#ChapterFour

Angel With A Shotgun

 "Reez? Dah makan ubat belum?"soal mama.Aku diam membantu.Televisyen yang hidup ku pandang sepi.Mama mengeluh.Keluhannya dapat ku dengar dengan jelas.

"Reez makan ubat ye? Kejap lagi mama ambikkan,"ujarnya sambil menghilangkan diri ke dapur.Ahh..Aku taknak makan ubat.Aku tak suka.Pahit.Kalau aku makan ubat pun,belum tentu aku boleh pulih daripada penyakit aku.Aku bangun daripada sofa.Televisyen yang hidup aku matikan.Aku mencapai jaket yang tersadai di tepi sofa dan headphone yang terletak di atas meja kopi.Aku segera mencari sneakers.Sneakers ku sarung.

Ku buka pintu dan tutup dengan perlahan selepas berjaya melangkah keluar.Aku tahu mama akan amik sticker note dan tulis nota untuk menyuruh aku makan ubat tuh.

Aku memakai jaket hoodie dan headphone kulekatkan ke telinga.Aku memasukkan tanganku ke poket.Headphone aku turn on.Aku berjalan.Entah ke mana hala tujuku,aku sendiri tak tahu.

--

 Aku memegang tangan Rin kemana jua aku mahu pergi.Sekejap ke kedai tu,sekejap kekdai ni.Rin hanya mengikut sahaja.Setelah bosan,aku menarik tangan Rin ke luar Mall.

"Rin,kau ada nak pergi mana mana tak?"soalku prihatin.Dia diam seketika.

"hurm..aku lapar...dan aku..teringin nak tengok sekolah manusia..Yelah..Dulu kan aku Vocaloid...Aku mana tahu ape tentang manusia.."ujarnya.Aku sekadar senyum.

"Jangan risau.Aku pun lapar gak ni..Kita gi makan lepastuh kita jalan jalan tengok tempat manusia belajar..Mana tahu kita boleh tolong orang dalam kesunyian ke,kan?"ujarku.Rin tersenyum sambil mengangguk.Kami berjalan ke sebuah kedai menjual makanan segera.

--

 "Sekolah ape ni,Rly?"soal Rin kepadaku.Aku sekadar menangkat bahu.Aku menarik tangannya masuk ke dalam pagar sekolah.Entah mengapa ada aura kesunyian yang kuat menarik aku ke dalam.Kami mendaki tangga.Entah mengapa kaki kami laju sahaja mendaki.Aku sendiri tidak tahu kemana hala tuju ke kami.

"Rly..kita nak kemana ni?"soal Rin kegelisahan.

"Entah..aku taktahu..Ada aura kesunyian yang kuat kat atas sana kut.Aura tuh minta tolong kita kut.Kut lah.."tilikku.Aku tiba di rooftop.Aku nampak seorang manusia yang berdiri di tepi tembok.Dia berdiri sambilmendepakan tangannya.Dia nak buat ape..?

"Rly...Dia nak bunuh diri ke tuh?"soal Rin.Aku memandang Rin.

"Bunuh diri? Are you serious,Kagamine Rin?"soalku kasar.Diamengangguk laju.Tanpa berlengah,aku berlari menuju manusia itu.Kaki ku lenguh.Aku melebarkan sayapku dan terbang ke arahnya.Aku menrpa ke arahnya.Tangan ku memaut pinggangnya.Aku memegangnya dan bawa dia ke udara untuk seketika.Aku dengar pekikannya.Aku bawa dia kembali ke rooftop.Aku melepaskan dia.Dia tercunggap cunggap.Aku kembali berdiri di sebelah Rin.

"Rly? Kau tak ape ape?"soalnya.Aku sekadar tersenyum bangga.Dapat meyelamatkan sebuah nyawa yang berharga.Aku memandang manusia yang aku selamatkan sebentar tadi.Dia bagaikan memandangku.Aku memandang Rin.Rin memadangkan aku.

"Kau...se...selamatkan aku ke tadi?"soalnya.Hatiku berdebar.Oh tidak! Jangan sampai dia nampak aku sudah lah!Aku menggeleng laju menjawab pertanyaan nya.

"Tapi..aku rasa kau yang selamatkan aku tadi,"ujarnya.Dia bangun mendekatiku.Aku memegang erat tangan Rin.Aku menutup mata rapat rapat.Tiba tiba aku rasa ada tangan yang menembusi kepalaku.Aku membuka mata.Fuh~Dia tak nampak aku.Kalau nampak,dia dapat sentuh aku.Tapi..aku rasa sentuhan dia even halus.Bidadari kalau tersentuh dengan manusia takkan rasa apa apa.Manusia itu sendiri takkan rasa apa apa dan begitu juga Bidadari itu.Tapi...kalau manusia tuh sendiri dapat pegang Bidadari dan Bidadari itu sendiri rasa pegangan manusia,means manusia tuh percaya Bidadari tuh.

Aku mengundur beberapa langkah.Tangan Rin aku pegang erat.Aku memandang dia.Dia lelaki..?Oh tidak! Habislah aku kalau dia nampak aku sepenuhnya!Dia pakai jaket berhoodie dan headphone terlekat pada telinganya.

"Aku rasa kau...aku dapat rasakan kau wujud...Kau memang ada kan?"ujarnya perlahan.Aku menggeleng laju.Hari semakin gelap.Oh tidak! Habislah kalau kami masih ada kat bumi sehingga malam.Sayap kami akan bercahaya dan ini akan memudahkan manusia yang percayakan Bidadari untuk nampak kami.

"Rly...Jom balik?"ujar Rin.Aku mengangguk laju.Kami bersedia untuk terbang.Entah mengapa hatiku berat untuk terbang meninggalkan pemuda itu.

"Kalau kau pergi,aku akan bunuh diri betul betul,"ujarnya.Ala..Dia main ugut ugut lah pulak.Aku memandang Rin.Rin memandangku sayu.

"Prof kata,jangan biarkan manusia bunuh diri kerana kesunyian.Sebab apa entah lagi,"ujar Rin.Aku mengingati kembali apa yang Prof kata.

"Then ape yang kita nak kene buat?"soalku lagi.

"Nak atau tidak,kita kene stay sehingga dia taknak bunuh diri lagi dah.Antara hukuman dengan nyawa,nyawa lagi penting,"ujar Rin.Aku memandang pemuda tadi.Kami memandang pemuda tadi.Dia bersila di hadapan kami.Eh eh mamat ni..kata nak bunuh diri bagai tapi sekrang ni?

"Jadi..ape nama kau?"soalnya.Aku diam.Taktau nak jawab ape.Manusia takbleh dengar suara kami melainkan kami yang nak.Tapi,sekrang kami taknak dia dengar suara kami!

"Okay..aku ada sticker note..dan pen..Kau tulis nama kau..Jawab semua soalan aku dulu..baru aku xnak bunuh diri,"putusnya.Aku mengeluh.Aku memandang Rin.Rin sekadar mengangkat bahu.Pemuda itu mengeluarkan sekeping sticker note berwarne putih bersih dan sebatang pen merah.Merah? Mengapa merah? Bidadari lemah dengan warna merah.Warna darah.Bidadari benci darah.Pen merah basah pula tu.

"Nah,"hulurnya.Dia meletakkan sticker note itu di atas lantai.

"Okay..Ape nama kau?"soalnya.Aku memandang Rin.Rin memberi pandangan semangat kepadaku.Aku menguatkan semangat untuk mencapai pen dan tulis.

"RLY"tulisku.Dia sekadar mengangguk.Aku meletakkan pen.

"Nama aku Afran Mukreez.Panggil aku Reez.Terima kasih sebab selamatkan aku tadi.Kau .. Bidadari,kan?"

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
No comments yet