Counting Pulses

Tablo - Bad


 

Chapter 4

 

 

Walkthrough.

 

You....

Hari semalam masih tidak boleh dilupakan. Jawapan Kris masih terngiang-ngiang di otaknya, sakit hati memikirkannya. Dia juga teringat bagaimana Kris beredar selepas kejadian itu. Dia masih tidak sangka seseorang yang dia tidak berapa kenali buat hatinya berdegup laju seperti ini. Dia tidak pasti, kenapa.

Kris duduk di sofa masih membaca buku yang sama.

Baekhyun tidak pasti apa yang dirasai oleh Kris sekarang. Dia juga mahu tahu bagaimana perasaan Kris sekarang.

Baekhyun perlahan-lahan mendekati Kris seperti kawan—lelaki—biasa, dan meletakkan secawan kopi, untuk Kris. Semestinya Kris sedari kehadiran Baekhyun, jadi dia letakkan buku di ribanya.

"Jadi, syarikat saya dah selesaikan tempat awak nak tinggal selepas ini. Saya akan bawa borang dia lain kali." Kris bersuara, "Saya tak mahu fikirkan tentang itu lagi."

"Lokasi apartment awak dekat dengan kedai buku." Baekhyun memandangnya dengan muka tak seberapa faham, "Kedai buku?" Kris membalas pandangan Baekhyun.

"Yes, a book store." Kris memandang cawan di depannya, menilai corak cawan itu dengan teliti, "Encik.." apa yang didengari hanyalah suara keluhan Baekhyun. Kris tahu Baekhyun pasti tidak puas hati kerana membuat kata putus tanpa persetujuannya.

"By the way, Are you a gay, Sir?" soalan dari Baekhyun yang tiba-tiba membuatkan Kris tidak jadi untuk menghirup kopinya. Mungkin bagi Baekhyun soalannya masuk akal dan juga tidak menjanggalkan tetapi bukan pada Kris, "What if I'm not?" Kris mempersoalkan. "That's okay?"

"Kalau ya?"

Baekhyun memandang matanya tepat.

"That's okay too."

"Why are you asking me this kind of question?" Baekhyun hanya mengeluh perlahan, "You ing make me, Kris."

Kris tak sangka Baekhyun jadi sejujur ini, dia tak sangka orang yang dianggap pendiam yang duduk membaca buku di kaunter kayu jati menunggu pelanggan setiap hari akhirnya bersuara. Apa yang dibalas Kris hanya suara gelak tawanya. "Baekhyun, Baekhyun, Byun Baekhyun."

Semuanya terasa seperti permainan. Permainan yang dicipta oleh Kris untuk Baekhyun memainkannya.

"What if I told you that I come here because of your stories, this book store, this book but not you?" Mungkin apa yang Kris tanya itu adalah jawapan sebenar dia. Mungkin semalam maksud 'you' Kris adalah segala-galanya di dalam kedai buku ini tetapi bukan Baekhyun.

"But..."

Kris sambung lagi,

"What if I told you, I come here every ing day because of, you." Kris mengalihkan buku di atas ribanya ke atas meja sambil menjeling ke mata Baekhyun. Dengan cuaca yang sedang sejuk di luar, kopi mereka semakin lama semakin hilang kehangatannya, tetapi, bukan mereka berdua.

Baekhyun terasa seperti hendak muntah dan tutup matanya.

Perasaan yang dia tidak pernah rasai.

"Encik Kris, awak sangat tak dapat dijangkakan." Baekhyun memandang bawah, mengerakkan cawan kopinya, "You're so unexpected."

Jawapan mana satu, Baekhyun tak pasti.

Tapi dia pasti, hari esok akan berlalu, dan Kris pasti akan datang ke sini sekali lagi.

 

 

Untuk sesuatu.


Baekhyun melihat sekumpulan budak-budak yang sedang mencari komik terbaru. Dia mendekati budak-budak itu dengan biskut di tangan, "Boleh baca dekat sini, tapi jangan kotorkan okay?" Kris yang dari jauh memandang hanya tersengih, "Dah macam bukan kedai buku."

Baekhyun rasa dia tidak patut pandang Kris lepas apa yang terjadi semalam, dan semalamnya. Bukan kerana dia jatuh cinta pada Kris atau apa (atau mungkin) tetapi dia rasa janggal.

Dia bersuara juga, "I just love seeing them here."

"Does that mean you like kids?" Kris mendekatinya perlahan-lahan, membelai kepala salah seorang dari budak-budak itu. Baekhyun tersenyum sambil meresat jarinya di rak buku, berhabuk. "Kita semua pernah jadi salah seorang dari mereka, Encik Kris— Of course I like them."

Kris terdiam memandang Baekhyun yang sedang menyusun buku, jarinya satu persatu menarik buku dan meletakkan ke tempat yang asal. Dia tidak pasti kenapa Baekhyun masih lagi bersemangat untuk menjaga kedai ini walaupun dia tahu ianya akan dirobohkan suatu hari nanti. Kris terfikir sesuatu, kenapa dia tidak boleh buat benda yang sama.

"I like kids too you know, more like, I love them." Baekhyun memandang Kris yang sedang melihat budak-budak itu meletakkan balik komik ke tempat yang asal, walaupun salah. Baekhyun sedar budak-budak itu sedia untuk pulang ke rumah, jadi dia bukakkan pintu dan ucap sesuatu pada mereka, mungkin sesuatu seperti 'datang lagi' atau 'hati-hati.'

Seperti yang selalu dikatakan oleh Baekhyun saat Kris melangkah keluar dari kedai ini.

 

 

 

Hari semakin gelap, kedai sudah pun tutup.

Tinggal Kris yang sedang melihat Baekhyun mengira sesuatu. Mungkin untung dia dapat hari ini, mungkin mengira wang simpanannya.

Kris bersuara, "Can you just call me Kris next time?" Baekhyun memandangnya pelik, "Then, you call me Baekhyun next time."

Perbualan pendek mereka membuat mereka berdua tidak bersuara sekali lagi. Semuanya sekejap, semuanya hanya sementara tetapi sedalam-dalam hati mereka mahu berborak dengan lebih dalam. Dengan lebih terbuka. Baekhyun tahu Kris bukannya kawan, kekasih dan bukan lagi ejen yang mahu memaksanya tanda tangan di atas sehelai kertas.

Baekhyun hanya tak pasti, apa hubungan sebenar mereka.

"Can we have a long—night—conversation?" Kris bersuara, mungkin bosan.

"What kind of conversation, Mr-, Kris?"

"Us."

Baekhyun hembuskan nafas sambil tergelak perlahan, "What do you mean by us?"

"Awak tak mempersoalkan ke kenapa kita berdua selalu duduk berdua begini setiap malam? I have my own house, Baekhyun, but I just don't know why I keep coming here." Kris memandang Baekhyun yang masih fokus mengira sesuatu, "Saya ada mempersoalkannya, tetapi saya tak ada jawapan dia."

"Apa maksud awak?" tanya Kris bersungguh melihat Baekhyun yang sedang mengira dan mencatat, berulang kali. Dia tidak bercakap untuk beberapa minit sampai Kris ambil buku Baekhyun dan tutupnya.

"Apa awak fikir awak-!"

"ing answer me." Baekhyun mengeluh, "Fine, Kris! Look—! You did make my heart fluttered a bit. Does that mean, I like you? Is that what you want to hear?" Kris masih memegang buku itu lagi, dia memandang Baekhyun yang hampir lompat dari kerusinya, "Can you just go home now?"

"I have my day-off tomorrow."

"So?"

"I want to stay here."

"ing no."

Baekhyun merampas bukunya dari tangan Kris tetapi Kris masih memegangnya, "Baekhyun, I-" dia memandang mata Baekhyun yang sedang serius, "I come here because of you."

"I just want to see you every single day."

 

 

Walaupun bukannya luahan yang menggambarkan cinta, tiada perkataan yang melibatkan cinta, tetapi mereka berdua tahu. Mereka berdua tahu apa yang mereka mahukan.

 

Mereke berdua mahu menjadi satu.

 


FINALLY.

IM SO SORRY, IM SO BUSY WITH SCHOOL THESE DAYS. ERGHHH

I promised to myself, I wont ever let this fic hanging.

Btw guys, next chapter akan ada sedikit plot twist.

So be ready okay?

I JUST WANT TO WARN YOU GUYS, THIS IS AN ANGSTY FIC.

Have an amazing day, guys. :)

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
nxmjoon_jr
#1
Chapter 9: asdfghjkl cepat sambung hahaha hell yeah ! btw sila baca cerita sy yg bm tu jugak eh . tajuk dia seriously, is this even real?
policeditched
#2
Chapter 9: dorang tidur same ke? kris balik rumah ke tak?
CLIFFHANGER LIKE U SHOULDNT BREATH AAAAAAARGHHHHHHHHHHHHHHH


T____________________T dont kill one of them okay? dont. dont.
rossyhis #3
Chapter 9: KRIS WHY ARE U MAKING THIS HARD
OMG

OMG
OGM
OMG
whats with the kid scene though??? fatin update now
craveforbirds
#4
Chapter 9: Hi, im one of your silent readers. haha x)
I hope u can do double update but i know youre busy, that's okay.

I just couldnt wait for the twist scene, and please dont make me cry. Go go authornim! ^_^
zitaozitao #5
Chapter 6: @rossyhis [insert shy tao here] omg!! hahahaha xD yes kris did make him laugh, thanks!
rossyhis #6
Chapter 6: omg it is so hurt to read because baby baekhyun cried in this fic,
" 'Well, its cute.' Kris tahan senyum dan Baekhyun tersenyum sambil gelak perlahan. "
but i guess its getting better because kris made him laugh right?
update fatin, i love it <333333333
mpreggoland
#7
Chapter 4: ilmu jadikan kita rapat dengan seseorang? hmm...kedai buku dah rapatkan hubungan antara Kris dan Baekhyun...hehe
update la lagi~
policeditched
#8
Chapter 4: Agak setuju, fic ni a bit slow xP
But itu ape yg unique sbb usual fic dah buat dorang terus fall in love, something like that. Updtate juseyo.
hyo_98 #9
Chapter 2: WOWWWWWWWWWW I LIKE THIS KARON I LIKE THIS!!!