CHAPTER ONE

Our Choices

                                              

 

Telefon bimbit tersebut melayang ke seberang landasan kereta api. Terhempas lalu pecah berderai. Seonu hanya melihat kearah telefon bimbit tersebut. Kemudian dia mengalihkan pandangannya kepada jejaka yang berdiri tidak jauh darinya. Kayu yang digunakan untuk melayangkan telefon bimbit tersebut dibuang ke tepi. Tanpa melihat kearah Seonu, Taehyung terus berlalu pergi dari situ.

Seonu menghela nafas berat.

Pitiful. Miserable.

Itulah perkataan yang sering muncul dalam kepalanya setiap kali dia melihat kearah jejaka tersebut.

Apa yang tidak kena dengannya?

Kenapa dia melakukannya semua itu?

Dia tahu tidak semua orang berfikiran seperti apa yang dia bayangkan. Tetapi kenapa dia membiarkan dirinya diselubungi pemikiran seperti itu.

Bukankah itu buruk untuk dirinya?

 

“Ianya lebih baik begitu.” Kata Taehyung suatu hari ketika Seonu menanyakan hal tersebut kepadanya petang itu.

“Tapi, kenapa?” Soal Soenu lagi. Tidak memahami maksud jejaka tersebut. “Tidakkah awak rasa yang awak perlu selesaikannya dengan rakan-rakan awak. Cakap dengan mereka dan beritahu apa yang awak fikir dan rasa. Bukankah itu lebih baik?”

Taehyung hanya tersenyum kepadanya sebelum kembali melemparkan pandangannya kearah laut yang luas terbentang di hadapan mereka.

Taehyung sering kali berkunjung ke pantai. Seonu tidak tahu apakah sebabnya tetapi Taehyung suka berada di situ. Jejaka itu akan mengelamun lama. Membiarkan fikirannya melayang entah ke mana dan kadang-kala Seonu melihat ada senyuman yang hadir pada bibir Taehyung.

Jelas sekali kerinduan itu. Tetapi mengapa Taehyung semakin menjauhkan dirinya?

 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
No comments yet