Thump Thump!

I have you

'Eunji. My name is Jung Eunji. Aku ini budak-budak nakal. Selalu sangat kenakan orang. Selalunya yang menjadi mangsa aku adalah kawan-kawan rapat aku. And untuk pengetahuan, buddies aku semuanya lelaki. Kalau ada yeoja pun, mungkin dua or tiga orang. You know, yeoja ni kebanyakannya cerewet. Ek? Okay. Aku pun yeoja but aku tak cerewet. That's my point.'

 

Aku berjalan masuk ke sekolah aku. Seoul Performaning Art High School. Di sini ramai yang berbakat. Ada yang pandai menari, menyanyi macam aku ini, mengomposer lagu malahan ada yang pandai berlakon. Pelajar-pelajar di sini bukan calang-calang. Aku ini memang bernasib baik sangat dapat diterima di sini kerana bakat menyanyiku. Nak kata menari, memang sah-sah aku ini failed. Badan aku macam kayu tapi kalau aku dah practice, aku masih boleh menari. Cuma mungkin mengambil masa yang lama berbanding yang lain.

"Jung Eunji!"

Kedengaran suara N kuat memekik; memanggil namaku.

 

'N itu hanyalah nickname yang aku ciptakan untuk dia. Nama sebenarnya ialah Cha Hakyeon. Bagiku, namanya agak pelik. Seperti tuannya. Dah tua panjang tapi perangai mengalahkan kanak-kanak ribena. Nama N itu hadiahkan sempena ulangtahun 100 hari kami bersahabat. Apa-apapun, dia adalah antara buddies kesayangan aku. Tak ada dia ini memang sepilah hari-hari aku.'

 

"Yo! Kenapa kau menjerit nama aku pagi-pagi ini? Rindukah kau pada diriku?"

Ceh ayat aku. Ngeh! N menghadiahkan cubitan lembut dipipiku lalu mencebik.

"Apakah? Tak ada kerja aku nak rindukan kau."

"Eleh! Taknak mengaku sudah. Kau juga yang rugi."

Aku menarik hidungnya kuat sehingga dia mengaduh kesakitan barulah aku melepaskan. Aku ketawa melihat muka merahnya yang menahan amarah terhadapku.

"Sorry chingu-ah! Aku sengaja."

Aku menyambung gelakku dan membiarkan dia semakin marah.

"Dahlah. Malas betul aku nak melayan kau ini. Tak jadilah nak cakap dengan kau."

N merajuk dan berura-ura mahu meninggalkanku. Aku tersenyum geli hati memandang wajahnya.

"Aigoo... Hakyeon-ah. Mianhae. Aku sukalah tengok muka kau yang masam cemberut itu. Geli hati betul aku tengok."

Aku mengusap rambutnya sebelum menumbuk lembut bahunya.

"Kau nak cakap apa dengan aku?"

Aku mula serius dan memandangnya. Dia membulatkan matanya dan menarik tanganku supaya mengikutinya. Aku tidak membantah. Kaki ini juga tidak menandakan mahu berhenti tanda memprotes.

N memberhentikan kakinya betul-betul dihadapan kelas. Aku memandangnya. Dia juga begitu. Nafas kami turun naik kerana semput. Penat berlari merentasi sekolah ini.

"Nak buat apa kita kena berlari hanya untuk masuk kelas? Aku bukannya dah lewat."

Aku merentap kasar tanganku dari dipegang oleh N. Terasa menyesal pula aku mengikutinya berlari.

"Aniyo. Aku tarik tangan kau ke sini bukan sebab kau dah lambat tapi-"

Belum sempat N meanghabiskan kata-katanya, telingaku menangkap suara-suara yang menyebut namaku sambil mengumpat. Aku berpaling memandang orang ramai yang sedang lalu-lalang. Jelingan maut aku berikan untuk semua yang berada di situ sebelum mataku kembali memandang N.

"Apa yang dah berlaku?"

Tanyaku sedikit keras.

"Kau masuklah dulu."

Tanpa berlengah sedikitpun, aku menghempas kasar pintu dan masuk ke dalam. Semua mata terarah padaku kecuali dia. Matanya hanya terarah melihat blackboard yang berada di hadapannya. Kemudian aku mengalih pandang kearah yang sama.

"Jung Eunji pabo! I know you likes him. Just admit it and confess to him. Tell him you likes him. Just tell Leo you likes him, paboya!!"

Mataku terbuka luas. Seluas mulutku yang sedang ternganga sekarang. Aku kematian kata-kata. 'Apa yang perlu aku buat sekarang? Siapa yang berani tulis semuanya? Siapa yang berani buat rumor ini?!' Bentak hatiku.

Mataku perlahan-lahan memandang namja yang berdiri tegak di hadapan blackboard. Namja itu... Leo.

"Er... A-aku tak-"

Leo menarik tanganku keluar kelas sebelum sempat aku menghabiskan kata-kataku. Aku yang agak terkejut dengan tindakannya hanya mengikutnya tanpa banyak bunyi. Sebelah lagi tanganku menepuk-nepuk dahi sendiri. Mulutku tak berhenti-henti menyumpah manusia yang dah membuat aku tersepit macam ini.

Aku sempat mendengar N memanggil-manggil namaku tapi aku tidak punya kuasa untuk menoleh melihatnya kerana sekarang aku betul-betul tak tahu apa yang perlu aku buat untuk pulihkan kembali keadaan ini.

Leo melepaskan tanganku kasar menyebabkan aku sedikit terdorong ke hadapan. Dia berdiri memandangku. Gulp! Terasa kelat kerongkongku menelan air liur. Dengan keberanian yang tak seberapa ini, aku membalas pandangannya. Tanganku mengosok pergelangan tangan yang terasa perit akibat dicengkam kuat oleh Leo tadi.

 

'This namja, Leo or I think his name is Jung Taekwoon. The coldest person I've ever met. Oh my God, like seriously? He's never smile once. Bukan sahaja senyum malahan suaranya pun jarang sekali aku dengar. Aku tak tahulah kalau-kalau dalam mulut dia itu ada emas permata. But I guess I'm gonna have a chance to hear his voice right now. Aigoo... ottoke?'

 

"Apa maksud yang tertulis pada blackboard tadi?"

Tanyanya lembut. 'Hah sudah! Dia dah buka mulut dia buat kali pertama. Tapi tak ada pula emas or permata dalam mulut dia.' Bisik hati kecilku. Aku terkelip-kelip memandangnya. Dia pula mengerutkan dahinya memandangku.

"Yah! Are you dreaming jigeum?"

Dia memetik jarinya di hadapan wajahku. Aku memandangnya dengan pelik. 'Dia tak marahkan aku? Aik? Pelik betul namja ini?' Aku menggaru kepala yang tak gatal. Semakin bertambah kedutan di dahi Leo memandang perangaiku.

"Minchin yeoja (Crazy woman)!"

Suaranya hanya perlahan namun cukup padas menyapa telingaku. Hatiku menggelegak.

"Mworago? Crazy? Yaish, byuntae!"

Tidak semena-mena perkataan itu keluar dari mulut kau. 'Itulah kau. Suka-suki lagi mengata aku gila. Kan dah kena.' aku bermonolog sendiri. 

Leo nampaknya terkejut dengan ayat yang baru sahaja selamat meluncur keluar dari mulutku untuknya. Masih panas!

"Whatever! Jung Eunji-sshi. I need you answer. Apa maksud kata-kata yang saya baca pada blackbord tadi?"

'Mak aii! Sopan betul bahasa dia? Tak patahlah ber'saya-awak' pulak dengan aku.' Aku mencari idea untuk menjawab soalan yang memang sudah dijangka itu.

"Betulkan seperti yang ditulis?"

Aku masih mendiamkan diri. Mencari idea untuk buatkan dia betul-betul percaya kata-kata aku nanti.

"Awak sukakan saya? Is it right?"

Aku memandangnya. Mataku membulat. 'Seolma... dia percaya bulat-bulat rumor itu? Oh please!'

"Awak betul-betul percaya dengan apa tang awak baca tadi?"

Aku menyoalnya. Hanya untuk menduga sekaligus ingin memastikan. 'Haih! Bahasa aku pun dah terikut sopan.'

"Dengan perangai awak yang tak habis-habis memandang saya macamlah saya ini putera raja, of course saya percaya. Why not?"

Walaupun dia tidak kelihatan seperti sombong tapi kenapa aku merasakan yang dia ini ada penyakit 'perasan'? Aku tergelak sinis mendengar kata-katanya.

"Saya tak sangka pula awak ini macam ini. I guess semua namja memang sama sahaja, kan?"

Leo memandangku lama. Mungkin tak faham dengan kata-kataku.

"I mean, saya pandang awak, tak semestinya saya menaruh hati pada awak. Honestly, saya tak ada apa-apa perasaan dekat awak. Lagipun saya hanya anggap awak sebagai classmate saya sahaja. Tak lebih."

Terangku pandang lebar. Dia menggangguk-angguk mendengar penjelasanku.

"So, yang saya baca tadi?"

Nampaknya dia masih tak berpuas hati dengan apa yang dibacanya. AKu mengeluh kasar. Bosan pula aku dengan namja yang lambat pikat macam dia ini.

"Awa-"

"Eunji-ah!"

Belum habis lagi ayat aku, N melaung namku dan datang menghampiri aku dengan Leo.

"Gwenchana?"

Dia memegang bahuku dan memeriksaku seolah-olah aku diapa-apakan oleh Leo. AKu menolak kasar tangan N daripada terus berada di badanku.

"Yah! Apa kau buat ni?"

Lemas pula aku dengan tindakan N yang entah apa-apa ini. 'Aku tahulah risau tapi tak payahlah buat aku rasa rimas macam ini. Grr!'

Tanpa menjawab soalanku, N berdiri di hadapanku; di tengah-tengah antara aku dan Leo sambil mendepakan tangannya. Lagaknya seperti ingin melindungi aku daripada Leo.

"Kau buat apa dengan Eunji? Jauhkan diri kau daripada dia. Aku bagi warning ini."

Aku memandang N kemudian beralih pula pada Leo. Aku lihat namja itu hanya bersahaja mukanya. Langsung tidak beriak. AKu mencebik. Tanganku silangkan ke dada.

Leo hanya diam dan matanya masih memandang N yang turut sama memandangnya. Kemudian dia membuaka langkah meninggalkan aku dengan N terkulat-kulat di situ.

Aku dan N berbalas pandangan kemudian kembali memandang Leo yang sudah agak jauh.

"Yah! Kau jangan berani ganggu Eunji lagi, arra?!!!"

N menjerit memberi warning terakhir agaknya. Aku memukul belakangnya membuatkan N memandangku sebelum merengek kesakitan.

"Wae?"

Mukanya memaparkan wajah tak puas hati tapi tidak pula aku pedulikan. Aku teris berjalan meninggalkannya sendiri.

"Tunggulah! Kita jalan sama-sama."

Aku dan N berjalan masuk ke kelas. Sampai sahaja, aku mencapai duster dan memadam huruf-huruf yang dah mebuatkan aku jadi awkward dengan classmate aku sendiri. N membantuku. Dia merampas duster dari tanganku dan menggantikanku memadam blackboard.

"Yah!"

Aku marah kecil Dia hanya tersenyum memandangkan dan menyambung tuganya. Aku biarkan sahaja.

Mataku dialihkan pula memandang Leo yang sedang tidur di mejanya. Tanganku diletakkan di dada. DUP DAP! DUP DAP! 'Perasaan apakah ini?' Sambil memandangnya, tanganku memegang pergelangan tangan yang masih terasa sedikit perit. 'Kuat betul dia cengkam tangan aku.'

"Eunji-ah!"

Aku cepat-cepat mengalih pandang kearah N. Takut pula jika ditangkap melihat namja yang baru sahaja digosipkan dengan aku. 'Bercakap pasal gosip, siapa yang berani membuat rumor ni?'

Aku memandang sekeliling kelas. Semuanya khusyuk buat hal masing-masing. Tiada langsung minat nak kenakan aku. 'Lalu siapa yang buat kerja tak bergaji ini?' Soalku pada diri.

 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
kjd21nnz #1
Chapter 3: Ceyhh,, i ingatkan kim myung soo suka jang eun ji.. tp rupa-rupanya suka Yura...ummh,,bolehlah..btw keep update your story chingu-yah !!
-love from tinkerbella xD
kjd21nnz #2
Chapter 2: Kim Myung Soo?! What a surprise..hahha..babe,,jjang!!
kjd21nnz #3
Chapter 1: Hmmm,, cerita yg menarik,, i suka watak2 dlm cerita ni.. tp byk sgt typo chingu-yah!!
-from : tinkerbella xD