Eight

Are we siblings?

Sungmin menarik nafas sedalam-dalamnya . Dag tiba masanya untuk dia menceritakan apa yang terjadu 2 tahun lepas ketika dia berumau 4 tahun manakala adiknya Eunkyo berumur 3 tahun

 
" Appa saya polis manakala omma saya belajar jurusan bidang sains dan matematik. Sejak saya di lahirkan, saya sudahpun di ajar tentang sains oleh omma saya, manakala appa saya selalu berbual tentang kes-kes berat. Saya selalu mendengar.tentang cara di bunuh, kes siapa dan kenapa tujuan. Saya juga ada tenguk maklumat kes-kes berat.
 
Dari situ, saya mula minat tentang semua itu. Omma juga selalu mengajar saya benda yang saya tak faham, tapi omma selalu terangkan sebijik-demi-sebijik. Segala pengetahuan yang saya ada, saya kadang-katang suka mencipta sesuatu, tetapi itu semua hanya setahun. Selepas adik saya di lahirkan, saya rasa sangat cemburu. Saya dibasarkan dengan cara yang huru hara. Diajar itu ini, kadang-kadang appa saya tak pernah kesah tentang apa akan belaku, jika saya tahu tantang bab-bab pembunuhan itu.
 
Tapi berlainnan dengan adik saya, Eunkyo. Dia dibesarkan dengan suasana dengan senyap , sunyi, disayangi. Bukan saya nak kata saya tak disayangi, tetapi saya rasa Eunkyo selau dapat lebih. Tapi semuanya berubah sejak saya 4 tahun. Semua perbuatan Eunkyo walaupun salah, tetap disayangi, tapi saya ditegaskan. Sampailah satu malam. Ketika kami hendak makan malam. Ada orang bersenjata pecah masuk rumah. Seramai 6 orang, 3 orang appa saya telah tembak dan mati, saya diperintahkan untuk menyorok, tapi saya hanya berdiri sambil melihat ayah saya berlawan dengan lagi3 orang yang masih hidup. Omma saya suruh saya bawak adik saya menyorok, tapi saya hanya menyorok berseorangan bukan takut, tapi marah kenapa asik adik saya je? Kemudian saya mengintai perlawanan antara appa sata dan orang jahat itu, tapi selepas appa saya di tembak, saya terus mengambis adik saya dan menyorok demi keselamatan adik saya.
 
Bukan kerana ketakutan. Omma saya juga ditembak, kemudian rumah kami di bakar, adik saya pengsan, mungkin kerana terhipup asap, untuk selamatkan nyawa dia saya berkongsi udara yang saya ada. Dan saya mula sesak bafas saya hampir lepas, tapi saya tabahkan diri untuk selamatkan adik saya, saya terbampak botol mineral, jadi sata tuang air mineral yang tunggal suku itu kat koler adik saya . Botol tu jugak saya letak kat mulut adik saya.
 
Saya picit botol tu, agar udara dalam botol itu sampai ke paru-paru adik saya. Kemudian , koler adik saya yang basar tu, saya letakkan kat paras hidung hingga je mulut adik saya. Tak lama lepastu bomba selamatkan kami. Saya sangka saya mati, tapi hanya jantung saya rosak." Sungmin memberhentikan ceritanya. Soalan pertama yang keluar daripada mulut Ins. Ler ialah " macam mana kamu boleh bertindak sedemikian? Pasal botol tu,  " 
 
Sungmin dengan bangga menjawab " omma saya ajar semua tu. pasal sains, dari anggota badan manusia sehinggalah ke alam bumi ni, semuanya saya tahu, malah hafal. Setiap kira-kira omma saya ajar. Dari tambah sehinggalah bahan apa yang tak boleh di carpurkan dengan bahan kimia , dan apa sebabna. Appa saya ajar saya dari menembak, dan pegang pisau sehinggalah mencipta sesuatu." Ins. Lee terkejut " yang masa saya pegang pisau kat rumah kebajikan dan masa saya pegang pistol tu, saya cuma main-main je" sambung Sungmin lagi. Ins. Ler menggeleng. " macam budak-budak nk main ngan benda-benda tu" Sungmin tersengih " tapi, ada jugak termakan dengan perangai kebudakkan saya ni kan Mikki" Ins. Lee mengeluh," kamu ni, kalau saya cakap seribu kali pun kau taknak cengar, jangan panggil saya macam tu, ok lah kite sambung esok nk cari parents baru awak tu." Sungmin masih dengan sengihnya.
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
No comments yet