Pulau Jeju

Benci : Let's not fall in love
Please log in to read the full chapter

Dua minggu selepas perasmian koleksi terbaru Sparks Fly,aku disini menghantar mama untuk pergi ke US.Aku ada juga memujuk mama untuk ikut sekali ke sana tetapi mama tidak membenarkan aku.Dia menyuruh aku untuk menghabiskan cuti semester ini bersama dengan rakan-rakanku.Hmmm..Masalahnya,apa yang aku nak buat waktu cuti ni?

 

"Aisy,take care okay.Dengar cakap Aunty Lauren.Jangan nakal-nakal.."

 

"Apa mama ni,orang dah besarlah..Tak kan nak susahkan Aunty Lauren.Lagipun Aisy dah biasa macam ni.Mama jangan risaulah."

 

Pelukan kami berdua terlerai.Aku mengucup pipi mama pula.

 

"Yifan,tolong tengok-tengokkan Aisy okay.Kalau dia susahkan kamu,terus call aunty.Tahulah aunty nanti nak buat macam mana.."

 

Mama mencubit hidung aku.Yifan mengekek ketawa.

 

"Sakitlah maa…"

 

"Jangan risaulah Hyori,Aisy dah macam anak aku sendiri dah.Lagipun,bolehlah aku bercakap pasal hal-hal perempuan dengan dia.Nak cakap dengan anak teruna ni memang tak masyuk.."

 

Aunty Lauren memeluk bahu aku.

 

"Yelah..Anak orang lain yang disayang,anak sendiri dilupakan..Fine…"

 

Yifan mula merajuk (kononnya).Nak je aku tonyoh muka dia.

 

"Mengakulah Kris,aku disayangi ramai~"

 

Bahu Kris aku tepuk sedikit dan dia hanya menyilangkan tangannya ke dada dan membuat muka meluat semeluat yang mungkin kepadaku.Aku tahulah aku paras leher dia je.

 

"Semua mama sayanglah,okay.Nak kena check in dah ni.Ingat Aisy,sekali-sekala jenguk Sparks Fly,.Tak tahu atau tak faham tanya aunty."

 

"Yes maa..Jangan risau.Bye."

 

Aunty Lauren dan mama berpelukan.Kemudian Kris pula memeluk mama aku.Dari sini,aku perhatikan mama melangkah pergi.Aku berasa sedih tapi nak buat macam mana,tahan jelah.

 

"Hey,jangan lah sedih.Aku kan ada.."

 

Kris mengusap bahu aku.Aku memandang dia dan menghadiahkan sebuah senyuman.Aunty Lauren membawa aku ke dadanya dan dia mengucup dahi aku.Rambut aku dia usap.

 

"Aisy ada kami,you're my daughter too okay.Jangan sedih,kalau tak aunty tak nak belanja ais krim."

 

Aku ketawa kecil dan memeluk pinggang Aunty Lauren.Aunty Lauren pun sudah aku anggap seperti mamaku sendiri.Aku pernah kata bukan Aunty Lauren adalah salah satu wanita yang terpenting dalam hidup aku? Tak ingat,biar aku ulang,Aunty Lauren dan mama adalah dua wanita terpenting dalam hidup aku.

 

"Anak mummy yang kat sini ni tak belanja sekali ke?"

 

"Kau tak payah,aunty nak belanja aku sorang."

 

"Siap kau nanti kat rumah.I'll seek for a  revenge..!"

 

"I dare you!"

 

Aku menjelirkan lidah kepadanya.

 

"Haih..You guys can stop fighting okay,I'll treat all of you today.So let's go!"

 

Aku berjalan berdua dengan Aunty Lauren dan Kris berjalan dibelakang kami.Sejujurnya ini bukan kali pertama aku kena tinggal dengan mama,sudah lebih 10 kali.Maka aku dah biasa duduk dengan Aunty Lauren dan Kris.Kalau rumah aku rasa sunyi sangat ; lebih tepat lagi aku ni pengecut,aku akan tidur di rumah Kris.Dan kalau Aunty Lauren pula tiada di rumah,Kris juga kadang-kala akan tidur di rumah aku.Tak hairan lah kalau baju-baju aku ada separuh kat rumah Kris.

 

 

 

ⓑⓔⓝⓒⓛ

 

 

 

Bosannya bila cuti!

 

 

Hakikatnya inilah masalah sebagai seorang pelajar.Sewaktu ada kelas teringin sangat nak cuti tapi bila dah diberi cuti,menggatal nak pergi kelas.Kononnya rindu nak jumpa lecturer,nak siapkan assignment yang melambak,buat-buat busy dengan club.Tskkk…Aku rindu nak buat semua tu.

 

 

"Weyh Rees,kau berangan ke apa? Aku masuk sini siap ketuk pintu tapi tak ada orang sahut.Last-last aku jumpa kau berangan.Dah sampai mana dah pergi? Rom?"

 

Muka Kris tiba-tiba sahaja muncul dihadapan aku.Dia mengenakan vest berwarna biru gelap dan kemeja putih.Tali leher batman itu menjadi point dia untuk hari ini.Aku bersandar di  atas kerusi yang teramat besar dan selesa ini.Beberapa fail dia hulurkan kepada aku.Aku menjeling dengan malas.Macam ni nak jadi pewaris Sparks Fly? Come on Rees! Jangan hampakan mama boleh tak?

 

"Kenapa kau tak check je semua ni,kenapa aku?"

 

Aku tegakkan badan.Kris menaikkan bola matanya keatas.

 

"Haih,ini semua perlukan pengesahan daripada pihak Aunty Hyori dan kau sebagai pengganti Aunty,kenalah buat semua ni..Tu pun aku nak ajar ke?"

 

Kris bercakap dengan intonasi yang biasa,tiada satu pun not tinggi yang keluar daripada mulutnya.Aku memuncungkan mulutku.

 

"Okay,kau nak bila ni?"

 

"Lepas kau habis tanda?"

 

"Hmm,kau boleh keluar dulu.Nanti aku pass kat Yuni.

 

Aku mula membuka fail pertama dan menyelak perlahan-lahan sambil mata aku membaca isi kandungan perkara tersebut.Semuanya perkara yang sama mengenai aliran keluar masuk tunai pada bulan ini.Aku menurunkan tandatangan aku dengan pantas.Selesai fail pertama,fail kedua pula aku teliti dan seterusnya fail terakhir.Aku menutup dan menguap sedikit.

 

"Tskk...Tutuplah mulut."

 

Aku terkejut sebab Kris masih lagi disini.Dia tersenyum sinis melihat perlakuan aku sebentar tadi.

 

"Yah,asal kau tak keluar.Kan aku suruh kau keluar tadi?"

 

"Malas."

 

Giliran aku pula untuk menaikkan bebola mata aku keatas.

 

"By the way, weekend ni Jongs ajak kita semua pergi kampung dia,ada Pesta Air Laut.Nak ikut tak?"

 

"Weyh,nak lah! Gila tak nak,kau dah bagitahu aunty ke?"

 

Yifan mengangguk sambil tersenyum.

 

"Ohorat!! Ni barulah cuti!"

 

"Suka betul."

 

"Mestilah suka,kampung Jongsuk kat Jeju kan,kau pun tahu air laut kat Jeju tu macam mana? Cantik, bolehlah main air pantai, goshh I can't wait for it!"

 

Aku bangun dari dudukku kerana terlalu excited.

 

"Yeah,musim panas pun sekarang ni. Sesuai sangatlah ada Pesta Air Laut kat situ."

 

"Tapi kalau aku dengan Luna je mesti bosan,kau dengan diorang dah boleh buat team nak jatuhkan kitorang..Aku rasa nak ajak Jess unnie lah.Kau rasa okay kan kalau ajak dia?"

 

Aku duduk pula diatas salah satu sofa di dalam bilik ini.Kris perhatikan aku dengan ekor matanya.

 

"Well, up to you. More people, more fun I guess?"

 

"I should call her later, hope Jess unnie tak busy waktu sekarang ni."

 

"I don't know.By the way, jom lunch. Ingat aku saja-saja masuk bilik kau tak ada sebab hah perempuan?"

 

Kris bangun dari duduknya dan melangkah menuju ke pintu.

 

"Yah,tunggulah!"

 

Aku mengambil tas tangan aku dan menyarung semula kasut tumit setinggi 3 inci yang aku sepahkan di dalam bilik ini.Nampak tak bila aku berada di Sparks Fly aku berubah menjadi seorang yang feminin? Semua ni sebab Kris yang suruh.Dia kata kalau aku tak pakai macam ni,nanti pelanggan akan lari.Mujur dia tak paksa aku pakai skirt yang ketat dan terlalu banyak pendedahan itu.Lagipun aku lebih gemarkan skinny jeans so aku padankanlah dengan kemeja atau blouse dan campurkan dengan blazer. Nampak sopan dan santai. Haha.

 

 

 

ⓑⓔⓝⓒⓛ

 

 

 

 

"OMG Rees!!! Laut!!"

 

Teriak Luna sejurus sahaja kami sampai di perkampungan Jongsuk.Sebenarnya daripada atas kapal terbang tadi Luna sudah gila bayang dengan air laut. Tahukan Pulau Jeju ni pulau yang tercantik di Korea dan tempat yang paling sesuai untuk melancong. Dah tahu? Jom kita pergi Jeju-do!!

 

"Calm your adrenalin tak boleh ke? Macam tak pernah tengok air laut…!"

 

Luna mula menjeling Taehyung yang berdiri disebelahnya.Mereka bertentangan mata untuk seketika ; berlawan pandangan sehinggalah dileraikan oleh Baekhyun.Baekhyun meletakkan kedua-dua tangannya diatas bahu Luna dan Taehyung.

 

 

"Jyeahh!! Let's have fun..!"

 

Baekhyun menjerit ditengah-tengah mereka.Nak tak nak terpaksalah mereka berdua melupakan pergaduhan kecil untuk kali ke-5 semenjak mereka berdua berjumpa dari pagi tadi.Aku,Jessica,Kris dan Daehyun mengikut perlahan langkah Jongsuk.Kami juga terpegun dengan keindahan alam semula jadi disini.

 

"Patutlah kau selalu nak balik kampung Jongs,kampung cantik macam ni mestilah sayang nak tinggal lama-lama…"

 

"Tskk… Aku balik sebab nak tengok halmeoni dengan harabeoji lah.Kesiankan diorang sebab duduk kat sini berdua.Tapi yeah,aku sayang tempat ni sangat."

 

Kami meninjau-ninjau disekitar kawasan rumah datuk dan nenek Jongsuk ini.Sangat tradisional,macam dah lama rumah ni dibina.Gaya rumah ni memang klasik.Tak berapa lama selepas kami masuk ke halaman rumah ini,beberapa orang lelaki dan perempuan menjemput kami masuk.Mereka semua siap beri tunduk hormat dan memghadiahkan senyuman yang sangat mengalu-alukan kedatangan kami.

 

"Selamat datang ke rumah Keluarga Lee,puan dan tuan besar sudah lama menantikan kedatangan kalian semua."

 

Ujar seorang lelaki yang aku kira dalam lingkungan umur 40-an.Dia menepuk tangannya sekali dan beberapa mereka yang lain bergegas untuk mengambil beg dan juga bagasi-bagasi kami.

 

"Eh,tak apa.Saya boleh bawa sendiri…"

 

Rata-rata kami berenam mengungkapkan perkara yang sama tetapi langsung tidak diendahkan oleh mereka.Aku dan Jessica menjadi segan kerana dilayan sebegini.Jongsuk hanya tersenyum.

 

"Jom masuk,halmeoni dah tunggu kat dalam tu.."

 

Pelawa Jongsuk.Kami semua hanya menurut.Kasut ditanggalkan dan kami mula melangkah masuk.Bila masuk je ke dalam rumah,bau masakan terus menusuk hidung.Perut terus jadi lapar walhal dalam perjalanan tadi sudah dihidang dengan macam-macam ketika di dalam kapal terbang.

 

"Aku rasa aku lapar…"

 

Omel Daehyun perlahan namun segera disiku oleh Taehyung.

 

"Fikir benda lain boleh?"

 

"Tak…"

 

Muka cemberut Daehyun tersangatlah comel.Tak sangka adik boleh marah abang dia ; namanya pun Kim Taehyung.

 

"Jongsuk,suruh kawan-kawan kamu duduk kat meja makan ni.Halmeoni nak jamu makan tengah hari."

 

Suara nenek Jongsu

Please log in to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
sayhershe
Last update before SPM..Wish me do well for m SPM.Really appreciate it!

Comments

You must be logged in to comment
QuincyOat
#1
Chapter 12: i miss Airisy and Kris so muchhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!! sankyu! really sankyu for updated this fanfic!! T_T no Airisy! you cant be alone! you have to fight! fight for your love! you cant just easily gave up like this! omomomomomomo........i miss this fanfic so much!!!!! T_T
tiabarty #2
I'm looking forward for your next update :D
QuincyOat
#3
Chapter 7: ekceli, I'm gonna gives my eyes out towards Jessica and Kris lepas ni. Huhu~ idk why tapi bila Luna plan nak suruh Sica pujuk Kris I rasa macam...gosh, maybe something unexpected might happen!
anyway, updateu soon! (sbb Hansol pun teruja member dia ada dalam ni) :)
cherryfrutie77 #4
Chapter 4: Kembar 3 rupanya . -__-
cherryfrutie77 #5
Chapter 3: aigoo . comellahh taehyung nyanyi . Cute gilerrr kembar Dae & Tae . Love this story . Best sngt , hope update slalu yeee . *wink*
QuincyOat
#6
Chapter 3: kyaaaaaaa~~~~ chap 2 ni best gileeerrr!! *peluk Mark* seriously.. l really fell in love dengan chap 2 ni! I love the way si kembar comel Dae&Tae x Luna moments!! paling feveret part "password first,"!!! seriously,,, part tu lawak gila! and i re-read it again and again!!
QuincyOat
#7
Chapter 1: Himnaeyo,Rees :). Yeah, i know you ada crush dengan Kris tu. But still,be strong sebab i yakin akan ada sesuatu yang akan berlaku nanti. Whether it's a good ones or vice versa. Update~!!!!