Counting Pulses

Nell - Take Me With


 

Chapter 2

 

 

A story.

Sehelai kertas tersedia di atas meja, ianya bukan kertas kosong. Ianya adalah sehelai kertas yang menentukan segala-galanya mulai hari ini. Pen terletak di sebelah secawan kopi. Baekhyun tidak pasti sama ada dia perlu lakukan semua ini atau tidak.

Kris yang sedang berlegar-legar di dalam kedai buku ini akhirnya terhenti, memandang Baekhyun yang masih tak bergerak.

Kedai bukunya gelap dan mendung, tidak seperti biasa. Mungkin hari mahu hujan, terlintas di fikiran Kris apabila memandang ke luar tingkap. Entah kenapa dia rasa lain melihat laluan rak-rak buku itu dan bayang-bayang daripada tingkap. Sesuatu yang sangat tak jelas.

"Kris." suara perlahan menegurnya dari belakang.

Dia tahu saat Baekhyun menghulurkan kertas itu, dia tahu hidup Baekhyun tak akan sama seperti sediakala. Dia tahu hidup Baekhyun mungkin tak akan kembali ke saat-saat seperti ini lagi. Dia tahu hidup Baekhyun akan menjadi satu kehidupan yang lain.

"It wasn't that long, you know and are you really sure about this?" Baekhyun hanya mengangguk perlahan. Dia melihat jarinya yang berpeluh-peluh, kerana terlalu risau tentang masa depannya tanpa kedai buku ini. Apa akan dilakukannya.

Apa yang boleh membantunya selain—buku.

"Actually, saya ada soalan yang dah bermain dekat otak selama dua hari ini." Kris buka mulutnya, "Yes?" Kris memandang muka Baekhyun yang tak pasti mahu mendengar soalannya atau tidak. "Apa yang membuatkan awak bertukar fikiran dengan cepat? Apa yang ada dekat dalam fikiran awak?" 

Heh—keluhan kuat keluar dari bibir Baekhyun.

"Saya tak pasti kenapa perlu saya bagitahu awak." pekat Kris dikenakan oleh Baekhyun yang tidak langsung mempunyai hati—Baekhyun tahu perangainya tidak langsung sama dengan atuknya yang dulu sentiasa gembira walau dalam apa jua keadaan sekalipun. Dia cemburu, dia cemburu dengan atuknya.

Kris hanya tersenyum pahit, "Jadi mulai sekarang, seperti yang sudah di janjikan dalam paperwork ini kami akan uruskan segala tentang tempat tinggal, juga bil-bil api dan air. Kami bagi awak masa sebulan untuk kemas tempat ini, atau semuanya jadi abu dan diserap udara."

Baekhyun memandang kosong.

"Sebulan-"

"Boleh tak saya datang sini lagi?" tanya Kris yang baru sahaja potongnya. Walaupun Baekhyun tidak faham kenapa dan mengapa Kris mahu datang ke sini lagi walaupun kerjanya sudah selesai, tetapi sesuatu memberitahunya untuk menjawab. "Ya.". Senyuman terukir dari bibir Kris dan dia mengangkat kotnya yang terletak di atas sofa.

"Saya masih nak tahu kenapa awak mahu lepaskan kedai buku ini kalau awak sayangkannya? Saya hanya nak fahamkan." jujur Kris yang mahu mendengar kisah hidup Baekhyun lagi. "Kalaulah awak faham hubungan antara kita, Encik Kris." sekali lagi Kris tersenyum manis.

Dia bergerak ke arah pintu, agak pasti diluar sedang berangin.

"I'm leaving." Angin dari luar masuk saat Kris membuka pintu.

"Tell me about it, bila saya datang ke sini lagi. See you later."

 

Hari pertama sebelum kedai buku ini hilang.

Baekhyun sedang menikmati secawan kopi dengan buku di tangannya.

Dia mahu meneruskan bacaannya tetapi dikacau oleh bunyi loceng dari pintu utama. "Selamat datang, boleh saya bantu?" tanya Baekhyun kepada seorang pelangganKris.

"Encik Kris." Baekhyun sapanya sambil tunduk, "Awak dah mula mengemas?" dia menarik kerusi dan duduk di depan Baekhyun yang sambung membaca.

"Masih awal." dia meletakkan bukunya di atas meja.

"Masih awal tetapi semakin mendekati awak." Kris tersengih dan menarik buku yang terletak di atas meja ini. "My Reason? Macam buku lama." Kris menilai buku itu. "Memang lama, 1967."

"Why are you reading this?" Baekhyun menarik kembali buku itu dari tangan Kris.

"I like to read, Mr. Wufan." selepas mereka terdiam beberapa saat, Baekhyun kembali sambung membaca. "Can we talk?" tanya Kris sekali lagi mengacau Baekhyun yang sedang membaca. 

"I'm not sure why do you want to visit me." angin kipas membawa sekali aroma kopi, membuatkan mereka berdua terdiam janggal dan Kris membalas dengan lembut, "I just want to know your story."

"What kind of story, kisah apa Encik Kris?" Baekhyun bangun ke meja kecil yang berdekatan. Mahu buat secawan kopi untuk Kris agaknya. "The reasons."

Baekhyun tersengih sambil meletakkan biji kopi yang asli ke dalam cawan yang berwarna putih bercorakkan jalur warna coklat cair. "Awak suka membaca, Encik Kris?" Kris hanya terdiam mungkin memikirkan jawapan. "Membaca kertas kerja dikira juga?", Baekhyun tergelak perlahan.

Kedengaran air panas di tuang ke dalam cawan.

"Pretty sure, awak tak suka membaca benda-benda seperti itu." Kembali ke meja utama dan meletakkan kopi itu di depan Kris yang memandangnya dengan pelik. "Kenapa awak tanya saya soalan macam itu?"

"Setiap orang yang melangkah ke dalam kedai ini, masing-masing hobi dan pendapat berbeza." dia memegang cawannya untuk mengekalkan kehangatan, "Buku kegemaran yang menarik minat pun tidak sama semuanya." Kris menghirup kopinya, sedikit pahit tetapi masih sedap.

"Bila bercakap pasal buku yang pelanggan suka, semuanya nampak gembira— Walaupun buku kegemaran tak sama, tapi keterujaannya pasal buku tu lebih kurang sama." Kris meletakkan cawannya kembali ke atas meja. Menarik buku yang itu sekali lagi, menyelak satu persatu. "Look, Baekhyun."

"Saya nak tahu sesuatu, sesuatu tentang apa yang awak telah, sedang, akan fikirkan. Nak tahu apa yang awak fikirkan sampai awak buat keputusan macam ini?" Baekhyun sekali lagi tersenyum manis sahaja. "Kenapa awak beria-ia ingin tahu?"

"Your life seems interesting since the first time you tell me about you." Baekhyun tidak ingat kisah apa yang dia ceritakan pada lelaki yang sebenarnya tiada kaitan lagi dengannya. "Kita sebagai manusia, hidup sentiasa berubah-ubah."

"Maksud awak?"

"Contohnya saya yang sudah lama dibesarkan di kedai buku ini. Dipupuk sayangkan buku. Melihat atuk saya melayan pelanggan yang sanggup singgah dari pagi hingga ke petang dengan gembira dan orang hormat kedai buku ini, tersangat." kisah hidup Baekhyun sudah bermula.

"Satu hari atuk saya meninggalkan semua orang, ramai orang datang menziarahi saya, but they didn't stay like how they usually do. I was all alone after all, like you can see right now." Kris hanya bersetuju dalam hati. "Tetapi masa itu saya tak sedar tentang sesuatu, saya fikir mereka tak datang ke kedai buku ini lagi kerana tidak mahu lihat saya bersedih—agak lama mereka tak datang ke kedai ini."

Hati Baekhyun seolah-olah mahu meresap air panas apabila dia terpandang mata Kris yang sedang memandangnya dengan tajam.

"Sa- saya," Baekhyun berdehem mahu membetulkan suaranya, "Sampai hari itu awak bagitahu saya sesuatu; sesuatu yang menyedarkan saya. Mereka setuju mahu robohkan tempat ini."

"Bukankah buat awak sedar tentang sesuatu? Selama berapa tahun saya disini, saya melihat mereka tersenyum di depan atuk saya, mereka cuma mahu menjaga hati atuk saya yang sudah banyak berjasa di sini— they are all fake." dapat dilihat muka Baekhyun agak merah, 

"Mereka sebenarnya tidak langsung fikirkan hati atuk saya, tetapi fikirkan tentang diri sendiri untuk kebaikan diri sendiri."

Kris masih memandang tepat pada mata Baekhyun, "Pada mula awak datang, saat awak cakap mahu saya gadaikan tempat ini, saya sangat pentingkan diri, kononnya harta atuk saya tetapi atuk saya pernah bagitahu saya, dia mencadangkan idea untuk membina kedai buku ini supaya penduduk di sini dapat pelajari ilmu dengan lebih mendalam. Mahu rapatkan hubungan."

"Bukankah dengan ilmu kita akan jadi lebih rapat dengan seseorang?" fakta dari Byun Baekhyun, membuat Kris berfikir sejenak. Ianya betul.

"Tetapi, sekarang ini, penduduk di sini jarang sekali datang ke sini, mereka hanya tegur saya dan pulang. Saya terasa semakin jauh dari penduduk di sini. Perasaan bersalah itu timbul apabila memikirkan mereka semua tikam atuk saya dari belakang." suara Baekhyun agak bergetar.

Dia diam sekejap, menarik nafas.

"Jadi, kesimpulannya, saya rasa lebih baik, lebih baik saya hilangkan tempat ini daripada melihat atuk saya sedih. Heh— kenangan semuanya kita boleh simpan dalam otak." Baekhyun memandang Kris sambil tersenyum menunjukkan ceritanya sudah tamat, Kris hanya memegang rambutnya dan tersenyum.

"You are so strong to make a decision like this. I'm impressed." Kris mengangkat cawannya, menghirup untuk kali terakhir dan berdiri. Mahu keluar dari sini.

"Encik Kris, jadi saya dah ceritakan sebab saya, adakah awak akan datang sekali lagi?" tanya Baekhyun, tiada riak muka.

 

"Heh."

 

Dia tersengih.

 

"Mungkin—mungkin tidak. Mungkin saya akan jadi pelanggan tetap selama sebulan."

 

 


Thanks for my only 11 subscribers, ;_; i cant believe it people actually read my fic.

I'm so sorry, kalau fic ni agak slow, tak ada lagi ~krisbaek~ moment.

Dorang ni kononnya manusia normal yang tak ada /gay/ feelings, like that.

But dont worry, they will soon okay.

Have an amazing day, thanks!

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
nxmjoon_jr
#1
Chapter 9: asdfghjkl cepat sambung hahaha hell yeah ! btw sila baca cerita sy yg bm tu jugak eh . tajuk dia seriously, is this even real?
policeditched
#2
Chapter 9: dorang tidur same ke? kris balik rumah ke tak?
CLIFFHANGER LIKE U SHOULDNT BREATH AAAAAAARGHHHHHHHHHHHHHHH


T____________________T dont kill one of them okay? dont. dont.
rossyhis #3
Chapter 9: KRIS WHY ARE U MAKING THIS HARD
OMG

OMG
OGM
OMG
whats with the kid scene though??? fatin update now
craveforbirds
#4
Chapter 9: Hi, im one of your silent readers. haha x)
I hope u can do double update but i know youre busy, that's okay.

I just couldnt wait for the twist scene, and please dont make me cry. Go go authornim! ^_^
zitaozitao #5
Chapter 6: @rossyhis [insert shy tao here] omg!! hahahaha xD yes kris did make him laugh, thanks!
rossyhis #6
Chapter 6: omg it is so hurt to read because baby baekhyun cried in this fic,
" 'Well, its cute.' Kris tahan senyum dan Baekhyun tersenyum sambil gelak perlahan. "
but i guess its getting better because kris made him laugh right?
update fatin, i love it <333333333
mpreggoland
#7
Chapter 4: ilmu jadikan kita rapat dengan seseorang? hmm...kedai buku dah rapatkan hubungan antara Kris dan Baekhyun...hehe
update la lagi~
policeditched
#8
Chapter 4: Agak setuju, fic ni a bit slow xP
But itu ape yg unique sbb usual fic dah buat dorang terus fall in love, something like that. Updtate juseyo.
hyo_98 #9
Chapter 2: WOWWWWWWWWWW I LIKE THIS KARON I LIKE THIS!!!