When He Cheat On You

G-DRAGON And You Memories

 

MADE Tour in Kuala Lumpur. Terpampang di dada tiket aku. Rock zone A. Aku usaha untuk mengumpul RM 796 untuk kekasih aku sendiri. Bukannya tak mahu GD tahu,biarlah ini kejutan. Sudah sekian lama kami tak berjumpa. Sekali sekala apa salahnya. Bukan senang aku ingin memberitahu hasrat ini kepada mama dan ayah. Tahu sajalah,mereka bukan suka aku menghabiskan duit untuk Jiyong.

Aku melangkah ke Stadium Putra bertemankan y/f. Hanya dia seorang yang tahu tentang hubungan aku dan Jiyong. Dia pun bercinta dengan Jong In. Maka eloklah kami sama2 menyimpan rahsia.

Stadium itu dipenuhi 15,000 orang peminat Big Bang atau lebih tepat VIP. Aku juga VIP. Sebut saja semua barangan Big Bang. Aku ada. Limited edition pun ada,itupun pemberian Youngbae oppa. Bahagian rock zone A ialah bahagian hadapan pentas. Pasti jelas kelihatan wajahku. 

Konsert dimulakan. Penonton mula bersorak. Di sinilah mereka mula bertindak luar kawalan. Minat bertukar obsesi. Namun bukan aku. Minat bertukar cinta. Lagu Bang Bang Bang membuka tirai malam itu. Aku sudah naik hafal. Mana tidaknya,sedang mereka berlatih,aku ada di sisi. Jiyong amat tegas dan mementingkan kesempurnaan semasa bekerja. Namun ketika bersama denganku,sifat penyayang dan ambil beratnya terserlah. Itulah Jiyongku.

Konsert berjalan lancar. Mungkin aku tidaklah seteruja penonton di kelilingku. Rasa bangga dan terharu memenuhi segenap ruang dalam hati. Pertemuan tanpa dirancang membawa kami ke tahap ini. Dulu aku peminatnya,dia idolaku. Kini aku permata hatinya,dia kekasihku.

Tiba lagu terakhir, We Like 2 Party. Lagunya sangat santai. Masih aku ingat ketika aku dan Jiyong menyanyi di dapur rumahnya. Sehingga bersepah dapur dibuatnya. Sudah menjadi kebiasaan untuknya duduk di pentas. Sedang Seungri oppa menyanyi,dia duduk bersila benar2 di hadapanku. Aku tidak mengharapkan dia untuk perasan kehadiran aku. Orang di sekeliling sudah naik gila apabila Jiyong ingin mencampak tualanya. Sedangkan aku dan dirinya berkongsi tuala,tiada apa yang perlu teruja. Ketika itulah, Jiyong terdiam. Mata kami bertaut. Rindu. Sayang. Semua dapat dibaca dari mata. Jiyong tersenyum menampakkan garisan tawanya. Kenyitan matanya usah dipertikai.

Usai saja konsert,aku menunggu untuk keluar dari stadium. Ketika itu telefonku berbunyi. Aku keluarkan Iphone 6s dari Chanelku. Kedua-duanya pemberian Dami onnie. New message from My Love.

 

"Meet me at backstage.Miss your lip."

 

Serta merta pipiku merah. Sedangkan aku pula rindukan bahunya. Tempat tidurku.

Aku dan y/f segera ke belakang pentas. Dikawal rapi pengawal keselamatan. Aku menunjukkan wallpaper telefonku. Gambar ketika aku dan Jiyong tidur semasa percutian di Jeju. Pintu dibuka.

Kami berjalan ke bilik persiapan. Suasana belakang pentas masih sibuk. Banyak perkara belum siap. Ketika itu aku terserempak dengan Daesung oppa yang sudah tiada mekap di wajahnya.

 

Ds: yah..y/n ssi..anyeongsemikka?

Aku: good..where is jiyong oppa?

 

Dia menunjuk ke arah bilik wardrobe. Aku dan Sab berjalan ke sana. Sungguh aku teruja dan berdebar. Sudah lama tak berjumpa. Sekali berjumpa,menangis dibuatnya. Aku mengetuk pintu dan memulas tombol. Senyumanku hilang. Rasa teruja terpadam begitu saja. Apa yang aku lihat ini? Benarkah? Jantungku seakan tertusuk sembilu. Mataku sudah berkaca.

 

Aku: oppa...

 

Perlakuan di hadapan mataku itu terhenti. Aku berjalan menghampiri Jiyong dan Kiko.

 

Aku: boya?

 

Jiyong terdiam. Kiko masih berlagak biasa. y/f sudah ternganga. Tidak percaya.

 

Aku: boya?!!!!

 

Aku memandang Kiko. Wanita itu masih lagi begitu. Geramnya dalam hati usah dikata. Ingin saja aku menampar model Jepun ini.

 

Gd: y/n ..i can explain..kiko come here for a reason..

Aku: what reason?? What?!!!!! Only one reason.. she want to meet u!!!!!

 

Jiyong mengusap bahuku. Segera aku menepis tangannya.

 

Aku: dont.touch.me.

 

Airmataku segera aku kesat. Aku menarik tangan y/f dan berlalu pergi. Berulang kali Jiyong memanggil namaku. Staf-staf terpinga melihat aku berlalu begitu. 

 

Aku dan y/f kembali ke parkir kereta. Sungguh aku marah untuk memandu Mini Cooper Countryman pemberian lelaki yang aku sayangi. Bukan. Lelaki yang pernah aku sayangi. Namun itu saja cara untuk aku pulang ke rumah. Masuk saja dalam kereta. Aku menangis sepuasnya. Kecewa. Sedih. Dia mainkan perasaan aku. y/f memelukku.

 

y/n: i will drive ok..

 

Aku angguk. Kami bertolak pulang. Dalam kereta,aku membatu. Susah untuk aku percaya dengan apa yang berlaku. Jiyong sudah berjanji. Dia sendiri sudah mengaku. Kiko bukan sesiapa. Tapi mengapa? Mengapa mereka berpelukan? Mengapa?!

Tiba di rumah,aku terus ke bilik tidurku. Pintuku kunci. Ku campak beg tanganku. Foto-foto aku dan Jiyong aku campak jua ke tepi.

 

Aku: wae?!!!! Wae?!!!!!! Wae oppa?!!!!! Wae!!!!!

 

Aku terduduk di situ. Sudah berapa banyak airmata aku mengalir. Sanggupnya Jiyong buat begini?

Aku habiskan malamku di dalam bilik. Suasana sepi malam itu. Telefon dalam beg aku biarkan berdering. Message aku biarkan tanpa dibaca. Kecewa. Aku bermonolog dalam hati.

 

Aku: aku salahkah? Apa aku buat? Aku jujur dalam hubungan ni? Tapi kenapa dia khianati kejujuran aku? Ya,aku tak sehebat Kiko. But at least,aku sayangkan Jiyong lebih dari Kiko.

 

Airmataku semakin deras. Aku memandang suram rantai di leherku. Tertera huruf J dan y/n (first letter) di situ. Itulah hadiah pertama aku terima daripada Jiyong. Gembiranya aku ketika itu tidak terkata. Tapi aku tak mampu rasa gembira sekarang. Pahit.

Seusai mandi,aku berbaring di katil. Penat. Letih. Aku penat menangis. Aku penat rasa dicurang. Aku capai juga telefon. Alarm untuk esok pagi. Telefon berdering lagi. Kali ini private number.

 

Aku: hello?

Voice: hello y/n.

 

Kiko. Perasaan kecewa bertukar marah.

 

Aku: what do you want ?

Kiko: nothing. I just wanna tell you that...

Aku: what?!

Kiko: jiyong is sleeping beside me.

 

Melampau. Kiko galak tertawa.

 

Kiko: listen girl. He will not fall in love to low class girl like you. Wake up! Who do you think you are?

 

Hati aku bergelodak. Dasar perempuan murahan.

 

Kiko: stay away from him. Because the person who can make him happy is me. Only me.

 

Dia mematikan talian. Bagai mencurah minyak pada api. Api kemarahan aku semakin marak. Apa semua ini?!

 

Keesokkannya,aku berkemas. Aku mahu pulang ke rumah mama dan ayah. Bukan tak selesa di kondo ini. Tapi ini semua pemberian Jiyong. Tidak perlu lagi aku menikmati semuanya. Seusai berkemas,aku bersiap dan keluar dari bilik. y/f sedang menyediakan sarapan.

 

y/f: eh y/n. Nak pergi mana?

 

Aku memandang wajahnya. Mataku bengkak,mukaku sembab. Gara-gara menangis semalaman.

 

Aku: balik rumah parents aku.

y/f: eh. Kenapa pula? 

Aku: i need time.

y/f: this is not the way hajar.

Aku: habis tu macam mana lagi?

y/f terdiam. Aku mula beremosi.

Aku: buat apa aku tinggal kat sini. Ini semua pemberian dia. Aku tak perlukan semua ini lagi.

 

y/f memegang tanganku.

 

y/f: kau tak bagi dia peluang untuk jelaskan pun. Lepas itu kau nak pergi macam ini? 

 

Aku pula terdiam.

 

y/n: dia mati-matian mahukan kau. Tapi kau? Buang dia macam itu saja?

 

Hati aku terusik dengan kata-kata Sab.

 

y/f: G Dragon. Kwon Jiyong. A musician. World kpop idol. Kau milik dia. Dia cintakan kau. Miracle. Ini 1 dalam sejuta, y/n.

 

Aku menghela nafas dan berlalu keluar. Sepanjang perjalanan,aku terbayang-bayang kata-kata y/f. Peluang? Aku berikan dia masa untuk bercakap atau tak? Aku berikan dia masa untuk jelaskan atau tak? Ah! Serabut aku fikirkan. Tiba di rumah orang tuaku,aku berlagak seperti tiada apa-apa. Tidak mahu mereka risau. Kuasa cinta. Mana mungkin aku boleh sorok kekecewaan pada mukaku.

Malam itu,kami sekeluarga menonton Gag Concert. Rancangan KBS yang penuh komedi. Yang lain semuanya tidak kering gusi. Aku saja. Berdiam diri. Selalunya akulah yang ketawa tidak berhenti. Boleh pula airmata aku mahu mengalir. Aku segera ke bilik. Terduduk di katil.

 

Aku: kenapa nak nangis? Kau bodoh kan?

 

Mama masuk ke dalam bilik. Duduk di sebelahku. Segera aku mengelap airmata.

 

Mama: tak payah nak sorok. Mama dah tahu. y/f bagitahu mama.

 

Aku tidak memberi sebarang reaksi.

 

Mama: bercinta dengan artis y/n. Banyak dugaan. Mama tak halang y/n bercinta dengan GD. Mama pun tak sokong y/n bercinta dengan GD. Sebab mama nak tahu,y/n kuat atau tak. 

 

Aku tunduk.

 

Mama: sejak y/n balik pagi tadi. Mama tak nampak y/n pegang telefon y/n. Mama check sendiri telefon y/n. 79 missed calls,68 unread messages. Kenapa ni?

 

Aku sekali lagi menangis. Pedih mataku.

 

Aku: mama. Sanggupkah mama tengok orang yang mama sayang,yang mama suka,yang mama cinta peluk perempuan lain. Tambah lagi ex girlfriend dia. Mama sanggupkah nak tengok? y/n mati-matian kumpul duit. Nak jumpa dia. Alih-alih macam ini. 

 

Mama memelukku.

 

Mama: perkara yang berlaku bukan melibatkan kesalahan semua pihak. GD ada explain tak?

 

Aku geleng.

 

Mama: see. Things not end yet. Now you call him. Okay?

 

Aku angguk.

 

11 malam. Aku duduk di taman. Sunyi dan dingin. Aku menelefon GD. Tak diangkat. Aku cuba. Aku cuba lagi. Hatiku rasa tak sedap. Aku masih mencuba. Rasa bersalah menyelubungi diriku. Aku cuba berfikiran positif. Aku mendail nombor Seungri.

 

Aku: oppa?

Sr: yes y/n

Aku: where is jiyong?

Seungri menghela nafas panjang.

Aku: oppa. Wae?

Sr: he is not well. High fever since last night. He dont want to eat as well.

Aku tergamam. y/n. Apa kau dah buat?

Aku: where are you guys?

Sr: in hotel. As usual hotel.

 

Aku mematikan panggilan. Aku segera memandu ke hotel. Aku tidak berhenti berdoa agar Jiyong baik. Sungguh aku bersalah. Aku tidak menjawab panggilannya semalam. Bodohnya aku. Airmataku mengalir lagi. Entah berapa kali aku menangis. Dengan hanya berseluar tracksuit dan sweater,aku segera naik ke bilik 1808. Aku mengetuk pintu bilik. TOP membuka pintu. 

 

Top: yah y/n. Are you alone?

Aku mengangguk.

Top: come in.

 

Aku melangkah masuk ke dalam bilik itu. Gusar dalam hati usahlah dikata. Youngbae,Daesung,Seungri berada dalam bilik itu juga. Tangisan aku semakin kuat. Pucat. Lemah. Itulah keadaan Jiyong. Berselubung dengan selimut. Ditambah pula dengan sweater. Top memelukku.

 

Top: if you want Jiyong to be okay,you must stop crying.

 

Aku segera menghentikan tangisanku. Aku menghampiri Jiyong yang terbaring. Tangan memegang sesuatu. Rantai J dan y/n (first letter). Aku tahan airmataku. Aku berbisik di telinga lelaki itu.

 

Aku: jiyong oppa.

Tiada reaksi.

Aku: jiyong oppa.

Perlahan matanya buka. Reaksinya seperti terkejut.

Gd: y/n. When you arrived?

Aku tersenyum. Dia cuba untuk bangun dan aku segera menghalang.

Aku: kwenchana. Just lying on bed.

 

Dia kembali baring. Aku menggenggam tangannya. Sejuk. Top dan lain-lain keluar dari bilik. Tinggal kami berdua.

 

Gd: i will explain okay?

Aku mengangguk.

Gd: Kiko come to that room. I not noticed it. Suddenly she hugs me. It is really all sudden. And you come in.

And...

Aku: shhhh..arasso. i understand.

 

Suasana kembali senyap. Aku memandang matanya. Dalam. Perasaan sebak kembali. Aku letakkan kepalaku di dadanya. Ketenangan. Itu yang aku rasa. Aku penyebabnya. Akulah punca dia sakit begini.

 

Aku: im sorry. Im suppose to believe you and give you chance. Im not suppose to just leave you right this.

 

Dia membelai rambutku lembut.

 

Gd: Its okay. I just want you to know that without you. Half of my soul die.

Without you,im....

 

Aku ternanti jawapannya.

 

Gd: eobseo.

 

Aku memeluk erat lelaki itu. Dialah mungkin penyanyi yang menjadi kegilaan jutaan wanita. Dia mungkin penulis lirik yang membuat bait-bait lirik menusuk ke dalam hati setiap wanita. Dia mungkin ikon fesyen yang disegani dunia. Tetapi dia tetap manusia. Yang perlukan cinta. Dan aku cintanya.

 

Setelah puas aku memeluknya. Aku mengambil tuala basah dan letakkan di dahinya. Pada mulanya dia menolak,katanya dia bukan budak. Aku tetap bertegas. Aku kemudiannya menyediakan bubur untuknya. Daesung kata dia tidak mahu makan sejak semalam. Aku menyuap bubur kepadanya. Dia kembali tersenyum. Sempat lagi dia menyelak rambutku. Selesai makan,aku baring di sebelahnya. Keadaannya bertambah baik.

 

Gd: 16 concerts to go. How?

Aku secara tiba-tiba mencium bibirnya. Lama juga. Barulah aku lepaskan.

Aku: i will always with you.

Dia tersenyum. Dia pula menciumku. Aku mahu lupakan apa yang berlaku. Kepercayaan. Itu yang perlu ada dalam hubungan.

Gd: i want..when im wake up. You are beside me. Okay?

Aku mengangguk.

 

Malam itu aku lena setelah mendengar dia menyanyi lagu That XX. Tidur itu paling tenang. Paling sepi. Aku lupakan segala yang berlaku. Menganggap itu cuma mimpi ngeri. Kerana di hadapanku ialah realiti. Realiti yang indah.

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
No comments yet