Satu

Selamat Tinggal

Iva Asha

JLP2013-POSTDIVIDER.png

“So, where is she now?” soal Mino dengan nada keras. Kali ini, dia sudah bertekad untuk melamar gadis pujaannya, Iva, yang telah bertakhta dalam palung hatinya sejak daripada dulu lagi.

Gadis berambut ikal di hadapannya masih lagi menundukkan kepalanya tanpa berkata apa-apa sejak Mino datang menemuinya di pejabatnya itu.

“Yuna-ssi, please…I don’t wanna lose her this time…please help me…I beg u!” rayu Mino dengan penuh harapan. Perlahan-lahan gadis yang bernama Yuna itu memandang semula ke arah jejaka berbaju kemeja di hadapannya itu. Dia mengeleng-gelengkan kepalanya.

“Kau bukan…orangnya…Mino…ssi.” sahut Yunadengan suara yang bergetar-getar, dia tidak mahu menyinggung perasaan jejaka itu. “What…” Mino tidak dapat berkata apa-apa lagi, lidahnya kelu.

“She…fall in love…with…” Yuna mencuba memberitahu perkara yang sebenarnya namun dia terpaksa membiarkan kata-katanya tergantung begitu sahaja tatkala dia melihat keadaan Mino yang seolah-olah tidak bersedia untuk menerima tamparan hebat itu.

JLP2013-POSTDIVIDER.png

“Hara-ssi, di mana Iva ni? Dari kelmarin tak nampak batang hidung…” tegur Pengurus Tew di pusat rawatan percuma yang terletak di tengah-tengah Bandar Ikon itu. Gadis berpakaian formal yang ditegurnya hanya mengeleng-gelengkan kepalanya lalu menyambung kembali kerjanya.

“Hey, does anyone know where is Iva now?” Pengurus Tew sengaja membesarkan suaranya agar seluruh pekerja dalam pejabat tersebut dengar.

“Me!” seru suatu suara daripada belakang Pengurus Tew. “I know where she is…” sambungnya lagi.

JLP2013-POSTDIVIDER.png

“Saya minta maaf cik, tapi tuan muda memang tak ingin berjumpa dengan sesiapa pun sekarang ini…kelmarin, puan pun dah puas pujuk, tapi dia tetap tak nak jumpa…” beritahu pak cik Hun dengan perasaan serba salah.

“But…!” seru gadis berbaju kasual di hadapan vila seira itu.

“Minta maaf banyak-banyak cik…saya pun hanya menurut perintah tuan muda aje…” sahut pak cik hun.

“Saya tak peduli, sama ada dia nak ke tak nak…saya nak jumpa dia juga hari ni…ke tepi!” seru gadis tersebut lalu berjalan ke hadapan meskipun dilarang oleh pak cik tersebut.

“Cik…cik…cik Asha!” seru pak cik hun namun tetap tidak diendahkan oleh gadis tersebut.

JLP2013-POSTDIVIDER.png

“Macam mana dengan keadaan dia…edie?” soal Iva sambil memegang erat tangan seorang wanita yang sedang terlantar di atas katil di hospital Moon itu.

“Dia pasti…tak akan apa-apa kan?” sambung Holi lagi. Air matanya mulai menitis setitik demi setitik… “sis…” Edie cuba menenangkan hati gadis bernama Iva itu.

“Please be strong…you know…she will…” doctor Edie tidak meneruskan kata-katanya.

“Semuanya salah saya…saya harus menerima kenyataan yang dialah kakak saya yang sebenar…” ujar Iva sambil menahan sebaknya.

“Sis…” edie kebuntuan, dia tidak berdaya untuk berkata apa-apa lagi.

“Saya tahu dia menghidap penyakit barah…tapi saya masih leka dengan perkhawinan sendiri…sehingga membuatkan keadaan menjadi semakin teruk…argg!!!” seru Iva lalu berlari keluar daripada bilik rawatan tersebut.

“Ira…” bisik edie perlahan sambil merenung jauh ke mata kakak Iva yang sedang terlantar di atas katil itu. “Tahniah sebab berjaya…memisahkan mereka…” sambungnya lagi lalu meninggalkan bilik tersebut.

JLP2013-POSTDIVIDER.png

“Yuna, please Yuna…adakah Iva benar-benar telah jatuh cinta terhadap Tae Hyun? Bukankah pertunangan mereka diadakan itu tanpa kerelaan Iva?” soal Mino.

“Mino-ssi...dont make things complicated for yourself…please go back…” Yuna berasa sungguh terganggu dengan kehadiran Mino ke pejabatnya sejak pagi tadi lagi.

“Tell me the truth…please…” rayu Mino. Yuna mengeluh panjang sambil berdiri daripada mejanya.

“Mino-ssi, Iva sangat sangat sangat mencintai Tae Hyun!” serunya. “Why don't you try to accept her feelings toward Tae Hyun? Asha Hira bukanlah kakak Iva yang sebenar…terdapat kesilapan sewaktu pemeriksaan di hospital hari tu, awak boleh tanya edie tentang tu…” jelas Yuna.

“What? Then, who is Asha?”.

JLP2013-POSTDIVIDER.png

“Tuan muda, saya minta maaf sebab tak dapat menyempurnakan arahan tuan muda…sebab cik ni…” pak cik hun berkata sambil menundukkan kepalanya.

“Its ok, pak cik boleh keluar buat kerja…” ujar Tae Hyun perlahan. Sejurus selepas pak cik keluar daripada bilik tersebut, Asha terus mendekati Tae Hyun lalu memegang kedua-dua tangan Tae Hyun.

“How are you…” soal Tae Hyunperlahan.

“Im the one who suppose to ask you that…” ujar Asha. Tae Hyunmembisu kali ini.

“Because you say you loved me before…don’t hold your words back…I cant lose you…” suara Asha tiba-tiba menjadi lembut. Tae Hyun mendekati Asha& terus memeluknya dengan erat.

“I wont…I truly loved you before…and I will love you once more…until forever…” ucapnya dengan lembut.

“Let go oversea…lets get marry there…” pinta Asha.

“As you wish…” Tae Hyun menutup matanya dengan rapat dan setits air mata gugur daripada kelopak matanya. “Im sorry…Iva…”bisiknya dalam hati.

10 hari yang lalu…

“Kalau awak nak kahwin dengan saya, awak haruslah boleh memasak sup halia yang sedap…barulah saya tak cari isteri baru…hahaha!” seru dan tatkala duduk bersama tunangnya ketika itu, Iva di halaman vila sierra sambil menyiram bunga-bunga di situ.

“Tak kisah…awak boleh kahwin dengan sesiapa aje…tapi, yang pastinya saya takkan belajar memasak! Huhu…” balas Iva dengan suara yang manja.

“Baguslah kamu ni…belum kahwin lagi dah berkelakuan macam suami isteri…sakit mata aku tengok!” tegur seseorang daripada tingkap atas vila.

“Yuna!” seru mereka berdua serentak. “Saya bukannya tak nak kahwin, kalau boleh hari ini juga…tapi Iva ni hah! Banyak sangat alasannya….” Seru Tae Hyun.

“Eleh…salahkan saya pula…padahal dia yang nak tunggu umur genap 24 baru nak kahwin konon…” balas Iva.

JLP2013-POSTDIVIDER.png

“Iva…kakak ni. Sebenarnya, kakak cuma bimbangkan kamu, Iva…kakak dapat tahu bahawa Asha ialah gadis yang Tae Hyun cari-cari sebelum ini…pada hari kamu bertemu dengan Tae Hyun, sebenarnya Asha telah pun bertemu dengan Tae Hyun terlebih dahulu…cuma disebabkan kamu berdua kebetulan memiliki loket yang sama, jadi Tae Hyun...menjadi keliru dan terus mencintai kamu tanpa mengetahui kamu sebenarnya bukanlah Asha…cuba fikirkan balik Iva, sekiranya Tae Hyun mengetahui perkara yang sebenar…pasti dia akan meninggalkan kamu dan pergi mengejar cintanya dengan Asha! Iva, walaupun kamu masih tidak mengaku bahawa saya ini ialah kakak kamu yang sebenar, tetapi…percayalah kata saya ini…kalau benar kamu menganggap Asha itulah kakak kamu yang sebenar, serahkanlah Tae Hyun kepada dia…”

Iva menjadi kaku sebaik sahaja membaca surat yang baru sahaja diterimanya tadi daripada Ira, wanita yang mengakui ialah kakak kandungnya yang sebenar.

JLP2013-POSTDIVIDER.png

Nota Penulis

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa utk membaca.

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
No comments yet