001

Lion Heart
Please Subscribe to read the full chapter

The slide that I loved to go on as a child..

And the swings that made me fly high in the sky..

Your soft eyes and your voice that makes my heart rush..

 

Aku terasa seperti ada seseorang sedang meraba-raba tanganku. Dari kawasan belakang telapak tangan,jari-jari itu beralih pada tapak tangan aku lalu sentuhan itu berhenti pada kelima jari-jemari kananku. Aku tersenyum kecil apabila jari-jemari aku mula bertaut dengan jari-jemari dia sebelum akhirnya jari-jemari kami bersatu menjadi sebuah genggaman yang hangat. Perlahan-lahan,aku buka mata. Kepala yang sebelum ini aku letak di sisi katil,aku angkat memandang dia.

Mark sedang tersenyum memandang aku,lebar.

 "Hai,selamat pagi,buah hati," mata menawan Mark menghasilkan eye-smile pada aku. Aku tersengih kecil. Comel!

 "Hai,selamat pagi,Mark Tuan," balasku sambil tertawa kecil. Geli hati melihat rambut kusut-masai Mark yang baru bangun dari tidur.

Tangan aku yang tadinya berada dalam genggaman Mark,aku bawa ke pipi kananku. Terasa kehangatan tangan Mark seperti selalu sebelum akhirnya,aku kucup tangan lelaki itu dengan penuh kasih.

 "Hei,bila kau sampai sini?" soal Mark,mata dia sepenuhnya tumpah pada wajah aku yang duduk sisi katilnya. Senyuman kecil,aku beri pada Mark.

 "Awal pagi tadi,"

"Kenapa tak kejut aku?" mata dia membulat. Barangkali dia terkejut mendengar jawapan aku. Tangan aklu bermain-min dengan rambut Mark yang berjuntai-juntai. Sesekali,aku betulkan kembali rambut dia yang dah tak ubah seperti orang gila. Serabut sangat!

 "Kau nampak lena sangat. Aku tak sampai hati nak kejutkan kau," Mark senyum memandang aku. Rambut aku disisir lembut oleh dia.

 "Kesian kau. Terpaksa tunggu aku bangun sampai tertidur," sempat lagi,dia cuit hidung aku. Aku tarik sengih lebar.

 "Hei,demi kau..aku sanggup tunggu walau sejuta tahun sekali pun," tawa Mark meletus.

 "Tipulah,aku tak percaya,"

 "Betullah. Nak aku buktikan ke?"

  "Boleh jugak. Buktikan dengan....ini," Mark menunjukkan pipinya pada aku. Aku buat-buat tak faham.

  "Apa benda tu?" soalku,sengaja ingin menyakat dia. Mark pamerkan muka geramnya. Aku tergelak kecil.

  "Ciumlah aku,tuan puteri," dia masih lagi mengetuk-ngetuk pipi kiri miliknya dengan suara jengkel yang sengaja dibuat-buat.

  "Kalau aku tak nak?"

 "Itu bermaksud kau tak sayang aku. Dah,cepat. Sini dekat dengan aku," Mark masih dengan perangai nakalnya. Tangan dia mula menarik-narik tangan aku,memaksa aku duduk dekat dengan dia.

Aku tarik senyuman kelat. Perasaan malu mula berselubung. Tak pernahnya Mark berkelakuan miang macam ni.

 "Aku malulah,Mark," aku tolak tangannya secara lembut yang cuba terus menarik aku bangun mendekati dia.

 "Buat apa nak malu? Kau kan teman wanita aku," dia memaksa aku lagi.

 "Mak kau tentu tak suka kalau dia nampak ni," aku cuba mematahkan niat nakal lelaki itu. Mark ketawa kecil. Dia masih lagi tidak mengalah. Malah,makin lama aku menolak,makin lama itulah dia galak memaksa aku.

 "Ah! Kau ni suka melawan akulah," aku terjerit kecil apabila Mark tiba-tiba menarik tangan aku dengan tenaga lelakinya lalu menjatuhkan tubuh aku disebelahnya.

Serta merta,aku terus menjadi kaku. Perasaan malu semakin menebal dalam diri. Kelihatan,Mark tersenyum puas memandang aku yang sudah kemerahan menahan rasa malu. Tubuh aku menjadi keras tiba-tiba apabila Mark dengan selambanya memeluk aku. Dapat aku rasakan,deruan nafas dia yang hangan dan degupan jantungnya yang berdegup normal tika itu.

Segalanya menjadi terlalu dekat dan mendebarkan. Walaupun mendebarkan,aku sukakannya. Terasa bagai diri ini umpama milik mutlak Mark Tuan.

 "Inilah padahnya kalau kau berani lawan aku," ujar Mark,perlahan namun terlalu cukup membuatkan aku tergoda. Wajahnya terlalu dekat. Mark,jauhkan muka kau dari aku!

 "Okey,aku minta maaf. Aku takkan melawan kau. Sekarang,tolong lepaskan aku,Mark? Mak kau mesti tak suka kalau dia nampak kita dalam keadaan macam ni," teringatkan ibu Mark yang tidak bekerja dan ada di rumah hari ini,aku cuba melepaskan diri dari pelukan Mark.

Mark ketawa,jahat.

 "Mak aku takkan kisahlah,"

 "Tapi aku kisah. Mark,stop it. Aku serius ni," nada suara aku berubah,tegang.

 "Kalau aku tak nak?" kening dia terjongket-jongket memandang aku. Aku jeling dia,manja.

 "Tak adalah ciuman pipi untuk kau," balasku,selamba. Wajah aku betul-betul berdepan dengan wajah tampan Mark. Buat kesekian kalinya,jantung aku berdegup hebat.

Mark benar-benar sempurna. Dia terlalu sempurna sehingga kadang-kadang aku hampir menganggap dia itu merupakan bidadari jelmaan manusia.

 "Tak pelah. Aku tak nak ciuman kau dah. Kau jual mahal sangat," dia pura-pura tarik muka masam. Mulutnya sengaja dimuncungkan.

 "Tapi!" dia bersuara tiba-tiba.

 "Apa?"

 "Aku nak ...." kata-kata Mark tergantung. Aku mendengus geram. Lelaki ni memang suka sangat cakap gantung-gantung.

 "Kau nak apa?" senyuman jahat tiba-tiba melekat pada bibir pucat Mark. 

Perasaan takut mula menjengah apabila Mark tiba-tiba mendekatkan wajahnya pada mukaku. Riak wajahnya berubah. Serius,garang dan menakutkan.

Ah,sudah. Tiga kombinasi riak muka yang betul-betul membuatkan aku rasa tak selamat bila berada terlalu dekat dengan Mark.

 "Yah,Mark Tuan! Hentikanlah!" jeritku apabil dia semakin lama semakin kuat. Tubuh aku hampir dihempap oleh tubuh Mark.

 "Aku nak...geletek kau! hahahahahah!!" aku menjerit minta dilepaskan apabila tangan Mark menggeletek badan aku. Namun,semuanya sia-sia. Mark lagi galak mengusik aku sehingga berderaian airmata aku dibuatnya.

 "Mark,berhentilah! Aku gelilah!" aku menolak tubuh Mark jauh dari aku. Jujur aku cakap,tubuh aku betul-betul sensitif dengan geletekan Mark.

Mark ketawa berdekah-dekah. Aku mencebik geram. Suka sangatlah tu kacau aku.

Pintu bilik tidur tiba-tiba dibuka dari luar. Aku mula cuak. Mark pula? Jangan tanya. Dia selamba badak baring diatas katil dengan senyuman nakal dibibirnya.

  "Mark sayang,kamu dah bangun bel-..oh!" tersentak aku apabila ibu Mark yang muncul di muka pintu. Mata ibu Mark terbuntang luas memandang keadaan kami yang sedang baring berdua diatas katil.

  "Hai,mak!" tanpa segan silu,Mark menarik aku ke dalam dakapannya. Dia tersenyum simpul pada aku lalu pada ibunya.

Aku tersengih malu memandang ibu Mark yang tersenyum kecil pada kami.

 "Err..hai,Puan Koh," sapaku,malu. Ibu Mark membalas sapaan aku,mesra.

 "Hai,Jaea," Ibu Mark,memang sporting. Jujur aku kata,ibu Mark seolah-olah macam tak kisah langsung melihat aku dan anak lelaki dia dalam keadaan begini.

Keadaan yang sepatutnya pasangan bercinta tak patut lakukan bila berdepan dengan ibu pasangan sendiri. Tapi, ibu Mark, dia lain. Pernah juga aku tanya pada Mark tentang ibu dia yang tak pernah risaukah bila aku selalu duduk melepak dalam bilik Mark dan kadang-kadang baring sekatil dengan Mark.

Jawapan Mark mudah, "Mak akukan dah lama kenal kau. Sejak dari zaman sekolah lagi. Dia tahu perangai kau macam mana," mendengarkan jawapan ringan Mark,aku hanya diam. Aku tak tahu nak beri kata apa lagi pada Mark. 

Puan Koh sempat lagi berpesan sebelum akhirnya dia menutup kembali daun pintu bilik Mark.

 "Mark,jangan buat bukan-bukan dengan Jaea," dan pintu bilik ditutup.

Mark mencuit hidung aku. Pandangannya tumpah pada aku.

 "Kan? Aku dah cakap, mak aku takkan kisah," dia menghadiahkan senyuman sinis pada aku,kemenangan berpihak padanya.

Aku mencebik kecil. Pipi kanannya aku tolak ke tepi,lembut.

 "Menyampahlah aku dengan kau," sempat,aku tari senyum kecil.

 "Hei,kata menyampah tapi kenapa senyum-senyum pandang aku?" dia tersengih nakal.

 "Sebab aku sayang kaulah," balasku,selamba.

Tawa Mark terburai.

 "Good girl," ujarnya sambil menepuk pipi aku dengan lembut.

 "Mark.."

 "What?"

 "Cepatlah siap," Mark memandang aku dengan pandangan bingung.

 "Pergi mana?" dengan polosnya,dia bertanya.

 "Hospital. Kan kau ada sesi kimo hari ni," Mark menepuk dahinya. Aku mencebik kecil. Lupalah tu.

 "Aku lupalah,buah hati," kan betul cakap aku.

 "Sekarang dah ingat,kan?" dia mengangguk.

Comel!

 "Sekarang,pergi mandi dan bersiap. Aku tunggu kat bawah," 

 "Okey,'Mrs.Tuan',"

Aku tersengih lebar.

 

Sepanjang sesi kimoterapi Mark, aku sentiasa disisinya. Menemani dia sambil berbual kosong dan usik-mengusiknya semasa dia mendapatkan rawatan kimo nya. Pensel 2B yang tadinya menari-nari diatas sketchbook terhenti seketika. Wajah  tenang dan polos Mark yang sedang lena

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
Heart_love
#1
Chapter 2: Update soon...
sayhershe
#2
Chapter 1: This is way too romantic! Aiggooyaa Mark Tuan,why you shake her heart up huh?? she's fall for you more and more~ Jaea,cool down girl..Mark will stay alive and breathing by your side nae...hehe
sayhershe
#3
i bet you to update this fic..now! :p