Kita putus!

Gangster Boy and Flower Boy??

 

Changjo p.o.v:

 

Aku melangkah masuk ke dalam kawasan sekolah tanpa mengendahkan orang di sekelilingku. Aku menggalas beg ala-ala samseng so tak hairanlah diorang tengok aku semacam. Tiba-tiba aku dengar suara-suara berbisik...

 

"Nama jer anak orang kaya, tapi berlagak macam samseng."

 

"Itulah. Dahlah suka buli orang. Sayang, harap muka jer handsome tapi perangai mengalahkan samseng sebenar."

 

"Siapa yang jadi kekasih dia mesti tak senang hati. Tentu hari-hari kena buli atau kena pukul. Takutlah."

 

"Bukan takut, ngeri."

 

Suka-suka dok mengata orang belakang-belakang. Kalau berani, mailah kutuk depan-depan. Aku menggenggam penumbuk dan melempar jelingan maut kat diorang. Diorang bertempiaran lari. Aku tersengih. Tau pun takut. Lain kali kutuklah lagi. Aku mengeluh. Satu hari yang membosankan bakal bermula. Belajar. Aku tak suka belajar. Ia membosankan. Tapi, aku memang tak pernah belajarpun sebab aku selalu ponteng kelas bila aku mula rasa bosan. Suka-suka hati jer kan ponteng-ponteng kelas selalu? Macamlah sekolah ni bapak aku yang punya. Tapi apa aku peduli, sekolah ni memang bapak aku punya pun. Aku mula menaiki tangga untuk ke kelas aku yang terletak di tingkat 3. Fuh, malasnyer!

 

"Jo! Jo, tunggu saya!" teriak satu suara dari belakang aku dan suara itu makin lama makin dekat. Aku menoleh. Ceh, dia ni memang tak takut dengan aku, ke? Orang lain kalau nampak aku terus lari tak tentu hala. Tapi dia ni boleh mai terus berpaut kat lengan aku. Aku menghentikan langkah dan menjengil ke arahnya dengan harapan dia faham maksud aku. Aku nak dia lepaskan lengan aku.

 

"Kenapa awak jengil saya macam tu, Jo? Janganlah tengok macam tu, saya malu la." Apa? Dia boleh buat malu-malu pula? Dia tak faham ke aku suruh dia lepaskan tangan aku? Aku marah ni, tapi dia boleh tersenyum simpul camni? Aku menggeleng tanda tak faham dengan perangai mamat jambu yang sorang ni. Well, mamat jambu ni namanya L.Joe. Kitorang mula berjalan menaiki tangga.

 

"Jo, hari ni saya ada kelas piano, so maybe saya balik lewat sikit.Tapi saya nak awak temankan saya, boleh? Saya nak balik dengan awak macam selalu, lepas tu, kita boleh singgah makan kat kedai tepi jalan tu. Awak pernah kata yang kedai makan tu, kedai feveret awak untuk melepak. Saya teringin nak tau apa sebab awak suka makan kat situ? Boleh?" L.Joe tersenyum manja.

 

"Hei, kau blah la!" Aku menepis kasar tangannya. "Rimaslah dok pegang-pegang macam ni. Kau ni tak rimas ke tiap-tiap hari asyik nak berkepik dengan aku jer?"

 

"Tak." Dia memaut lengan aku semula. Ish, dia ni memang tak faham bahasa la. "Awak boyfriend saya, so buat apa saya nak rasa rimas pula? Saya paling suka berkepik dengan awak. 24 jam pun boleh." Dia menyandar kepalanya ke bahu aku. Well, dia sebenarnya rendah daripada aku, so dia dapat bersandar sampai lengan jer la. Dan yer, dia memang kekasih aku. Pelikkan? Kitorang ni banyak perbezaan. Dia jenis yang lemah lembut, manakala aku ni seorang kasar. Dia baik hati, tapi aku suka buli orang. Dia genius, dan aku ni taklah pandai sangat dalam bab-bab pelajaran ni. Dia comel dan manja, aku plak lebih man dari dia. Hai, senang cakap kitorang ni takda langsung persamaan.

 

"Ish, geli la macam ni." Aku menolak kepala dia dan meleraikan pautan tangannya di lengan aku. "Malu la orang tengok. Awak tak dengar ke apa yang diorang kutuk pasal kita?"

 

"Kutuk apa? Jo, saya tak kisah apa orang kata, yang penting saya gembira dengan awak. Kalau kita asyik dok fikir pasal orang lain, kita sendiri yang tak happy." Aku menghentikan langkah dan memandangnya.

 

"Kau tak kisah, tapi aku kisah. Diorang kata aku tak layak jadi pakwe kau sebab aku samseng. Takkan kau tak perasan semua tu? Ia berlaku setiap hari, tau? Aku bosanlah asyik dengar perkara yang sama jer. So, aku dah buat keputusan."

 

L.Joe memandang aku dengan pandangan innocentnya tu. "Apa maksud awak, awak dah buat keputusan?"

 

"Aku nak putus. Aku taknak couple dengan kau lagi." ucap aku tanpa belas kasihan. Dan aku lihat matanya mula bergenang. Dia menangis?

 

"Jo, apa salah saya sampai awak nak minta putus ni?" Omo! Air matanya mula mengalir ke pipinya. Dan entah kenapa, aku rasa sakit hati tengok dia menangis. "Jo, awak tau saya sayangkan awak. Tolong jangan buat saya macam ni. Saya..." Dia menundukkan kepalanya supaya aku tak nampak yang dia mulai menangis. Hati aku terguris.

 

"Inilah yang sebaiknya, Hunnie." Hunnie panggilan aku untuk dia yang aku ambil dari nama sebenarnya Byunghun. "Aku rasa baik kita putus dan kau boleh cari lelaki lain yang lebih sesuai untuk orang seperti kau." Aku meneruskan perjalanan untuk ke kelas dengan meninggalkan dia di situ.

 

~*~

 

Waktu rehat, seperti biasa aku duduk berseorangan di padang untuk menenangkan fikiran atau...memikirkan benda apa yang aku nak buat lepas ni? Aku mengelamun sampailah ada satu suara yang memanggil-manggil nama aku. Aku menoleh, dan itu dia, si Hunnie yang masih tak berputus asa dengan aku. Aku hairanlah dengan mamat sorang ni. Bahagian putus yang mana dia tak faham, ya? Setahu aku, aku dah jelaskan yang aku nak putus dengan dia tadi. Well, dia ni memang jenis yang tak makan saman. Sebenarnya ini kali ke-7 dalam minggu ni aku minta putus dan setiap kali aku buat camtu, dia mesti berpura-pura macam takda apa yang jadi antara kitorang. Dia tak ambil serius dengan kata-kata putus aku tadi.

 

"Jo, awak kat sini rupanya. Puas saya cari merata." Hunnie duduk di sebelah aku lalu dia menghidangkan bekalan yang dibawanya. "Marilah makan. Saya tau awak tak makan lagi. Saya yang buatkan semua makanan ni special untuk awak. Makanlah." Hunnie tersenyum padaku. Aku 'blush'. Well aku memang suka kat dia lagi.

 

"Aku tak lapar. Kau makanlah sorang." Aku cuba jual mahal walaupun perut ni dah berkeroncong macam-macam lagu. Yalah, aku ni ego sikit.

 

"Tipu. Saya tau awak lapar. Makanlah." Hunnie menyuap aku secara paksa dan aku menjengil ke arahnya sambil mengunyah makanan itu, dan kemudian mata aku terbeliak. Sedap! Makanan dia memang sedap macam selalu. Well, aku saja buat jual mahal tadi sebab aku nak dia suapkan aku tapi aku malu nak suruh. "Macam mana? Sedap tak? Ini resepi baru ciptaan saya." Dia membulatkan matanya memandang aku. Omo! Kyeopta! Aku rasa macam nak cubit-cubit jer pipi dia, tapi control control...

 

"Tak sedap langsung! Lain kali jangan buat macam ni lagi!" ucap aku lalu berdiri. Dia melangut tengok aku sebelum dia juga berdiri berhadapan dengan aku.

 

"Awak nak ke mana? Makanan tak habis lagi. Membazir jer kalau tinggal." ucapnya dengan manja.

 

"Kita dah putus, awak dah lupa ke? So, mulai hari ni kita jangan bersama lagi." Aku segera beredar meninggalkan dia. Aku tahu dia mesti menangis. Tapi inilah yang terbaik. Aku samseng, tak sesuai dengan flower boy macam dia. Aku tak sanggup dengar dia dikutuk oleh para pelajar lain yang cemburukan tentang hubungan kami. Dia banyak peminat di sekolah ni, so tak susah dia nak cari pengganti aku.

 


 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
Wu_Family_EXO
#1
Chapter 6: kenapa nak tukar?? but it's up to you..

maybe
-krisho
-kaihun
-taekook
-namjin
-chanbaek
-jeongcheol
-meanie (mingyu&wonwoo)

atau kalau author ada pilihan silakan.. ^^