Everything Change

Sadness, Please Go Away

Bunyi jam loceng membingitkan telinga Suho yang lena tidur. Suho bangun dari tempat tidur dan memandang jam loceng.

 

“ 6.30? siapa yang set alarm ni? Yumi? “. Kata Suho sendiri. Dia bingkas bangun dan menuju ke bilik tidur Yumi dan.. kosong? Suho turn tangga menuju ke dapur. Terlihat roti bakar dan coklat panas di atas meja.lantas Suho mencapai stick note yang berada di mug air.

 

Enjoy your meal..maaf kalau saya keluar awal daripada awak..but I think you must happy because you don’t see my stupid face this morning right?

  • Im Yumi    -

 

Tiba-tiba hati Suho berasa  sangat sakit. Terpana dengan ayat Yumi yang sedikit pedas itu..tetapi dia tidak boleh salahkan Yumi kerana semua itu berpunca dari dirinya. Suho menghabiskan sarapannya dan menuju ke bilik air.

 

 

“ What?! Kau nak cerai habis graduasi ni? Kau dah gila ke Yumi? “. Kata Baekhyun yang separuh menjerit. Cepat-cepat Yumi menekup mulut Baekhyun.

 

“ Diam boleh tak? Aku nak buat macam mana? Nak dia terus maki aku macam aku orang paling hina dan bodoh kat dunia ni? Setiap kesabaran ada hadnya “. Ujar Yumi. Kepalanya dilentokkan di bahu Baekhyun. Begitu juga Baekhyun.. Bestfriend lah katakan.

 

“ Tapi sebagai kawan baik kau merangkap penasihat terbaik kau, aku nasihatkan kau jangan cerai. Kau nak jadi janda tua? Can you realize? You’re 18 “. Kata Baekhyun sambil meletakkan tangannya di pipi Yumi. Yumi menarik anak rambut Baekhyun.

 

“ Sebab aku 18 lah aku kena matang. Kau nak aku mati kena dera? Takkan.. so, tolong hormat keputusan aku “. Yumi ketawa kecil apabila melihat Baekhyun mengurut-urut anak rambut yang ditarik Yumi tadi. Baekhyun mendegus kecil.

 

“ Alah, janganlah  marah bang, nanti muka berkedut sapa yang susah? Aku juga “. Kata Yumi lalu ketawa. Baekhyun yang baru hendak merajuk terus ketawa. Mereka berpelukkan..

 

Tanpa sedat,Suho memerhati dari jauh. Perasaan marah dan cemburu bersatu. Dia sendiri pun tidak tahu mengapa, bagaikan ada hujan di atas kepalanya.. dulu, baginya Yumi seorang yang naïf dan dia sangat membenci Yumi. Seumur hidupnya, dia tidak pernah melihat Yumi melemparkan senyuman yang sangat menawan dihadapannya walaupun sekali.sedikit rasa kesal di hati Suho..

 

“ Woi! “. Suho menoleh.

 

“ Apasal? “. Tanya Suho malas. Malas nak layan kawan baik dia yang seorang ni.

 

“ Tengah tengok isteri ke? “. Kata Kyungsoo sambil memandang kearah Yumi dan Baekhyun yang sedang rancak berbual.

 

“ Taklah..tengok wayang percuma “. Sindir Suho lalu pergi meninggalkan Kyungsoo.

 

 

 

Di dalam kelas 5-1

 

Suho melihat Yumi yang sedang membuat cerita yang sememangnya hobi Yumi dari kecil manakala Baekhyun sedang melukis seorang gadis sambil memengang bunga mawar. Mana ntah dia dapat ilham bab-bab melukis. Suho duduk di sebelah Kyungsoo yang sedang mengulangkaji pelajaran. Suho memandang Chorong yang sedang memerhati seseorang…Baekhyun??

 

Tapi sejak akhir-akhir ini mata Suho tidak lepas dari memandang Yumi yang khusuk menulis. Dia sedar sekarang Yumi sedang mencuba jauhi diri daripadanya.. dia juga tahu Yumi bertekad ingin bercerai lepas graduasi. Apakan daya, nasi sudah mnjadi bubur..segalanya sudah terlambat.

 

“ Suho? Suho? “. Kata seseorang sambil melambai-lambaikan tangannya ke muka Suho. Suho tersedar lalu memandang muka pemilik  yang memanggilnya tadi. Yumi??. Lantas dia mengambil buku kerja Kyungsoo dan pura-pura membacanya.

 

“ Nak apa? “. Kata Suho dingin. Sekali sekala dia memandang muka Kyungsoo yang sudah merah macam gunung berapi yang dah nak meletup.

 

“ Saya nak pulangkan nota ni. Terima kasih sebab pinjamkan saya “. Kata Yumi sambil tersenyum hambar..tetapi senyuman yang Yumi berikan tetap manis apabila di pandang orang. Pandai anda berlakon Im Yumi..

 

“ Whatever “. Balas Suho lalu menyumbatkan earphone ke telinganya tanpa memandang Yumi.

 

Yumi balik ke tempat asalnya. Suho membelek-belek nota itu..kot-kot ada tulisan yang ditinggalkan Yumi. Terdapat satu stick note terlekat di muka surat 4

 

Awak, petang ni Baekhyun ajak saya pergi ke kedai buku boleh? Kalau boleh mesej saya, kalau tak boleh..it’s up to you

  • Im  Yumi  -

 

Suho mengeluarkan handphone dan menaip sesuatu. Yumi mendapat mesej dari Suho

 

Jumpa aku masa rehat nanti. Muktamat!

 

Yumi meneguk air liur. Apasal suami aku ni?.

 

“ Apasal Yumi? Suho ke? “. Tanya Baekhyun sambil memandang Yumi. Yumi mengangguk perlahan.

 

“ A’ah.. Nampak macam marah je.. dia nak jumpa aku masa rehat nanti. Kau rehat sorang ea “. Balas Yumi sambil memengang lengan Baekhyun.

 

Baekhyun membuat thumbs up sambil tersenyum. “ Good luck! “>

 

 

Sesi pembelajaran bermula, Suho langsung tidak boleh focus dengan apa yang diajar oleh Pn.Oh, guru sejarah yang paling digeruni pelajar-pelajar tahun akhir.

 

“ Kim JungMyeon!! “. Bergema satu kelas dengan suara nyaring Puan Oh. Serta merta Suho berdiri tegak macam patung.

 

“ Berani kamu tidak tumpukan perhatian ketika saya mengajar, kamu tahu kan yang kamu ni pelajar tahun akhir..kamu nak gagal ke keputusan? Sekarang berdiri dekat sampai habis masa saya sekarang! “. Arah Pn.Oh. Suho meneguk air liur lalu perlahan-lahan keluar dari kelas 5-1.

 

Suho mendengus kasar. Apa yang ada kat kepala kau ni Suho?. Suho menyandarkan diri ke dinding. Tiba-tiba..

 

“ Hello, kawan “. Kata seseorang dengan senyuman sinis.

 

“ Kau nak apa? “. Kata Suho dengan menyampah apabila memandang orang yang menyapanya itu Byun Baekhyun. Baekhyun berjalan menghadap Suho.

 

“ Satu, dua, tiga, empat, lima..berapa kali ea kali aku nampak Yumi nangis dekat sebelah aku sebab suami dia yang tak bertanggungjawab ni? Aku rasa dah hampir 50 kali..”. ujar Baekhyun sambil mengira jari-jarinya.

 

Suho naik berang. Lantas dia mencengkam kolar baju Baekhyun. “ Apa masalah kau? Dia isteri aku, hak aku! Apa –apa yang ada pada diri dia semua milik aku dan kau tak ada apa-apa “.

 

“ Suho, dah sebelas tahun aku kenal dia tapi ini kali pertama aku nampak dia nangis seteruk sekarang dan kau puncanya! “. Kata Baekhyun sambil menunding jari kearah Suho.

 

“ Hidup dia dalam genggaman aku..sama ada aku nak lepaskan di atau tak nak! “. Balas Suho dengan angkuh. Baekhyun senyum sinis.

 

“ Jadi betullah kau nak bercerai dengan dia lepas kita graduasi? “. Soal Baekhyun.

 

“ Itu yang dia nak! “.

 

“ Habistu kau? Sepatutnya kau bahagiakan dia bukan sengsarakan dia! Kau ada otak ke tak ada? Kau fikir dia apa? Pelacur? “. Soal Baekhyun bertubi-tubi. Suho ingin menumbuk Baekhyun tetapi loceng berbunyi

 

“ Urusan kita tak selesai lagi! “.

 

 

 

Di Bilik Sukan

 

“ Kau memang sengaja nak panaskan hati aku kan? Ceritalah lagi pasal keburukkan suami kau ni kat kawan baik kau tu! Biar dia tahu yang aku ni orang yang paling kejam kat dunia ni! “. Kata Suho sambil menarik kasar rambut Yumi. Yumi meraung kesakitan.

 

“ Lepaslah! Sakit tau tak?! “. Jerit Yumi

 

“ Woah! Dah pandai melawan rupanya.. perempuan! Kau sedar tak yang kau tengah cakap dengan suami kau? “.

 

“ Ya, saya tau awak suami sya tapi atas kertas je kan? bukan tu ke awak cakap? “.Mata Yumi merah..air mata ditahannya.

 

“ Tapi kau masih isteri aku! “.

 

 “ Isteri? Kalau awak suami saya, saya tak akan merungut kahwin dengan awak dan saya tak akan minta cerai dari awak! Tu yang awak katakan suami? “. Ujar Yumi sambil berlinangan air mata.

 

“ Kenapa kau setuju masa mama dengan papa nak kahwinkan kau dengan aku? “.soal Suho. Nampaknya dia masih tidak berpuas hati.

 

“ Because I’m trust at you but I’m wrong..saya cuba mencintai awak tapi apa yang saya dapat? Makian dan cacian yang saya dapat selama saya berkahwin dengan awak “.

 

“ So, kau salahkan aku? “.

 

“ Siapa salahkan awak..awak yang salahkan diri awak sendiri..dahlah saya dah malas nak bertengkar lagi. Segalanya dah jelas. Awak tak suka saya dan saya akan cuba tidak menyukai awak”. Kata Yumi lalu pergi dari situ.. cecair hangat membasahi pipi Suho. Hatinya bagai dihiris pisau yang sangat halus dan menyakitkan. Kata-kata Yumi membuatkan dia rasa bodoh, bodoh kerana melayan Yumi dengan teruk dahulu.

 

 

 

 

“ Hai Baekhyun “. Tegur Chorong kepada Baekhyun tetapi Baekhyun tidak mengendahkannya. Chorong ingin member penjelasan tetapi Baekhyun tidak mahu mendengarnya.

 

“ Saya ada bawa sandwich dengan susu coklat ambillah..”. kata Chorong lalu menghulurkan makanan dan minuman tersebut. Baekhyun masih mendiamkan diri. Chorong ingin melangkah pergi tetapi dia terdengar Baekhyun berkata..” Thanks..”.

 

Walaupun perlahan, Chorong masih dapat mendengar dengan jelas suara Baekhyun. Chorong memandang Baekhyun yang sedang mendengar lagu tanpa memandang Chorong.

 

“ I love you “. Chorong menolong dalam hati.

 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
InaAdlina #1
Chapter 2: Waaaa! ㅠ_ㅠ kejamnya Suho kesian yumi. Cite awak best sangat sampai sy nangis sorang-sorang. Ape pun update soon -_^
woohyun98
#2
Chapter 2: update soon :)
hello_412 #3
Chapter 2: update soon , i'm waiting :)
mieyhyun
#4
Chapter 2: makin bestla cerita ni.. update lagi tau.. I'm waiting :)
hyunae_lovely #5
Chapter 2: Update lgi
miraashy #6
Chapter 2: Update lagi :3 <3<3
mieyhyun
#7
Chapter 1: omg!! best rasa macam baca novel melayu.. update soon :)))
miraashy #8
Chapter 1: Bestnyaa. Update lagi ~
mieyhyun
#9
macam best je... update soon okay? tak sabar nak baca ^^
miraashy #10
Update pls.