THREE

Photograph

-kilas balik-

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 "Saya akan kembali, saya berjanji itu."  Mina sempat berkata kepada Nayeon dan memeluk mereka dengan begitu erat seperti itu akan menjadi pelukan terakhir.

 "Awak ada rancangan nak bunuh saya? kenapa awak peluk saya erat-erat, hah?"  Nayeon bergurau sambil masih dalam dakapan Mina.  Dia cuba menarik diri dari pelukan apabila terdengar esakan keluar dari Mina, apabila dia melepaskan diri dari pelukan kekasihnya, Nayeon mencari anak mata Mina yang kini bergenang air mata.

 Mina cuba sedaya upaya untuk menutup mukanya tidak mahu teman wanitanya melihatnya menangis.  "Hey, sayang. Tengok saya, kenapa awak menangis?"  Nayeon meletakkan tangannya di pipi Mina sambil mengusap air matanya.  "Tak ada, saya cuma ah-. Tunggu saya, okay? Saya akan balik."  Kata Mina di antara esakan.  "Babe, saya risau. Kenapa awak cakap macam ni akan jadi pertemuan terakhir kita?"  Nayeon memeluk kekasihnya dan cuba menenangkannya.

 "Tak, bukan macam tu. Cuma uhm.. saya akan rindu awak."  Nayeon hanya mentertawakannya sambil mengerutkan dahi.

 "Ya Allah, Mina. Awak cuma pergi rumah kawan awak, kan? Jadi buat apa awak rindu saya macam tu kalau awak balik sini sekejap lagi."  Mina hanya berpura-pura akur dengan kenyataan Nayeon.

 "Baiklah, pergi sekarang. Jangan risau tentang segala-galanya di sini, untuk membuat anda berasa tenang sekarang. Saya akan pastikan bahawa sebaik sahaja anda pulang ke rumah akan ada bufet di sini, jika itu boleh?"

 "Ah-"

 "Baiklah, saya akan masak."  Nayeon tidak membenarkan Mina menghabiskan dan hanya memberikan senyuman arnab paling berharga yang pernah dilihat Mina dalam hidupnya.  Mina memandang kekasihnya dengan penuh kasih, menyedari betapa bertuahnya dia mempunyai Nayeon;  perkara paling berharga yang pernah dia miliki;  anugerah terindah yang pernah dia miliki.  Betapa dia berharap dia boleh memberitahu Nayeon bahawa ini akan menjadi saat terakhir mereka bersama.  Tetapi dia tidak boleh kerana dia tidak mahu melihat kekasih dalam hidupnya menangis di hadapannya, itu akan lebih menyakitkan dan dia tidak boleh menahannya.

 Mina mula menangis lagi dan Nayeon menyelamatkannya.  "Mina-yah, saya tak tahu apa masalah awak. boleh awak beritahu saya?"  Kini, Mina cuba menahan dirinya daripada menangis kerana dia dapat merasakan Nayeon mula mengesyaki.  "Tak, tak ada apa-apa. Saya tak apa-apa, saya cuma menangis sebab saya akan rindukan awak. Itu sahaja."  Dia tersenyum kepada Nayeon yang membuatkan Nayeon keliru tetapi dia tidak kisah kerana dia mengenali Mina dengan baik.

 "Ah saya faham, begitulah awak sayang saya, hah. Apa-apa pun, awak kena pergi sekarang dan saya akan uruskan semuanya di sini."

 Mina berasa sukar untuk pergi, tetapi dia terpaksa.  "Okay, cuma jangan bakar rumah tu."  Dia sempat ketawa dengan apa yang dia katakan, dengan itu, Nayeon menghampiri Mina dan menciumnya lembut.  Betapa Mina berharap mereka boleh kekal seperti itu selama-lamanya.  "Saya akan pastikan itu."  Kata Nayeon lalu memberikan kucupan terakhir kepada Mina.

 Mina memberi ucapan selamat tinggal kepada Nayeon dan beredar ke luar rumah.  Dia meninggalkan Nayeon yang tidak tahu apa-apa tentang apa yang akan berlaku seterusnya untuk kekasihnya.  Semuanya baik, tetapi ada Mina yang menyembunyikan sesuatu.

 Nayeon sedang sibuk membaca prosedur memasak pasta bacon.  Dia memutuskan untuk memasak makanan yang berbeza kerana dia tidak boleh membiarkan Mina begitu ketagih dengan sos tomato demi syarikat sos tomato itu.  Dia dengan senang hati berfikir bahawa pasta akan menjadi alternatif yang baik kepada sos tomato, jadi dia mendapat idea untuk membuat pasta bacon untuk mereka.

Kemudian telefonnya berbunyi.  Dia membulatkan matanya dan menjawabnya pula.

 Jennie: Nayeon, awak kat mana?

 Nayeon mengerutkan keningnya kerana dia dapat merasakan suara Jennie yang menggeletar dengan hanya bertanya di mana dia.

 Nayeon: Saya ada di rumah Mina, kenapa?

 Jennie: Baiklah, tinggal di sana.  Saya akan jemput awak.

 Nayeon: Tunggu, Jen.  kenapa?  Saya sibuk di sini, saya tidak mempunyai masa untuk keluar, jangan sekarang tolong.

 Jennie: Tolonglah, Nayeon.  Dengar cakap saya, saya perlu beritahu awak sesuatu tapi janji saya yang awak akan tenang, okay?

 Nayeon: Jen, awak cuba buat gurauan di sini?  ia tidak kelakar.

 Dengan itu Nayeon berkata, dia terdengar esakan dari talian lain.

 Nayeon: Jen?  awak okay tak  Jen-

 Jennie: Mina dah mati!

 Nayeon tidak boleh berkata apa-apa.  Dia terkejut kerana Jennie hanya menjerit padanya, dia tidak tahu sama ada dia akan percaya pada bestfriendnya atau apa.  Udara sejuk menerpa mukanya dari luar tingkap dan terasa merinding di seluruh tubuhnya.

 Jennie: Nayeon, sila tinggal di sana dan tunggu saya, boleh?  selamat tinggal.

 Gadis di talian sebelah menamatkan panggilan meninggalkan Nayeon yang masih terpinga-pinga.  Setitis air mata mula membasahi muka Nayeon, "kenapa saya menangis, hah? Mina belum mati, Nayeon. Dia tidak mati."  Nayeon terus mengatakan kata-kata itu kepada dirinya sendiri dan ketawa sendiri dengan gugup.

 Jennie tiba di kediaman Mina dan berlari ke pintu rumah.  Apabila dia masuk ke dalam, dia disambut dengan Nayeon yang merajuk di sudut bilik, memeluk gambar teman wanitanya dan terus membisu sesuatu.  Jennie hanya melihat dia begitu kasihan.

 "Nayeon, mari sini."  Jennie memeluk Nayeon dan menemaninya menangis.  Nayeon mendongak memandang Jennie dan memeluknya dari belakang.  "Jen, beritahu saya, Mina belum mati, kan? dia tidak apa-apa."  Jennie hanya memberinya senyuman sedih dan perlahan-lahan membantu Nayeon bangun dan membimbingnya ke kereta.

 Jennie tidak menyusahkan Nayeon, dia tidak mahu menambah tekanan kepada Nayeon.  Jadi dia memandu kereta dan pergi ke hospital.  Sepanjang perjalanan sunyi sepi kecuali Nayeon yang asyik membisu sesuatu yang Jennie tidak faham, Mina hanya perkataan yang jelas didengarinya.

 Apabila mereka sampai di hospital, Jennie berlari mengejar Nayeon yang sedang berlari ke arah pintu hospital.  "Bumi kepada awak Nayeon. Jangan lari."  Dia membulatkan matanya sambil masih tercungap-cungap.  "Tapi, mungkin Mina sedang menunggu saya."  Nayeon kedengaran seperti kanak-kanak sekarang, jadi Jennie hanya membimbingnya ke dalam dan masih menahan air matanya.+

 Sebaliknya, Nayeon masih meyakinkan dirinya bahawa ini hanyalah sejenis gurauan dan dia hanya perlu akur dengannya.

 Tetapi, semua itu musnah apabila melihat mayat kekasihnya yang sudah tidak bernyawa, terbaring di atas katil hospital.  Badan itu mempunyai sedikit lebam baru pada badannya;  pucat dan mempunyai mata yang hitam.  Nampaknya Mina dibelasah sehingga nafas terakhirnya.  Nayeon terkaku di tempatnya dan tidak dapat berkata apa-apa, dia berusaha keras untuk menahan air matanya daripada jatuh, tetapi dia gagal.  Dia menangis teresak-esak di badan Mina.  Seluruh bilik dipenuhi dengan suara tangisan dari sesiapa di dalamnya.

 Sesuatu yang tidak betul walaupun.  Jihyo perasan kawan Jepun Mina tiada di hospital, sepatutnya mereka ada di sini.

 "Jen, mana Jeong?"  soal Jihyo sambil mengesat air matanya.  "Entahlah, saya suruh dia pergi sini."  Jawab Jennie lalu pintu tiba-tiba terbuka dan mereka semua terkejut apabila Jeongyeon masuk ke dalam.

 "Nayeon mana?"  Tanya Jeongyeon sambil tercungap-cungap dan kelihatan pucat.

 "Dia ada di dalam dengan Mina, kita tak boleh buat dia tenang."  Kata Jennie lalu menyisir rambutnya dengan tangannya.  Jeongyeon meluru masuk ke dalam bilik di mana Nayeon dan Mina berada.  Pintu terbuka dan yang terakhir melihat gadis yang dia risaukan selama ini.  Jeongyeon memeluknya dengan erat dan dia dapat merasakan Nayeon menggigil.

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 -penghujung imbas kembali-

"Ms. Im? kamu baik-baik saja?"  Tn.  Jeon membawanya kembali ke dunia nyata dan mereka bisa melihat air mata di matanya.  "Uh-uhm, Pak, saya baik-baik saja ahh... hanya ada sesuatu yang masuk ke mata saya makanya ada air mata."  Nayeon memiringkan kepalanya dan mencoba menghapus air matanya.  Dia bersyukur karena hanya ada sedikit air mata yang terbentuk di matanya.+

 "Ah oke, ngomong-ngomong, aku ingin kamu bertemu dengan investor cantik kita di sini."  Tn.  Kata Jeon dengan genit dan Nayeon dapat melihat bahwa gadis itu tidak puas dengan apa yang dia dengar dari pria itu, dia hanya memalsukan senyuman padanya dan mengangguk.  Nayeon dengan sabar menunggu namanya disebut, dia berharap ini adalah waktu yang dia tunggu-tunggu.

 "Hai, saya Maxine Evans. Anda bisa memanggil saya Max, singkatnya."  Max menawarkan tangannya untuk bersalaman, tetapi Nayeon di sisi lain tidak tahu apa yang akan dia lakukan.  'Apa?  Maxine Evans?;  apakah dia orang Amerika?;  kenapa dia terlihat seperti orang Asia?;  kenapa dia mirip Mina?  dan benar-benar terdengar seperti dia?.'  "Uhm.." Max melambaikan tangannya ke Nayeon dan membuatnya berkedip.  "Uhm.. maaf, a-aku Im Nayeon. Senang bertemu denganmu."  Dia gagap saat berbicara dengan klien.  Dia merasa gugup, tapi dia tidak bisa gugup saat berbicara dengan klien.  Ketika tangan mereka saling bersentuhan, entah bagaimana itu membuat tulang punggung Max menggigil, itulah sebabnya dia segera melepaskan tangannya dari tangan Nayeon.  Dia hanya tersenyum gugup dan mengangguk.

 Tn.  Jeon hanya melihat mereka menyembunyikan kebingungannya karena kedua gadis di depannya bertingkah aneh.  "Ah.. saya tidak ingin mengganggu, tapi saya pikir kita harus mendiskusikan hal-hal yang harus kita lakukan bersama Ms. Im."  Kedua gadis itu menatapnya dan tersenyum.

 Mereka melanjutkan ke ruang pertemuan dan berbicara tentang investasi terbesar yang mereka miliki sejak perusahaan didirikan.  Karena pertemuan itu, Nayeon mendapat kesempatan untuk mengenal 'Max' ini secara menyeluruh.  Tentu saja seperti yang diharapkan, Nayeon tidak bisa fokus pada keseluruhan percakapan karena begitu banyak pertanyaan yang berputar di benaknya.  Akan ada saat dia akan ditangkap oleh Mr.Jeon, keluar zona.

Seluruh pertemuan berjalan terlalu baik, ah tidak begitu baik untuk Nayeon.  "Jadi, Ms. Im. Apakah Anda yakin baik-baik saja?"  Tn.  Tanya Jeon tiba-tiba.

  "Ya, Tuan, saya baik-baik saja."  Jawab Nayeon sambil mengambil langkahnya di depan kantornya. 

  "Baiklah, kalau begitu aku akan meninggalkanmu."  Mereka membungkuk dan dia meninggalkan Nayeon.

 _________________________________

 "Sialan, Mina."  Sana mengutuknya karena kejadian itu.  "Bisakah kamu diam? ini kelima kalinya aku mendengar kamu mengutukku, mungkin itu cukup."  Mina memutar matanya dan menyisir rambutnya dengan tangan.

 "Saya pikir dia tidak bekerja di sana lagi."  tanya Momo sambil memakan jokbalnya.

 "Itu juga yang kupikirkan, dan itulah yang dikatakan perempuan jalang ini kepada kita."  Sana menghela nafas dan mengangkat alisnya ke Mina.  Gadis yang lebih muda hanya melihatnya.  "Aku hampir pingsan karena pertemuan kita beberapa waktu lalu."  Sana facepalmed dan duduk.

 "Oh, aku juga. Kami baru saja melakukan kontes menatap tadi."

 "Bagus untukmu, aku baru saja menabraknya dan otakku tidak berfungsi dan-"

 "Dan kau tidak punya otak."

 "Ya, aku tidak punya otak- Tidak, diam, aku punya otak."  Mereka semua tertawa karena Sana terlihat seperti bayi yang merajuk.

 "Tapi, mari kita kembali ke topik utama."  Kata Sana dan dia menerima tamparan dari Mina, dia hanya menatapnya dan mengernyitkan alisnya bingung.  "Kenapa? kamu menampar lenganku untuk apa, ya?"

 "Dengarkan kata-katamu, Sattang."

 "Mittang, kamu tahu Sana tidak berubah, jadi apa yang akan kita harapkan. Dia akan selalu menjadi mesin pengumpat dan kutukan."  Momo terkekeh, Mina hanya menggelengkan kepalanya.

 "Pokoknya, aku ingin mendengarnya dari Mina."  Mina menghadapi Sana dan diadopsi.  "Anda ada pertemuan dengan dia, kan? Bagaimana? Ms. Max Evans."  Sana menertawakan nama itu karena menurutnya nama samaran yang digunakan Mina tidak cocok untuknya dan terdengar lucu.

 Mina menghela nafas dan melihat ke jendela kaca unitnya.

  Matanya menampilkan tatapan emosional dan semacam kerinduan.

  Kedua gadis Jepang itu hanya melihatnya, Sana mengambil ponselnya dan memanfaatkan momen itu untuk mengambil beberapa foto Mina.

  "Dia terlihat cantik ketika dia seperti itu."  Momo terkekeh dan Sana tersenyum dan mengangguk.

 "Ini dia lagi, Mina yang sentimental, semuanya."  Mina memelototinya mengetahui bahwa Sana mengambil fotonya secara diam-diam.

 "Oke, aku akan berhenti, tapi tolong beri tahu kami apa yang terjadi pada kalian berduauu."  Sana cemberut padanya membuat wajah imut sehingga Mina tidak bisa menahan diri dan hanya memberi tahu mereka apa yang terjadi.

 Yang lebih muda hanya menggelengkan kepalanya dan duduk agar dia bisa memberi tahu mereka dengan benar.

  "Wah, ternyata baik ... saya pikir? Saya tidak tahu tapi, yang saya tahu, dia masih terlihat cantik."  Mina tersenyum mengingat wajah Nayeon di depannya. 

  "Aishh, tolong jangan sentimental, lanjutkan saja ceritanya dan kita semua tahu bahwa kelinci itu masih cantik."  Sana memutar bola matanya.

 "Oke, jadi kami memperkenalkan diri satu sama lain dan kemudian kami berjabat tangan ..." Momo dan Sana melebarkan mata mereka dan menunggu selanjutnya, "Aku hampir merinding sebenarnya, tapi aku masih merasakan sesuatu ..." keduanya mendapat Semakin dekat dengan Mina, terlihat keinginan di mata mereka untuk mengetahui kelanjutan kisah adik mereka.

  "Aku masih merasakan percikannya."  Mina selesai dengan senyuman dan Momo ikut tersenyum karena geli, sementara Sana meringis dan tersenyum di saat yang bersamaan.

 Mina membawa pandangannya ke yang lebih tua dan menertawakan wajahnya.

  Mereka terus berbicara tentang pertemuan mereka dengan gadis yang mereka tinggalkan selama hampir 4 tahun;  bagaimana mereka berpura-pura tidak mengenal Nayeon;  bagaimana mereka mencoba mengalihkan arah darinya dan bagaimana rasanya.

 Ini akan menjadi bab terbaru bagi Mina dan Nayeon untuk bersama lagi (?), Itulah yang dipikirkan Mina.

 Kegembiraan menyerangnya, dia ingin tahu hal-hal apa yang menunggu mereka.  Akan ada banyak hal yang harus diperbaiki;  semuanya butuh penjelasan.

  Mina siap menaklukkan segalanya hanya untuk kembali ke Nayeon dan membalas dendam.

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
No comments yet