ONE

Photograph

"Wah, hey Nayeon ambil gambar saya. Cantik kat sini."

 "Tunggu bos, sekurang-kurangnya boleh buat pose yang cantik."

 "Awak tahu tak, walaupun saya tak pose cantik. Tengok muka saya, nampak saya lagi cantik dari awak."  Jennie membulatkan matanya ke arah Nayeon yang membuatkan dia ketawa melihat kerenah sahabatnya itu.  "Tidak hairanlah saya yang paling cantik di antara kita."  Nayeon membalas tembakan dan pertengkaran bermula di situ.

 "Yah! bolehkah kamu berdua diam dan menjauhkan diri antara satu sama lain? kita di tempat lain, kita tiada di rumah kamu dan kamu berdua membuat adegan di sini."  Jeongyeon menjerit kerana bagaimana dua orang tua itu tidak malu dengan apa yang mereka lakukan.

 "Kami pergi sekejap dan sekarang awak bergaduh lagi."  Jihyo membawa Nayeon pergi dari Jennie.  "Malulah kawan-kawan."

 Kini mereka berdua berjabat tangan dan berpelukan, tetapi masih mengejek antara satu sama lain dengan membuat muka menjengkelkan.  Walaupun mereka begitu, mereka tahu bahawa semuanya akan baik-baik saja kerana mereka adalah bestfriend.

 "Inilah awak Eclair."  Jeongyeon menghulurkan Eclair itu kepada Nayeon dan dia sudah tentu menerimanya dengan rasa syukur terpancar di wajahnya.  "Kamu berdua tidak akan berubah, Tuhan."  Dia merengus dan membuka pintu kereta ke tempat duduk pemandu.

 "Baiklah, saya minta maaf walaupun saya bukan orang yang memulakan pergaduhan yang mengerikan itu."  Nayeon hanya mengeluh dan melelapkan matanya sambil memasang tali pinggang keledar.  "Saya dengar tu! awak yang mulakan."  Jennie menjerit dan menyilangkan tangannya.  Kesemua mereka hanya ketawa melihat Jennie yang merajuk.

 "Berikan bayi ini Jennie, saya tahu awak hanya lapar."  Nayeon memberinya Eclair yang lain dan seperti yang dijangka Jennie meraihnya tanpa teragak-agak.  Dia menggigit dan membulatkan matanya kerana kegembiraan.  "Ya ampun, siapa yang boleh melawan Eclair, kan?"

 "Saya boleh menolaknya."  Jeongyeon tergelak kecil semasa memandu.  "Ugh, sangat pahit."  Jihyo ketawa dan dua yang lain menyertainya.

 Semasa mereka semua ketawa, Nayeon memegang kameranya dan melihat gambar yang diambilnya.  Dia terus tersenyum setiap kali dia melihat beberapa gambar lucu rakan-rakannya dan senyuman itu semakin besar apabila dia menyedari betapa gembiranya dia setiap kali mereka semua bersama.  Tetapi satu gambar menarik perhatiannya dan membuat cengkamannya pada kamera lebih erat.

 "Ini adalah mustahil."

 Kumpulan yang lain berhenti daripada ketawa dan membawa perhatian mereka kepada Nayeon.  Mereka dapat melihat cengkamannya yang semakin ketat pada kamera dan air mata yang mula berkumpul di matanya kelihatan.

 "Hey, Nayeon. Awak okay ke?"  Jennie cuba menyentuh Nayeon, tetapi dia mengelak bahunya daripada sentuhan itu.  Kesemua mereka terkejut kerana tindakan seterusnya yang dibuatnya.

 "Nayeon! kenapa dengan awak? sakit."  Jeongyeon mengeluh kerana dia baru sahaja terkena kamera yang dilemparkan oleh orang yang lebih tua.

 Jihyo mengambil kamera daripada Jeongyeon dan melihat pada gambar yang tertinggal di skrin kamera.  Dia mempunyai reaksi yang sama seperti Nayeon.  Dia memberikan kamera kepada Jennie dan seperti yang dijangka, dia juga mendapat reaksi yang sama.

 Semasa Jeongyeon cuba menenangkan Nayeon, "kenapa?"  dia bertanya kerana dia perasan kedua-duanya bertukar emosi.

 "Ini Mina."

"Apa? Tak boleh jadi."+

 "Saya tahu, tetapi siapa ini dalam gambar?"  Mereka semua boleh mengatakan bahawa mereka semua mempunyai lebam.

 "Adakah anda fikir gadis dalam gambar ini bukan dia? Maksud saya, lihat ia agak dalam kualiti yang rendah mungkin ia hanya berbeza seorang gadis."  Jihyo meneliti, tetapi dia sendiri boleh mengatakan bahawa ada sebahagian daripada dirinya yang bersetuju dengan idea bahawa gadis itu biasa bagi mereka.

 "Itu dia."  Nayeon membalas kenyataan Jihyo.  "Saya dapat merasakannya, saya tidak boleh salah."

 Jeongyeon membantu Nayeon keluar dari kereta dan menuju ke bilik mereka.

 "Baiklah, apa maksudnya ini?"  Jeongyeon mengeluh kerana tertekan memikirkan apa yang berlaku.

 "Ini mustahil, dia sudah lama pergi kan?"  Kerana apa yang Jennie katakan merinding mereka kembali.

 "Saya rindukan dia."

 Kesemua mereka memandang ke arah Nayeon yang kini menangis teresak-esak.  Mereka memandangnya dengan pandangan kasihan dan risau, Jennie menghampirinya.  "Sekarang, kita semua tahu yang Mina sudah 4 tahun tiada. Jadi tak mustahil gadis itu adalah dia, mungkin dia cuma seiras dengan Mina."

 Daripada apa yang Jennie katakan, Nayeon ingin meyakinkan dirinya untuk mempercayai mereka.  Tetapi bagaimana?  ketika dia masih merindui Mina;  dia masih mencintainya;  dia sentiasa menjadi penguinnya dan akan sentiasa menjadi satu-satunya untuknya.

 "Tetapi, saya mempunyai perasaan yang kuat bahawa dia adalah gadis itu."  Kata Nayeon sambil mengesat air matanya.  "Anda tidak tahu dia sama ada bertemu dengannya."  Tegur Jennie tidak mahu bersuara kasar kepadanya.

 "Baiklah, kita ketepikan sahaja perkara ini dan Nayeon, awak patut berehat."  Kata Jeongyeon lalu mengarahkan Jihyo dan Jennie membantu Nayeon ke bilik tidurnya.

 Jihyo dan Jennie meninggalkan Nayeon di dalam biliknya untuk memberinya masa bersendirian.  Nayeon cuba memikirkan segala-galanya, dia berharap semua yang dia lihat dan tahu sekarang adalah tidak benar.  Sudah lama dia tidak berpindah dari kematian Mina;  sudah lama dia tidak menerima sepenuhnya bahawa Mina akan pergi buat selama-lamanya dan tidak akan kembali.  Masa itu dia menyangka Jennie hanya bergurau tentang kematian Mina, tetapi realiti melanda dirinya apabila dia melihat mayat teman wanitanya yang tidak bernyawa.  Hari itu penuh dengan kesedihan, kesedihan, keresahan, kesedihan dan keterpurukan bagi mereka semua.

 Sejak hari itu, Nayeon cuba menjalani hari tanpa Mina yang akan memarahinya kerana dia bangun lewat;  tiada ciuman pagi dari Mina;  tiada penkek panas dengan sirap maple yang dihidangkan setiap pagi oleh Mina;  tiada siapa yang akan menyediakan kotak makan tengaharinya walaupun dia agak marah kerana Mina menganggap Nayeon masih kanak-kanak kecil yang memerlukan kotak makan tengah hari sebelum pergi bekerja;  tiada panggilan telefon yang sentiasa mengingatkannya untuk tidak lupa makan tengah hari;  tiada ciuman selamat datang apabila dia pulang dari kerja;  tiada siapa yang menjerit dari dapur memanggilnya bahawa sudah tiba masanya untuk makan malam;  tiada goodnights, no goodnight kisses nothing....no more.

 Tapi sekarang, dia stress memikirkan siapa perempuan itu.  Kenapa dia kelihatan seperti Mina?  Adakah dia hanya tersilap bahawa gadis itu adalah Mina?  Mengapa dia mempunyai perasaan yang kuat tentang gadis itu?

 _________________________________

Semasa Nayeon masih berada di dalam biliknya, tiga yang lain masih berada di ruang tamu bercakap tentang apa yang baru berlaku.+

 "Ini kerja gila."  Jeongyeon mengeluh dalam tekanan, kedua-duanya mengangguk bersetuju dengan apa yang dia katakan.

 "Seperti apa yang awak katakan, saya tidak tahu, cuma ada bahagian saya yang mahu percaya bahawa gadis yang kita lihat adalah Mina."  Jihyo meneliti dan mengurut pelipisnya.

 "Ya, gadis itu benar-benar kelihatan seperti Mittang."  Jennie duduk dengan jus epal di tangannya.

 "Perkara ini menekannya, saya harap kamu berdua sedar."  Mereka berdua memandang Jeongyeon sepertinya, kecewa?  Mereka berpandangan keliru.

 "Why so serious, huh? Okay, kita tolong dia and everything will be fine maybe dia akan jumpa lagi perempuan tu kan?"  Jennie tersipu-sipu dan ketawa kerana memikirkan gadis misteri itu dan Nayeon akan ada kemungkinan bertemu semula.  Jihyo hanya menyenggolnya dan menyertainya ketawa.

 "Aghh, saya nak tidur. Jaga sini."  Jihyo dan Jennie memberi tabik hormat kepada Jeongyeon dan membenarkan dia pergi ke biliknya.

 "Hyo, adakah anda fikir membiarkan Nayeon dan gadis itu bertemu adalah idea yang baik?"  soal Jennie sambil sibuk menatal ke telefonnya.

 Jihyo menghadapnya dan berfikir dalam-dalam untuk jawapannya, "Saya rasa ia adalah idea yang baik dan membiarkan mereka rapat antara satu sama lain juga bagus."  dia menjawab dengan jujur.  Jennie mengangguk bersetuju.

 "Dan itu bagus kerana mungkin mereka boleh rapat dan mengenali antara satu sama lain dengan baik... dan kita tidak tahu sama ada kita tahu sesuatu yang akan mengejutkan kita, bukan?"

 "Dan anda tahu bahawa saya suka kejutan."

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
No comments yet