Chapter 8

Wish You're My Love

Petang itu, Jiyeon keluar rumah dengan membawa dua plastik besar yang berisi sampah. Terkial-kial dia membawa dua beg plastik itu. (Berat kau!!! Berapa hari punya sampah pun tak tahu la..) Semasa dia membuang sampah dia ditegur oleh Mak Cik jiran sebelah rumahnya yang sedang sibuk menyidai baju .(Ala Mak Cik yang pakai Lipstik merah tu!!!!Hairan betul Mak Cik lipstick ni, petang baru nak sidai baju..)

Mak Cik Lipstik: Amboi! Banyaknya sampah. Dah berapa lama tak buang?*perli Mak Cik Lipstik*

Jiyeon:”Semalam lupa nak buang”*balas Jiyeon pendek saja jawapannya kerana malas nak balas panjang2 nanti kang panjang pulak tazkirah Mak Cik Lipstik ni.

Mak Cik Lipstik:”Ish!! Mak Cik ni tak boleh simpan sampah lama2 nanti rumah busuk. Lagi satu itu tanda orang pemalas.”

Jiyeon:”Tak de lah Mak cik sampah ni dah nak buang semalam tapi lupa…”

Mak Cik Lipstik:”Mak Cik ni bukan apa.! Orang kata setiap apa yang kita buat cerminkan perangai kita. Jadi jangan lah simpan sampah lama2. Pemalas namanya tu”*hujah Mak Cik Lipstik lagi*

Jiyeon yang mendengar sudah mula menunjukkan tanda2 telinga keluar asap. (Mak Cik ni melebih dah ni!!)

Jiyeon:”Tak pe lah Mak Cik saya masuk dulu”*kata Jiyeon sebelum melangkah masuk kerumah tetapi dia tiba2 berhenti dan berkata”Eh Mak Cik betul la kan perbuatan seseorang itu memang menunjukkan perangai kita.Orang sidai baju masa panas nie dah senja baru nak sidai. Siang tadi buat apa? Membuta la tu kan! Tak elok malas2 Mak Cik”*kata Jiyeon lalu terus melangkah masuk ke dalam rumah dengan hati yang sangat puas*(Hambek Kau!!!)

 

 

Bunyi penghawa dingin memenuhi ruang bilik darjah. Semua pelajar membuat kerja sendiri, ada yang bersembang, ada juga yang membaca. Al-maklumlah cikgu Kwang soo tak hadir. Sekali sekala Jiyeon mencuri pandang kearah Kris disebelah tempat duduknya yang tekun menulis sesuatu di buku notanya.(Entah apa yang khusyuk sangat. Kalau boleh macam nak masuk dalam buku tu sekali.) Jiyeon sebenarnya ingin bertanya tentang Jessica, namun dia membatalkan niatnya.

Kris:”Aku tahu la aku ni hensem, tak payah la tengok macam tu.”*kata Kris sambil tersengih*

Jiyeon:”Bila pulak saya tengok awak? Jangan perasan la”*sangkal Jiyeon*

Kris:”Orang kata kalau kita suka curi2 pandang muka seseorang maknanya kita suka kat orang tu. Kau suka aku erk?”*jelas dan padu Kris bertanya*

Jiyeon tersentak, menelan air liur. Entah kenapa degupan hatinya laju saat matanya memandang wajah Kris.

Jiyeon:”Orang mana cakap?”

Kris:”Kau suka aku tak?”*soal Kris sambil merenung wajah Jiyeon*

Jiyeon hanya diam, tidak menjawab pertanyaan Kris. Tiba2 difikirannya terlintas wajah Jessica dan juga  Chunji (Mak aiii comel giler beb muka Chunji) namun tidak bagi Jiyeon, yang terlintas difikiran Jiyeon hanya wajah Jessica yang menyakitkan hati dan kelakuan Chunji yang melukakan perasaannya.

Kris:”Kau dengar tak aku tanya ni?”*Tanya Kris lagi mengejutkan Jiyeon dari lamunan*

Jiyeon:”Tak……… Saya tak suka kat awak”*bangun mengemas buku2nya dan keluar dari kelas*

Kris betul2 hampa dengan jawapan Jiyeon. Kris memandang buku2 milik Jiyeon yang tersusun di atas meja.Dia mengambil sebuah buku notanya dan menyelit kedalam salah satu buku milik Jiyeon.

 

 

Dirumah,Jiyeon termenung di meja tulis sambil memikirkan soalan Kris tadi. Jiyeon mengaku yang dia sukakan Kris, namun dia khuatir perkara sama berulang kembali. Dia takut untuk dikecewakan. Jiyeon betul2 buntu, dia mengeluh perlahan sebelum mengambil buku teks yang setebal buku kamus untuk dibaca. (Kalau la buku teks niey baling kat kepala orang mau koma 3 minggu.)  Tiba2 ada sebuah buku nota yang terselit didalam buku teks terjatuh. Jiyeon mengambil buku itu dan melihat nama yang tertera di depan.

Jiyeon:”Ehh!! Ni buku Kris. Macam mna buku makhluk ni boleh ada dalam buku teks aku?”

Tanpa menunggu lama, Jiyeon membuka, dari satu helaian ke satu helaian. Dia menelan air liur. Terkejut, terharu, bercampur baur. Setiap helaian buku itu terdapat lukisan wajahnya, jarinya, beg dan buku2 pelajaran. Terdapat juga gambar Jiyeon sedang merenung kearah tingkap. Gambar Jiyeon sedang asyik membaca, gambar wajahnya sedang marah dan tersenyum.

Jiyeon:”Dia lukis semua ni?”*soal Jiyeon didalam hati.*

Jiyeon menyelak halaman belakang sekali, dia melihat ada nota yang tertulis

 

“Jiyeon!! Aku mengaku dulu Jessica tu bekas girlfriend aku. Kami dah lama putus.Dia tinggalkan aku…

Jiyeon! Kalau sekarang aku ingin mencintai seseorang, aku harap orang itu adalah kau!!

Saranghae Jiyeon!!”

 

Menitis air mata Jiyeon membaca bait2 kata yang ditulis oleh Kris. (Syahdu betul ayat dia, tapi bila depan2 Jiyeon ajak makan ais krim ja.. Tak patot!!)

 

=TBC=

 





Mood Exam sekarang ni.... Poning erhhh kepala eden niiii.... Sape2 yg exam sma dengan eden juga, Selamat Menjawab.... Hwaiting!!!!

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
syafieyka #1
Chapter 11: Daebak..!
Bta, sye suke chapter yg last skali yg berbnyi
#WeBelieveInYouKris..
fa-star_neath
#2
Aww...sounded awesome but it's not in English.
93Hanafayana #3
Chapter 3: Hhahah daebak ah...update soon