CHAPTER 1:THE FIRST MEETING

THE PROMISE
Please Subscribe to read the full chapter

Bab 1

 

 

 

                Pandangannya hanya tertumpu ke atas lantai karpet biliknya.renungannya kosong.seketika,kakinya menguis hujung karpet yang berwarna kelabu tersebut sambil tersenyum kecil.bebola kaca yang jernih yang berisi salji-salji yang turun naik akibat tekanan angin kecil di dalamnya menenangkan sesiapa yang memandangnya ditambah pula dengan alunan muzik yang merdu dan romantic.melodi indah yang dihasilkan oleh bebola kaca itu mampu menenangkan hati sesiapa yang gelisah dan sedih.

                Omma..bogoshipeosseo(omma,I miss you)

                Dia membetulkan dress putih paras lutut yang dipakainya sebelum bangun dan mencapai tongkat kecil yang berada disebelahnya.

                “ahjumma…”dia memanggil penjaganya yang berada di luar biliknya.wanita yang berusia lewat 40-an itu terkedek-kedek masuk dan menghampiri yooa.

                “ya,cik muda.cik nak apa-apa?”yooa terdiam sesaat sebelum menggeleng.

                “appa…dia dah balik ke?”soal yooa.wanita yang dikenali sebagai choi da eun itu mengeluh seketika sebelum menggeleng.

                “belum..”

                “mungkin dia lupa juga tahun ni..”kata yooa.wanita itu diam tak bersuara.yooa sedikit kecewa dengan appanya,yoo min ju yang lupa akan hari lahirnya setiap tahun.dulu,semasa ommanya masih hidup,mereka sama-sama menyambut hari lahirnya di luar.

                Yooa sebak mengingati detik itu.detik yang amat indah dan berharga yang terkunci simpan di memori lamanya.seandainya ommanya berada di sini..

                “ahjumma,tolong bawa saya ke tempat biasa..”pinta yooa.ahjumma da eun hanya mengangguk dan membantu yooa berjalan keluar daripada biliknya.

 

 

YOOA duduk di atas buaian tersebut.buaian buatan ommanya sejak kecil lagi.segala memori dia dan ommanya banyak berkait dengan buaian tersebut.setiap sebelah petang,dia dan ommanya selalu ke situ untuk bermain buaian bersama.

                Namun,kenangan hanya kenangan.ommanya meninggalkan dia dan appanya ketika dia berumur lapan tahun lagi.sejak peristiwa itu,yooa hanya menerima kasih sayang daripada appanya sahaja ditambah lagi dia adalah anak tunggal dalam keluarga tersebut.

                “ahjumma boleh pergi..saya dah biasa seorang diri..jangan risau..”kata yooa.ahjumma da eun berasa berat hati untuk meninggalkannya keseorangan di situ.namun,jika tidak dituruti permintaannya,takut pula cik mudanya berkecil hati dan tidak mahu makan.keluhan berat dilepaskan.

                “baik.kalau ada apa-apa,jerit panggil ahjumma ya?”yooa tersenyum dan mengangguk.ahjumma da eun memandangnya buat kali terakhir sebelum beredar pergi dari situ meninggalkan yooa keseorangan.

                Yooa berasa tenang dan lapang apabila ditinggalkan berseorangan di situ.dia bermain buaian tersebut sendiri sambil mendengar alunan lagu daripada bebola kaca tersebut.ingatannya mula berputar kepada detik-detik dulu bersama ommanya.

                Bunyi muzik yang syahdu dan indah itu menerobos masuk ke gegendang telinganya.hatinya seakan dijentik perasaan halus untuk mencari dimanakah muzik itu dialunkan.dirinya dibawa kea rah muzik itu dimainkan.semakin dia berjalan,semakin dekat bunyi muzik itu dialunkan menandakan dia sudah dekat dengan alunan muzik tadi.

                Semakin dia menghampiri sebuah pohon yang agak besar dan rendang,semakin perlahan langkahnya.akhirnya,dia berhenti melangkah dan memandang tepat ke arah seseorang yang sedang bermain buaian sambil mendengar alunan muzik.di manakah muzik itu datang?satu soalan menerjah kotak pemikirannya.

                Tiba-tiba bebola kaca itu jatuh tergolek di atas tanah.yooa segera bangun dengan berhati-hati daripada buaian tersebut dan perlahan-lahan mencangkung ke tanah.tangannya meraba-raba permukaan tanah itu untuk mencari keberadaan bebola kaca tadi.

                She’s blind?

                Hatinya terdetik untuk menolong gadis itu.akhirnya,dia keluar daripada belakang pohon itu dan menghampiri gadis itu.dia melihat gadis itu meraba-raba sesuatu di atas tanah itu.terbit rasa kasihan di dalam hatinya.kemudian,dia menunduk dan mengutip bebola kaca itu tanpa pengetahuan yooa.dia memandang yooa yang masih lagi mencari sesuatu.

                Keluhan dilepaskan.  “saya dah kutipnya untuk awak..”kata seseorang.yooa terkejut.dia segera berdiri.lelaki itu berjalan ke arahnya dan memegang tangannya.yooa hanya diam.lelaki itu meletakkan bebola kaca itu di atas tangannya.yooa terdiam sebentar.

                “hati-hati lain kali..”lelaki itu tersenyum dan mahu beredar.namun ,dia berhenti melangkah seketika.  “melodi tu..sangat indah..”lelaki itu ingin menapak pergi namun yooa tersenyum dan itu membuatkan dia tidak jadi melangkah pergi.senyuman dia..

                “gomawo..”ucap yooa sambil memeluk bebola kaca tersebut.lelaki itu tersenyum sendiri dan ingin beredar dari situ.

                “ouh..gidaryeo(tunggu)..”langkah lelaki itu terhenti serta-merta.dia berpaling kea rah yooa.

                “siapa awak?kenalkan nama saya yooa..”yooa memperkenalkan diri.lelaki itu hanya berdiam diri.berfikir jika dia hendak berkenalan dengannya atau tidak.yooa tersenyum kecewa.

                “tak mengapalah..kalau awak sibuk,mungkin lain kali kita berjumpa lagi..”yooa tertunduk sebelum bergerak perlahan kea rah buaiannya tadi.lelaki itu mengeluh seketika sebelum mengambil keputusan untuk beredar tanpa menghiraukan kata-kata yooa.yooa duduk di atas buaiannya dan tertunduk.

                Dia dah pergi..yooa menggigit bibir.mungkin dia tak mahu berkawan dengan aku..lelaki tadi memerhati yooa daripada pohon tadi.dia akui berasa bersalah kerana dia pergi begitu sahaja tanpa mengucapkan bye-bye.dia mengeluh akhirnya.tapi,dia tak nak gadis itu tahu siapa dirinya.he is not a human!

 

BEBERAPA HARI KEMUDIAN,yooa seperti biasa bermain setiap petang di buaian tersebut.kali ini,dia mengharapkan lelaki itu muncul lagi setelah beberapa hari dia kecewa kerana lelaki itu tidak mahu muncul lagi.dia pun tidak tahu mengapa..

                Sebenarnya,lelaki itu setiap hari memerhatinya disebalik pohon yang sama.Cuma,dia tidak mampu mendekati gadis itu.dia takut..dia tak mampu untuk berhadapan dengan yooa dalam waktu terdekat ini.yooa,namanya terpahat di hatinya.saat pertama kali,dia melihat senyuman dia.dia jatuh suka dengan yooa.tanpa dia sedar,bibirnya mengukir senyuman.

                “omma..”lelaki tadi menoleh ke arah yooa.omma?

                “yooa dah berumur 19 tahun beberapa hari lepas,tapi appa masih tak ingat birthday yooa setiap tahun selepas beberapa tahun omma tinggalkan kami.tapi,yooa tak salahkan appa.dia sibuk dengan kerja dia.bukan?” yooa terdiam sesaat dan membelai bebola kaca itu dengan jari-jemarinya yang halus dan panjang itu.

                “appa b

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
chacha_ieyra
huhu.maaf lah lama hiatus..isk isk

Comments

You must be logged in to comment
pikahbajet #1
Chapter 5: sedihlah jugak....update soon...
nanadjiyongie_01
#2
Chapter 5: otak saya kata diorang ada plan baek punya untuk satukan luhan ngan yooa.....saya sokong usaha diorang! takkanlah yooa senang2 lupakan luhan....
btw, fighting authornim! update soon!
starlightkim_
#3
Chapter 5: Kepala otak saya mengatakan bahawasanya yang tiga orang tu ade rancangan baik punya untuk menyatukan luhan dan yooa..kalaau begitu..saya menyokong sangatlah jasa baik diaorang ni..tapi authornim..chapter ni memang buat saya menangisi nasib yooa..huhu..update soon authornim
misz_dina #4
Chapter 4: luhan,x baikla buat yooa camtu.sy phm perasaan dia.at least tunjuk ah dulu muka kau tu srkali.then nk pegi pon pegi je la.tp jgnla buat yooa nangis.dia nangis,sy pon nangis gak
pikahbajet #5
Chapter 4: kesian yooa.........sedih betul .meleleh air mata di sini.*over terlebih plak*hihihihi......update soon......
starlightkim_
#6
Chapter 4: Jahatnya luhan..mmglaah dia tak nak yooa tahu pasal dirinya yg sebbenarnya vampire..tapi at least,cubalah bagitau dulu...manalah tahu yoo faham ke....ni tak..terus hilang tanpa khabar berita..apa kes???(emo sudah...XD)
youngminbfminwoo
#7
Chapter 4: Sedihla chapter ni, kesiaN Yooa. tak baik lah Luhan buat Yooa macam tu,tak baik lahhhh!!! Kesian dia. JAHAT!!
Nurliaaa
#8
Chapter 4: Huarghh T.T Yah, Luhan! Wae kejam sgt dgn yooa. Ngaku jelah ko tu vampire, mesti yooa akn fhm.