chpt 1

Miserable at best

Cerita ni bermula macam ni,

ada pasangan suami isteri bernama Kim Myeongsoo dan Nur Fhatyah aka Lee Hyejin sedang bercuti di Malaysia. Mereka bercuti dan balik ke kampung Hyejin . Kiranya macam pakej 2in1 giteww. Actually bukan kampung pun,parents si Fhatyah dah pindah ke Korea duduk sebumbung dengan besan mereka. Sebenarnya mereka melawat senior Fhatyah dan Myeongsoo yang pernah jaga mereka masa kerja dekat hotel zaman dulu kala dan jiran Fhatyah masa kecik dulu. Kebetulan masa datang ke rumah senior mereka tu,si suami isteri ni ternampak remaja perempuan yang tengah berdarah dan lebam di merata muka dan lengan tengah menjerit macam melawan cakap sambil kena pukul dengan batang besi oleh wanita yang umurnya lewat 80-an. Tanpa ragu-2 suami isteri bergegas masuk ke dalam rumah tu dan menghalang si nenek itu dari memukul budak itu lagi dan membawa budak perempuan itu keluar dari rumah. Mereka membawa budak perempuan itu ke bilik hotel mereka dan menelefon si ibu kepada budak itu(senior mereka) dan menceritakan segalanya kepada ibu dia tentang apa yang berlaku setelah budak itu mendapatkan rawatan di klinik. 

 

Lepas makan ubat,budak tu pun tertido akibat dos yang terlampau kuat. Dalam diam,suami isteri tu bagi ruang untuk budak perempuan itu berehat di bilik mereka dan pergi berjumpa dengan ibu budak tu. Mereka berborak menanyakan khabar, yela bertahun dok jumpa katakan. Memang borak dok ingat dunia la kan. Tengah borak-2 tu tetiba air muka si ibu berubah. "Acik nak mintak tolong ni. Tolong jagakan Linda,bawak dia balik bersama korang. Acik kesian tengok dia selalu jadi mangsa. Nenek dia tu pilih kasih,dekat mata dia Linda ni hina sangat. tak tau kenapa. Linda tak buat kerja rumah sikit ke malas buat ke lambat buat ke semuanya tak kena dekat mata dia. Cucu dia yang lain tak kena pulak macam tu. Acik tak larat dah. Acik taktau nak buat apa dah sebab dalam rumah tu nenek dia yang berkuasa. Sejak arwah bapak dia meninggal lah nenek dia berubah jadi macam tu. dan makin hari dia makin berkuasa. Nanti tiap-2 bulan acik masukkan duit untuk tanggung dia" Dia menceritakan segalanya pasal apa yang berlaku dan memohon agar Myeongsoo dan Fhatyah dapat menjadi ibu bapa angkat budak perempuan itu buat sementara waktu sampai dia habis belajar. 

Mereka pun bersetuju dan menguruskan segalanya.

 

 


 

 

(seminggu kemudian)

 

 

"Annyeong. Saya ayah baru awak. Kim Myeongsoo,27 tahun. Appa kepada Kim Rayyan. and just call me daddy"

"Saya pulak ibu baru awak . Nur Fhatyah, 23tahun. Omma kepada Kim Rayyan and call me ibu" 

 

sapa si suami isteri itu dengan gembiranya. bak kata matsalleh "warm welcome" haa gitu. 

 

"awak pulak?"

"erk emmm sa..sa..sa..saya li...li..linda. linda ros,16 tahun. pa..panggil li..linda je" balas perempuan itu sambil menyalam ibu angkat dia. 

"jangan takut,kami baik orangnya. kami ni anak buah mama awak dulu. kami kenal awak sejak awak kecik lagi,tak sangka linda yang kami kenal dulu sekarang dah membesar dengan baik,makin sihat pulak tu haa" 
"Betul tu. dan mulai sekarang kita adalah family dan kami adalah family kedua kamu. jangan sedih,kami akan sentiasa berada di sisi awak. bak kata exo we're one."

"Yahh yeobo,duk borak2 kang terlepas flight. naya ke Rayyan duk tunggu kita lama-2" 

"aahla. Linda, pergi salam dengan mama awak tu. kejap lagi flight kita."

"jaga diri ye linda,kamu akan aman duduk sana,takde kena pukul-2 dah. nanti jangan lupa selalu call ma. ma akan sentiasa doakan kebahagiaan dan keselamatan kamu dekat sana" kata si ibu sambil memeluk erat anak perempuan bongsunya itu."

"baik ma,ma pun jaga diri" 

"eh? sejak bila anak brutal ma ni pandai menangis? . takmau menangis,nanti ma datang jenguk kamu kalau ma free. dah dah gi karang tertinggal flight" 

dengan langkah yang berat,linda terpaksa berpisah dengan ibunya sambil berjalan mengundur untuk melihat wajah ibunya buat kali terakhir sebelum dia memulakan hidup barunya dia korea. 

 

"maafkan ma linda,ma terpaksa. ma kesian tengok awak selalu kena pukul dengan nenek awak tanpa sebab dan hanya sebab mahu lepaskan geram walaupun dia ada 5cucu,awaklah yang selalu jadi mangsa amukan dia. dahla ma takde nak protect awak. selalu kerja balik tengah malam,takde siapa nak protect kamu sebab abang kakak kamu tinggal jauh nun di sana,adik kamu pulak penakut. ma nak jugak tengok awak bahagia. sebabtu ma hantar awak suruh stay dengan anak buah ma" rintih si ibu dengan pilu sekali setelah wajah anaknya hilang dari pandangan matanya. 

 

begitulah ceritanya. pengakhiran kepada penderitaan yang dihadapi oleh Linda selama ini dan permulaan kepada hidup barunya. walaupun sedih kerana terpaksa berpisah dengan keluarganya,lagi-2 ibunya, dia terpaksa gagahkan diri jua. demi kebaikan dirinya dan demi permintaan ibunya yang satu itu kerana dia tidak pernah dan tidak sanggup menolak permintaan ibunya. dia tahu,apa yang ibunya pinta semuanya ada kebaikan dan ada hikmahnya.

 

 

 

 


maaflah terpaksa startkan story dengan kategori "angst"

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
Lysa3Kyu #1
Chapter 7: Kelakar la xD teruskan author-nim ^^