chapter 005

Cinta Upahan

    'Chorong aahh~~' suho memanggil. ye dia memanggil Chorong. Sudah sebulan dia tidak bertemu Chorong dan hari ini dia perlu berjumpa dengan Chorong untuk menyatakan sesuatu. Hanya Chorong harapannya sekarang. Jika dia tidak mahu bertunang dengan Eun Hye dia perlu berjumpa Chorong. Chorong berpaling. Dalam hati, Chorong tersenyum. Seorang jejaka yang dirinduinya.

   'Ah.. Tengku Suho' Chorong gagap. Rindunya terhadap Suho semakin menebal dari hari kehari. Dan hari ini Suho memanggilnya di Kolej. Pernah juga dia menanyakan Sungjae kemana perginya Suho tapi Sungjae hanya menjawab bahawa Suho mempunyai masalah keluarga. Entah benar entah tidak.

  'Chorong.. mm lepas kelas nanti kau tunggu aku kat cafe eh' Suho berkata dan terus berlalu. Chorong tersenyum. Bunga-bunga gembira mula tumbuh didalam hatinya. Ya sekarang Suho adalah crushnya. Chorong termalu sendiri. Ketika Chorong berjalan untuk kekelas, dia terlanggar Tengku Eun Hye. Tengku Eun Hye memandangnya berapi. Chorong hanya menunduk.

  'Hey perempuan  kau buta ke?? Main langgar je' Eun Hye menonyoh kepala Chorong.

  'Mianhae.. Tengku..'

  'Ehmm, Aku yang nak bertunang dengan Suho engkau yang runsing.. kenapa ehh?' Kata-kata Eun Hye menyentap kalbu Chorong. Apakah yang dia dengar tadi. Betulkah?? Ahhh.. hati Chorong menjerit.

  'uhmm.. Saya mintak maaf. Saya pergi dulu' Chorong berkata dan pada ketika itulah Sungjae yang melihat Chorong segera menelefon Suho memberitahu kejadian yang baru sahaja terjadi. Dan Sungjae terus pergi kearah Chorong. Chorong menangis. Ketika itu Chorong berada di sebuah kerusi kayu sambil menekup mulutnya.

  'Chorong yaa' Sungjae memegang bahu Chorong. Chorong berpaling.

  'Uhh.. Emm Sungjae yaa.. ye kenapa?' Chorong mengelap airmatanya yang kian deras.

  'Jangan nangis please.. awak tahu kan Eun Hye tu macammana?' Sungjae berkata

  'Kenapa awak tak bagitahu saya yang mereka akan bertunang>?? ni ke masalah keluarga yang dulu awak pernah berkata?' Chorong bertanya. Sungjae hanya menunduk. Walaupun Suho dannya berkawan rapat tapi Suho tidak memberitahu hal ini kepadanya. Jadi dia hanya mendiamkan diri.

  'Chorong, humm,, Saya pergi dulu  eh.. awak tenangkanlah hati awak tu' Sungjae berlalu.

 

DI CAFE:

Hati Chorong berbelah bagi. Huh.. Hatinya sedih. Walaupun begitu dia tetap menunggu Suho dicafe. Dia ternampak kelibat Suho yang datang kearahnya. Segera dipalingkan kearah yang lain. Suho menarik kerusi dan menghadap Chorong. Dia berasa agak kekok. Pagi tadi dia menerima panggilan dari Sungjae yang menyatakan incident yang terjadi. Dia mengeluh.

  'Nampaknya kau dah tahu yang aku dengan Eun Hye akan bertunang' Tanya Suho. Cermin mata hitam dipakai.

  'Betulke Tengku Suho?' Chorong memandang Suho mengharapkan jawapan yang tak pasti. Mukanya sedih. Suho mengeluh. Malas melayan soalan Chorong.

   'Aku nak kau jadi girlfriend aku. menyamar' Ujar Suho. Chorong terkejut.

   'Tapi kenapa..' Chorong terkjut dan tergagap.

  'Sebab aku belum sedia nak bertunang dengan Eun Hye.' Suho memandag Chorong sinis. Chorong menunduk.

   'Tapi saya tak boleh.. kesian dekat Tengku Eun Hye kalau macam tu' Ujar Chorong

   'Takde2 aku tak kira. Kau kena jugak jadi gf upahan aku, jangan risau aku bayar' Suho berkata tegas. Suho bangun dari tempat duduknya 'btw malam ni lepas maghrib kau pakai cantik cantik. Kita jumpa dekat busstop haritu faham?' sekali lagi Suho berkata tegas. Lalu berlalu keluar dari cafe tersebut meninggalkan Chorong Terpinga-pinga.

 

!!~~Malam itu~~!!

Chorong dan Suho masing-masing berdiam diri. Sesekali terdengar Dj Radio berceloteh . Suho tenang memandu pada malam itu. Chorong pula sekejap-sekejap gelisah. Kali ini kali kedua dia keluar bersam Suho. Yang membezakan hanyalah waktu. Kali ini dia keluar dengan Suho pada waktu malam. Chorong mngeluh. Suho mendengar keluhan Chorong tapi berpura-pura tidak mendengarnya. Lebih kurang lima belas minit perjalanan mereka kemudian tiba di rumah papanya yang Gah. Chorong terkesima.

    'Okey dah sampai' ujar Suho. Chorong mendiamkan diri. Dia turun dari kereta.

    'Tengku.. rumah sape  ni? Besarnya?' Tanya Chorong. Suho tidak melayan sebaliknya melihat Chorong.

     'Baju kurung?' Tanya Suho melihat Chorong atas bawah.

    'Kenapa?' Tanya Chorong kembali.

     'Erh takde papelah' Suho berjalan dan meninggalkan Chorong, Chorong mula segera mengikuti langkah Suho dan ketika itulah dia terdengar Suho mengomel 'Aku suruh pakai cantik cantik ni pergi pakai baju kurung.. hmm kolotnya minah ni..'

Chorong hanya mendengar.. MMH uhh. Dia mengeluh.. manalah dia tahu pakai cantik cantik tu macam mana. kalau dia pakai jeans dangan tshirt kan simple sangat jadi dia mengambil keputusan memakai baju kurung. Sesampainya dipintu dia melihat seorang perempuan kira-kira 40-an . dan perempuuan itu menyapa Suho.

     'Suho.. baru sampai nak' Tanya wanita itu'

     'Not your bussines actually' Suho berlalu masuk tanpa memandang wajah wanita tersebut. Chorong terkedu. Apabila Chorong melalui pintu tersebut dia menyalami perempuan tersebut. Dia tersenyum.

     'Assalamualaikum makcik' ujar Chorong.

     'Waalaikummusalam.. masuklah sayang' Chorong terkedu lagi. adakah ini ibu Suho??... tapi kenapa Suho macam ~~~

 

DIDALAM RUMAH** DIRUANG TAMU

Chorong duduk disebelah Suho. Chorong agak gelisah.

   'Papa.. Suho dah buat keputusan. Suho taknak balik London' Suho memulakan bicara. 'Dan Suho akan bertunang' Tambahnya lagi.

    'Ye papa dah agak memang macam tu pun' ujar Dato Tengku Ahmad Farid.

    'But Suho not going to bertunang dengan Tengku Eun Hye... sebaliknya dengan my lovely girlfriend Nur Aisyaa Chorong' ujar Suho. Tenang.

Dato Tengku Ahmad Farid merenung Chorong. Chorong gelisah.

    'No Suho.. you must listen to me. Tunang dengan EunHye tahn 2 month afterthat married. muktamad!' Dato berkata tegas.

    'HAHAHAHA. papa papa and papa.. who do u think u are?? I say no it means no.. okey..?? faham?' Kata sinis Suho.

    'Kau dah semakin kurang ajar ya Suho' Dato mengeluh

    'HAHAHA tengoklah sape papanya' Lagi sinis kata-kata Suho

    'Kurang ajar' Dato mula mengangkat tangan tanda ingin menampar Suho.

Chorong segera menghalang. Dadanya sebak.

    'Cukup! semua. cukup.. kalau Dato nak Suho tetap bertunang dengan Tengku Eun Hye.. Apa pilihan yang saya ada kan?? Baiklah saya pergi' Chorong bangun dan mengambil beg lalu berlalu. Namun segera Suho menarik tangan Chorong.

    'No Chorong! U must Stay here first..' Chorong lepaskan pegangan dan tidak mengendahkan kata-kata Suho. Suho bengang.

   'I said stay.. staylah.. susah sangat ke nak faham/?' Kini Chorong ditengking. Chorong melihat muka tegang Suho dan akhirnya akur.

Chorong terdiam, dia memang akui dia takutkan Suho. Dia akhirnya diam dan senyap seperti tadi. Puan Najminah hanya mendiamkan diri. Tiada niat ingin mencampuri urusan suami dan anak tirinya.

 Suho mengeluh 'Papa.. Suho tak mintak banyak.. Just batalkan majlis pertunangan Suho.. please. Dulu masa papa nak khawin dengan permpuan ni suho kasi kan? Kali ini papa please.' ujar Suho perlahan. Kata-kata Suho meyentuh hati papanya, Puan Najminah dan Chorong. Hati Chorong mula berkata "EMM perempuan ni mama tiri Suho rupanya.. patut pun.. kesiannya Suho"

  'Abang.. betul kata Suho tu. Biarlah dia buat keputusan  dia. Dulu pun dia masih bagi kita khawin. Walaupun Suho benci saya tapi saya terima. Siapa yang takkan benci kepada orang yang dipercayai tapi mempermainkannya. Biarlah Suho memilih Chorong. Chorong pun baik orangnya.. lemah lembut lagi.. Tolonglah abang. Lagipun dia satu-satunya anak abang kan?' Kata-kata Puan Najminah disusuli air mata. Sungguh, Dia sayangkan Suho walaupun Suho membencikan dirinya. Dato Tengku Ahmad Farid hanya mengeluh. Suho berdiam diri. Rasa bersalah menyelinap dirinya. Ya! Dia akui dulu dia menyayangi puan Najminah seperti ibunya. Puan Najminah sudah dianggap ibu keduanyaselepas mamanya. .. Chorong pula berasa sebak. Dia cuba memahami perasaan Puan Najminah.

 

Suho memandang Chorong dan Chorong memandang Suho.. Suho menarik tangan Chorong dan keluar dari rumah gah itu dengan langkah yang teragak-agak. Suho sebak. Biarlah dia pulang dulu ke kondonya untuk menenangkan fikiran. Lalu dia menghantar Chorong pulang dan dia sendiri pulang ke kondonya..

 

 

 

~~Hye.. macammana chapter ni okey takk?? Chapter ni panjang sikit sebab .. mm entahlah..~~ harap korang enjoy.. jangan lupa subscribe dan komen..~~ Btw jangan lupa baca new fanfic saya:

I Love You more than food :) :-Cerita ni most comedy one.. okeylah byee^^

 

 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
starlightkim_
#1
Chapter 7: Good job..daebaklah cerita ni..mmg best sangat2..><
Shiqah_minseok #2
Chapter 6: Yeayy best. Keep it up !!!
nisa25 #3
Chapter 6: best, update soon awk ><
iamcutegegirl #4
Chapter 3: good.. I like chorong character.. :)
kimchinana #5
Chapter 3: Waiting for your update :)