☆ Every Single Thread of Mistakes ☆ ✘Advises in Writing to all Malay Authors✘

Please Subscribe to read further chapters

Description

 

 

“The process doesn’t end there. Stories are more than just images. As you continue in the tale, you get to know the characters, motivations and conflicts that make up the core of the story. This requires more parts of the brain. Some parts process emotion. Others infer the thoughts of others, letting us empathize with their experiences. Yet other parts package the experience into memories for future reflection” 
― Livia Blackburne, Dalle parole al cervello

 

 

 

Pernah tak korang rasa yang story kat 'malay tag' ni kebanyakannya kurang memuaskan? Tak seronok untuk dibaca dengan susunan ayat yang kurang kemas atau 'berterabur'? Ditambah lagi dengan perkembangan plot yang mengarut serta perwatakan karakter-karakter yang terlalu 'out-of-character'? Mungkin banyak penulis diluar sana yang memerlukan nasihat, bimbingan dan juga cadangan untuk meningkatkan mutu dan kualiti penulisan mereka, that's why la aku decided untuk buat benda ni.

 

Aku tak boleh tolong banyak since aku sendiri bukannya pakar dalam bidang menulis. Aku cuma open untuk kritik je sebab aku perasan yang stories kat malay tag ni agak hambar dan mengecewakan cita rasa aku. Bukannya aku nak memuji sangat cerita orang putih yang berlambak kat tags lain, but untuk penulis Malay, you really need to work hard to improve. Mungkin ada beberapa orang authors malay yang bagus tapi kewujudan mereka ini dilitupi oleh lambakan penulis yang tiada kesungguhan dalam menulis. Ada juga yang berpotensi tinggi, tapi korang masih perlu banyak belajar.

 

Honestly, I'm not a writer. I'm just a loyal reader in AFF. And aku menulis ini untuk berkongsi tips, maklumat, informasi dan sebagainya berkaitan penulisan. Budak sastera? Nope, I'm far from it. Dulu waktu kat sekolah, aku study bahagian ICT and reka cipta je. Tak pernah terfikir sangat pun nak sentuh bahagian bahasa atau literature. Tapi, lepas aku menjejakkan kaki dalam website ni, aku tak boleh nafikan yang fikiran aku agak terganggu dengan berbagai-bagai perkara.

 

Mulanya, aku tak tau pun yang malay tag ni wujud. But once I've discovered it, aku memang agak down dan jujur saja, perasaan untuk membantu mula bertandang. Maybe aku tak dapat nak tolong banyak sangat, but at least, aku akan cuba melakukan sesuatu untuk orang lain. Aku tak kata yang korang takde bakat atau tak bagus. Setiap orang ada peluang dan ruang untuk berubah kepada seorang insan yang lebih baik dan berguna. So, aku nak share beberapa perkara yang menurut aku penting untuk membuatkan story korang sebuah cerita yang bermakna dan berkualiti.

 

Maaf sekiranya apa yang telah aku katakan di atas melukakan hati korang but this is the truth. Aku bukannya nak merendahkan kebolehan korang, sebaliknya aku cuma nak menolong. Jadi, jangan malu-malu, okay? Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan, sila komen di bawah. InsyaAllah aku akan upload the first chapter minggu ni jugak. Depend pada jadual kerja aku. Terima kasih kerana spend masa untuk membaca benda tak seberapa ni!

 

 

    

Foreword

 

 

ACCEPTING PERSONAL REVIEW REQUEST AND BETA-READER/CO-AUTHOR REQUEST!

 

Untuk pengetahuan semua, aku sebenarnya tak buat review. Why? Sebab aku agak busy and aku juga takut aku rasa terbeban dengan tanggungjawab tu nanti. But, I accept personal review. So, kalau korang nak aku buat review untuk cerita korang, silalah datang melawat profile aku and spam my wall with your messages. Atau korang boleh tinggalkan komen je. Aku juga open untuk jadi beta-reader/co-author. Tapi setiap permintaan ada limitnya.

 

 

4 personal review requests per month - Slot: 4/4

2 beta-reader/co-author request per month - Slot: 2/2

 

Sebarang pertanyaan, soalan, atau keraguan, sila tinggalkan dalam kotak komen. Sekian. Terima kasih!

 

 



Poster and background credit goes to Sehun-Pies at ❝ MINION GRAPHICS — MALAY GRAPHICS SHOP ❞ 

 

 

Comments

You must be logged in to comment
thelucidream
#1
Chapter 1: pemilihan tajuk sememangnya perkara yang paling sukar.
tapi, lepas baca tips ni... rasa clear sikit.
terima kasih sebab sudi kongsikan ^^
Hundotlove
#2
Chapter 1: Wow nice tips...bagus awak buat tips menulis ni lgpun boleh bg tunjuk ajar dekat penulis yg ada dkt sini..dkt malay tag ni pun tak banyak yg buat tips2 menulis semua ni...
ohneomo #3
Chapter 1: Oh wowie! Rupanya senang je pilih tajuk ni -.-
Thanks for the ideas!