Chapter 003

Cinta Upahan

              Suho terjaga dari tidur. Jam menunjukkan pukul 8.30 malas rasanya untuk pergi kuliah. Telefon pintarnya berbunyi memainkan lagu CALL ME BABY nyanyian sebuah kumpulan kpop EXO. Dia segera mengerling kearah Iphone 6snya. Kelihatan nama Tengku Eun Hye naik. Suho mengeluh. Lantas mencapai Iphone 6snya.

              "Emm apa? i tengah siap.. ye ye tengah siap" Suho menguap

              "U cakap nak temankan i breakfast kan.. cepatlah sayang" Eun Hye dicorong telefon berbunyi.

              "U tunggulah. kan i kata i tengah siap 30 minutes i sampai okay sayang" ujar SUho

              "Janji. jangan lama sangat tau. I tunggu U.. kalau lambat siap u" Eun Hye merengek.

              "Emm yelah" Suho segera mematikan talian. Suho bangun perlahan. ketika itu MakJah mengetuk pintu bilik. Seraya itu Suho berpaling. Mak Jah masuk ke bilik Suho dan berkata sesuatu. Suho hanya mengeluh. Malas rasanya ingin berjumpa dengan papanya yang kian sibuk. Semenjak dia keluar dari rumah papanya kira2 sebulan yang lalu Suho belum sempat berjumpa dengan papanya. Dia keluar dari rumah papa dan mamanya kerana bertengkar dengan papanya.

 

Sebulan yang lalu~~

 

               Suho berjalan mengiringi air terjun buatan di rumah besar gah seperti istana milik papanya,Dato' Tengku Ahmad Farid. Otaknya begitu serabut. Selepas pulang dari London kira-kira seminggu yang lalu. Papanya menyuruhnya pulang untuk memberitahu sesuatu. Mama kandungnya telah meninggal dunia lebih kurang 2 tahun yang lalu dan selepas itu hubungannya dan papanya renggang. Kini papanya menyatakan hasrat untuk berkhawin dengan seorang wanita yang telah kematian suaminya. Wanita tersebut kira-kira 46 tahun. Itulah yang membuatnya kian serabut. Dia kenal wanita itu kerana wanita itu merupakan pengasuhnya dulu. Oleh kerana itu Suho berasa bahawa arwah mamanya dikhianati oleh papanya dan bekas pengasuhnya yang juga bakal menjadi ibu tirinya.

            "Suho, papa harap Suho dapat menerima semua ini" Dato' Tengku Ahmad Farid menyentuh lembut bahu Suho. Disebelahnya turut berdirinya bekas pengasuhnya iaitu Puan Najminah.

           "It up to you pa" Suho langsung tidak berpaling.

            "Suho,umi sayangkan Suho tau" Puan Najminah yang biasa membahasakan dirinya umi apabila bersama Suho memegang bahu kanan milik Suho.

            "HA HA HA.. sayangkan aku. Fuhh" Suho menepis tangan milik Puan Najminah dan berpaling.

            "Suho behave yourself!" Dato' Tengku Ahmad Farid berkata keras dan kasar.

            "Oh! Papa lebih mem'bela' betina tak guna ni daripada anak sendiri"

             "Suho again behave" Dato' Tengku Ahmad Farid

             "Hey perempuan kau ni memang tak sedar dirikan? Kau ni memang dasar per.." Dato' Tengku Ahmad Farid menampar pipi Suho keras. Itulah kali pertama dia menampar pipi Suho. Sepanjang 23 tahun Suho hidup inilah kali pertama dia ditampar sedangkan dulu dia belum pernah disentuh. Malah nyamuk pun belum pernah diberi tiket untuk menghisap darahnya. tapi kini dia ditampar.. ditampar. Suho memegang pipinya. perit.. pedih. Dia memandang wajah papanya serta Puan Najminah mencerlung. Lalu dia ketawa.

           "HAHAHAHA.. nice present from u papa.. and kau. umi yang aku sayang.. thanks sebab buat papa aku bagi 'HADIAH' menarik ini" ujar Suho lalu berlalu pergi meninggalkan mereka berdua. sengaja perkataan 'sayang' ditekankan. Mak Jah yang sedari tadi memerhati dari belakang hanya berdiam diri. Mak Jah mengalirkan air mata. Suho sudah diaggapnya seperti anaknya sendiri. Bukanlah dia bersetuju dengan tindakan Suho tadi cuma perasaan simpati turut memenuhi ruangan hati Mak Jah.

 

          

Lamunan Suho terhenti. Dia mengeluh panjang dan padat. Dia segera bangun dari katil dan menuju ke bilik air. Segera menyiapkan diri untuk mengambil Eun Hye breakfast , selepas itu dia akan teruske kelas bersama Eun Hye.

__________________________________________________________________________________________________________________________

 

                "Sayang u okey ke? Dari makan tadi u asyik mengelamun je" Eun Hye melihat Suho.

                "Nope. im okey sayang" Ujar Suho lalu kembali mengelamun. Memikirkan bagaimana cara dia menghadap papanya dan ibu tirinya.

               "U kalau tak sudi makan dengan i cakap je lah" ada nada rajuk dalam percakapan Eun hye.

               "Okey Sayang im sorry okey.." Suho memandang wajah Eun Hye. Mereka mula berbual tentang kelas dan pelbagai. Seusai makan Suho dan EunHye berinringan masuk kereta dan menuju ke Universiti.

                 Sepanjang perjalanan Suho hanya mengelamun. Eun Hye pula menghabiskan masanya dengan laman sosial menerusi samsung s6nya. Kereta Suho sudah masuk ke pekarangan Universiti. Dia memakirkan kereta.

                 "Okey. sampai kedestinasi dear pretty" Suho membuka tali pinggang keledar seraya memandang Eun Hye. Eun Hye tersenyum.

                 "Ehem, thank u dear charming. i pergi kelas dulu eh.. bye sayang. i love u" Eun Hye turun dari kereta dan terus menuju ke kelas. Suho tersenyum namun dia masih belum keluar dari kereta mewahnya. Dia membetulkan rambutnya terlebih dahulu di cermin pandang belakang. Tiba-tiba, kelibat seseorang menarik perhatiannya. Dia tersenyum sinis. 'Nasib kaulah,' kata hatinya lalu keluar dari perut kereta mewahnya.

                  

________________________________________________________________________________________________________________________

 

               "Kau ada nak buat apa2 ke?" soal Fathia. Chorong yang sedang mengemas untuk pulang berhenti seketika.

               "Balik kot. sebab aku kena ikut mak aku ni nak pergi hospital. ada temujanji doktor" ujar Chorong.

                "Ala kitaorang baru nak ajak kau makan2 sikit" Emma mencebik buat muka comelnya.

               "Ala ala.. korang lain kali eh.. aku janji.. kau tak payah buat muka comel sangat la ma" Chorong memandang wajah kedua-dua orang rakannya. dan hanya dibalas 'Hemm'.

               Chorong segera berjalan meninggalkan rakanya. Tanpa dia sedari sepasang mata dari cafe memandangnya.

               "She's clumsy" Suho berkata sendiri sambil tersenyum. Eun Hye yang entah dari mana segera memaut lengan Suho.

               "Jom bae' Eun hye mengajak Suho

               "Jom" Suho hanya menurut. Banyak hal lagi yang perlu difikirkan. Menurut Mak Jah malam ini dia perlu ke sebuah hotel yang baru dan akan dirasmikan malam ini oleh papanya.

             

              

 

 

                

 

 

                 

 

 

 

 

 

 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
starlightkim_
#1
Chapter 7: Good job..daebaklah cerita ni..mmg best sangat2..><
Shiqah_minseok #2
Chapter 6: Yeayy best. Keep it up !!!
nisa25 #3
Chapter 6: best, update soon awk ><
iamcutegegirl #4
Chapter 3: good.. I like chorong character.. :)
kimchinana #5
Chapter 3: Waiting for your update :)