Family's Story

My 12 Brothers and I 2.0

   

 

                Mereka semua memerhati rumah tersebut dengan penuh tanda  tanya. Selepas itu mereka semua memandang Suho dengan kening terangkat sebelah.

            “Welcome to our new house!” Suho mendepakan tangannya.Luhan menujuling matanya ke atas. Kris buat muka tak berminat.

            “Apasal dengan korang ni? Lawa apa rumah ni?!”

            Yang lain buat muka tak berkenan.

 

            “Ni Suho nak cakap.. ehem.... ASAL RUMAH NI BESAR SANGAT?! WAAAA!! HAPPYNYA AKU!!!!” Kris terus menolak Suho ketepi begitu juga mereka yang lain.

            “Oh gosh lawanya!! AA” Luhan menjerit dengan penuh minat.  “Erk.. kau memang tak akan  pernah berubah kan?” Xiumin membuat muka annoying. Luhan tidak mengendah Xiumin. Dia memerhatikan keadaan sekeliling. Yes, lawa babe!

            “Dalam rumah ni, kuantiti biliknya adalah sama. Jadi, korang akan tidur dengan orang yang sama!” Suho tersenyum bangga.

            Kris menjeling Suho. Oh tidak. Tak mahu dia sebilik dengan Luhan. Nanti jadi kes lain pulak. Sudahlah kena tahan dengan suaranya yang tak habis-habis cakap pasal Barbie lah, hello kitty lah. Erghh! Wa tak mahu!

            Tao pula rasa nak terjun dari bangunan tingat 18. Memikirkan dia akan sebilik dengan Kyungsoo adalah perkara yang menakutkan. Dia ingat, bila dia pindah ke sini, bolehlah dapat roommate yang sekepala macam dia tetapi TIDAK! Kyungsoo jugak yang dia dapat.

            Mereka yang lain mula membantah cadangan Suho. Suho pula buat muka selamba. Maklumlah, Lay kan kawan sebilik dia so apa nak dikesahkan? Hmm inilah orang yang pentingkan diri kan?

            “Nasib baik lah Kai. Kita sebilik. Sep sikit!” Sehun dan Kai berlaga penumbuk.

            “Tak nak sebilik dengan hyung! Hyung jahat!!” Tao menggoncang bahu Kyungsoo. Kyungsoo pula buat muka dek je. Bestnya dapat buli Tao balik. Aman dunia ku ini.

            “Ahh dah gaduh-gaduh. Terima jelah kehidupan korang ini. Janey! Oppa nak cakap benda ni. Mari ikut,” Suho menarik tangan Janey untuk mengikutnya,

            “Apa dia?” Janey menyoal.

            Suho tersenyum kecil. Harap-harap Janey sudi menerima benda yang bakal dia beritahu ini. “Janey akan sebilik dengan seorang perempuan ni. Dia tu anak kawan oppa. Dia akan menumpang di rumah ni buat sementara waktu,” kata Suho. Kening Janey terangkat sedikit. Wow! Dapat kawan baru! Janey tersenyum gembira.

            “Janey okay je. Bila dia nak datang?”

            “Esok dia datang. Nanti Janey bawak dia tuor tau? Haha..”

            “Eleh, macam lah rumah ni sebesar istana. Please lah?”

 

**

 

KEESOKANNYA YANG SEPERTI BIASA...

 

            Kyungsoo menucucuk-cucuk pipi Tao menggunakan garpu tapi masih lagi tak sedarkn diri. SAH! Tido beruang panda mamat ni. Tendang jugak guna wushu.

            “Bangunlah Tao! Kalau beginilah jawabnya memang tak masuk meminanglah kau,” bebel Kyungsoo sambil mengambil baju-baju yang bersepah di atas lantai lalu dimasukkan ke dalam bakul.

            Pelekat bewarna kelabu diambil lalu dibuat sempadan di dalam bilik tersebut. “BANGUNLAH TAO!” jerit Kyugsoo lagi.

            “Hyung...sayang.. nak tido..” Tao memeluk erat bantal peluknya itu. Terus meremang bulu roma Kyungsoo dibuatnya. “Tao, kau mengigau agak-agaklah weh. Aku bunuh jugak Candy kau nanti!” ugutan Kyungsoo membuatkan Tao terbangun dan terus mencari-cari Candy yang berada di hujung bilik. Fuhh masih nyenyak dalam mimpinya itu.

            “Hyung.. janganlah begitu. Kejam sungguh hidupmu itu,” Tao menggunakan ayat skema sambil mulutnya termuncung-muncung. Eyy.. aku kerat jugak buat sup pagi ni.

            “Dah..sambung bebelan kau dekat bawah. Pergi mandi. Tapi ingat! Jangan sesekali kau masuk dalam kawasan aku kalau tak Candy engkau..” Kyungsoo membuat gaya seperti mengelar lehernya. Membuntang mata Tao dibuatnya. Kyungsoo yang dulu tetap yang dahulu.

           

            Sementara itu Suho berada di tempat makan bersama Janey dan Kris sementara menunggu mereka yang lain.

            “Oppa, dia akan datang lepas ni kan?” soal gadis itu.

            “Ye. Sabarlah. Excitednya mak cik ni,”

            “Haruslah. Dapat jugak kawan perempuan. Harap normal,” Janey tersenyum sinis. Kris tersenyum sinis juga sambil menjeling Suho.

            “Woi, aku normal. Budak-budak dekat tingkat atas tu yang tak normal,” marah Suho. Kris mencebik. Perasan!

            10 minit menunggu barulah mereka semua turun dengan terkocoh-kocoh. Yang si Kai dan Sehun turun menggelongsor menggunakn pemegang tangga. Nasib baik dekat hujung pemegang itu tak ada benda kalau tak nahas lah xD muahahaha..

            “Bakkie sudah bangun. Happy tak?” Baekhyun bercekak pinggang.

            “Nobody care lah bruh~” Chen menolak kepala Baekhyun sebelum mengorak langkah menuju ke arah ruangan makan. Baekhyun membuat muka sedih. “Baekkan happy virus. Moonlight’s happy virus. So Baek..” ketika dia sedang sibuk dengan dunianya sendiri baru dia perasan yang mereka semua sudah berada di ruangan makan. Baekhyun menghentak kaki. Selalu tak nak dengar apa yang dia hendak katakana. Aishh.. nasib kau lah Byun.

            “Ah! Kawan oppa cakap anak dia dah sampai. Sekejap..” Suho meninggalkan ruangan makan sebelum pergi ke arah pintu utama untuk membuka pintu.

            Mereka semua hanya memandang dan menunggu. Selang beberapa minit, Suho masuk semula ke dalam rumah bersama dengan seorang gadis yang tinggi lampai.

            “Lawanya,” bisik Kai.

            “Hmmm....Kai lagi lawa,” Sehun tersenyum.

            “Stop lah weh,” Kai menjauhkan diri dari Sehun. Sehun tergelak.

           

            “Sorry menunggu ya. Ini anak kawan opp-“ “Wuuu.. still wondering asal Suho hyung tak kawen lagi,” sampuk Luhan secara tiba-tiba. Suho menghadiahkan jelingan yang tajam sehingga menusuk ke dalam anak mata rusa luhan yang comel itu. Haha melebih.

            “Hai, nama saya Park Ji. Just call me Ji,” Ji menundukkan kepalanya. “Hai, saya Janey,” Janey memperkenalkan dirinya.

            “Harap kita boleh jadi kawan,” sambung Janey lagi.

            “Yeah..” Ji tersenyum manis.

 

**

 

            2 bulan telah berlalu, hubungan Ji dan Janey semakin erat. Kai pula boleh dikatakan sudah jatuh cinta pandang pertama terhadap Ji. Sehun pula memang langsung tak rapat dengan Ji sebab merampas sahabat handainya itu.

 

            Suho dan Kris sudah kembali bekerja di syarikat semula begitu juga dengan kumpulan Moonlight. Mereka dikabarkan akan membuat album terbaru.

            Kyungsoo, Xiumin dan Luhan juga bercadang untuk membina cafe barista yang baru di kawasan tersebut. Kayanyalah..

            Kai dan Sehun pula masih dengan perangai kanak-kanak diorang yang tak pernah habis dituruti oleh Tao itu. Tak habis-habis dengan Candy yang baru sahja dibela 3 bulan yang lalu.

            “Candy, jom minum susu,” Tao membelai bulu Candy yang gebu itu. “Comelnya anak Tao,” Tao sudah buat perangai girly dia tu. Sehun dan Kai buat muka menyampah. Scarf yang dipakai oleh Sehun digunakan untuk membalut Candy.

            “Oppa, buat apa tu?” Ji menyapa Kai, Sehun dan Tao. “Oh..hi-wow..” Kai tak berkelip memandang Ji. Fulamak seksi gila boleh berdarah hidung den! Fuhh fewit! Seluar cukup-cukup tutup apa yang perlu je.

            “Boleh Ji duduk sini?” soalnya. “Erk bo-“ “Ji, Janey mana? Panggilkan dia,” Sehun memotong ayat Ji. Gadis itu tersenyum manis ke arah Kai sebelum naik ke tingkat atas.

            “Ish kau ni Sehun. Potong ah! Suruh lah dia duduk dulu. Kesian dia,” marah Kai. Sehun buat muka tidak endah. Memang dah faham dengan perangai Kai yang gatal itu. Cili jugak mata tu.

 

            “Yo ssup!” entah dari mana Janey muncul secara tiba-tiba bersama-sama dengan Ji. “Yo Jane the Jane! Tengah layan Candy ni ha..” Tao menjawab persoalan Janey itu. “Uing.. Candy my bae.. Ji, marilah. Cute kan Candy,” tangan Ji ditarik untuk membela bulu Candy.

            Ji tersenyum. “Cute sangat!” jawabnya. “Tapi Kai Oppa lagi cute!” Ji menjeling Kai manja. “Errkk.. terima kasih..” habis merah muka Kai dibuatnya. Sehun memandang Ji pelik. Kenapa dengan gadis ni?

 

**

 

            Sehun mengetuk pintu bilik Janey sebelum memulas tombok bilik itu. “Janey?” panggil Sehun perlahan. Kelihatan Janey sedang mendengar lagu sambil bermain handphone.

            Sehun menjuling matanya ke atas. Dia mendekati Janey sebelum menarik earphones dari telinga gadis itu.

           
            “Eh.. oppa, janganlah kacau!” Janey mencebik. Earphones tersebut cuba diambil tetapi Sehun mengambil earphones tersebut terlebih dahulu.”Oppa nak cakap,” begitu serius Sehun berkata. Janey menjongket keningnya,tanda menyoal. “Suho... oppa ada dengar...”

 

 

 

 

 

 

CERITA SEHUNA SEHUNIE SEHUNU~

 

            Sehun bersiul kecil sambil memeluk CD Ultraman tiga yang baru sahaja dibelinya itu. Namun, tiba-tiba langkahnya terhenti di hadapan pintu bilik kerja Suho apabila dia terdengar suara Suho dan Kris bertengkar.

            “Macam mana boleh hilang? Kau yang simpan semua tu!” suara Kris kedengaran keras tetapi dikawal agar mereka yang lain tidak mendengar pergaduhan mereka itu.

            “Aku memang dah simpan! Yang ori dalam ofis, peti besi! Satu lagi dekat dalam laci ni! Adoi... tu dokumen untuk projek baru kita!”

            “Itulah pasal! Dua-dua dokumen hilang! Sudahlah 40% duit syarikat ada dalam tu! Mujur yang ‘cair’ masih ada!” kedengaran suara Kris semakin keras.

            “Takkanlah ada pencuri masuk,”

            “Pencuri tak akan curi dokumen. Diorang curi duit lah Suho!” tiba-tiba Sehun terdengar derapan kaki menuju ke arah pintu bilik. Cepat-cepat Sehun bersembunyi di sebalik almari yang berada di sebelah bilik tersebut. Kris seperti orang yang tidak terurus dengan rambut yang kusut-masai itu.

 

            Keesokannya Sehun keluar berjalan-jalan seorang diri untuk membeli bubble tea kesukaannya sebelum dia terjumpa dengan seseorang yang dia kenal. Ji! Dia terserempak dengan Ji yang memegang sesuatu seperti sebuah buku lalu diserahkan kepada seseorang.

            Kulit buku tersebut bewarna kuning dan tebal. Sehun berfikir sejenak. Mungkin itu dokumen yang dimaksudkan? Tapi... dia tak nak menuduh tanpa sebarang bukti

 

HABISSS~

 

            “oppa bukannya nak menuduh tapi oppa rasa Ji tu pelik! Nama pun pelik!”

            “Ish.. oppa ni. Mungkin semua ni kebetulan je kot. Mungkin itu buku Universiti,”

            “Oppa tak menuduh tapi.. mana Ji?”

            “Ji keluar dengan kai oppa,” jawab Janey.

            “Haiii.. oppa risau. Kai dah macam kena tangkap cintun cintan dengan Ji tu,”kata Sehun. Janey mengiringkan sedikit kepalanya tanda tidak faham. “Siapa lagi yang ada kunci pendua bilik Suho hyung?” Janey menyoal tiba-tiba.

            “Kyungsoo hyung.. sekejap.. kyungsoo rapat dengan Kai.. kan?”

            “Haah! Oh my! Peti besi pulak? Siapa lagi yang boleh masuk dalam ofis suho oppa?”

            “Kyungsoo hyung jugak.  Setiausaha Suho hyung pulak Taemin. Dia bestfriend Kai, kan?” Sehun memandang Janey dengan muka yang tidak percaya.

            “Misteri!!” Janey menjerit kecil.

 

            Tiba-tiba pintu bilik mereka diketuk oleh seseorang. “Hai bebudak!” Xiumin tersenyum sebaik sahaja dia membuka pintu bilik. Sehun membalas senyuman tersebut. “Awal balik?” soal Sehun pelik. “Haha.. biasalah. Anyway, jom turun makan. Ji pun dah ada. Jom!” Xiumin menarik tangan mereka berdua. Janey dan Sehun berasa pelik. Jarang Xiumin bersikap seperti ini.

            Di ruangan makan, semua orang sudah berkumpul kecuali Kris Suho dan Moonlight. Seperti biasa, sibuk dengan urusan masing-masing.

            “Hari ni Ji masak khas untuk oppa-oppa yang Ji sayangi,” gadis itu tersenyum manja ke arah Kai . Baru Janey perasan yang Ji asyik memandang Kai,Kai pula kelihatan seperti sudah terkena benda. Asyik pandang gadis itu sahaja.

            Sehun mencuit pinggan kai. “Kai! Ambilkan aku sudu tu. Aku tak sampai,” Sehun menggoncang bahu kai tetapi tiada respon. “KAI! WOI!” Kyungsoo mengetuk dahi Kai menggunakan sudu besi tetapi Kai tidak juga bergerak. Pandangannya tertumpu ke arah Ji yang berada di hadapannya dan bersebelahan dengan Janey.

            “Malas ah aku layan kau,” Sehun merajuk. Nasi kosong dimakan dengan penuh kegeraman. Lauk yang dimasak oleh Ji tidak disentuh. Takut ada apa-apa yang diletak oleh Ji.

            “Sehun oppa, makanlah lauk ni. Penat Ji masak..” Ji merengek apabila Sehun langsung tidak menyentuh lauk-pauknya itu.

            “tak nak!”

            “SEHUN! JI DAH MASAK! KAU MAKANLAH!” tiba-tiba Kai menjerit marah. Terkejut dibuatnya mereka yang lain kerana inilah kali pertama Kai marah seperti itu. Ji memandang Kai dan berkata “Janganlah marah,” katanya lembut. Terus Kai duduk dan tersenyum manja. SAH! Kena sampuk!

            Janey dan Sehun berbalas pandangan. Memang ada yang tak kena dengan Ji!

 

**

            Sebaik sahaja Suho dan kris pulang ke rumah, mereka berdua diserang oleh Janey dan Sehun. “We need to talk!”

 

 

            Mereka berdua menarik tangan Suho dan Kris masuk ke dalam bilik kerja Suho.

 

            “Hyung.. Sehun rasa Ji tu pelik!”

            “Pelik macam mana? Alien?” Kris bergurau.

            “Oppa.. serius boleh tak?” Janey membuat muka serius. Sememangnya dia serius sekarang ini.

            “Okay-okay.. sekarang korang cerita MENGAPA Ji tu pelik?” Suho menyoal. Mereka berdua menceritakan segala-galanya termasuklah mengenai dokumen yang hilang itu.

            “Warna dokumen tu kuning kan?”

            Suho mengangguk. “Tapi hyung tak boleh nak percaya. Bukan apa, tak ada bukti masalahnya.” Suho menggelengkan kepalanya.

            Janey mendengus. “Kata lembap kang marah. CCTV kan ada!”

 

            Serentak Kris Suho dan Sehun tergelak.  “Mana ada CCTV kat rumah ni!” kata Kris. Janey tersenyum malu. Adoii.. rumit betul!

 

**

 

            Lay mengemas dapur yang sepah mengalahkan puting beliung. Mentang-mentang Kyungsoo tiada habis rumah ni. Dah tak macam rumah dah tengok. Selesai sahaja mengemas dapur, Lay hendak masuk ke dalam bilik untuk merehatkan badan sebelum dia terlanggar Ji yang sudah bersiap untuk keluar.

            “Ahh sorry Ji. Oppa tak Nampak,” Lay meminta maaf berkali-kali. “tak apa. Ji pergi dulu ye? Bye!” Ji melambai tangan sebelum keluar dari rumah tersebut. Hendak pergi ke mana Lay tidak tahu.

            Tiba-tiba Sehun dan Kai muncul di hadapan Lay. Terkejut bukan main macam nak luruh jantung dibuatnya. “Aishh korang ni. Hyung mati nanti, sapa nak tanggung?” “Hyung tanggung lah sendiri! Kitorang nak pergi dapur jap. Lapar,” jawab Kai dengan muka yang masam mencuka. Lay memandang Sehun pelik. Kenapa Kai tu? Sehun menjungkit bahu tanda tidak tahu. Kai betul-betul berubah.

            Di dapur  Kai mengambil magi segera untuk direbus. “Sehun air dah menggelegak belum?” “Ah? Belum lagi. Aku baru panaskan. Tunggulah. 3 minit je,” balas Sehun. Mangkuk diambil dari rak lalu diletakkan di atas meja.

            Kai mengangguk lemah. “Sehun, aku rasa kadang-kadang macam badan aku ni sakit sangat.. aduh..” Kai merenggangkan otot-otot badannya itu. “Kau makan ubat tak? Sakit dekat mana?” soal Sehun prihatin.

            “Aku minum ubat. Nasib Ji ada. Dia selalu beri aku ubat. Aishh.. dah lah cantik, ambil berat pulak tu. Memang isteri terbaik,” Kai tersenyum sendiri.

            Sehun terkejut apabila dia mendengar kai berkata mengenai ubat yang diberi oleh Ji. “Ohh.. lepas kau minum ubat tu, ada rasa apa-apa tak?” “Rasa sihat semula! Ni badan aku sakit balik. Nak tung-“ “Kai Kai! Biar aku je beli ubat untuk kau. Kau masak magi ni, aku pergi beli. Tunggu aku!” Sehun terus berlari keluar dari rumah tersebut dalam keadaan yang tergesa-gesa.

**

 

            Malam itu, Xiumin berada di perpustakaan di ruangan tingkat paling atas iaitu siling bersama dengan Chanyeol dan Kyungsoo. Chanyeol sedang sibuk menulis lirik manakala Kyungsoo membaca buku mengenai hiasan dalaman rumah. Kalah perempuan betullah Kyungsoo ni.

            “Weh dah puku; 1 pagi ni. Aku nak pergi tandas kejap,” kata Xiumin.buku yang berada di tangan diletakkan di atas meja.

            Pintu kayu yang berada di atas lantai ditarik sebelum dia menolak tangga menggunakan kaki. Dengan perlahan Xiumin menuruni anak tangga itu untuk ke tingkat bawah.

            Apabila dia melalui pintu bilik Suho, Xiumin terdengar sesuatu seperti seseorang sedang membuka laci meja.

            “Aik? Takkan lah Suho bekerja sampai lewat malam? Rajin betul!” puji Xiumin sebelum berlalu pergi untuk menuju ke destinasinya iaitu tandas.

            Selesai menggunakan tandas, Xiumin berjalan semula untuk menuju ke perpustakaan di tingkat atas itu namun langkahnya terhenti.

            “Ehh? Kai? Kai! Kau buat apa kat sini?” jerit Xiumin apabila dia mendapati Kai sedang duduk mencangkung sambil memeluk sesuatu.

            “Kai- aduh!” Xiumin mendapati ada cecair yang mengalir laju dari kepalanya sebelum dia rebah menyembah lantai.

            Tanpa disedari, Janey melihat kejadian itu dari jauh,, “tak mungkin...oppa!” bisiknya.

 

MANAKALA...

 

            “Mana Umin ni? Dah dekat 30 minit . buat tandas ke pergi tandas?” bebel CHanyeol tidak henti-henti. Dia dan Kyungsoo bercadang untuk masuk tidur tetapi Xiumin tidak muncul lagi.

            “Kau bebel macam mak nenek! Dia dah masuk tidur lah kot. Jom lah masuk bilik. Nanti mesej dia,” Kyungsoo menyusun majalah-majalah tersebut sebelum meletekannya ke tempat asal. Chanyeol mencebik dan mengangguk.

            Mereka berdua turun menggunakan tangga dengan perlahan-lahan. “Eh Kyung, tu bukan Kai ke?” soal Chanyeol. Jari telunjuknya ditujukan ke arah seseorang yang sedang berdiri tegak di hujung koridor. Naik meremang bulu roma Kyungsoo dan Chanyeol dibuatnya. Sudahlah hujung koridor itu gelap. Mujur laluan yang lain cerah bukan main.

            “Kai? Buat apa dekat situ?” panggil Kyungsoo namun pergerakannya semakin ke  belakang, bersembunyi di belakang Chanyeol yang tinggi itu. “Kai? Kai-ya? Kyungsoo, jom pergi sana. Ni mesti kes sleepwalking!” Chanyeol tergelak kecil. Kyungsoo mengangguk tanda setuju untuk pergi ke sana. Mungkin Kai berjalan dalam tidur sebab itu tak sedar.

            Baru sahaja mereka ingin mendekati Kai, seseorang menarik mereka berdua  masuk ke dalam salah satu bilik yang berada di situ.

           

            “Oppa..” Janey menekup mulut Chanyeol dan Kyungsoo.. “Oppa.. Kai .. Kai oppa dah terkena buatan Ji. Janey takut!” gadis itu menangis teresak-esak. “Ji... dia dah sorokkan Xiumin.. Janey tak tau!” tangisannya semakin kuat. Kyungsoo menekup mulut Janey agar tangisannya tidak didengari oleh mereka yang lain.

            “Janey, relax. Cuba bagitau apa yang berlaku,”

            “oppa tak perasan ke?! Kai dah kena sampuk! Even dekat Korea ni pun betina tu guna bomoh. Bodoh! Arghh..”

            “Janey, cuba ceritakan!” Chanyeol meninggikan sedikit suaranya.

            “Okay.. Janey jumpa sesuatu dalam bag Ji. Janey tak tahu apa dia. Tapi ada satu paket kecil un-“   “untuk Kai. Paket kecil tu untuk Kai,” satu suara menyampuk. Serentak mereka bertiga memalingkan kepala mereka ke belakang.

 

            SEHUN!

 

            “Ji gunakan paket itu supaya Kai tak sedar apa yang dia buat. Dia letak ubat tu dalam air waktu kita makan... bukannya Kai kena buatan tapi ubat itu buat dia berkhayal,” terang Sehun. Wow sejak bila mamat ni jadi matured ni?

            “Apa point nya?” Kyungsoo menyoal pelik.

            “Point? Adoi hyung..kunci bilik Suho hyung yang pegang kan? Kunci tu ada lagi?”

            “Erk.. kunci tu hilang bulan lepas. Hyung tak jumpa lagi,”

            “Memang hyung tak akan jumpa sebab kunci tu Kai yang pegang! Tengok ni,” Sehun mengangkat kunci yang berada di hujung jarinya itu. Kunci tersebut dijumpai di bawah katil Kai.

            Kyungsoo terkejut. Macam mana Kai yang pegang? Chanyeol menggaru kepala. Perkara ini semakin rumit.

            “Xiumin oppa... macam mana?”

            “Dia selamat kot. Tapi buat masa ini, korang buat tak tahu je dengan Ji okay?”

 

**

            

 

                Mereke semua memerhati rumah tersebut dengan penuh tanda  tanya. Selepas itu mereka semua memandang Suho dengan kening terangkat sebelah.

            “Welcome to our new house!” Suho mendepakan tangannya.Luhan menujuling matanya ke atas. Kris buat muka tak berminat.

            “Apasal dengan korang ni? Lawa apa rumah ni?!”

            Yang lain buat muka tak berkenan.

 

            “Ni Suho nak cakap.. ehem.... ASAL RUMAH NI BESAR SANGAT?! WAAAA!! HAPPYNYA AKU!!!!” Kris terus menolak Suho ketepi begitu juga mereka yang lain.

            “Oh gosh lawanya!! AA” Luhan menjerit dengan penuh minat.  “Erk.. kau memang tak akan  pernah berubah kan?” Xiumin membuat muka annoying. Luhan tidak mengendah Xiumin. Dia memerhatikan keadaan sekeliling. Yes, lawa babe!

            “Dalam rumah ni, kuantiti biliknya adalah sama. Jadi, korang akan tidur dengan orang yang sama!” Suho tersenyum bangga.

            Kris menjeling Suho. Oh tidak. Tak mahu dia sebilik dengan Luhan. Nanti jadi kes lain pulak. Sudahlah kena tahan dengan suaranya yang tak habis-habis cakap pasal Barbie lah, hello kitty lah. Erghh! Wa tak mahu!

            Tao pula rasa nak terjun dari bangunan tingat 18. Memikirkan dia akan sebilik dengan Kyungsoo adalah perkara yang menakutkan. Dia ingat, bila dia pindah ke sini, bolehlah dapat roommate yang sekepala macam dia tetapi TIDAK! Kyungsoo jugak yang dia dapat.

            Mereka yang lain mula membantah cadangan Suho. Suho pula buat muka selamba. Maklumlah, Lay kan kawan sebilik dia so apa nak dikesahkan? Hmm inilah orang yang pentingkan diri kan?

            “Nasib baik lah Kai. Kita sebilik. Sep sikit!” Sehun dan Kai berlaga penumbuk.

            “Tak nak sebilik dengan hyung! Hyung jahat!!” Tao menggoncang bahu Kyungsoo. Kyungsoo pula buat muka dek je. Bestnya dapat buli Tao balik. Aman dunia ku ini.

            “Ahh dah gaduh-gaduh. Terima jelah kehidupan korang ini. Janey! Oppa nak cakap benda ni. Mari ikut,” Suho menarik tangan Janey untuk mengikutnya,

            “Apa dia?” Janey menyoal.

            Suho tersenyum kecil. Harap-harap Janey sudi menerima benda yang bakal dia beritahu ini. “Janey akan sebilik dengan seorang perempuan ni. Dia tu anak kawan oppa. Dia akan menumpang di rumah ni buat sementara waktu,” kata Suho. Kening Janey terangkat sedikit. Wow! Dapat kawan baru! Janey tersenyum gembira.

            “Janey okay je. Bila dia nak datang?”

            “Esok dia datang. Nanti Janey bawak dia tuor tau? Haha..”

            “Eleh, macam lah rumah ni sebesar istana. Please lah?”

 

**

 

KEESOKANNYA YANG SEPERTI BIASA...

 

            Kyungsoo menucucuk-cucuk pipi Tao menggunakan garpu tapi masih lagi tak sedarkn diri. SAH! Tido beruang panda mamat ni. Tendang jugak guna wushu.

            “Bangunlah Tao! Kalau beginilah jawabnya memang tak masuk meminanglah kau,” bebel Kyungsoo sambil mengambil baju-baju yang bersepah di atas lantai lalu dimasukkan ke dalam bakul.

            Pelekat bewarna kelabu diambil lalu dibuat sempadan di dalam bilik tersebut. “BANGUNLAH TAO!” jerit Kyugsoo lagi.

            “Hyung...sayang.. nak tido..” Tao memeluk erat bantal peluknya itu. Terus meremang bulu roma Kyungsoo dibuatnya. “Tao, kau mengigau agak-agaklah weh. Aku bunuh jugak Candy kau nanti!” ugutan Kyungsoo membuatkan Tao terbangun dan terus mencari-cari Candy yang berada di hujung bilik. Fuhh masih nyenyak dalam mimpinya itu.

            “Hyung.. janganlah begitu. Kejam sungguh hidupmu itu,” Tao menggunakan ayat skema sambil mulutnya termuncung-muncung. Eyy.. aku kerat jugak buat sup pagi ni.

            “Dah..sambung bebelan kau dekat bawah. Pergi mandi. Tapi ingat! Jangan sesekali kau masuk dalam kawasan aku kalau tak Candy engkau..” Kyungsoo membuat gaya seperti mengelar lehernya. Membuntang mata Tao dibuatnya. Kyungsoo yang dulu tetap yang dahulu.

           

            Sementara itu Suho berada di tempat makan bersama Janey dan Kris sementara menunggu mereka yang lain.

            “Oppa, dia akan datang lepas ni kan?” soal gadis itu.

            “Ye. Sabarlah. Excitednya mak cik ni,”

            “Haruslah. Dapat jugak kawan perempuan. Harap normal,” Janey tersenyum sinis. Kris tersenyum sinis juga sambil menjeling Suho.

            “Woi, aku normal. Budak-budak dekat tingkat atas tu yang tak normal,” marah Suho. Kris mencebik. Perasan!

            10 minit menunggu barulah mereka semua turun dengan terkocoh-kocoh. Yang si Kai dan Sehun turun menggelongsor menggunakn pemegang tangga. Nasib baik dekat hujung pemegang itu tak ada benda kalau tak nahas lah xD muahahaha..

            “Bakkie sudah bangun. Happy tak?” Baekhyun bercekak pinggang.

            “Nobody care lah bruh~” Chen menolak kepala Baekhyun sebelum mengorak langkah menuju ke arah ruangan makan. Baekhyun membuat muka sedih. “Baekkan happy virus. Moonlight’s happy virus. So Baek..” ketika dia sedang sibuk dengan dunianya sendiri baru dia perasan yang mereka semua sudah berada di ruangan makan. Baekhyun menghentak kaki. Selalu tak nak dengar apa yang dia hendak katakana. Aishh.. nasib kau lah Byun.

            “Ah! Kawan oppa cakap anak dia dah sampai. Sekejap..” Suho meninggalkan ruangan makan sebelum pergi ke arah pintu utama untuk membuka pintu.

            Mereka semua hanya memandang dan menunggu. Selang beberapa minit, Suho masuk semula ke dalam rumah bersama dengan seorang gadis yang tinggi lampai.

            “Lawanya,” bisik Kai.

            “Hmmm....Kai lagi lawa,” Sehun tersenyum.

            “Stop lah weh,” Kai menjauhkan diri dari Sehun. Sehun tergelak.

           

            “Sorry menunggu ya. Ini anak kawan opp-“ “Wuuu.. still wondering asal Suho hyung tak kawen lagi,” sampuk Luhan secara tiba-tiba. Suho menghadiahkan jelingan yang tajam sehingga menusuk ke dalam anak mata rusa luhan yang comel itu. Haha melebih.

            “Hai, nama saya Park Ji. Just call me Ji,” Ji menundukkan kepalanya. “Hai, saya Janey,” Janey memperkenalkan dirinya.

            “Harap kita boleh jadi kawan,” sambung Janey lagi.

            “Yeah..” Ji tersenyum manis.

 

**

 

            2 bulan telah berlalu, hubungan Ji dan Janey semakin erat. Kai pula boleh dikatakan sudah jatuh cinta pandang pertama terhadap Ji. Sehun pula memang langsung tak rapat dengan Ji sebab merampas sahabat handainya itu.

 

            Suho dan Kris sudah kembali bekerja di syarikat semula begitu juga dengan kumpulan Moonlight. Mereka dikabarkan akan membuat album terbaru.

            Kyungsoo, Xiumin dan Luhan juga bercadang untuk membina cafe barista yang baru di kawasan tersebut. Kayanyalah..

            Kai dan Sehun pula masih dengan perangai kanak-kanak diorang yang tak pernah habis dituruti oleh Tao itu. Tak habis-habis dengan Candy yang baru sahja dibela 3 bulan yang lalu.

            “Candy, jom minum susu,” Tao membelai bulu Candy yang gebu itu. “Comelnya anak Tao,” Tao sudah buat perangai girly dia tu. Sehun dan Kai buat muka menyampah. Scarf yang dipakai oleh Sehun digunakan untuk membalut Candy.

            “Oppa, buat apa tu?” Ji menyapa Kai, Sehun dan Tao. “Oh..hi-wow..” Kai tak berkelip memandang Ji. Fulamak seksi gila boleh berdarah hidung den! Fuhh fewit! Seluar cukup-cukup tutup apa yang perlu je.

            “Boleh Ji duduk sini?” soalnya. “Erk bo-“ “Ji, Janey mana? Panggilkan dia,” Sehun memotong ayat Ji. Gadis itu tersenyum manis ke arah Kai sebelum naik ke tingkat atas.

            “Ish kau ni Sehun. Potong ah! Suruh lah dia duduk dulu. Kesian dia,” marah Kai. Sehun buat muka tidak endah. Memang dah faham dengan perangai Kai yang gatal itu. Cili jugak mata tu.

 

            “Yo ssup!” entah dari mana Janey muncul secara tiba-tiba bersama-sama dengan Ji. “Yo Jane the Jane! Tengah layan Candy ni ha..” Tao menjawab persoalan Janey itu. “Uing.. Candy my bae.. Ji, marilah. Cute kan Candy,” tangan Ji ditarik untuk membela bulu Candy.

            Ji tersenyum. “Cute sangat!” jawabnya. “Tapi Kai Oppa lagi cute!” Ji menjeling Kai manja. “Errkk.. terima kasih..” habis merah muka Kai dibuatnya. Sehun memandang Ji pelik. Kenapa dengan gadis ni?

 

**

 

            Sehun mengetuk pintu bilik Janey sebelum memulas tombok bilik itu. “Janey?” panggil Sehun perlahan. Kelihatan Janey sedang mendengar lagu sambil bermain handphone.

            Sehun menjuling matanya ke atas. Dia mendekati Janey sebelum menarik earphones dari telinga gadis itu.

           
            “Eh.. oppa, janganlah kacau!” Janey mencebik. Earphones tersebut cuba diambil tetapi Sehun mengambil earphones tersebut terlebih dahulu.”Oppa nak cakap,” begitu serius Sehun berkata. Janey menjongket keningnya,tanda menyoal. “Suho... oppa ada dengar...”

 

 

 

 

 

 

CERITA SEHUNA SEHUNIE SEHUNU~

 

            Sehun bersiul kecil sambil memeluk CD Ultraman tiga yang baru sahaja dibelinya itu. Namun, tiba-tiba langkahnya terhenti di hadapan pintu bilik kerja Suho apabila dia terdengar suara Suho dan Kris bertengkar.

            “Macam mana boleh hilang? Kau yang simpan semua tu!” suara Kris kedengaran keras tetapi dikawal agar mereka yang lain tidak mendengar pergaduhan mereka itu.

            “Aku memang dah simpan! Yang ori dalam ofis, peti besi! Satu lagi dekat dalam laci ni! Adoi... tu dokumen untuk projek baru kita!”

            “Itulah pasal! Dua-dua dokumen hilang! Sudahlah 40% duit syarikat ada dalam tu! Mujur yang ‘cair’ masih ada!” kedengaran suara Kris semakin keras.

            “Takkanlah ada pencuri masuk,”

            “Pencuri tak akan curi dokumen. Diorang curi duit lah Suho!” tiba-tiba Sehun terdengar derapan kaki menuju ke arah pintu bilik. Cepat-cepat Sehun bersembunyi di sebalik almari yang berada di sebelah bilik tersebut. Kris seperti orang yang tidak terurus dengan rambut yang kusut-masai itu.

 

            Keesokannya Sehun keluar berjalan-jalan seorang diri untuk membeli bubble tea kesukaannya sebelum dia terjumpa dengan seseorang yang dia kenal. Ji! Dia terserempak dengan Ji yang memegang sesuatu seperti sebuah buku lalu diserahkan kepada seseorang.

            Kulit buku tersebut bewarna kuning dan tebal. Sehun berfikir sejenak. Mungkin itu dokumen yang dimaksudkan? Tapi... dia tak nak menuduh tanpa sebarang bukti

 

HABISSS~

 

            “oppa bukannya nak menuduh tapi oppa rasa Ji tu pelik! Nama pun pelik!”

            “Ish.. oppa ni. Mungkin semua ni kebetulan je kot. Mungkin itu buku Universiti,”

            “Oppa tak menuduh tapi.. mana Ji?”

            “Ji keluar dengan kai oppa,” jawab Janey.

            “Haiii.. oppa risau. Kai dah macam kena tangkap cintun cintan dengan Ji tu,”kata Sehun. Janey mengiringkan sedikit kepalanya tanda tidak faham. “Siapa lagi yang ada kunci pendua bilik Suho hyung?” Janey menyoal tiba-tiba.

            “Kyungsoo hyung.. sekejap.. kyungsoo rapat dengan Kai.. kan?”

            “Haah! Oh my! Peti besi pulak? Siapa lagi yang boleh masuk dalam ofis suho oppa?”

            “Kyungsoo hyung jugak.  Setiausaha Suho hyung pulak Taemin. Dia bestfriend Kai, kan?” Sehun memandang Janey dengan muka yang tidak percaya.

            “Misteri!!” Janey menjerit kecil.

 

            Tiba-tiba pintu bilik mereka diketuk oleh seseorang. “Hai bebudak!” Xiumin tersenyum sebaik sahaja dia membuka pintu bilik. Sehun membalas senyuman tersebut. “Awal balik?” soal Sehun pelik. “Haha.. biasalah. Anyway, jom turun makan. Ji pun dah ada. Jom!” Xiumin menarik tangan mereka berdua. Janey dan Sehun berasa pelik. Jarang Xiumin bersikap seperti ini.

            Di ruangan makan, semua orang sudah berkumpul kecuali Kris Suho dan Moonlight. Seperti biasa, sibuk dengan urusan masing-masing.

            “Hari ni Ji masak khas untuk oppa-oppa yang Ji sayangi,” gadis itu tersenyum manja ke arah Kai . Baru Janey perasan yang Ji asyik memandang Kai,Kai pula kelihatan seperti sudah terkena benda. Asyik pandang gadis itu sahaja.

            Sehun mencuit pinggan kai. “Kai! Ambilkan aku sudu tu. Aku tak sampai,” Sehun menggoncang bahu kai tetapi tiada respon. “KAI! WOI!” Kyungsoo mengetuk dahi Kai menggunakan sudu besi tetapi Kai tidak juga bergerak. Pandangannya tertumpu ke arah Ji yang berada di hadapannya dan bersebelahan dengan Janey.

            “Malas ah aku layan kau,” Sehun merajuk. Nasi kosong dimakan dengan penuh kegeraman. Lauk yang dimasak oleh Ji tidak disentuh. Takut ada apa-apa yang diletak oleh Ji.

            “Sehun oppa, makanlah lauk ni. Penat Ji masak..” Ji merengek apabila Sehun langsung tidak menyentuh lauk-pauknya itu.

            “tak nak!”

            “SEHUN! JI DAH MASAK! KAU MAKANLAH!” tiba-tiba Kai menjerit marah. Terkejut dibuatnya mereka yang lain kerana inilah kali pertama Kai marah seperti itu. Ji memandang Kai dan berkata “Janganlah marah,” katanya lembut. Terus Kai duduk dan tersenyum manja. SAH! Kena sampuk!

            Janey dan Sehun berbalas pandangan. Memang ada yang tak kena dengan Ji!

 

**

            Sebaik sahaja Suho dan kris pulang ke rumah, mereka berdua diserang oleh Janey dan Sehun. “We need to talk!”

 

 

            Mereka berdua menarik tangan Suho dan Kris masuk ke dalam bilik kerja Suho.

 

            “Hyung.. Sehun rasa Ji tu pelik!”

            “Pelik macam mana? Alien?” Kris bergurau.

            “Oppa.. serius boleh tak?” Janey membuat muka serius. Sememangnya dia serius sekarang ini.

            “Okay-okay.. sekarang korang cerita MENGAPA Ji tu pelik?” Suho menyoal. Mereka berdua menceritakan segala-galanya termasuklah mengenai dokumen yang hilang itu.

            “Warna dokumen tu kuning kan?”

            Suho mengangguk. “Tapi hyung tak boleh nak percaya. Bukan apa, tak ada bukti masalahnya.” Suho menggelengkan kepalanya.

            Janey mendengus. “Kata lembap kang marah. CCTV kan ada!”

 

            Serentak Kris Suho dan Sehun tergelak.  “Mana ada CCTV kat rumah ni!” kata Kris. Janey tersenyum malu. Adoii.. rumit betul!

 

**

 

            Lay mengemas dapur yang sepah mengalahkan puting beliung. Mentang-mentang Kyungsoo tiada habis rumah ni. Dah tak macam rumah dah tengok. Selesai sahaja mengemas dapur, Lay hendak masuk ke dalam bilik untuk merehatkan badan sebelum dia terlanggar Ji yang sudah bersiap untuk keluar.

            “Ahh sorry Ji. Oppa tak Nampak,” Lay meminta maaf berkali-kali. “tak apa. Ji pergi dulu ye? Bye!” Ji melambai tangan sebelum keluar dari rumah tersebut. Hendak pergi ke mana Lay tidak tahu.

            Tiba-tiba Sehun dan Kai muncul di hadapan Lay. Terkejut bukan main macam nak luruh jantung dibuatnya. “Aishh korang ni. Hyung mati nanti, sapa nak tanggung?” “Hyung tanggung lah sendiri! Kitorang nak pergi dapur jap. Lapar,” jawab Kai dengan muka yang masam mencuka. Lay memandang Sehun pelik. Kenapa Kai tu? Sehun menjungkit bahu tanda tidak tahu. Kai betul-betul berubah.

            Di dapur  Kai mengambil magi segera untuk direbus. “Sehun air dah menggelegak belum?” “Ah? Belum lagi. Aku baru panaskan. Tunggulah. 3 minit je,” balas Sehun. Mangkuk diambil dari rak lalu diletakkan di atas meja.

            Kai mengangguk lemah. “Sehun, aku rasa kadang-kadang macam badan aku ni sakit sangat.. aduh..” Kai merenggangkan otot-otot badannya itu. “Kau makan ubat tak? Sakit dekat mana?” soal Sehun prihatin.

            “Aku minum ubat. Nasib Ji ada. Dia selalu beri aku ubat. Aishh.. dah lah cantik, ambil berat pulak tu. Memang isteri terbaik,” Kai tersenyum sendiri.

            Sehun terkejut apabila dia mendengar kai berkata mengenai ubat yang diberi oleh Ji. “Ohh.. lepas kau minum ubat tu, ada rasa apa-apa tak?” “Rasa sihat semula! Ni badan aku sakit balik. Nak tung-“ “Kai Kai! Biar aku je beli ubat untuk kau. Kau masak magi ni, aku pergi beli. Tunggu aku!” Sehun terus berlari keluar dari rumah tersebut dalam keadaan yang tergesa-gesa.

**

 

            Malam itu, Xiumin berada di perpustakaan di ruangan tingkat paling atas iaitu siling bersama dengan Chanyeol dan Kyungsoo. Chanyeol sedang sibuk menulis lirik manakala Kyungsoo membaca buku mengenai hiasan dalaman rumah. Kalah perempuan betullah Kyungsoo ni.

            “Weh dah puku; 1 pagi ni. Aku nak pergi tandas kejap,” kata Xiumin.buku yang berada di tangan diletakkan di atas meja.

            Pintu kayu yang berada di atas lantai ditarik sebelum dia menolak tangga menggunakan kaki. Dengan perlahan Xiumin menuruni anak tangga itu untuk ke tingkat bawah.

            Apabila dia melalui pintu bilik Suho, Xiumin terdengar sesuatu seperti seseorang sedang membuka laci meja.

            “Aik? Takkan lah Suho bekerja sampai lewat malam? Rajin betul!” puji Xiumin sebelum berlalu pergi untuk menuju ke destinasinya iaitu tandas.

            Selesai menggunakan tandas, Xiumin berjalan semula untuk menuju ke perpustakaan di tingkat atas itu namun langkahnya terhenti.

            “Ehh? Kai? Kai! Kau buat apa kat sini?” jerit Xiumin apabila dia mendapati Kai sedang duduk mencangkung sambil memeluk sesuatu.

            “Kai- aduh!” Xiumin mendapati ada cecair yang mengalir laju dari kepalanya sebelum dia rebah menyembah lantai.

            Tanpa disedari, Janey melihat kejadian itu dari jauh,, “tak mungkin...oppa!” bisiknya.

 

MANAKALA...

 

            “Mana Umin ni? Dah dekat 30 minit . buat tandas ke pergi tandas?” bebel CHanyeol tidak henti-henti. Dia dan Kyungsoo bercadang untuk masuk tidur tetapi Xiumin tidak muncul lagi.

            “Kau bebel macam mak nenek! Dia dah masuk tidur lah kot. Jom lah masuk bilik. Nanti mesej dia,” Kyungsoo menyusun majalah-majalah tersebut sebelum meletekannya ke tempat asal. Chanyeol mencebik dan mengangguk.

            Mereka berdua turun menggunakan tangga dengan perlahan-lahan. “Eh Kyung, tu bukan Kai ke?” soal Chanyeol. Jari telunjuknya ditujukan ke arah seseorang yang sedang berdiri tegak di hujung koridor. Naik meremang bulu roma Kyungsoo dan Chanyeol dibuatnya. Sudahlah hujung koridor itu gelap. Mujur laluan yang lain cerah bukan main.

            “Kai? Buat apa dekat situ?” panggil Kyungsoo namun pergerakannya semakin ke  belakang, bersembunyi di belakang Chanyeol yang tinggi itu. “Kai? Kai-ya? Kyungsoo, jom pergi sana. Ni mesti kes sleepwalking!” Chanyeol tergelak kecil. Kyungsoo mengangguk tanda setuju untuk pergi ke sana. Mungkin Kai berjalan dalam tidur sebab itu tak sedar.

            Baru sahaja mereka ingin mendekati Kai, seseorang menarik mereka berdua  masuk ke dalam salah satu bilik yang berada di situ.

           

            “Oppa..” Janey menekup mulut Chanyeol dan Kyungsoo.. “Oppa.. Kai .. Kai oppa dah terkena buatan Ji. Janey takut!” gadis itu menangis teresak-esak. “Ji... dia dah sorokkan Xiumin.. Janey tak tau!” tangisannya semakin kuat. Kyungsoo menekup mulut Janey agar tangisannya tidak didengari oleh mereka yang lain.

            “Janey, relax. Cuba bagitau apa yang berlaku,”

            “oppa tak perasan ke?! Kai dah kena sampuk! Even dekat Korea ni pun betina tu guna bomoh. Bodoh! Arghh..”

            “Janey, cuba ceritakan!” Chanyeol meninggikan sedikit suaranya.

            “Okay.. Janey jumpa sesuatu dalam bag Ji. Janey tak tahu apa dia. Tapi ada satu paket kecil un-“   “untuk Kai. Paket kecil tu untuk Kai,” satu suara menyampuk. Serentak mereka bertiga memalingkan kepala mereka ke belakang.

 

            SEHUN!

 

            “Ji gunakan paket itu supaya Kai tak sedar apa yang dia buat. Dia letak ubat tu dalam air waktu kita makan... bukannya Kai kena buatan tapi ubat itu buat dia berkhayal,” terang Sehun. Wow sejak bila mamat ni jadi matured ni?

            “Apa point nya?” Kyungsoo menyoal pelik.

            “Point? Adoi hyung..kunci bilik Suho hyung yang pegang kan? Kunci tu ada lagi?”

            “Erk.. kunci tu hilang bulan lepas. Hyung tak jumpa lagi,”

            “Memang hyung tak akan jumpa sebab kunci tu Kai yang pegang! Tengok ni,” Sehun mengangkat kunci yang berada di hujung jarinya itu. Kunci tersebut dijumpai di bawah katil Kai.

            Kyungsoo terkejut. Macam mana Kai yang pegang? Chanyeol menggaru kepala. Perkara ini semakin rumit.

            “Xiumin oppa... macam mana?”

            “Dia selamat kot. Tapi buat masa ini, korang buat tak tahu je dengan Ji okay?”

 

**

            

 

 


HAHAHA XD Sorry if cerita ni merapu plus bosan okay tak ada idea ;;;; sorry guys 

~ 1/12/14

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
xxzozxx #1
Chapter 2: 'Harap-harap begitulah." Lol authornim -.-
lolexotics #2
Chapter 2: da abis ke msh ade sambungan ??
kalu da abis , cerita nie mmg best ..
kalu blom , update soon ..