PART ONE

CINTA PANDANG KEDUA? (TEMAN TAPI MESRA ??!) EDITED VERSION

'Hai! Nama saya Luhan! Harap korang semua sudi berkawan dengan saya' kata Luhan yang memperkenalkan dirinya di hadapan kelas. Beberapa orang 'fans-girl-ing' menjerit-jerit kerana melihat kedatangan Luhan bagaikan melihat artis K-pop di hadapan mereka.

'Okey thankyou Luhan! Erm.. Awak boleh duduk kat situ. Tepi tingkap tu' arah guru kelas sebelum memulakan sesi pembelajaran. Sesi pembelajaran berlaku seperti biasa. Masing-masing menumpukan perhatian ketika guru mengajar. 20 minit sebelum tamat sesi pembelajaran, guru mereka bersuara, 'Okey. Tamat sudah sesi pembelajaran kita hari ne. So, sekarang sila berkumpul dengan ahli kumpulan masing'. 'Nak buat apa cikgu?' tanya salah seorang pelajar di kelas tersebut.

Guru kelas mereka tersenyum sinis. 'Korang kena buat satu karangan! Cikgu bagi tajuk lepas tu korang bincangkan isi karangan tu supaya ia menjadi karangan yang lengkap' kata cikgu mereka.

'Hah! Awak budak baru tu! Awak akan satu kumpulan dengan....' kata cikgu mereka sambil melihat mana-mana kumpulan yang sesuai dengan Luhan.

'Aku nak dia satu kumpulan dengan kita! Baru lah aku semangat nak buat kerja!' bisik rakan kelas yang duduk di hadapan kumpulan Hani.

'Kalau dia satu kumpulan dengan kita, dia memang layak jadi 'face of the group' kita! Hahaha' kata rakannya yang lagi satu.

Mereka semua senyap seketika. Dengan harapan 'budak baru' tadi akan menjadi ahli kumpulan mereka. Tetapi tidak bagi Hani dan sesetengah rakannya yang lain. Cuma rakan-rakannya yang 'gedik tidak bertempat' yang fullblast mahu sekumpulan dengan 'budak baru' tu.

'Ah! Okey awak akan satu kumpulan dengan Hani!' kata cikgu dengan riang sambil menunjukkan jarinya ke arah kumpulan Hani. Rakan-rakan Hani yang 'gedik tidak bertempat' itu melepaskan keluhan kerana mereka tidak dapat sekumpulan dengan jejaka hensem a.k.a budak baru a.k.a Luhan.

Luhan mengangguk tanda faham. Dia berjalan menuju ke arah kumpulan barunya dan kedatangannya disambut dengan meriah. Mereka memperkenalkan diri mereka kepada Luhan dan apabila giliran Hani, Luhan  merasakan ada sesuatu yang 'pelik' dengan rakan barunya itu. 

'Hani' jawab Hani singkat. 'Saya bagi awak tajuk lepas tu bincangkan bersama dengan ahli kumpulan awak. Faham?!' arah guru mereka. 'Faham!' jawab mereka satu kelas. Selepas sesi memperkenalkan diri mereka semua berbincang tentang tajuk karangan yang diberikan oleh cikgu mereka tadi.

Akhirnya kelas mereka berakhir seperti biasa. Semua ahli kumpulan kembali ke tempat duduk masing-masing. 'Esok korang bagi ja aku isi karangan dengan huraian sekali. Jadi nanti aku gabung-gabungkan ja huraian tu jadi satu karangan yang lengkap' kata Hani kepada ahli kumpulanya. 'Hani.. tak apa ker awak buat semua tu?' tanya ahli salah seorang ahli kumpulannya. 'Aniyo. Gwenchanna. Jangan risau!' jawab Hani sambil tersenyum. :]

Keseokan harinya...

'Erm... Semua dah kutip isi ne. Tinggal Luhan sorang lagi ne' bisik hani dalam hatinya. Hani berjalan menuju ke arah tempat duduk Luhan di belakang kelas. 'Luhan, mana isi karangan awak? Saya nak kutip. Cuma awak sorang je lagi belum bagi kat saya' tanya Hani kepada Luhan.

Luhan memandang ke arah Hani yang berdiri di sebelahnya. 'Mian. Saya tak ada buat. Saya lupa' jawab Luhan dengan selamba. Hani membuka matanya O.O kerana terkejut dengan jawapan dari Luhan itu. 'Nae?! Apa awak cakap?! Kenapa awak boleh lupa?! Aigoo! Terpaksalah saya buat isi awak ne juga!' bebel Hani sendiri. 'Maafkan lah saya. Saya betul-betul lupa. Tak apa. Awak buat dulu isi yang lain, nanti saya bagi isi saya kat awak. Awak jangan risau lah saya akan buat sekarang juga isi saya!' jawab Luhan. 'Jjinjja?! Woahhh! Gomawo Luhan-shi!' kata Hani dengan riang lalu bergegas dia ke tempat duduknya untuk menyalin isi karangan yang dikutip(?)nya tadi untuk menjadi satu karangan yang lengkap. Dan dia cuma perlu menunggu isi karangan daripada Luhan seorang sahaja lagi.

'Alamak! Tinggal isi karangan Luhan ja ne tinggal.. Ottokae??' bebel Hani sendiri. Haneul dan Sungyoung iaitu rakan Hani hanya melihat Hani bebel sendiri. 'Apa hal ne Hani? Kenapa dengan budak baru tu?' tanya Sungyoung. 'Dia tak buat kerja dia ker?' sambung Haneul. Hani mengangguk lemah. 'Dia kata dia lupa nak buat semalam..' jawab Hani dengan lemah sekali. 'Nae?!' jerit mereka berdua. 'Nae. Dia lupa' jawab Hani. 'Yah! Neomu jjajingna! Awak dah suruh dia buat isi baru ker?' tanya Haneul. 'Dah. Tapi macam dia tak buat ja lah' jawab Hani sambil matanya melihat ke arah Luhan. Haneul dan Sungyoung turut melihat sama. 'Awak pergilah tanya kat dia' kata Sungyoung.

Hani dengan pantas bangun dari tempat duduknya dan berjalan ke arah Luhan. Luhan pada ketika itu sedang berborak dengan Suho, Chen dan Tao. 'Err.. Maaf ganggu korang. Nak cakap dengan Luhan boleh?' tanya Hani. Dia tidak biasa berborak dengan geng-geng Suho. Bukannya dia sombong tapi dia malu! 

'Awak dah siap buat isi karangan tu?' tanya Hani.

Luhan senyum. 'Dah!' jawab Luhan.

'Mana?' tanya Hani sambil menghulurkan tangannya ke arah Luhan untuk meminta isi karangan Luhan.

'Check kat beg saya pastu ambil buku log kuning tu' arah Luhan dengan memuncungkan mulutnya ke arah beg sekolahnya.

'Boleh ker? Tak apa?' tanya Hani untuk kepastian. Dia tahu membuka beg orang lain bukan lah suatu perkara yang sopan. Sebab itu lah dia bertanya untuk kepastian walaupun Luhan sudah memberikan kebenaran kepadanya.

'Tak apa. Pergi ja lah' jawab Luhan.

'Are you sure?? Betul ne??' tanya Hani sekali lagi.

'Tak apa lah. Saya dah bagi kebenaran kan? Awak ambil ja buku tu' jawab Luhan sambil tersenyum.

'Okey!' jawab Hani lalu bergegas ke arah beg Luhan untuk mengambil buku log kuning seperti yang dikatakan oleh Luhan.

Hani membelek-belek buku log Luhan. Ternyata Luhan sudah menyiapkan isi karangannya dari awal lagi. Luhan telah menipu kepadanya. Patutlah Luhan langsung tidak menulis tadi. Rupa-rupa isi karangannya sudah siap dari awal lagi. 

'Yah! Luhan! Awak tipu saya ker ner? Kata tak siap. Ne apa? Dah siap pula' jerit Hani kepada Luhan. 

Luhan ketawa kecil. 'Sebenarnya dah siap pun. Saja nak buat awak gelabah! hahaha' kata Luhan dengan bangganya.

'Sampai hati. Nasib tak meletup otak saya nak memikirkan isi awak' balas Hani sambil matanya menjeling Luhan.

'Alah gurau ja lah! Tak perlu sedih yer Hani-shi!' kata Luhan. Sempat lagi dia mengenyitkan matanya kepada Hani. Hani menjelirkan lidahnya. Dia malas nak bercakap dengan Luhan lagi. 'Penipu!' kata Hani lalu duduk ke tempatnya semula untuk kerjanya. 

'Eh! Cepatnya Luhan buat kerja dia. Tak sangka pandai juga dia tu!' kata Sungyoung.

'Aah. Pandai sangat. Pandai menipu!' jawab Hani dengan bengang. Mana tak bengang kalau di tipu oleh Luhan.

'Menipu? Kenapa?' tanya Haneul. Hani menceritakan apa yang terjadi di antara dia dengan Luhan sebentar tadi kepada rakannya itu. Selepas selesai Hani bercerita, tiba-tiba....

'Kyyaaaaaahhhhhh!!!' jerit kecil Haneul dengan Sungyoung. Hani yang berada dihadapan mereka terkejut. Apa yang diteriakkan oleh rakannya itu, Hani sendiri tidak pasti. 'Hey. Apasal korang menjerit ne?' tanya Hani dengan hairan. Mana tak hairan. Apa yang diceritakannya itu rasanya tidak ada apa-apa yang mengejutkan pun.

'Ohmaigad!! Haneul awak tak rasa ker yang si Luhan tu sweet?!' tanya Sungyoung dengan beria-ria. 'Aah lah kan? Awak tengok tu. Dia kata kat Hani dia lupa nak buat kerja dia. Pastu dia kata dah siap kan? Siap dia bagi Hani buka beg dia lagi!' balas Haneul dengan riangnya. Hani yang dari tadi melihat gelagat dua rakannya itu hanya mampu menggelengkan kepala lalu menyambung kerjanya.

Apabila tiba kelas Bahasa Korea..... (jangan tanya aku pasal mata pelajaran korea ada buat krgn yer. Aku main tembak ja ne. :DD)

'Okey! Perhatian! Saya nak awak semua bentang isi karangan tajuk karangan awak! Cepat-cepat bergerak! Kumpulan yang dapat tajuk nombor satu sila ke depan!' arah guru mereka dengan tegas. Satu-persatu kumpulan membentangkan hasil kerja mereka di hadapan kelas. 
Kini, tiba kumpulan Hani yang juga merupakan kumpulan terakhir untuk membentang kerja mereka mereka. Apabila giliran Hani, dia hanya mendiamkan diri. 'Yah Hani! Giliran awak lah!' kata rakannya. 'Nae?!' tanya Hani dengan terkejut. 'Yah! Neo! Awak dah baca ker part awak?' tanya Hani kepada Luhan yang berdiri disebelahnya. Hani terpaksa mendongakkan kepalanya apabila bercakap dengan Luhan. Maklum lah ketinggian Hani boleh diukur. Ketinggiannya hanyalah tinggi hingga ke bahu Luhan sahaja. Luhan turut menundukkan kepalanya untuk bercakap dengan Hani. 

'Dah. Sekarang giliran awak lagi lah' jawab Luhan sambil menggosok kepala Hani hingga menyebabkan rambut Hani kusut sedikit. Hani merengus lalu membaca partnya yang tergantung. Perbuatan Luhan terhadap Hani itu menyebabkan ada sesetengah rakan-rakan mereka yang  melihat gelagat mereka menjerit kecil tanda terkejut dan cemburu. Di mata mereka, perbuatan Luhan itu seolah-olah Hani merupakan yeochinnya.

'So sweet!!'

'Omomo! Awak nampak tu?!'

'Dorang couple ker?!'

Itu lah pertanyaan yang keluar daripada mulut rakan-rakan mereka. Ahli kumpulan Hani sendiri terkejut dengan perbuatan Luhan sebentar tadi. Selepas selesai membentang, mereka kembali ke tempat duduk masing-masing dan meneruskan kerja mereka. 

Selepas selesai kelas ....

'Hani-shi! Sampai hati awak curang dengan saya!' kata Baekhyun dengan byuntaenya yang duduk disebelahnya.

'Apa ne Baek? Curang? Dengan awak?' tanya Hani dengan hairan. Dia tidak faham apa yang dikatakan oleh rakan baikya itu. Dan perkataan 'curang' itu lagi menambahkan kehairanan Hani. Baekhyun sebenarnya bukanlah namchin Hani. Mereka hanya rakan baik sahaja. Tetapi, faham sahaja lah mulut Baekhyun itu. Mulutnya mengalah kiah propah!

'Omomomo! Hani-shi! Awak lupa ker apa yang 'budak baru' buat kat awak depan tadi?' tanya Baekhyun dengan excitednya.

'Aah.. So? Ada apa-apa masalah ker?' jawab Hani dengan selamba.

'Awak tanya 'ada apa-apa masalah?'?! Awak tahu tak fans-girl-ing kat kelas kita ne dah nak gila meroyan pasal awak dengan Luhan tu?!' jawab Baekhyun sehingga dia meninggikan suaranya.

'Oh please lah Baek. Mesti dorang meroyan sebab Luhan kasi 'jahanam' rambut aku tadi tu kan?' tanya Hani dengan selambanya lagi.

'Ha'ah. Betul tu' jawab Baekhyun sambil menganggukkan kepala berkali-kali.

Hani pula hanya mampu menggelengkan kepalaa lalu membuka buku untuk mengulang kaji pelajaran.

Dua bulan  kemudian ...

FLASHBACK WAKTU PERHIMPUNAN PAGI TADI...

'PERHATIAN KEPADA SEMUA PELAJAR! PADA HARI RABU KHAMIS NE, KITA AKAN MENGADAKAN HARI TERBUKA! SO, KEPADA SESIAPA YANG BERMINAT NAK BERJUALAN BOLEH DAFTARKAN DIRI ANDA KEPADA PUAN JUNG! JUGA PELBAGAI AKTIVITI MENARIK AKAN DIADAKAN PADA HARI TERSEBUT. JADI SEMUA PELAJAR WAJIB HADIR!!' -(*ucapan daripada pengetua sekolah)

END OF FLASHBACK ...

'Yah! Tahun ne kita nak buat menu apa lagi ah tahun ne?' - Haneul

'Tak tahu tak tahu' - Sungyoung

'Buat sama ja macam tahun lepas. Tambah biskut-biskut ker apa-apa ker' - Kyungsoo

'Oi korang! Luhan nak join  kelab kita!' kata Suho yang memecahkan suasana perbincangan rakan-rakannya itu. Luhan duduk di sebelah Hani sambil berkata, 'Aah. Saya nak join. Macam best lah kelab korang ne!'. 'Memang best pun..' jawab Hani dengan selamba dengan volume suaranya yang kecil tetapi mampu didengari oleh Luhan.

Sebenarnya kelab geng Suho dan rakan-rakan Hani merupakan kelab yang menawarkan ala-ala perkhidmatan cafe. Juga dalam antara booth-booth kelab yang lain, booth mereka yang sering dilawati oleh para pelajar. Maklumlah 'berlambak' 'flower boys' di booth mereka tu. Tak lain dan tak bukan geng Suho. -,-'' (*geng-geng Suho ialah member exo-k dan exo-m)

Selepas lama berbincang akhirnya masing-masing mereka membuat tugas masing-masing yang perlu dilakukakan pada Hari Terbuka nanti. Mereka memilih pasangan dan tugas mereka sendiri. Berikut merupakan pasangan dan tugasan mereka :

Luhan + Hani, Chanyeol + Sungyoung = Buat waffles

Kai + Haneul, Sehun + Eunra = Jadi Barista

Kyungsoo + Arayou = Jual biskut

Xiumin + Lay = Jual makanan ringan (?)

Suho + Chen + Baekhyun + Tao = Jadi waiters

'Okey sekarang masing-masing dapat pasangan masing-masing. So, harap korang dapat bekerjasama dengan pasangan korang!' kata Suho dengan riangnya. Suho merupakan ketua mereka dalam kelab 'Lovely Cafe' mereka itu. Hahaha

Pada Hari Terbuka itu berlangsung ...

Mereka masing-masing melakukan tugas mereka. Pelbagai makanan dan minuman dijual pada hari tersebut. Ramai pelajar datang ke booth 'Lovely Cafe' untuk membeli makanan disamping melihat 'flower boys' sekolah mereka.

Kerjasama antara Luhan dan Hani telah menarik perhatian rakan-rakannya. 'Psstt! Luhan couple dengan Hani ker?!' bisik Chanyeol ke telinga Sungyoung. 'Molla~' jawab Sungyoung selamba. 'So sweet~' kata Haneul. 'Apa yang sweet-sweet ne?' tanya Kai dengan dingin.

Luhan dengan Hani bekerjasama dengan baiknya. Sering kali juga mereka bergurau antara satu sama lain. 'Hani!' kata Luhan lalu mencuit pipi Hani dengan tepung. Hani memegang pipinya. Dia memandang Luhan dengan 'pandangan maut'. 'Yah! Neo!' jerit Hani lalu 'menyimbah' semangkuk kecil ke muka Luhan. Habis putih muka Luhan disebabkan perbuatan Hani itu. Berlari berkejaran mereka mengelilingi booth mereka itu  sambil tertawa riang.

Selepas selesai berjualan ... 

'Fuhh~ Penatnya hari ne..' keluh Hani sendiri sambil melabuhkan punggung di kerusi. 'Nah! Minum!' kata Luhan lalu menghulurkan segelas air cappucino kepada Hani. Hani mengambil air cappucino itu lalu meneguknya. 'Gomawo. Macam mana awak tahu saya suka air ne?' tanya Hani kepada Luhan yang kini duduk disebelahnya. 'Saya terdengar awak nak sangat nak minum cappucino. So, saya buatkan lah' kata Luhan dengan selamba. Mereka berdua senyap seketika. Angin sepoi-sepoi menghilangkan rasa penat mereka.

'Hani... Awak ada namja-chingu ker?' tanya Luhan tiba-tiba.

'Obsoeyoe Luhan-shi' jawab Hani dengan selamba sambil menhirup airnya. 'Awak? Ada yeoja-chingu ker?' tanya Hani.
 
'Nadoo obsoeyoe..' jawab Luhan dengan selamba.

'Boleh saya tahu kenapa?' tanya Luhan lagi.

'Boleh...  Dulu saya pernah bercouple dengan budak satu kelas dengan kitaorang. Nama dia Yifan. Sebenarnya kitaorang pernah couple waktu kitaorang form 2. Pastu kitaorang break sebab dia suka yeoja lain. Tahun berikutnya dia bawa saya couple balik jadi saya terima. Dua minggu lepas kitaorang couple dia dah tak pedulikan saya. Dia kata dia bosan dengan saya. Senang cakap hubungan kitaorang gantung tanpa bertali' terang Hani simple dan tenangnya. Semenjak dari kejadian itulah dia tidak menerima mana-mana namja lain untuk menjadi namja-chingunya kerana serik untuk dilukai.

Luhan yang mendengar cerita Hani itu, hatinya berasa sungguh pedih. Perasaan yang kurang senang baginya. Kenapa perasaan itu muncul dia sendiri tidak pasti kenapa.

'Yang awak kenapa tak ada yeoja-chingu?' tanya Hani kembali.

'Oh.. Saya ne.. Yeoja-chingu saya curang dengan saya. Dia tinggalkan saya sebab lelaki lain' jawab Luhan dengan ringkas. 'Mesti namja-chingu awak yang dulu tu 'first love' awak kan?' tanya Luhan.

'Erm..' jawab Hani ringkas. 'Sama macam saya..' kata Luhan.

'Sebab tulah saya taknak bercinta lagi!' kata mereka berdua serentak. Mereka memandang antara satu sama lain. Ketawa besar mereka berdua apabila ayat yang mereka ucapkan itu serentak. Adakah telepati mereka kuat? hahaha

Sedang mereka berdua ketawa terahak-bahak, tiba-tiba Chen datang dengan membawa kamera untuk mengambil gambar. 'Yah korang! Cepatlah! Aku nak ambil gambar korang ne! Tinggal korang ja yang belum bergambar ne!' arah Chen. Luhan dan Hani bangun dari kerusi mereka sambil ketawa. 'Berdiri dekat sikit! Luhan kau letak tangan kau kat bahu Hani!' arah Chen. Luhan yang menurut tanpa membantah. 

'1! 2! 3!' kata Chen lalu mengambil gambar. 'Say kimchi! Kimchi!' kata Luhan dan Hani dengan pose 'peace'!

'Okey! Satu lagi! 1! 2! 3!' kata Chen lagi lalu mengambil gambar rakannya itu. 'Kimchi!' kata Hani dan Luhan.

Selepas mengambil gambar Luhan dan Hani, Chen merasakan ada sesuatu perasaan yang pelik. Dia melihat gambar yang ditangkapnya sebentar tadi. 'Tadi waktu aku ambil gambar orang lain tak ada pula perasaaan ne. Tapi bila ja giliran Hani dengan Luhan...' bisik hati Chen sambil menggeleng-gelengkan kepalanya. Selepas mengambil gambar Chen terus melarikan diri untuk ke booth lain untuk mengambil gambar.

'Awak, terima kasih sebab sudi bergambar dengan saya tadi' kata Hani.

'Alah~ Perkara kecil je pun. Tak perlu berterima kasih' balas Luhan sambil tersenyum. Lalu mereka berdua menyambung semula kerja mereka.

 

 

 

 

 

P/S: MAAFKAN LAH DIRIKU INI KERANA TIDAK MENEPATI JANJI :'( SEPATUTNYA AKU UPDATE FF NE SELEPAS APA YG AKU TARGET TU DAH 'SAMPAI' (*seperti yyg korang baca kat foreword). TETAPI AKU KENA HANTAR LAPTOP AKU KAT KEDAI DAN SEKARANG DAH OKEEEYYYYYY!!!! TAK SANGKA APA YG AKU TARGET DAH MELEBIHIH APA YG SEPATUTNYA !!!! I'M SO HAPPPYYYYY !!! THANK YOU SO MUCH YEOROBUN !!!!! SARANGHAE <3

 

MACAM MANA? OKEY TAK CHAPTER NE? OK SEPATUTNYA FF NE ONE SHOT KAN? TAPI AKU TAMBAH ONE SHOT LAGI SUPAYA KORANG TERTANYA-TANYA APA YG AKAN TERJADI SELANJUTNYA... HAHAHAHAHA

 

KORANG JANGAN LUPA KOMEN YERRR ^^ AKU NAK TAHU KORANG SUKA ATAU TAK CHAPTER NE..

SEKIAN... XOXO

EXO-K-L-M

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
HayatiSlamet #1
Chapter 2: Update!!!!!!!!!pls ........ :( :( :( :( :( :( :( :(
yasmin16 #2
Chapter 2: ofcourse lh luhan ske kt hani...palli update :)
pikahbajet #3
Chapter 2: Author cite ni bestlah .Cptlah update....
Mrs_Oh
#4
Chapter 2: Yasssss. FINALLYYYY UPDATED !! miss youuu, author nim.. *lap hingus*. mmmg sweeeetttt ^^.
lailaamiera #5
Chapter 1: Waaa . Palli update
MeenHan
#6
Chapter 1: waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa~ update soon T_T
Mrs_Oh
#7
Chapter 1: palli wah update leader nim.. !! XDD .. <3
_ThunderEXO_ #8
Chapter 1: Omo2 ! Sweet lha dorg 2 nie >_<
Authornim is Daebak !
Mrs_GalaxyHA #9
Chapter 1: Omoo..sweetnye luhan ngan hani...:)
Authornim Daebak!!!
Mrs_Oh
#10
ahhhhhhh~~~~ why so sweet ni ??? hmmm <3 <3 . saranghae, leader nim!! ppuing ppuing <3