Bab 5

It's just a Contract

Apabila mendapat berita bahawa sepupunya akan membawa pulang teman wanita untuk sesi bertemu berkenal daripada mak ciknya, Bae Suzy berputus untuk singgah di rumah mak ciknya untuk bersama-sama melihat siapakah si dia yang berjaya memikat hati milik jejaka hensem bernama Song Joong Ki.

Puan Park tidak berhenti berdoa dalam hati agar gadis yang akan dibawa pulang Ahad nanti ialah Wang Ji-hye, PA Joong Ki tyang sudah bekerja dengan anaknya selama lapan tahun. Dia suka Ji-hye yang lemah lembut orangnya dan pandai menjaga hati orang tua. Walaupun tidak mempunyai paras muka secantik artis-artis tempatan, tetapi bagi Puan Park, Ji-hye cukup menawan di hatinya. Hanya dia berasa pelik dengan anaknya yang tidak pernah memberitahu perhubungan mereka. Betulkah mereka bercinta seperti yang dikatakan oleh Ji-hye? Kalau bukan, mengapakah Ji-hye datang menemaninya setiap minggu?

Joong Ki bagai tidak percaya akan matanya. Dia menggunakan tangannya untuk mengosok matanya yang bagai dikaburi habuk dan memicit lengannya sndiri untuk memastikan dirinya bukan bermimipi.

Min Young  yang memakai blaus warna cream dengan skirt hitam panjang boleh dikatakan secantik seorang puteri. Kulitnya yang putih mulus menyerlah dalam pemakaian itu. Min Young nampak ayu dan sopan.

“Kenapa pandang saya macam itu? Pelik sangatkah saya pakai macam ni?” tanya Min Young yang tidak selesa dengan pandangan Joong Ki.

“Bukan, saya hanya terkejut betapa cantiknya kamu berpakaian seperti ini.” Jawab Joong Ki dengan jujur. Min Young yang dipuji begitu menundukkan kepala menahan malu.

“Selamat petang, mak cik, pak cik.” Min Young menghulurkan tangan untuk bersalam dengan kedua-dua ibu bapa Joong Ki.

“Min Young, ini sepupu saya, suzy. Suzy, ini girlfriend saya.” Joong Ki memperkenalkan Min Young kepada sepupunya. Min Young dan Suzy senyum sesama sendiri sebelum menjabat tangan.

Ternyata Puan Park tidak gembira dengan kemunculan Min Young. Dia tidak suka Min Young pada pandangan pertama walaupun Min Young yang berpakaian dan berkelakuan sopan.

Encik Song memuji dalam hati betapa bagusnya pilihan hati anaknya. Dia dapat merasakan bahawa mereka aalah pasangan yang paling ideal sekali. Walaupun dia pernaah mengharapkan anaknya menjalankan hubungan cinta dengan si Ji-hye, tetapi nampaknya anaknya telah membuat satu pilihan yang jauh lebih baik berbandingnay.

“saya ada membawa friut cake untuk pak cik dan mak cik makan.” Kata Min Young sambil menghulurkan kek yang dia buat pagi tadi kepada ibu bapa Joong Ki tetapi tidak disambut oleh Puan Park.

“Itu bukan taste saya. Kalau saya makan nanti, mesti kena kencing manis.” Puan Park menolak habis-habis buah tangan Min Young.

Encik Song yang sedang menyambut kek itu terkejut. Suzy dan Joong Ki juga berasa  hairan dengan sikap aneh dan nada tidak mesra Puan Park. Mereka tahu fruit kek memang kesukaannay tetaooi kenapa dia buat perangai pula apabila Min Young memberi kek itu?

“Ala mommy ni, orang bagi kita rezeki, janganlah kita menolak niat orang yang baik. Lagipun kita jarang makan benda-benda manis macam ini, sekali –sekala makan takkan menyebabkan kencing manis pun.” Encik Song cuba memulihkan keadaan selepas melihat Min Young yang kelihatan serba salah. Dia berasa kesian kepada Min Young yang ditegur oleh isterinya. Apa yang menyebabkan angin isterinya tidak betul ni? Desis hati kecilnya.

“Betul kata pak long. Fruit cake kan favourite ummi selama ini.? Ummi makan sedikit macam ni tidak akan dapat kencing manis. Percaya Suzy, okay. Suzy kan doktor!” Suzy menyokong pendapat pak longnya dan ingin menenangkan keadaan tegang yang ada.

Puan Park tidak bersuara. Hatinya bertambah geram dengan semua kelihatan cuba membela dan memihak kepada Min Young daripada dirinya.

“Saya tidak suka makan bahagian peha!” memekik Puan Park ke arah Min Young semasa Min Young mengambil seketul ayam kepadanya. Min Young yang terkejut dengan penolkan itu menyebabkan kari ayam itu terjatuh pada meja makan.

“Takpe, biarkan kat situ, saya pergi ambil kain untuk lap.” Suzy menawarkan diri untuk menolong Min Young.

“Saya makan peha jugak. Bagi saya ayam itu.” Joong Ki menenangkan Min Young dengan meminta diberi ketulan kari ayam yang terjatuh pada meja makan tadi. Min Young yang berasa malu membuat seperti yang disuruh.

Suasana makanmalam menjdi tegang selepas insiden itu. Tidak ada orang cuba bersuara kecuali Encik Song yang cuba membuat lawak dengan semua. Akan tetapi, apabila melihat maasing-masing tidak memberi respon, dia pun mendiamkan diri.

“Kak Min Young jangan marahkan ummi, ya? Saya tahu dia bukan senjaga nak malukan akak di depan kita. Kalau ikutkan hari biasa, dia layan senua dengan baik sekali. Mungkin hari ini dia mengalami mood swing, itulah dia marah-marah. Tapi lepas marah, dia okay je. Akak jangan simoan dalam hati, ya?” Suzy cuba menjelaskan situasi sebenar kepada Min Young semasa mereka sedang mencuci pinggan di dapur.

“Saya faham.” Min Young menjawab dengan tenang. Suzy yang melihat Min Young yang bersahaja ketika menjawabnya berasa lega. Perasaan suka terhadap Min Young terus bertambah.

“Kak Min Young, boleh tak saya mengambil gambar akak dengan abang Joong Ki? Saya nak update Facebook dan Instagram saya.” Permintaan Suzy disetujui oleh Min Young dengan senyum. Joong Ki yang duduk di sebelah cepat-cepat merapatkan jarak di antara mereka.

“Apa kate Suzy guna kamera akak?” Min Young mengeluarkan kamera Canonnya kepada Suzy selepas mendapat tahu kamera Suzy tidak berfungsi.

Suzy terus terima penawaran itu. Tidak sampai seminit, dua keping gambar dimuatkan naik ke laman sosial untuk tatapan semua.

“Sudikah kak Min Young menjadi fotografi saya pada majlis bersanding nanti? Your skill is just too great!” memuji Suzy selepas melihat gambar-gambar yang ada dalam memori kamera Min Young. Skil mengambil gambar yang outstanding itulah yang selama ini dia dan tunangnya Min Ho tengah mencari. Sekiranya Min Young bersetuju menjadi fotografinya, dia pasti dia akan mempunyai koleksi gambar yang memuaskan hati.

Memandang ayah Suzy sudahpun sampai, Min Young memberi kad An’lia Wedding Houuse kepadanay. Permintaan tadi disetujui oleh Min Young dan dia mencadangkan Suzy mencarinya di An’lia untuk memilih pakej yang sesuai.

Sepanjang perjalanan pulang dari rumah Joong Ki, Min Young dan Joong Ki diam membisu. Joong Ki berasa sedih dengan kelakuan mommynya yang sengaja menentang Min young. Dia risau dan bimbang Min Young akan terasa.

Min Young sebenarnya ada berasa sakit hati. Tetapi apabila fikir kembali, mereka hanya berlakon couple semata-mata, selepas tiga bulan, masing-masing membawa haluan, jadi apa gunanya nak sakit hati kan?

“Saya meminta maaf bagi pihak mommy saya, sekiranya perbuatannya tadi menyinggungkan perasaan kamu. Saya berharap sangat kamu dapat memaafkan dia.” Joong Ki berkata semasa berada di depan rumah Min Young.

“It’s okay, Joong Ki. I unserstand that. After all, we are just acting, aren’t we?”

“Thanks Min Young.” Hati Joong Ki terus berasa lega dengan jawapan itu.

“I datang ambik you pergi kerja esok, okay?” Joong Ki menanya. Min Young hanya senyum.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ahnyoung semua ... ^^

apakah pandangan terhadap bab lima?

berilah komen anda untuk saya membaiki kelemahan saya...saya tidak akan mengigit...

terima kasih kepada semua yang sudi meluangkan masa membaca...

subscribe dan upvote terpulang...

kamsahamida...

see ya...^^

 

a big thank you kepada hanamin, Bunny_Sky, ani_ina, GreenAppleL, afifah_hunnie, sitiasma kerana sudi subscribe ^^

 

 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
hanamin
#1
Chapter 5: sama-sama author-nim
hanamin
#2
Chapter 2: Kwang Soo comel...
nak tahu siapa bini Kwang Soo. XD