Hilang Satu, Ganti Satu

Giant Sek. 13
Please Subscribe to read the full chapter
  Chapter 001       "Hana mana?" Lelaki kacukan Cina awal 40-an berdiri sambil bercekak pinggang di pintu kedai miliknya.
"Eh, Boss. Bila datang?" Suzy, atau nama sebenarnya Bae Suji tersengih kekok apabila boss nya secara tiba-tiba membuat kemunculan istimewanya.
"I tanya Hana mana pigi.. You jawab I dulu. Baru boleh tanya I." Dengan selamba, lelaki itu mengambil kerusi lalu melabuhkan duduk.
Suzy membuat muka apabila boss melihat ke arah lain sebelum menyambung. "Adik pergi toilet lah, boss."
"Toilet ya?" Boss JYP berfikir seketika sebelum menyambung. "Asal I datang je, adik pergi toilet."
"Eh, taklah. Dia dah balik rumah."
Tiba-tiba, satu suara serak-serak basah menyampuk. Boss JYP dan Suzy melihat ke arah empunya suara dan serta merta, Suzy tergelak kecil apabila Boss JYP sudah bercekak pinggang.
"You ni.."
"Apa?" Hana membuat muka selambanya.
"Kasih ketuk sama you."
"Hmph.. Jahat."
"I yang jahat?" Boss PJY sudah mula bercekak pinggang menyebabkan Hana tergelak.
Tak tahu lah kenapa Hana ni suka sangat buat boss dia marah. Alah.. Bukannya marah betul betul pun. Ye lah, Hana. Iyakan je..  
Ketika Hana sedang menyibukkan diri mengemas kedai, dia terkejut apabila Suzy yang tadinya leka membuat kerja terkejar-kejar ke luar.
Dia berfikir seketika samada hendak ke luar untuk melihat apa yang terjadi atau hanya meneruskan kerjanya. Ermm.. Nak sambung kerja ke, atau pergi menyampuk? Aish! Tak boleh jadi ni. Aku curious and curiosity kills the cat. So.. Let's find out.
"Kenapa lagi dengan diaorang tu?" Hana bertanya kepada Suzy. Wanita itu melihat Hana sekilas kemudian mengangkat bahu. "Entah. Asyik nak gaduh je."
Hana menggelengkan kepala dengan kerenah kebudakan pekerja-pekerja di pasaraya ni. Macam budak budak. Aku yang masih layak digelar budak ni pun, tak pernah buat bising. Lagi diaorang yang dah tua ni. Tak kena betul.
"Hmm.. Hebat sangat kot." Ujar Hana ringkas kemudian berlalu ke dalam, meneruskan kerja yang ditinggalkan tadi.       Hari kemudiannya berjalan seperti biasa. Hana yang masih dibuai mimpi dikejutkan dengan kasar oleh bunyi jam loceng yang disetkan dalam telefon gadis itu. Dengan mata yang masih kuyu, dia berjalan ke arah bilik mandi dan meneruskan aktiviti paginya tanpa memikirkan yang bahawasanya dia, Hana, telah terlewat pergi kerja.
Ye lah. Dunia ni kan, dia yang punya. Adakah kau rasa dunia isinya hanya kau yang punya.. *Mawi yang tanya* Kau fikir kau siapa?.. *Syamsul yang tanya*
Baru sahaja Hana menuruni anak tangga, langkahnya terhenti apabila dia melihat seekor anak kucing mengusung badannya. Hana merasa kasihan dengan anak kucing yang mungkin baru lahir semalaman itu.
Matanya memerhati kucing itu mengusung badannya, kakinya mungkin masih belum kuat untuk bergerak dan merangkak. Tapi, dia kagum akan kecekalan si kecil itu. Kucin
Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
No comments yet