100 Plus

ONLY ONE-SHOT

Qissie termenung sejenak. kisah cAedaya bersama bekas kekasihnya yang amat disayangi dulu sangat melukakan hatinya. tapi pada Qissie itu bukanlah alasan untuk menunjukkan dirinya seorang perempuan yang lemah dan perlu bersedih sentiasa. hari ini cuaca amat baik. time to move on, Qissie. Qissie cuba merawat lukanya.

‘panasnya harini . kalau dapat minum 100 plus pun best ni’ ngomel Qissie sambil berjalan ke arah peti sejuk rumahnya. manakan tidak panas? keadaan dirumah itu tertutup rapat dik kerana cuaca sejuk diluar.

‘alamak! alaaaaa. dah habis , ni mesti kerja Aeda ni” rungut Qissie sambil segera menyarungkan kasutnya untuk ke kedai berhampiran bagi mendapatkan air kegemarannya itu.

Qissie mempunyai lima lagi sahabat baiknya yang kini semakin rapat hubungan mereka. sebenarnya mereka kacukan dan ibubapa mereka juga berkawan baik. mereka ialah Asha, Fiqa, Aen, Aeda dan Anna.

‘ajusshi annyeong!’ ucap Qissie kepada seorang pakcik lewat 50-an dihadapannya itu. bahasa yang digunakannya itu sudah dirasakan amat sebati dengan dirinya dan juga rakan rakannya. Sudah lebih tiga tahun dia dan ahli dorm KSS yang lain di Korea.

‘annyeong’ balas lelaki sambil tersenyum. Qissie segera kearah peti air.

‘nasib baik ade lagi’ ngomel Qissie seraya mengambil dua botol air kegemarannya iaitu 100 plus. Qissie segera membayar air yang dibelinya. nak pergi mane ekk lepas ni? cakap Qissie kepada dirinya.

sedang dirinya ingin membuka penutup botol minuman kegemarannya itu tiba-tiba sahaja dia dilanggar seorang lelaki yang tidak dikenalinya. habis tumpah minuman kegemarannya itu. wajah Qissie berubah merah kerana marah. ‘yaah!’ Qissie menjerit kuat. dengan cepat dirinya mengejar lelaki itu. kebetulan, sedang Qissie berlari seorang lelaki turut berlari bersamanya. gayanya seperti ingin membantu.

Qissie dengan cepat menarik hood yang dipakai oleh lelaki yang telah menumpahkan airnya. lelaki itu termati langkah. seorang lelaki yang dari belakang mendekati mereka berdua. dengan cepat lelaki itu menendang kaki lelaki yang telah menumpahkan minuman Qissie itu. ‘berani awak ambil duit saya?!’ jerkah lelaki itu.

‘dia ambil duit awak?! ini untuk tumpahkan minuman kegemaran saya!’ Qissie menghentam pula lelaki yang sudah tidak berdaya itu. usai ‘membayar hutangnya’ Qissie segera beredar untuk mendapatkan sebotol lagi 100 plus.

tiba-tiba Qissie terasa seperti bahunya disentuh, berbekalkan ilmu judo yang dipelajarinya dulu Qissie segera mengilas tangan yang berada diatas bahunya itu.

 ‘ouchh!’ lelaki tersebut mengerang kesakitan selepas tangannya dikilas Qissie. Setelah menyedari gerangan lelaki yang yang mengerang kesakitan dihadapannya Qissie segera menunduk meminta maaf.

‘Uh! Yoyo—sh*t Yunghyeon sunbaenim?! Mianheyo!’ Qissie segera membantu lelaki dihadapannya itu. lelaki itu sebenarnya ialah salah seorang ahli dari kumpulan iKON yang menjadi kegemarannya sejak dirancangan Who’s Next.

 ‘gwenchana!’ kata Yunhyeong seraya memperbetulkan pakaiannya. Perasaan malu mula menguasai diri Qissie, mukanya mula merona merah.

Yunhyeong yang menyedari wajah Qissie merona kemerahan akibat malu tersenyum manis.

 


 

Qissie masih tidak dapat menutup wajah malunya apabila berhadapan dengan Yunhyeong yang kini berdiri disebelahnya. Yunhyeong tertawa kecil. Yunhyeong menghulurkan sebotol 100 plus kepada Qissie.

‘maafkan saya sekali lagi ye. saya fikir ianya mungkin orang yang cuba untuk melakukan perkara yang tidak baik kepada saya. maaf ye!’ Qissie yang masih lagi berasa sebersalah meminta maaf berulang kali.

Yunhyeong tergelak kecil dengan sikap Qissie yang sudah tidak ‘senang duduk’walaupun mereka berdiri.

‘malu jugak ehhh, awak dengan oppa’ usik Yunhyeong.

‘apa maksud oppa?’ Qissie tiba-tiba berubah sikap.

‘yelah. oppa ingat awak ni boleh tahan brutalnya. tapi lembut jugak sikapnya~’ Yunhyeong semakin suka menyakat Qissie yang kelihatan semakin malu.

‘yaah! ingat saya ni brutal takda hati ke?! saya pun perempuan jugak!’ gurau Qissie yang menyekeh kepala Yunhyeong kuat.

‘sakitlah!’ jerit Yunhyeong disertai dengan ketawa. mereka bersurai.

‘tak apelah Qissie. salah oppa jugak tetiba aje pegang bahu Qissie .. sepatutnya oppa kena panggil Qissie dulu. maafkan oppa jugak ye..’ jawab Yunhyeong mengakui kesalahannya itu .

tiba-tiba sahaja Qissie berasa hatinya yang luka terubat. dengan kehadiran Yunhyeong yang tiba-tiba menceriakan hidupnya hari ini membuatkan Qissie bahagia seketika. bukan calang orang dapat berjumpa dengan idolkan~

‘oppa nak apa ye?’ soal Qissie.

‘oppa tak nak apa-apa. oppa sebenarnya tak ada jadual untuk harini. kebetulan kita ‘bayar hutang’ yang sama oppa ingat nak berbual dengan awak’ ujar Yunhyeong cuba menarik perhatian Qissie. sebenarnya mereka berdua sudah banyak kali bertemu. ya, sebelum Qissie berpisah lagi mereka sudah saling mengenali. biarpun Qissie seorang orang biasa, Yunhyeong sudah pun menyimpan hatinya terhadap gadis yang boleh dikira brutal itu.

‘ermmm ... Qissie dah makan?’ Qissie cuma menggeleng-gelengkan kepalanya.

‘kebetulan oppa nak pergi makan. nak ikut? marilah. oppa belanja?” pelawa Yunhyeong.

‘ermmm.. boleh jugak. Qissie pon tengah lapar ni.’ jawab Qissie selamba.

mereka berjalan seiringan kearah kereta milik Yunhyeong.

 

***

 

‘gumawo oppa!’ kata Qissie selepas menghabiskan makanan dihadapannya itu.

sepanjang masa makan itu tidak seorang pon dari mereka membuka mulut untuk berbual. Qissie yang dikenali sebagai ‘shikshin’ menghabiskan makanannya tanpa menghiraukan Yunhyeong yang dari tadi asyik melihat dirinya yang sedang makan itu.

it’s okay. kali ni oppa belanja lain kali Qissie pulak belanja ye?” kata Yunhyeong sambil tersenyum. ciss.tak ikhlas rupanya. kata hati Qissie.

‘saya okey aje. takut oppalah, menolak pulak.’ seloroh Qissie kepada Yunhyeong sambil mengelap mulutnya yang comot itu.

 

DORM KSS

Qissie pulang dihantar Yunhyeong. mujur saja tidak ada yang nampak mereka berdua. Qissie segera masuk kedalam dormnya. 

‘yaah! maknae kau pegi mana tadi?’ soal Aen sebaik sahaja Qissie selesai membersihkan dirinya.

 ‘aku pegi makan dengan ---‘ jawab Qissie. “

‘hah?! dengan siapa?!’ tanya Aen terkejut. jarang sekali kawan baiknya itu ingin makan berseorangan.

 ‘kau ni terkejut sangat kenapa?!’ Qissie menyoal kehairanan.

 ‘yelah, jarang kau pergi makan sengsorang’ balas Aen.

‘oh yeke? salah ke kalau aku nak ubah habit tu? aku keluar makan dengan Yunhyeong’ jawab Qissie sambil berjalan kearah dapur.

‘hah!! YUNHYEONG?? tipulah.’ kata Aen tidak percaya sambil membuntuti Qissie kedapur.

‘betullah. terpulang nak percaya ke tak.’

 ‘apa bising-bising ni?’ soal Aeda yang baru selesai mandi.

‘ni hah maknae ni cakap dia pergi makan dengan Yunhyeong tadi’ Aen mengadu.

‘eh! betullah tu. tadi aku ade nampak kau kilas tangan dia kat depan kedai depan tu kan?’ kata Aeda.

‘kau nampak ehh? ada orang lain nampak tak? Kalau tak habis aku kena baling dengan telur macam Asha pula’ ngomel Qissie sambil mengunyah makanan disambut dengan ketawa yang mengekek oleh Aeda dan Aen kerana mengingat kembali kisah hitam Asha yang diserang peminat kelmarin.

‘makan aje keje.’ seloroh Aen

 

DORM iKON

‘Yunhyeong-ah!  where are you going?’ soal  Bobby sambil mengulum lollipop.

‘pergi makan dengan seseorang’ jawab Yunhyeong ringkas.

what?! sampai hat. seorang aje ke? someone tu tak bawak kawan? mana nak tahu boleh kenal-kenalkan~’ seloroh Bobby  sambil mengambil tempat bersebelahan Yunhyeong.

‘seorang aje. buat apa ajak?!’ seloroh Yunghyeong pula kepada Bobby sambil mencekak pinggang.

‘tanye je’ Seungri pendek.

‘lain kali pergi ajaklah’ sambung Bobby sambil berlari kedalam biliknya takut dibaling bantal yang dipegang Yunhyeong. Yunhyeong hanya tersenyum teringatkan peristiwa ‘istimewa’ nya itu. tak pernah lagi dia melihat gadis sekuat Qissie.

‘comel’ kata Yunhyeong kepada dirinya.

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
No comments yet