[D I A ]

Pink Review Shop [Malay Fanfic Only]

D I A by Kaywuu

Status: On-going

Characters : D.O OC Exo Bts

 

SCORE

78/100

 

SINOPSIS

Pada pandangan miss, Sinopsis terlalu kaku atau dalam bahasa lainnya terlalu formal. Bagi orang yang santai seperti miss mungkin akan terasa bosan. Mungkin kerana penggunaan 'aku' ataupun menjadikan watak utama sebagai medium yang bercakap menyebabkan author tidak pandai memanipulasikan suasana.  Tetapi, miss suka kerana terdapat unsur saspen dalam sinopsis.  Contohnya, D.O merasakan hatinya dicuri tetapi tidak tahu adakah itu cinta atau sebaliknya. Keep it on Kaywuu^^

 

THEME

Tema fanfic ni adalah friendship and on-sided crush (pada pandangan watak yang bercakap). Amat sesuai untuk mereka minat dengan persahabatan kerana tema friendship selalu difokuskan.  Misalnya, D.O dan Hoseok masih berkawan baik walaupun Hoseok memiliki sikap yang lebih happy go lucky berbanding D.O yang senyap dan mereka tidak memutuskan persahabatan walaupun berlainan kelas.

 

PLOT

Miss rasa plot fanfic ni seperti disusun dengan rapi kerana jalan ceritanya mempunyai flow yang baik. So,  no comment on Plot >3<

 

CARA PENYAMPAIAN 

Okey, Misspink rasa cara penyampaian adalah terlalu formal dan keras. Selain tu,  unsur humor tidak banyak. Jadi, perasaan bosan tu muncul jugak apabila baca fanfic Kaywuu.  Tapi, miss respect jugak sebab ada unsur biologi dalam tu hehhe (my fav subject) and sifat dan sikap ataupun watak perwatakan seseorang dapat disampaikan dengan jelas.  Ada juga beberapa part yang Miss konfius antara D.O dan si Mehun tu.  Sebab Kaywuu tak nyatakan siapakah yang sedang bercakap and I'm  figured out selepas beberapa ayat.  So yeah we need no improve this. 

 

CADANGAN MISSPINK

First at all, miss rasa gaya penyampaian tu kena santaikan sedikit. Ada sesetengah orang suka yang formal tetapi miss yakin kalau lebih santai makin ramai yang suka. 

Selain tu, Unsur humor adalah penting.  Kadang-kadang pembaca nak hiburkan hati dengan membanca fanfic tetapi kalau cara penyampaian terlalu berat, insan tersebut akan rasa makin stress.  

Last but not least,  miss rasa kita patut memberitahu pembaca pada sudut pandangan siapakah kita tulis.

Contohnya, 

Kyungsoo POV

Mehun POV/Si Dia POV

Miss harap review miss akan bagi Kaywuu semangat yang lebih berkobar-kobar untuk menulis fanfic yang lebib baik^^

 

Okay guys.  

Selepas sekian lama berhiatus akhirnya salah satu fanfic dalam waiting list misspink dah berjaya dibuat^^ Nanti author yang ada simpan fanfic nak bagi kat miss untuk direview pat-pat bagi.  Kalau waiting list makin panjang huwa huwaa la anda.  Ni last but not least🙈 misspink ada bukak igshop.  Ada baju korea sikit-skit, kasut, makeup dan shawl tau.  Pendek cerita one-stop fashion shop la ye. Sapa berminat boleh follow misspink kat ig @lamoda.co. Sekarang tengah promotion RM5 off hehehe. 

Author-author kat luar sana jangan lupa hantar link kat misspink tau♡♡♡

With love, 

Misspinkmon

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
kaywuu
#1
Chapter 7: Maaf sbb sy bru log in hari ni huhu.
Thank you for the review and the suggestions. Maaf kalau tulisan saya tu kelihatan kaku sangat haha. Saya pun tak pandai sangat nak tulis humor (sbb sy pun bukannya kelakar huhu) but i will try.
Once again, thanks!
tenmachan
#2
Hi there, still open??
Saya nk minta review. Saya akan bagi karma kalau awak nak.
Nama Cerita : Darah dan Emosi
Watak: Baekhyun, Taehyung, Joy, Jin, Irene, Sungjae, Jimin, Taeyeon

http://www.asianfanfics.com/story/view/1032840/darah-dan-emosi-malay-baekhyun-zombie-romance000angst-suspencedrama-sungjoy-irene00jin
taeliaa
#3
Nak ask for a review again boleh?
parkyura98
#4
Hi, sye nak awk review citer sye... ^^
http://www.asianfanfics.com/story/view/999318
taeliaa
#5
Chapter 6: boleh jugakkk, more personal and easier to talk kan. hahahah saya sokong!
JunAra
#6
Chapter 5: spm 16?! Means Miss ni -99 line? Hoho, give me 5! Sy pon pengguna maxis so sy pham sgt dgn situasi tersebut. Sy cadangankan apa kata miss ambil reviewer?
JunAra
#7
Chapter 4: Suka segmem baru :D
Ini fic sy yang paling tak berjaya.

http://www.asianfanfics.com/story/view/952960/i-like-you-the-best-comedy-leehongki-malay-primadonna-seolhyunaoa

theme: Comedy

Sila lah cari kesalahan and the reason why fic ini tak dapat sambutan.
Sy teringin nak buat extra chapter. Huhuhuhu