~Dia Takdirku~

~Dia Takdirku~

 

Dalam bersendirian, terimbau kenangan lama tiga tahun yang lepas.

“Insyirah Humaira’, betul kah enti nak tunggu ana ni??”,mesej dari Ahmad Shahran Firdaus di baca berulang kali.

“Shahran, InsyaAllah, ana sanggup tunggu.”, balas Insyirah Humaira’ muktamad..

“Humaira’, bagaimana kalau ditakdirkan kita tiada jodoh?? Ana khuatiri kelak hati enti akan terluka. Ana tak nak perkara itu terjadi pada enti...Masih banyak lagi perkara yang kita tak tahu dan perlu tahu untuk di bawa ke perkampungan akhirat kelak. Ana tak nak nanti salah seorang dari kita tergelincir dari landasan mujahadah dan dakwah kita ni”, balas Ahmad Shahran Firdaus memperjelaskan keadaan.

“Shahran, ketahuilah...InsyaAllah..sebelum ana terjun dan terlibat dengan soal hati dan perasaan ini ana dah persiapkan diri untuk segala kemungkinan. InsyaAllah, andai tiada jodoh antara kita kelak, ana redha dan hati ana tak kan terluka kerana ana yakin dengan janji Allah. Kerana janji Allah itu pasti...” Humaira’ cuba meyakinkan Shahran.

“Tapi enti, ini soal hati dan perasaan. Bukan semudah kita menukar pakaian. Tambahan pula, enti seorang perempuan, punya sekeping hati yang lembut, cepat tersentuh. Lagi pula, ini soal jodoh, sukar untuk dijanjikan apa yang bakal terjadi..” Shahran cuba untuk menduga hati Humaira’

“Ya enta, ana cukup faham semua itu. Dan ana pun tahu, tak semestinya bila mana kita dah buat solat istikharah, jawapan terus kita dapat. Tapi cumanya ana nak bagitahu, hati ana setenang air di lautan nil bila ana sedia untuk menunggu enta. InsyaAllah, sehingga masa yang sesuai tiba, ana jua mengharapkan doa dari enta supaya ana tetap di jalan Allah…” Humaira’ cuba mempertahankan pendiriannya.

“Baiklah..Kalau itu keputusan enti.. Ana hormat. Dan jauh di sudut hati, ana yakin dengan hati enti. Dan ingatlah Humaira’, andai telah di takdirkan dan tertulis di luh mahfuz yang ana milik enti dan enti milik ana, insyaAllah, kita akan dipertemukan. Sehingga itu, jaga diri, jaga iman, jaga hati dan jaga keseluruhannya.....Assalamualaikum....” , Shahran menghentikan bicara mesej.

“InsyaAllah.. Doakan yang terbaik. Dan selamat memperjuangkan “Isteri Pertama” enta..dan pesanan dari ana juga, andai dipertengahan jalan kehidupan kita, Shahran berjumpa dengan seseorang yang jauh lebih baik dari ana dan enta suka padanya, katakanlah saja pada ana dan ana rela mengundurkan diri..enta juga jaga keseluruhan.. waalaikumussalam...”, pesanan terakhir Insyirah Humaira’ pada malam itu.

*************************************************************************

bersambung...

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
lux-et-veritas #1
Chapter 5: Hello,
I must say your story was very enjoyable even though I had to use Google Translate for most of it. Your poster is dazzling and the color scheme for your fonts are spectacular.
Please write more in the future so that I can use Google Translate's audio function to keep me company before I sleep.
yaya_almuslim #2
@ansyuhanim.. huhu.. kita ikut ila lah.. tunjuk ajarku sifu.. nak sama2 berjuang dgn ila.. ngeee... emm.. susah ila nak jumpa lelaki mcm gini.. even ana pun tersadung di pertengahan jalan.. ku sangka kan panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengahari... T_T.. Allah knows better.. sandarkan harapan semata2 padaNya.. kerana Dia tak kan pernah kecewakan hambaNya..=)
ansyuhanim #3
Aduhh.....kan bagus klu reality nye gini brlaku pada diriku ini...:(<br />
susah nak cari laki btul2 setia n jujur mcmni....Hmmm
ansyuhanim #4
wah2....org kedua yg memartabatkan BAHASA MELAYU ni!!! mantap!
yaya_almuslim #5
assalamualaikum dan salam sejahtera.. sila2 lah baca dan tinggalkan komen yang membina.. tq.. =)