatkan L.Joe.

 

"Kenapa ni, Ben?" soal L.Joe.

 

"Changjo...Changjo, dia..."

 

Mata L.Joe terbeliak tatkala nama Changjo disebut. Dia mulai risau. Risau kalau sesuatu yang buruk berlaku ke atas kekasihnya itu.

 

"Changjo?! Kenapa dengan dia?"

 

"Dia gaduh."

 

"Gaduh?!" dengan itu, L.Joe segera berlari pergi dari situ. "Jo, please be safe."

 

Sebaik saja L.Joe tiba di tempat kejadian, dia begitu terkejut melihat Changjo sedang bertumbuk dengan pelajar lelaki yang dilanggarnya semalam.

 

'Eh, dia tu lagi. Dah la semalam tunjuk pandai kat aku, hari ni gaduh ngan pakwe aku plak. Apa masalah dia ngan kitorang?' getus hati L.Joe.

 

Changjo ditumbuk hingga terjatuh di hadapan L.Joe yang berdiri tidak jauh dari situ. Lalu, L.Joe segera membantu Changjo untuk bangun dengan risau.

 

"Jo, awak okay tak?" soal L.Joe yang betul-betul kerisauan.

 

"Kau buat apa kat sini? Kenapa tak masuk kelas?" ucap Changjo yang kelihatan terkejut dengan kehadiran L.Joe. Pada sangkaannya, L.Joe merajuk dengannya dan tidak akan mempedulikannya lagi, namun sangkaannya meleset apabila dia sedar L.Joe benar-benar ambil berat tentangnya.

 

Pelajar lelaki itu smirk melihat lawannya kalah. Namun, dia tertarik melihat moment di hadapannya itu.

 

'Maybe, lelaki ni la kekasih dia yang buat dia menangis semalam. Interesting.' getus hati pelajar lelaki itu.

 

"Kenapa awak gaduh dengan dia? Awak kenal dia, ke?" soal L.Joe.

 

"Tak la. Dia ni yang cari gaduh dulu. Kurang ajar." Changjo memberi pandangan tajam kepada pelajar itu.

 

"Kata la apa kau nak kata." ucap pelajar itu yang mula melangkah menuju ke arah mereka, atau lebih tepat lagi ke arah L.Joe. "We meet again."

 

Changjo berkerut memandang mereka berdua silih berganti. Kemudian, dia memandang L.Joe. "Apa maksud dia? Kau kenal dia, ke?"

 

"Tak la. Jom la, Jo! Tak guna kita layan orang yang perasan bagus macam dia ni." sindir L.Joe lantas dia menarik Changjo pergi dari situ.

 

'Tak kenal aku, ya. Aku akan buat kau ingat muka aku sampai bila-bila.'

 


 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
Wu_Family_EXO
#1
Chapter 6: kenapa nak tukar?? but it's up to you..

maybe
-krisho
-kaihun
-taekook
-namjin
-chanbaek
-jeongcheol
-meanie (mingyu&wonwoo)

atau kalau author ada pilihan silakan.. ^^