Chapter 4

Dia Yang Ku Kenal
Please Subscribe to read the full chapter

Perlahan-lahan Daehyun cuba membuka matanya.Silau dari cahaya matahari yang mengintai dari celah langsir di bilik tiu terasa sangat bias pada matanya.Sambil menguap kecil,Daehyun cuba bangun dari tidurnya.

“Auch! Tangan aku..”,erang daehyun sambil memegang tangan kirinya yang kini berbalut bandana putih.Rusuk serta wajahnya terasa perit sekali.Daehyun cuba mengingat kembali apa yang berlaku.Dia mula meliar melihat sekeliling.Ini bukan biliknya.Dia berada di mana?

Pintu bilik itu tiba-tiba terbuka apabila ditolak oleh seseorang.

“kamu dah bangun?” Tanya satu suara.Daehyun segera menoleh kearah tuan punya suara itru.Daehyun terkejut.Dia mengenali orang itu.”Pa..pak cik?”

***

“Pak cik jumpa kamu tengah jatuh terlentang kat depan rumah kediaman Byun.Jadi Pak cik bawa kamu ke mari.Tak payah takut lah.Ini rumah Pak cik”.Jelas lelaki itu pada Daehyun.Daehyun sedang menikmati sarapannya ketika itu.Lelaki itu,lelaki yang sama memberi amaran padanya agar tidak memasuki kawasankediaman Byun,kini sedang merawatnya yang cedera.Segera dia teringat pada Baekhyun.Namun dia masih mengunci mulutnya.

“Apa yang kamu buat di situ malam semalam?” Tanya lelaki itu,membuatkan Daehyun tersentak dari lamunannya.Dia terkulat-kulat mencari jawapan.Haruskah dia berterus terang?

“Dah banyak kali pak cik tengok kamu datang kat situ.Tak kira siang,tak kira malam.Apa yang kamu cari kat situ?” Lelaki itu bertanya pada Daehyun.Daehyun masih terdiam.Lelaki itu hanya menggelengkan kepalanya,lalu segera membuka langsir pada tingkap yang terdapat di bilik itu,bilik dimana Daehyun sedang berehat.

“Nasib Cuma pak cik seorang ja yang tahu kegiatan kamu tu.Kalau orang kampung ni yang Nampak,apa diorang cakap nanti? Dah tentu diorang akan cakap yang kamu ni dah gila,masuk ke dalam kawasan rumah yang takde orang.Kalau halmeoni dengan pak cik Hyunjae kamu tak telefon pak cik Tanya pasal kamusemalam,belum tentu pak cik dapat jumpa kamu.Setengah mati orang risau sebab kamu tak jawab panggilan diorang,” marah lelaki itu.

Daehyun hanya tertunduk diam.Dia akui kesalahannya.Tiba-tiba dia terperasan sesuatu.

“Pak cik..tadi pakcik kata,rumah tu takde orangkan? Pak cik tentu dah silap.Kalau rumah tu tak berpenghuni,buat apa saya sibuk sibuk nakkesana.”Ujar Daehyun membuatkan lelaki itu terhenti membetulkan langsir yang dibukanya tadi.

“Apa maksud kamu?” dia bertanya.Daehyun mengunyah pau yang terhidang dihadapannya perlahan-lahan.setelah menelan pau itu,dia segera menjawab dengan jujur.”saya datang nak jumpa Baekhyun.”

Lelaki itu terkesima sebentar,lalu membeliakkan matanya,seoalah olah tidak percaya dengan pernyataan dari Daehyun.”B..Bae..Baekhyun?”

 

 

 

Pn Yoo Jin membetulkan selimut yang menutupi tubuh Daehyun.Daehyun hanya diam membisu,tidak berkutik sedikit pun dari tempat tidurnya.Semenjak dia dihantar pulang kerumah halmeoninya tengah hari tadi.Dia langsung tidak berkata apa apa.Dia hanya diam termenung melihat pada siling biliknya.

Kelakuan Daehyun membuat Pn Yoo Jin berasa sedih.Dengan mata yang berkaca-kaca,Pn Yoo Jin membelai rambut Daehyun.Dia mengusap kepala Daehyun dengan lembut,seolaholah daehyun adalah seorang kanak kanak.Di matanya,Daehyun tetap cucunya yang masih kecil dan mentah walaupun dia sudah menginjk usia 22 tahun.Daehyun masih mendiamkan diri.akhirnya Pn Yoo Jin tidak dapat menahan sebak didadanya.Dia menyandarkan kepalanya bada bahu Daehyun yang sedang berbaring lalu menangis teresak esak.Dia tidak sampai hati melihat keadaan cucunyaitu.Ketika dia sedang menangis,dia tidak melihat air mata yang jatuh dari sudut mata Daehyun.Daehyun hanya mampu menangis di dalam diam.

***

Jung Hyunjae hanya mampu melihat dan mendengar tangisan dari ibunya.Hatinya bagai di siat siat dengan pisau apabila mengenangkan nasib yang men

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
No comments yet