Writer's Block

MANGLISH。ㅡ a malaysian fangirl's writing guide for malaysians, ha.

Writer's Block


Nana update lagi! Haha, sebab Nana memang boleh guna laptop hari jumaat, sabtu+ahad. Hari sekolah tak dibenarkan. Al-maklumlah, calon SPM. Macam inilah gaya hidupnya. Haih. Susah hidup. Tapi takpe, Nana akan cuba update every time Jumaat, Sabtu+Ahad menjelang!

 

Writer's Block

Pernah dengar tak orang bising pasal writer's block? Mesti pernah kan? Tahu tak writer's block ni apa? Tak, bukan. Bukan writer tu kena block dari website ke apa. No, writer's block is a condition, primarily associated with typing, in which an author loses the ability to produce new work. The condition ranges from difficulty in coming up with original ideas to more extreme examples in which some "blocked" writers have been unable to work for years, and some have even abandoned their supposed lifelong careers.

Ha, terima kasih Wikipedia untuk maksud ini.

Tahu, korang still cam, "huh?" Siapa yang dah berkarier dalam menulis, memang kenal sangat keparahan writer's block ini.

Writer's block adalah suatu keadaan, kebiasaannya berkait dengan penulisan, di mana seseorang penulis itu hilang kebolehan untuk menghasilkan sesuatu kerja baru. Keadaan ini merangkumi dari kesusahan menggubah idea original ke idea yang lebih ekstrem di mana sesetengah penulis yang "disekat" ini tidak mampu menulis bertahun lamanya, dan ada juga yang meninggalkan kerjaya menulis mereka.

Tu dioo. Maksud writer's block dari Wikipedia tu Nana translate-kan ke Bahasa Melayu sudah. Mesti setiap dari korang ni ada alami masalah ini, kan?

Ya, Nana tahu. Masalah inilah yang paling Nana menyampah tahap dewa dewi. So, ada one of you tanya in the comments, macam mana nak atasi masalah tak ada idea? Ada banyak cara. Tapi tengok keadaan penulis juga, macam Nana, bila tak ada idea, Nana rehatkan diri dulu. Nak senang, click sini untuk atasi masalah tak ada idea. Idea-idea yang ada dalam thread tu memang ada yang Nana guna pakai. Hopefully korang pun boleh dapat ilham dari situ.

Kalau tanya cara Nana, Nana biasanya:

  • dengar lagu
  • tengok drama
  • baca novel
  • ambil udara segar (tapi sekarang dah tak boleh. jerebu mengaburkan minda)
  • sediakan buku nota kecil khas untuk coret idea yg boleh tetiba datang

 

Update kali ini pendek saja sebab tak banyak nak elaborate pun. Korang boleh klik link yang Nana sertakan kat atas tu untuk cara2 atasi masalah tak ada idea. Kalau tak faham apa maksud dia, bagitahu Nana chapter mana, pastu Nana explain personally. Thanks semua yang subscribe. Pergi hebahkan lagi dekat bebudak Mesia yang nak belajar! xD Nana suka kongsi ilmu, kalau korang ada pandangan lain, boleh share share juga. Jangan risau, Nana terima semua pendapat. Tak ada yang betul ataupun yang salah. Okay? Till then, Assalamualaikum.

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
ohneomo #1
Chapter 7: Hola kakak! Call me kimchi^^
Actually, kimchi ni english author tapi tersesat kat sini. (Do check out my fics >.^ warning: n M but not too details)
Boleh akak terangkan tentang double negatives? Kimchi selalu confuse pasal tu.
Thanks~
Izzati_2jin_wifey
#2
Chapter 6: transfer kt kawan unnie? so still this account or nak kena cari kt mana? --"??
ramengirl17
#3
Chapter 2: menarik! tak sangka ada maklumat macam ni. Miss Nana, sila beri tunjuk ajar!
tyra99 #4
Chapter 5: Benda ni sejak darjah 2 kita dah belajar.
tapi..
entahlah, sesetengah penulis aff ni hiraukan..
AhSongyi #5
Chapter 5: Oh..dah lebih tahu sekarang.
Saya dapat 80 waktu exam tahun 6 bulan Januari.Bulan Mac..alhamdulillah dapat 90 markah.Semalam cikgu bagi kertas Pemahaman.Pemahaman je la.
clminzydarabomlover #6
Chapter 4: Hey buddi....
Tinggal di kl ya?
Juga orang msia tapi orang seremban help saya dlm think idea untuk tulis chapter fic
Writer's block....
No your Malay is better than mine
Of course lah saya orang cina mah
AhSongyi #7
Chapter 4: Ohhh..baru faham maksudnya.
Izzati_2jin_wifey
#8
Chapter 3: eUe kadang2 bila dtang idea utk buat FF bru,FF yg lma2 tu tergantung berbulan2,sampailh grup yg terlibat dlam FF tu wt comeback bru smbung :B
AhSongyi #9
Chapter 3: tak pernah dapat pun writer's block. .-.