Chapter 4 :)

Cinta Upahan

large.jpg

Chorong melihat sekeliling. Dia mengeluh. Semalam lelaki yang mula-mula berjumpa dengannya akibat satu incident kecil pada hari pertamanya kemasukan universiti datang berjumpanya. Lelaki yang mengenalkan dirinya sebagai Suho itu menyuruhnya membayar hutang. Chorong bingung. Rupanya hutang sebab dia hampir terlanggar Suho. Jadi harini dia terpaksa menunggu Suho di sebuah bustop.

 

       'Ish mana mamat ni.. tadi suruh aku tunggu. ni tak datang datang jugak. janji tak ditepati sungguh' Chorong mengalihkan rambutnya yang menutupi mukanya. Seraya itu sebuah kereta mewah berwarna kelabu berhenti dihadapannya.

Pinn pinn.

       'Heshh sabarlah. Dia yang lambat aku pulak yang kena pinnn pinnn' Chorong mengajuk bunyi kereta Suho. Chorong melangkah. Pintu kereta dibuka. Suho melihatnya dan tersenyum sinis. Chorong masuk. Dia berasa kekok kerana ini merupakan kali pertamanya menaiki kereta dengan lelaki yang "KURANG" dikenalinya. Setelah Chorong masuk kereta tersebut meluncur laju.

 

      'Well hari ni aku nak kau temankan aku. Aku nak pergi SUNWAY LAGOON jadi kau temankan aku faham?' Chorong membulatkan matanya.. WHATSSSSS GILE KE???

     'Ehem Suho.. tapi saya tak bawak baju lebih pun. Nanti basah macam mana masa main air' Chorong memandang Suho yang sedang memandu.

      'Aku suruh kau mandi ke? tak pun kan.. aku cuma suruh kau temankan aku. Btw please jgn panggil aku suho. Panggil aku TENGKU SUHO' Suho memberi arahan.

    'Dah kenapa pulak saya kena panggil awak Tengku bagai' Chorong memanas

    'Kenapa?? ikut jelah arahan aku ni.. ke kau nak kena buang universiti?? bila orang tanya kenapa aku jawablah yang kau cuba goda aku.. kau nak?' Chorong ternganga.

    'Ish apa ni.. Psiko lah  Tengku Suho ni. Saya tak pernah pun buat macam tu' Chorong memprotes.

     'It ssup to you baby' Suho menaikkan lagi darah Chorong. Chorong mengeluh dia terperangkap. Suho mula menjadi begini apabila dia ternampak Tengku Eun Hye dengan lelaki yang lain kira-kira seminggu yang lalu.

 

Flashback *on*

 

Suho menelefon Eun Hye. Dia akui ini semua salahnya. Dia termarah Eun Hye. Tapi  dia tidak sengaja. Semua ini kerana dia terlalu stress dalam bermacam urusan. Terbaru papanya menyuruhnya pindah ke London atas alasan yang kurang muhasabah. London atau mengikat tali pertunangan dengan Eun Hye. Bukannya dia tidak mencintai Eun Hye tetapi dia belum bersedia dan masih meragui tentang perasaannya. Dia takut bahawa hubungannya dengan EunHye hanya seperti cinta monyet. Suho memberontak. Cukup baginya. Mulanya papa mahu khawin dengan pengasuhnya kini membuat pilihan yang dianggap bodoh baginya. Semalam Eun Hye datang kerumahnya dan mengajaknya membincangnya tentang majlis pertunangannya. Suho rasa dipermainkan. Macam mana Eun Hye boleh tahu tentang hal ini. Suho mengeluh. Dia masih mencuba menelefon Eun Hye. Setelah beberapa kali dia pun fedup.

 

Suho berasa serabut. Dia mengambil keputusan untuk melegakan hatinya. Kondonya juga sunyi walaaupun ada Mak Jah, orang tua yang sudah dianggap ibunya selepas mama kandungnya.

      'Assalamualikum Mak Jah. Suho nak keluar sekejap' ujar Suho

     'Hem.. kamu ni sehari kalau tak keluar tak boleh ke? Mak jah berkata

     'Suho boringlah mak Jah.. Mak Jah nak ikut?' Suho bertanya.

     'Emm tak payahlah Suho. Emm Suho Mak Jah tanya sikit boleh?' Suho memandang wajah mak Jah

     'Apa dia makJah?' Suho seperti tahu apa yang hendak ditanya makjah

     'Suho dah ada keputusan.. nak balik London atau bertu...' Kata-kata Mak Jah dipotong segera oleh Suho

     'Mak Jah.. sebab tulah Suho nk keluar. suho nak release tension Suho. Mak Jah jangan risau.. Mak Jah orang pertama yang Suho akan beritahu' Seloroh Suho. Lalu dia mengeluh dan meninggalkan Mak Jah.

 

Suho memandu kereta BMW 6seriesnya, dia ingin menonton wayang. seorang diri.. ya seorang diri. Setibanya di Pavillion dia memakirkan keretanya. Dia masuk ke aras wayang dan ketika itulah dia terlihat seorang gadis yang ammat dikenalinya. Eun Hye. Dia sedang memaut mesra lengan seorang lelaki. Suho akui Eun Hye seorang yang cantik dan seksi. tapi tak bermkna dia boleh mempermainkan perasaannya sesuka hati. '' Suho menggempalkan tangannya. Dia cuba menahan amarahnya. Suho berjalan dan sengaja lalu didepan Eun Hye. Eun Hye yang terperasankan Suho mula merasakan tidak selesa. Dia akui itu salahnya kerana keluar berduan dengan lelaki lain tapi hanya untuk sukasuka. Suho memandang Eun Hye sekilas. Dia terenyum sinis. Lalu Suho berlalu. Niatnya mahu menonton wayang terbantut begitu sahaja. Dia keluar dari Pavillion dan memasuki keretanya. Dia menumbuk-numbuk tangannya.

Flashback*off*

 Suasana didalam kereta yang dipandu Suho sunyi. selama setengah jam Suho dan Chorong melayani perasaan sendiri.

       'Tengku. hem i mean Tengku Suho. kenapa awak asyik mengeluh je dari tadi?'Chorong membuka bicara.

      'Yang kau sibuk tu kenapa. Yang kau tu dari tadi tersenyum2 tengok phone tu kenapa. Msg dgn boyfriend ke?' Suho membalas.

      'Eh Tengku ni kesitu pulak. Saya tengah whatsapp dengan Emma dengan Fathia tu aje. Lagipun saya ni manelah ada bf bf ni' Ujar Chorong. 'Emm kenapa awak ajak saya pergi Sunway.. kenapa tak ajak Tengku Eun Hye?' Chorong bertanya lagi. Suho terdiam.

   'Sebab aku nak suruh kau bayar hutang aku... kalau aku ajak Eun Hye alamatnya tak terbayarlah hutang kau kat aku.. faham?' Suho kembali fokus akan pemanduan. Chorong senyap. Dia memandang keluar tingkap. Hari ini agak panas jadi memang ramai yang akan ke Sunway Lagoon.

 

_______________________________________________________________________________________________________________________________

 

'Waaaa besarnya Sunway Lagoonnnn...Waaa ada itikk besarrlah. Tengku tengok tu' Chorong teruja.

'Ish kau ni.. janganlah jadi hulu sangat. Tu penguinlah bukannya itik' Ujar Suho

'Ohh ye ke.. hihihi manalah saya tahu ni first time saya datang' Chorong tersenyum. Suho menghampiri  Chorong dan menonyoh kepala Chorong.

'Dont be so childish dear.' Chorong mencebik. Terbit rasa tak puas hatinya kepada Suho.

'Apa tengku ni. Hish orang dah teman mujur' Chorong mencebik.

 

Tanpa disedari aksi mesra Suho dan Chorong dilihat oleh Tengku Eun Hye. Panas hatinya. cukuplah! Dia perlu mengakhiri semua ini. Dia segera melangkah ke arah Chorong dan menarik rambut Chorong. Suho yang berada disisi Chorong segera menepis tangan Eun Hye. Hatinya panas. Chorong terjerit-jerit. Orang ramai mula melihat kejadian tersebut.

     'Hey Eun Hye. Enough okey enough.. wht wrong with u.. gile ke? Ha.' Suho memandang Eun Hye.

     'OOO u bela dia ni dari i Suho?'Eun Hye memeluk tubuh. matanya memerah menahan amarah.

     'Why ha. u siapa?' ujar Suho

     'I call u.. tapi u tak answer nad u boleh pulak keluar dengan perempuan murah ni.. what the hell of you.?' Eun Hye berkata kasar. Chorong hanya menundukkan wajahnya. Dia menitiskan air matanya..

    'yes i admit. i bela dia. u wanna know why because she is my FUTURE WIFE.. got it?' ujar Suho membuatkan Eun Hye dan Chorong sama-sama terkedu.

   'What.. huh.. what do u mean? u tak cintakan i lagi ke?' Eun Hye memandang Suho sementara itu orang ramai mula beredar. Tidak mahu masuk campur.  Chorong masih lagi dalam dilema.

  'Yes.. dulu i sayangkan u.. tapi entahlah sekarang ni susah untuk i rasakan?' ujar suho mengetap bibir. 'I rasa kalau kita nikah then kita bergaduh maybe u akan cari lelaki lain macam haritu' ujar Suho

  'Go die u.. . ingat Suho i akan.. akan erhhh I hate both of u' Eun Hye melangkah kasar dan meninggalkan Suho dan Chorong. Suho memandang Chorong. Chorong menunduk. Suho menarik tangan Suho yang berlapik lengan panjangnya. Suho membuka pintu keretanya dan menyuruh Chorong masuk. Chorong hanya menurut. Suho sebenarnya risau jika Chorong marah kepadanya atas tindakannya.

   'Chorong..' suho memanggil.

   'Hah? ye Tengku' Chorong menyahut biarpun dihati kecilnya sedikit gentar.

   'Mianhae.. aku tahu kau mesti marah aku' Suho memandu tanpa memandang Suho

   'Taklah Tengku.. Saya okey' Chorong mengalihkan pandangan. Entah mengapa sejak Suho menarik tangannya tadi Chorong menjadi berdebar.

   'Sekarang aku hutang kau.. kau cakap je nak pergi mana' Suho ketawa diikuti dengan Chorong.

  'Betul ni tengku?? Kalau macam tu kita pergi makan Baskin Robbin nak tak? Biar saya belanja Tengku' Ujar Chorong.

   'Kau belanja aku.. hmm okey.. aku nk pilih ice cream cake yang palinggg mahal' Suho mengacahh.

   'Alamak kopakklah saya Tengku huhuhu' Chorong ketawa. Hilang sekejap gentarnya.

 

Suho cuba menafikan perasaannya terhadap Chorong. Tapi entah mengapa dia merasakan bahawa dia menyukai gadis itu. Ayu, Lembut dan menyenangkannya. Dia tidak mungkin jatuh cinta pada gadis tersebut. Dia mengeluh. Akhirnya dia membenamkan wajah kacaknya diatas bantal. Sejak dia keluar dengan CHorong sebulan yang lalu, dia masih belum berjumpa Chorong kerana dia memonteng kelas sebagai tanda protesnya kepada bapanya. Tengku Eun Hye pula asyik menelefonnya. Wanita yang sentiasa berbibir merah kerana lipstik tebalnya tak putus2 menelefonnya. Suho buntu dan letih. cukuplah. Dia ingin menenangkan fikiran. Mak Jah pula begitu risau melihat keadaan Suho. Suho kini asyik termenung. papanya asyik mendesak dan memutuskan untuk Suho bertunang dengan Tengku Eun Hye. Dia menatap surat majlis pertunangannya dengan Eun Hye.

 

MAJLIS PERTUNANGAN

TENGKU ARFAN SUHO * TENGKU EUN HYE

09 SEPTEMBER 2015

~SEMOGA IKATAN TALI PERTUNANGAN INI DAPAT DIAKHIRI DENGAN PERKHAWINAN DAN SEMOGA KE JINJANG PELAMIN HIGGA KE AKHIR HAYAT HINGA KE JANNAH~ AMMINN

Kad pertunangan ringkas itu dibaca sekilas lagi oleh Suho. Dia mengoyakkan surat tersebut dan membuangnya ke tong samapah. Otaknya memberat. Bencinya kepada papanya semakin menaik. Majlis pertunangan yang tidak diketahuinya langsung. kad pertunangannya td pun diberikan oleh Mak Jah. ujarnya. Suho terus menutup lampu bilik dan akhirnya terlelap bersama-sama masalah yang dibebani olehnya.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
starlightkim_
#1
Chapter 7: Good job..daebaklah cerita ni..mmg best sangat2..><
Shiqah_minseok #2
Chapter 6: Yeayy best. Keep it up !!!
nisa25 #3
Chapter 6: best, update soon awk ><
iamcutegegirl #4
Chapter 3: good.. I like chorong character.. :)
kimchinana #5
Chapter 3: Waiting for your update :)