[TO YOU, MY FIRST LOVE BOOK]

Pink Review Shop [Malay Fanfic Only]

To You, My First Love Book by DreamingYou

Status:completed (oneshot)

Character:Sehun, HaJoon, ExoK 

 

GRADING

70/100

 

SINOPSIS

Maafkan miss sebab nak berterus terang tapi honestly sinopsis kurang menari minat pembaca untuk membaca kerana ada beberapa perkara yang kurang jelas. Synopsis memang seharusnya memberikan thrill kepada pembaca tetapi apabila sesuatu sinopsis itu sendiri kurang jelas, ia akan mengurangkan kepercayaan orang lain. Namun, dreamingyou masih boleh memperbaiki gaya penulisan sinopsis. Hwaiting dear^^

 

THEME

Fanfic ini bertemakan cinta dan juga sumpahan(?). Tema dapat disampaikan dengan baik dan kurang perkara cliche yang ditulis. Miss tak tahu nak cakap apa lagi pasal theme tapi penulisan fanfic ini memang mengikut tema yang author mahu sampaikan. 

 

PLOT

Author mempunyai flow cerita yang baik serta menulis jalan cerita yang lancar. Bagaimana kejadian sumpahan itu telah memberikan efek kepada Ha Joon, dan kejadian yang menyebabkan Ha Joon kehilangan orang-orang tersayang juga memberikan kelainan. Walau bagaimanapun, ada beberapa perkara yang kurang jelas pada fanfic ini seperti tergantung pada sesetengah scene. Tak apa, nanti miss bincangkan cara nak betulkan.

 

CARA PENYAMPAIAN

Keseluruhan fanfic ini ditulis dengan bahasa yang tidak berbunga dimana pembaca yang malas membaca ayat yang berbelit-belit. Namun, disebabkan gaya penulisan yang menggunakan bahasa baku sepenuhnya membuatkan ada sesetengah pembaca boring. Tetapi, ada sesetengah pembaca sukakan gaya tersebut. Jadi, author boleh tentukan sama ada gaya penulisan bagaimanakah yang ingin digunakan^^

 

CADANGAN MISSPINK

Yeay new segment kekeke. Orite takpayah dengar miss mengarut so mari miss teruskan dengan cadangan miss bagaimana authornim kita ni dapat meng'improve'kan diri. Okeyh first at all pasal sinopsis. Seperti yang miss katakan sinopsisnya kurang jelas right?? Seelok-eloknya author gunakan sinopsis yang padat dan pendek jika takut rahsia terbongkar pada sinopsis. Contohnya:

Sebuah novel pendek yang mengisahkan tentang percintaan seorang gadis membuatkan Sehun merasakan bahawa gadis itu gadis yang sama. Ya, gadis yang dia jatuhkan sumpahan beberapa tahun lalu kerana cintanya ditolak. Dia tidak menjangkakan sumpahan itu menjadi benar dan menghancurkan hidup gadis itu. Dia, Oh Sehun bertekad untuk menamatkan sumpahan itu. 

Okeyh. Mungkin miss punya sinopsis tak beberapa menarik tetapi gaya begini mungkin dapat menarik perhatian pembaca. Next, mengenai kejadian yang hanging. Ada beberapa perkara perlu dijelaskan lagi. Untuk memperbaiki masalah ini, author perlu membaca semula fanfic yang ditulis dan perhatikan apa yang tidak kena dengan ayat yang ditulis. 

 

that's all yang miss boleh ulaskan. Kalau ada beberapa perkara yang kurang boleh tinggalkan komen. Teruskan komen^^

With love, 

MissPinkMon

 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
kaywuu
#1
Chapter 7: Maaf sbb sy bru log in hari ni huhu.
Thank you for the review and the suggestions. Maaf kalau tulisan saya tu kelihatan kaku sangat haha. Saya pun tak pandai sangat nak tulis humor (sbb sy pun bukannya kelakar huhu) but i will try.
Once again, thanks!
tenmachan
#2
Hi there, still open??
Saya nk minta review. Saya akan bagi karma kalau awak nak.
Nama Cerita : Darah dan Emosi
Watak: Baekhyun, Taehyung, Joy, Jin, Irene, Sungjae, Jimin, Taeyeon

http://www.asianfanfics.com/story/view/1032840/darah-dan-emosi-malay-baekhyun-zombie-romance000angst-suspencedrama-sungjoy-irene00jin
taeliaa
#3
Nak ask for a review again boleh?
parkyura98
#4
Hi, sye nak awk review citer sye... ^^
http://www.asianfanfics.com/story/view/999318
taeliaa
#5
Chapter 6: boleh jugakkk, more personal and easier to talk kan. hahahah saya sokong!
JunAra
#6
Chapter 5: spm 16?! Means Miss ni -99 line? Hoho, give me 5! Sy pon pengguna maxis so sy pham sgt dgn situasi tersebut. Sy cadangankan apa kata miss ambil reviewer?
JunAra
#7
Chapter 4: Suka segmem baru :D
Ini fic sy yang paling tak berjaya.

http://www.asianfanfics.com/story/view/952960/i-like-you-the-best-comedy-leehongki-malay-primadonna-seolhyunaoa

theme: Comedy

Sila lah cari kesalahan and the reason why fic ini tak dapat sambutan.
Sy teringin nak buat extra chapter. Huhuhuhu