001

Sekolah Roh
Please Subscribe to read the full chapter

 

Lonceng sekolah berdering dengan kuat dan lama. Tidak seperti kebiasaannya. Para pelajar ,guru dan kakitangan lain mula terpingga -pingga apabila lonceng sekolah tidak henti -henti berdering . Tidak lama kemudian ,beberapa titisan air dari siling mula menyentuh para manusia. 

 "Cikgu,apa yang berlaku?"soal seorang lelaki berkaca mata dengan cemas. 

Dia sudah bangun dari kerusinya. Guru yang mengajar pantas bergerak menghendap ke luar kelas sebelum matanya membesar memandang asap yang sudah berkepul di hujung koridor barisan kelas. Pantas dia kembali dan mengarahkan anak muridnya untuk tidak panik.

Diarahnya seluruh kelas keluar daripada kelas dan terus ke arah tangga berdekatan. 

 "Cepatttt!!"

2017

Baju uniform polis itu dibetulkan tanpa henti . Min  Soo membelek dirinya pada pantulan cermin untuk kesekian kali. Begitu bangga dengan dirinya yang kini sudah sah bergelar pegawai polis. Memang inilah impiannya sejak kecil lagi. 

Mungkin kerana sejak kecil,dia sudah terdedah dengan pelbagai perkara yang berkaitan dengan penyiasatan dan kes kes polis ini. Malah , sewaktu kecil, dia langsung tak pernah bermain dengan anak patung .. tetapi pistol. Pistol air sudah tentu. 

 'Cantik baju dik'tegur satu suara membuatkan senyuman Min Soo makin melebar

 "Mestilah ,ini baj--"kata -kata Min Soo terhenti apabila dia sedar yang dia berada di tandas  itu seorang diri. Lagipun tandas itu hanya muat untuk seorang. 

Tak mungkin ada yang masuk. Well,kalau dia manusialah..

Tidak mahu menunjukkan dia terganggu,dengan pantas dia memakai topinya semula dan berjalan keluar dari tandas. Matanya sempat mengerling kearah seorang wanita berbaju lusuh yang sedang merenung tepat kearah cermin . 

Wajahnya... seram macam orang mati. 

Kaki Min Soo laju melangkah sehingga dia melanggar seseorang . Nasiblah dia tak berapa nak kurus keding,kalau tak dah tentu -tentu melanting. 

Pantas dia memohon maaf . Lelaki yang dilanggarnya tadi hanya berdehem dan membetulkan kot hitamnya. Dia kemudian tanpa berkata apa -apa terus berjalan pergi. 

Sombong?. 

 "Pegawai Min Soo, Chief panggil kamu sekarang" panggil pegawai Myung Soi terus meluru kearah gadis itu. 

Lelaki berwajah dingin itu tersenyum lembut sambil menunjukkan arahnya ke bilik Chief besar mereka.

Min Soo tersentak sejenak sebelum dia dengan pantas akur. Segera dia menggerakkan dirinya ke bilik ketua mereka.

Setelah beberapa ketukan,dua masuk ke dalam dan diserang dengan wajah seram ketuanya, Encik Yoo. "Duduk,Minsoo"arahnya dengan suara yang besar dan dalam. Ala -ala macam Yussof Haslam pun ada dalam cerita Gerak Khas.

 "Kenapa Pak C--"panggilan yang hampir dituturkan Min Soo terus terhenti apabila melihat jelingan tajam Ketua Yoo kepadanya.

 "Tuan "perbetul Min Soo dengan laju. Air liurnya ditelan gerun. Inilah etika keluarga-pekerjaan. 

Tuan Yoo yang disegani ramai ini merupakan pak ciknya yang juga merangkap ayah angkatnya sejak ibubapanya meninggal dunia beberapa tahun yang lalu. 

Sekeping gambar ditolak menghadap Min Soo yang duduk tegak. "Kamu kenal sekolah dalam gambar ini?"soal Tuan Yoo memulakan tujuan sebenarnya. 

Min Soo memandang kearah gambar sebuah sekolah yang sudah terbakar itu. Matanya terus bersinar ....

 

Kereta bomba berpusu-pusu masuk ke perkarangan sekolah bagi menghentikan api yang sedang marak menjilat bangunan Sekolah Tinggi Rollex yang besar itu. Orang awam sudah berkumpul tidak jauh. Menyaksikan kebakaran yang b

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
JunAra
#1
Chapter 1: Gotta to look up another chapter ^^
LittleMeigeni #2
Chapter 1: Part sekolah tu terus sy teringat kat movie Thai 'midnight university' hehehee even cerita xsama. Good luck utk next chap~