blueberry muffin

Biskut Mencari Marrie
Please Subscribe to read the full chapter

 

Mohon chappie ni korang buka lagu kahwin yg korang ado untuk feeling kay? XD

Enjoy~

 

“aku terima nikahnya Yuna Binti Yazid dengan mas kahwin seribu dinar emas tunai………” dengan dua kali lafaz kini Yuna sah menjadi isterinya.

 

 

Doa ditadah kepada Allah yang Maha Esa. Airmata Yuna bertakung ditubir matanya. Sukar ditafsirkan perasaannya kini. Bahagiakah dia? Sedihkah dia? Sukar untuk ditafsirkan perasaannya kala ini. P.S Kim tersenyum lebar kerana akhirnya Yuna menjadi menantunnya.

 

 

Sebelum upacara pembatalan air sembahyang mereka berdua mendirikan solat sunat secara berasingan. Mungkin mereka berdua belum bersedia. Tetamu yang diundang hanya dari kaum kerabat yang terdekat sahaja. Malam esok baru akan diadakan majlis resepsi mereka di hotel milik T.S Othman.

 

 

“eh…Darwisy , sini jap.” Panggil Kris setelah mereka semua hendak bergerak pulang ke rumah.

 

 

“hyung panggil saya ke?” tanya Darwisy. Soalan yang agak otak  udang itu.

 

 

“dah tu , ada siapa lagi kat sini” =,=”

 

 

“hehehe….” Darwisy menggaru belakang kepalanya yang tidak gatal.

 

 

“okay, lets talk serious, man to man.” Ujar Kris serius.

 

 

“okay”

 

 

“aku nak kau tau yang aku betul-betul sayangkan si Yuna tu. Aku anggap dia tu betul-betul macam adik aku. Aku nak kau jaga dia, sayang dia macam mana kitorang jaga dia dan macam mana kitorang sayang dia.”

 

 

Darwisy mendengar dengan tekun. Baginya Kris seorang abang yg sangat protektif.

 

 

“aku tau…perkahwinan korang ni just untuk nak puaskan hati omma kau, hati omma Yuna. Untuk pengetahuan kau, aku lebih kenal Yuna dari aku kenal isteri aku sendiri. Dulu sebenarnya aku kenal  Yuna dulu baru aku jumpa isteri aku.

 

 

Mula-mula dulu tujuan aku nak tackle Yuna tapi as you know, dia memang sepsis yang tak layan lelaki. Alih-alih dia kenalkan aku dengan kakak dia. Kau Nampak aje je dia poyos tahap cipan macam tu but actually, she’s a nice girl.

 

 

Aku mintak sangat kau hargai dia. Kalau aku tau kau sakitkan hati dia. Kau buat dia menangis sebab kau ! kau tunggu ajelah pembalasan dari aku. Aku harap kau faham apa yang aku cakap dekat engkau ni.” Ujar Kris dengan panjang lebar.

 

 

Darwisy menganggguk sambil tersenyum nipis. Dia faham.

 

 

“ hyung….!” Setelah Kris berjalan meninggalkan dia.

 

 

“ wae?” tanya kris selepas menyarungkan RayBan hitamnya.

 

 

“terima kasih” ujarnya. Kris melambai kearahnya tanda ‘ok’

 

 

 

MAJLIS RESEPSI YUNA DAN DARWISY

 

Majlis mereka diadakan di ballroom hotel yang terkemuka di ibu kota. Semua persiapan telah diaturkan dan berjalan dengan lancar. Para tetamu dan dif-dif terhormat mula memenuhi ballroom. Orang yang paling sibuk buat masa ini ialah Puan Hanna, P.S Kim, Kris, Yuhara, Encik Yazid dan T.S Othman.

 

 

Majlis dimulakan dengan tayangan montaj pengantin. Video itu hadiah khas dari Kai. Idea kai dan member-member Darwisy. Pengantin belum lagi melangkah ke dalam dewan. Pengantin stand by dekat pintu masuk. Lampu ballroom dimalapkan.

 

 

“wei tak sangka kan si Darwisy anak manja, spoilt brat ni dah jadi laki orang kan?” ujar Hoya. Hoya ni sepupu Darwisy.

 

 

“ha’ah kan? Ko ingat tak dulu kita suka buli dia? “ tambah hongbin. Hongbin,anak kakak omma Darwisy. Sepupu Darwisy jugaklah.

 

 

“gila ko x ingat. Macam perempuan. Usik sikit menangis” tambah Ilhoon. Abujie illhoon mula memandang pelik. Junhyung.

 

 

Okay. Ilhoon, Hongbin, Hoya ni sepupu Darwisy. Junhyung pulak uncle Darwisy. Abujie Illhoon. Semua ni geng Darwisy lah. Dulu kecik-kecik rapatlah. Sekarang dah besar-besar ni semua busy dengan hal masing-masing.

 

 

“ehem….sekurang-kurangnya, Darwisy tu dah kahwin. Dah lah fresh graduate, then ada pengalaman bekerja setahun. Umur 25 dah kahwin. Korang apa ada? “ cemuh junhyung.

 

 

“alah uncle ni….kitorang nak throwback aje” mereka ketawa bila mendengar jawapan Hoya.

 

 

Paluan kompang dari pintu masuk dewan menarik perhatian semua orang. Tetamu dan dif-dif terhormat bangun memberi tepukan. Kedua-dua mempelai diarak masuk terus ke dalam dewan. Amni  menjadi flowergirl yang sangat comel.

 

 

Kedua mempelai diring terus ke meja makan beradap. Mereka terus mengambil tempat di meja makan beradap. Untuk pengetahuan korang, majlis diorang ni takde pelamin. Cuma ada hiasan meja makan yang simple yet  elegant aje. Ini permintaan Yuna sebenarnya.

 

 

Majlis ni jugak takde lansung tak undang artis untuk menyanyi. Dengar macam bosan kan? Tapi sebenarnya majlis macam nil ah majlis yang diredhai. Hanya kedengaran lagu Maher Zain barakkallah dan beberapa lagu yang memuji Allah.

 

 

Katanya untuk mengelakkan fitnah. Mereka hanya akur dengan permintaan Yuna. Tetiba keadaan dalam ballroom menjadi gelap. Tetamu masing-masing  berbisik sesama sendiri. Ada kejutan lagi ke?

 

 

“pang …!! Bunyi tembakan dilepaskan kedengaran. Serta merta keadaan dalam ballroom menjadi kelam kabut !

 

 

“buka lampu !!!  buka lampu !!!!” jerit seseorang.  Keadaan menjadi kelam kabut. Yuna rasa seperti hendak menangis.

 

 

Ya Allah..kenapa kau uji aku macam ni Ya Allah. Bantulah hambamu yang lemah ini Ya Allah. Pohon Yuna dalam hati.

 

 

“woiii !! lepaskan aku lah!!!!” jerit seorang yeoja.

 

“bekalan eletrik kena potong !” jerit pengurus hotel itu. Dia telah menekan-nekan suis beberapa kali tetapi tidak berfungsi. Kemudian dia ternampak wayar eletrik itu seperti dipotong.

 

 

“pergi dekat sebelah suis utama tu ada suis lampu kecemasan !!  buka cepat !!” jerit namja itu. Sungguh keadaan ballroom sudah menjadi seperti market. Macam suara ada. Mujur suis air-con bkn didalam ballroom. Jadi mereka tidaklah menggelepar kepanasan.

 

 

Pengurus itu berlari kearah suis utama. Dalam keadaan yang gelap dia hanya mampu menggunakan lampu dari handfonenya. Ditekan semua suis yang ada. Keadaan di dalam ballroom menjadi sepi. Pengurus itu terus berlari pergi dari situ untuk melihat keadaan disitu.

 

 

Apalah nasibnya. Baru sehari  bekerja di hotel ini dia sudah diuji. Terbeliak mata pengurus itu melihat kejadian di hadapan matanya. Selalunya perkara ini hanya berlaku di dalam tv tetapi hari ini ia berlaku secara live!

 

 

Dalam beberapa saat selepas suis lampu kecemasan itu ditekan, mereka semua terdiam melihat drama aksi di hadapan mereka. Ada orang shooting filem ke kat sini?

 

 

Seorang namja memegang yeoja. Yeoja itu sedaya upaya untuk melepaskan diri dan di tangannya ada sepucuk pistol. Bukan pistol 2 sehinggit kay? Dan masa ini jugaklah para wartawan sibuk merakamkan detik-detik cemas yang berlaku.

 

 

Dalam usaha namja itu merampas pistol itu dari yeoja itu, satu das tembakan lagi dilepaskan. Para tetamu sangat terkejut dan ada yang menjerit tetapi mereka tidak mampu berbuat apa-apa kerana takut nyawa mereka diancam. Pistol bukan benda mainan.

 

 

“lepaskan aku lah bodoh!! Jantan si*l tu patut mati !! dia dah bunuh abang aku !!!” jerit yeoja itu.

 

 

“sekuarang-kurangnya aku fikir guna otak ! dia bunuh abang kau? Mana bukti yang dia bunuh abang kau !!” namja itu juga makin agresif. Tenaga seorang yeoja ini memang sukar diramalkan. Nampak gaya yeoja ini sudah lama merancangkan hal ini.

 

 

“okay….para hadirin sekalian diminta bertenang…” ujar pengacara maljis dari atas pentas DJ.

 

 

tu bukan tengku ke?apa yang dia buat dekat sini?hishh Yuna ni…mestilah dia datang sebab oppa dah jemput dia. Tapi apa sebenarnya yang berlaku ni? Tolonglah….. aku tak faham …!

 

 

Yuna merenung Darwsiy disebelahnya. Dari masuk dewan tadi muka Darwisy serius. Pehal pulak dia

 

 

Tao menarik yeoja itu keluar dari ballroom. Sekali lagi keadaan menjadi kecoh. Para wartawan menyerbu P.S Kim dan T.S Othman dan kini mereka menjadi tumpuan pihak media.

 

 

Tengku Ammar

Kai ,kau tolong buat announment kata semua ni salah faham aje.

 

 

What ! salah faham? Ammar ni dah gila ke? Salah faham atok dia sampai guna pistol bagai ! nasib baik aje pompuan gila tu tak tembak orang…..! kalo tak mati katak kawan aku kat atas pelamin tu.

 

 

Kairul

Bwo? Salah faham? I dont think so bro. apa kata kau yg msk kat dlm dwn ni n explain kat diorang.

 

 

Tengku Ammar

Hishh kau ni !!! aku minx tolong kau ! aku nk bwk  yeoja tu pergi balai polis ! kau tolonglah coverkan untuk aku !

 

 

Kairul

Aku nk ckp apa? Aigooooo~  Mar….aku mana reti nk tipu2 ni. Give me some idea plealishhhhhhhh

 

 

Tengku Ammar

Kai ! kau ni buang masa aku tau x ! kau pergi aje dkt MC tu ckp yg ini semua salah faham…kau sanggup ke tgk family kwn baik kau dimalukan ha? Buatlah something yg boleh meyelamatkan keadaan. I count on you kai…and…jgn bgitau hal ni kat sesiapa pun! Adios.

 

 

Kai merenung skrin handfon nya. Apa perlu dia buat sekarang? Takkan dia nak duduk diam aje? Darwisy pulak ialah best buddy yang dia ada. Ahhh!! Kai jadi serabut. Kai bangun dari kerusi yang dia duduk dan menuju kearah pentas. Ketar lututnya buat masa ini.

 

 

“woi, kau nak pergi mana tu?” tegur Sehun.

 

 

“selamatkan maruah semua orang” suara kai yang terketar-ketar dan bersemangat itu membuatkan si Yehet ketawa.

 

 

“please kai, jangan kau nak main wayang pulak kat sini.” Suho mula membuka mulut.

 

 

“hyung….kalau saya nak main wayang, saya tak masuk SM jadi traineer. Baik saya masuk anak wayang ke pilih kasih ke lagi bagus.” Balas kai selamba untuk menutup kegugupan.

 

 

“dia loyar buruk pulak budak ni” chanyeol mengambil sudu dan mengacah seperti mahu mengetuk kepala kai. Mana mungkin Chanyeol nak ketuk kepala kai betul-betul. Dia kan fanboy kai.

 

 

“sehun teman aku kejap” dah macam sotong suara kai.

 

 

“pergi mana? Pergi kencing erk? Hishh penakut betullah kau ni !”

 

 

“abah kau pergi kencing! Jom cepatlah !” kai mencapai tangan Sehun dan terus berlari kaearah pentas yang sedikit malap.

 

 

Kai tersengih di hadapan MC itu seperti kerang wangi dan sehun menayangkan muka tak puas hatinya.

 

 

Hishh…sengal betul mamat ni. Kalau ye pun nak karoke cari lah timing elok sikit.

 

 

“mintak pinjam kejap mic tu” pinta Kai sehabis baik. MC itu memandang Kai dengan pelik.

 

 

“nah…jangan rosakkan” pesan MC itu. Macamlah kai tu umur 4 tahun nak rosak kan mic tu.

 

 

Dengan lafaz bismillah……

 

 

“assalamualaikum….mintak perhatian semua….” Ujar

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
Nursyuhada
one more hapdet....weeeeeeeee

Comments

You must be logged in to comment
AuziSalsabila #1
Chapter 12: Your story is the best...
AQFXQX
#2
Chapter 23: Nak nangis bace part luhan..xsempat nk islamkan mak bapak dye..
Saya ship Sarah and Luhan.. Tao? Hmmm..tunggu watak len..hehe..
Memandai jew nk tambah watak dlm ff orang../tampar muke sendiri/
AQFXQX
#3
Chapter 22: Cite author-nim mmg daebak! Keep update! ^^
AQFXQX
#4
Chapter 20: Kejam sungguh Darwisy nie..sian yuna.. '-'
nurulizzahramanlee
#5
Chapter 22: daebak!!! hahah hehehehehehhek!!! keep update!!!
Minions287 #6
Chapter 21: Dgn luhan la . sesuai skit
RayhanAdni #7
Chapter 21: REPUT TULANG LUHAN ,SARAH.
K AKU TAK HABISKAN CERITA AKU GAK!
TGGU PUASA. KAHKAHKAH
Farah30
#8
Chapter 21: Nk ngn luhan,sesuai..heheh ..mne2 je la,smue sesuai..!
Najlaa #9
Chapter 21: nak sarah ngn luhan ! mcm comel jep,keke..luhan pun nakal2 gitu plus manly? eh,manly ke?keke..
sukalah ada watak luhan n donghae.. thumb up authornim ^_^
choco_chim
#10
Chapter 21: sarah dgn luhan..comel ape~hihih