Pelajaran oo1

☆ Every Single Thread of Mistakes ☆ ✘Advises in Writing to all Malay Authors✘
Please Subscribe to read the full chapter

 

 

Pelajaran oo1: Pemilihan Tajuk yang Sesuai.

 

Hai semua! Jadi, memandangkan ni adalah permulaan, lebih baik jika kita mulakan dengan aspek utama yang dinilai oleh readers iaitu elemen tajuk. Well, maybe pemilihan tajuk itu bukanlah sesuatu yang sukar atau memakan masa yang lama untuk korang fikirkan tapi korang tau tak betapa pentingnya peranan tajuk dalam bidang penulisan? Tajuk itu adalah kulit luar sesebuah cerita yang menceritakan sedikit sebanyak kandungan dan inti patinya. Perkaitan antara tajuk dan jalan cerita perlu dititikberatkan kerana title yang digunakan mestilah relevent dan berhubung rapat dengan idea cerita korang. Maybe korang anggap yang isi kandungan stories korang tu jauh lebih penting daripada title yang kadangkala pembaca pandang sekilas sahaja. That's undeniably true. But, aku masih menganggap title itu boleh mengubah perspektif seseorang terhadap sesebuah cerita. Title mesti eye-catching, brother! Kalau tajuk pun dah ke laut, memang sikit pun aku tak akan pandang cerita korang tu. Lagi-lagi story yang tajuknya tiada capital letter. Contohnya: because i'm stupid. Aku awal-awal tarik diri la daripada baca cerita macam ni. Mungkin some authors ada sebab tersendiri atas tindakan ini tapi sejujurnya, hati kecil aku ni tak akan terdetik pun untuk menekan title yang ditulis dengan semuanya huruf kecil.

 

Title juga tidak boleh terlalu panjang atau pendek. Pada pandangan aku, kalau tajuk sesebuah cerita tu hanya mempunyai satu patah perkataan (contohnya; Perfection), perasaan sangsi akan muncul sebaik sahaja kau nak menekan title tersebut. Aku tak sarankan korang untuk memilih tajuk sebegini EXCEPT kalau kau pandai bermain dengan kata. Jika kau cukup yakin yang title tersebut mampu menarik minat readers dan membawa maksud yang mendalam serta mempunyai sebutan yang indah, silakan. Apa salahnya mencuba. But don't overdo it. Kalau tajuk panjang meleret macam satu ayat lengkap pun tak boleh juga. (Contoh; An Important Guide on How to Survive your Days with 12 Extraordinary Exo Kids.) Ada masanya title yang panjang boleh menarik perhatian kita, tapi kadangkala ianya merimaskan. Tapi seperti yang aku dah katakan, kalau korang yakin diri, then korang boleh cuba. Tak perlu takut kerana ini cuma pendapat aku sebagai seorang reader.  

 

And kepada penulis yang menulis title dalam bahasa Inggeris, tolong pastikan yang tajuk tersebut ditulis dengan penggunaan kata dan bahasa yang betul. Sometimes, aku rasa nak termuntah hijau tengok title yang entah apa-apa. Dah lah berbunyi tak matang, salah penggunaan pulak tu! Kalau korang tak sure atau tak yakin diri untuk menggunakan Bahasa Inggeris, aku nasihatkan korang untuk tulis tajuk dalam Bahasa Melayu je. Or at least minta tolong dengan kawan-kawan korang yang fluent English, alright? Perkara ni memang agak annoying pada pendapat aku. Di sini aku sertakan bersama tajuk-tajuk stories yang menurut aku tak patut wujud dalam 'malay tag' ni. Don't worry, aku tak ambil tajuk cerita korang pun untuk dijadikan contoh. Semuanya rekaan aku sendiri. (Jika ada kemiripan/persamaan dengan title story korang, inform aku awal-awal. Akan aku tukar tajuk tu nanti.)

» Luhan, you je

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
thelucidream
#1
Chapter 1: pemilihan tajuk sememangnya perkara yang paling sukar.
tapi, lepas baca tips ni... rasa clear sikit.
terima kasih sebab sudi kongsikan ^^
Hundotlove
#2
Chapter 1: Wow nice tips...bagus awak buat tips menulis ni lgpun boleh bg tunjuk ajar dekat penulis yg ada dkt sini..dkt malay tag ni pun tak banyak yg buat tips2 menulis semua ni...
ohneomo #3
Chapter 1: Oh wowie! Rupanya senang je pilih tajuk ni -.-
Thanks for the ideas!