Part 2/2

One Day With Maknae Line

“Tao, makan elok-elok sikit. Nanti Kai bagitahu mama baru tahu,” marah Kai apabila melihat Tao melahap roti canai dengan gaya yang tak dapat dibayangkan. Seperti kucing tak dapat makan satu minggu pun ada.

 

Di saat mereka semua sedang menikmati roti canai di saat itu jugaklah datangnya pelayan gerai membawa sepinggan nasi lemak untuk dihidangkan di atas meja makan mereka. Kris yang seperti terkejut ditambah pula buat-buat terkejut makin terkejutlah dia.

 

“Siapa yang order nasi lemak ni? Hyung tak cakap pun nasi lemak ni,” soal Kris kehairanan.

 

“Sehun yang order, not is roti canai style my,” ujar Sehun dengan Bahasa englishnya yang tunggang terbalik macam keretapi kena langgar.

 

“Pandai-pandai yer kamu ni, dah lah Bahasa English entah apa-apa,” kata Kris dengan Bahasa kiasan yang sangat dasyat.

 

“Alah hyung tengok ajelah nanti, nanti Sehun dah besar, Bahasa inggelis Thehun lagi thebat tari thyung.” Bahasa pelat Sehun mula keluar bila dia bercakap dengan panjang dan lebar seprti membuat karangan Bahasa Melayu.

 

“Eeeww, umur baru saja 4 tahun dah fikir nak besar, entah –entah kamu tak membesar,” terus terburai ketawa Kris dengan statement tak lawaknya itu. Kris tak lawak okey!

 

Mak cik –mak cik di gerai hanya menggelengkan kepala sahaja melihat gelagat 4 orang adik beradik itu.

 

“Dah besar besar pun nak cari gaduh dengan adik sendiri lagi. Tak layak betul nak jadi menantu aku,” omel mak cik yang bernama Zahirah sambil menguli roti canai. Amboi, sedap giler nama mak cik yang jual roti canai. Dah lah tu mak cik, anak mak cik pun semuanya lelaki.

 

 

“Thehun torder air thorlick, tak thampai-thampai pun,” rungut Sehun sambil memuncungkan mulutnya seperti itik, itik lagi cantik bebel Kris dalam hatinya. Apalah masalah Kris ni, dengan Sehun dia selalu sahaja tak berpuas hati, ada aje benda yang dia nak kaitakn dengan adik dia. Dahlah Sehun tu manusia boleh pula dia bandingkan dengan haiwan seperti itik.

 

“Kai cancelkan air tu,” jawab Kai dengan selamba sambil mengunyah ikan bilis yang ada dalam nasi lemak Sehun tadi.

 

“Kenapa?”

 

“Sebab kalau Sehun minum air Horlick nanti muka Sehun makin putih, hyung yang cakap macam tu,” balas Kai lagi. kali ini dengan selambanya dia menghabiskan sisa nasi lemak Sehun yang tak habis itu.

 

“Amboi mulut kau Kai, hyung tak cakap pun macam tu. Nak kena ni,” Kris terus mengetuk kepala Kai dengan buku limanya, mujurlah hari ini dia tak pakai cicncin yang besar seperti Dato’ Vida, kalau tak memang benjolah kepala Kai itu.

 

Hyung, sakitlah.”

 

“Jadi jangan pandai-pandai nak buat cerita,” kata Kris sambil memeluk tubuhnya yang tak berapa nak sasa itu.

 

 


Hyung, kita nak ke mana ni? Mama suruh pergi tadika,” soal Tao yang berasa lambat juga nak sampai ke Tadika. Mungkin jalan jem, masalahnya kereta Kris dari tadi lagi memecut laju seperti arnab yang sedang berlumba.

 

Hyung, ada polis kat depan sana tu! Cepatlah pakai seatbelt,” tempik Kai apabila ternampak sekatan jalan raya di depan mata dia itu. Kris yang terkejut terus membrek secara mengejut tetapi malangnya bagi si mamat bernama Kris ini apabila dia membrek secara mengejut tepat-tepat di hadapan polis traffic itu.

 

“Encik,kenapa tak pakai seatbelt ni?” soal polis itu dengan muka yang sangat garang.

 

“Encik polis, saya tengah period cramp ni. Tak nampak ke saya tengah sakit ni, macam mana nak pakai seatbelt,” kata Kris sambil memegang perutnya sambil membuat muka kesakitan yang sungguh hodoh.

 

“Tahniah, anda di saman. Lelaki tak ada period cramp, itulah lain kali kalau nak menipu carilah idea yang lain encik…”

 

“Yifan,” sambung Kris seperti sudah redha dengan nasib dia kena saman.

 

 

 

“Aish, apalah nasib aku hari ni, kena samanlah pulak,” bebel Kris. Ketika itu mereka semua sudah pun selamat tiba ke destinasi yang memang Kris ingin tuju iaitu ke tema air. Apalah Kris ni, mamanya suruh bawak budak-bidak hingusan tu ke tadika bukannya ke water park. Agaknya dia memang nak cuci mata mengorat gadis seksi kat sana, masyarakat.

 

“Hyung, kenapa kita datang ke sini?” tanya Sehun kehairanan walaupun sebenarnya dia sangat gembira dapat bermain air.

 

“Berseronoklah. Korang tak rasa ke tadika itu tempat yang membosankan.” Kata Kris dan hanya disetujui oleh tiga orang maknae itu.

 

“Yeah, main air…jom,” ujar Tao dan Kai serentak. Mereka berdua segera ke pintu masuk tanpa mempedulikan yang lain.

 

 

“Hyung, jom lah main kat sini sama-sama,” ajak Kai yang sedang bergembira di bahagian kanak-kanak itu. Gembira betul mereka bertiga.

 

“Huh! Apa kelas main di tempat kanak-kanak. Hyung yang dah dewesa ni patut main kat tempat orang tua, bye. Berseronoklah, hyung nak pi seronok di tempat lain,” ujar Kris sebelum berlalu pergi ke tempat dewesa itu. Dah lah tak tinggalkan lagsung pesanan supaya jaga antara satu sama lain.

 

“Korang, jom ikut hyung pergi main kat sana, macam best aje,” Tao mengajak Sehun dan Kai. Mereka bertiga terus berlari mengikut Kris.

 

“Hyung! Nak main thekali,” kata Sehun.

 

Kris yang tidak mempedulikan adik-adiknya itu terus terjun ke kolam yang sangat dalam yang sebenarnya tak dalam mana pun.

 

“Arhh! Tolong, hyung tak reti berenang,” Kris yang kelemasan itu terus meinta tolong dengan semua orang yang berada di situ. Semua buat tak peduli kerana tempat itu tidaklah sedalam dengan ketinggiannya.

 

“Pak Guard! Hyung saya lemas, tolong,” minta tolong Kai yang ternampak ada guard sedang lalu lalang.

 

“Biarkan dia, tempat itu tak dalam pun,” Guard yang berada di situ pun tak mahu selamatkan dia.

 

“Apalah hyung ni, over aje,” kata Tao dengan kata-kata perlian yang sangat dasyat. Disebabkan kata-kata perlian Tao itu, Kris terus tak lemas. Buat malu aje.

 

Selepas kejadian itu Kris dan tiga maknae itu pun bermain bersama. Maka tamatlah kisah dongeng yang membosankan ini.

 

 

 

 

“Hyung, jom makan… Tao laparlah,” ujar Tao dan segera berlari ke arah restoren yang berada di water park itu. Waktu ini mereka semua sudah pun siap bermain dan sudah siap menyalin pakaian. 

 

Kris yang baru sahaja ingin keluar dari taman tema itu tidak menyangka Tao akan ternampak kedai makan. Dia baru sahaja nak jimat duit beli makanan segera di Seven-Eleven. Kedekut punya hyung.

 

Nak tak hendak, Kris memang terpaksa juga beli makanan di situ.

 

 

“Pada hari rabu bu bu, pak Abu jual nasi kerabu,” Sehun dengan Tao sungguh girang menyanyikan lagu pak Abu sambil menjamu selera di restoren yang mahal itu. Kris yang mendengar Sehun dan Tao menyanyi ibarat mendengar mak cik jirann sebelahnya yang tak pandai menyanyi tetapi ada hati nak menyanyi jugak.

 

 “Dah dah lah tu, kau ingat Pak Abu tu betul-betul jual nasi kerabu ke pada hari rabu? Habis tu, hari sabtu jual apa? Batu?” perli Kris yang sememangnya sedang gelisah kerana saat ini dia sebenarnya tak ada duit untuk bayar makanan mereka di restoren mahal itu.

 

Maka muncullah idea dia itu untuk meminta tolong dengan Suho si Atok yang banyak duit ini kerana Suho suka berniaga di Universitinya sebab itulah dia sudah ada pendapatan sendiri. tak macam yang lain tahu guna kad kredit mama dan baba mereka sahaja.

 

“Hello, Suho ho ho, kau kena tolong hyung sekarang jugak. Hyung tengah tak ada duit untuk bayar makanan Sehun, Kai dan Tao yang sangat mahal ni,” ujar Kris.

 

“Tak! Aku bukan dekat tadikalah, tapi dekat restoren yang mahal, mahal faham tak,” kali ini Kris menjerit macam orang gila. Dengan itu , terbongkarlah rahsia Kris yang dia tidak pergi tadika.

 

“APA! KAU TAK PERGI TADIKA!” Jerit Suho sehingga kedengaran di hujung telefon Kris itu.

 

“Kau datanglah dulu sini nanti hyung ceritakan semuanya. Baik kau datang kalau kau tak nak tiga orang adik kesayangan kau ni terpaksa basuh pinggan dekat restoren mewah,” kali ini Kris cuba menggunakan kuasa ugutan untuk Suho. Macamlah Suho kisah sangat pasal tiga maknae tu.

 

“Ish budak-budak ni, kecik-kecik dah pandai makan tempat mewah,” sambung bebelan Kris yang tak ada kesudahan itu.

 

 

Setelah 30 minit menunggu akhirnya muncullah si Suho di depan mata mereka. Mujurlah datangnya Suho membayar makanan mereka.

 

 

“Kalau aku bagitahu dekat mama dengan baba confirm kau kena habis habisan Kris,”kali ini Suho pula membebel menyebabkan Kris kehilangan idea untuk membalasnya.

 

Nasiblah kau Kris hidup dikelilingi adik beradik macam ni. Eh bukankah kau sendiri yang bengong buat idea macam ni? Moga lepas ni Kris tidak buat kerja gila lagi.


 

Entah apa-apa cerita ni. Maafkan saya atas plot yang entah apa-apa, enjoy ajelah cerita yang tak seberapa ini.
^^
BTW, jangan lupa sokong cerita terbaru saya Exo; Ramadan Version II

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
mpreggoland
#1
Chapter 2: bwahahahahaha XD hilang stress sy yang menghantui sejak balik dr kerja tadi...
exoteen12 #2
kenapa la kris ni tak irresponsible langsung......
theprincess95 #3
Chapter 1: Waaa...best Giler....author update lagi yer....
Peacenowar #4
Chapter 1: update please
Dragneel09 #5
Chapter 1: APalah kris ni.....dgn budak2 pun nak cari gaduh,...zg lain pun sama jugak....XD...hahaga
Kejam jugak maknae line tu...hbs hyung dorang kena
starlightkim_
#6
Chapter 1: Haha..kelakar..kris ni memanglah..tak bertanggungjawab..memang tak boleh kawin lagi ni
Dragneel09 #7
Apa apa ajelah kris...hahaha...sendap sungguh mu ni
XD
Mongmong98 #8
Hahalol comel plk keke. Update oke author nim~