HARI LAMARAN

HOW I MEET YOUR PAPA

seperti yang dijanjikan, kau telah pun berada di taman tasik yang sangat cantik dan harmoni suasananya. kau memakai gaun berwarna putih lengkap dengan kasut sarung jenama Gucci. muka kau tidak bermake-up kerana kau telah pun semula jadi cantik dan comel seperti yang diberitahu oleh ahli EXO sebelumnya.

Yixing memakai tuxedo. begitu juga dengan EXO members yang lain. kau sebenarnya tidak tahu akan rancangan EXO sebenarnya. atau lebih tepat, “YIXING PLAN”. kau hanya menuruti kemahuan mereka setelah didesak dan diberitahu oleh Baekhyun, D.O dan Chen.

kau menunggu kehadiran Lay dan EXO members. kau menunggu seorang diri seperti seorang puteri yang menanti kedatangan putera kacaknya tiba. tempat kau berdiri sekarang telah dipenuhi dan dihiasi dengan bunga-bunga yang berkonsepkan Taman Inggeris yang sangat cantik dan kelihatan mewah. terdapat sebuah piano berwarna putih yang sangat mahal dan cantik. diatas sebuah meja yang dilitupi dengan kain kosong berwarna putih terdapat satu set barangan peribadi berjenama Gucci.

 

kau tersenyum. sedang kau membelek barang-barang tersebut kau terdengar sebuah bunyi. bunyinya sangat comel.

 

lullaby. kau tercari-cari arah dimana ianya datang. dan sedang kau mencari-cari bunyi tersebut, piano yang berada dibelakang kau berbunyi. dan…Baekhyun sedang memainkannya.

 

Wedding Dress-Taeyang (satu daripada lagu BIGBANG members)

 

kau terdiam. terkedu. terkesima.

 

dan tiba-tiba…Wufan, Tao, Chanyeol dan Sehun muncul dengan lengkap bertuxedo dan kasut kulit berjenama Dolce Gabbana memberi kau sebuah ruang untuk berjalan.

Luhan muncul yang juga lengkap bertuxedo dan kasut kulit pilihan kegemarannya berjalan kearah kau. dia menghulurkan tangan kepada kau. kau menyambutnya dengan mesra. kau dibawa berjalan disebuah kawasan yang penuh dengan bunga-bunga yang cantik dan sepanjang jalan itu Suho, Kai, Xiumin, Chen dan D.O sedang berdiri tegak memberi kau ruang untuk berjalan menuju kedestinasi yang sepatutnya. mereka tersenyum gembira sambil menghulurkan kau bunga ros berwarna merah yang sangat wangi. tetapi, kau masih hairan. kau berjalan sambil mencari-cari kelibat Lay.

 

ini majlis apa? majlis hari jadi ke? hari jadi siapa? aku? aku punya birthdaykan dah lepas? diaorang jugak yang buat surprise. habis ni birthday siapa? Lay? tapi Lay tak nampak batang hidung pun? Yixing-ah, kat mana kau?

 

kau mulai sebak kerana kau berfikir yang parti ini tidak seronok tanpa adanya Yixing bersama kau. Luhan terus membawa kau berjalan dan akhirnya berhenti. Luhan meninggalkan kau berseorang bersama seorang jejaka yang kelihatan sangat tinggi dari belakang.

 

Yixing ke? eh..ini bukan Yixing! pattern rambut dia pehal lain sangat?!

 

‘Luhan gege! why did you left me with this unknown man! help me! help me!’ kau mula menjerit dan menangis kerana takut.

 

 

‘aigoo..pehal pulak dia menangis?!’ soal Tao sambil ketawa.

‘mungkin dia ingat itu orang lain’ ujar Suho.

‘Lay hyung daebak!’ puji Kai.

‘such a romantic man ever didn’t him?’ ujar Baekhyun bangga seketika.

‘makanan dah siap hidang!’ ujar Wufan dan Chen yang membantu D.O membawa keluar makanan yang siap dimasak olehnya dari rumah yang diletakkan didalam MPV milik EXO.

 

 

‘yaah. yaah. ini oppa!’ ujar Lay sambil segera berlari kearah kau yang menangis.

‘oppa?!’ kau berhenti menangis.

‘de. ini oppa lah!’ ujar Lay sambil menyeka lembut air mata kau.

‘oppa..ini majlis apa?’ soal kau kehairanan.

 

tangan Lay masih menyorokkan sejambak bunga yang lengkap berjumlah 1,095 sempena dengan genapnya 3 tahun percintaan kauorang berdua.

 

‘nah.’ ujar Lay sambil menghulurkan jambangan bunga yang lengkap berjumlah 1,095 itu.

 

kau tergamam. kau mula rasa terharu.

dan Lay menepuk-nepukkan tangannya seperti memberi isyarat. Baekhyun mula menukar lagu ketika bermain piano menjadi lagu

 

EXO-Baby

 

kau semakin terharu. kau melihat empat jejaka yang tadi mula-mula menjemput kau membawa sebuah anak patung yang sangat besar. kemudian mereka dibuntuti oleh rakan-rakan yang lain dengan membawa iPad dan tertera diLCDnya

 

“SARANGHAE”

 

kau sudah pun menangis kerana terlampau terharu dengan kejutan yang diberikan oleh mereka.

kau berpaling kembali kepada Lay. kali ini kau bertambah terkejut kerana Lay sudah pun melutut dihadapan kau.

 

‘(nama kau)’ Lay menyebut nama kau dengan lancar.

 

dan sekali lagi kau sangat terkejut dan teruja kerana baru pertama kali Lay menyebut dan mengingati nama kau dengan baik!

 

ahhh…mamat ni memang buat aku cair habis! omo! omo! eottokke?! saya hampir mati! tambah-tambah dia panggil saya! ! //mode dying//

 

‘kita mula mengenali tanpa sengaja. sikap awak yang sabar dengan sikap pelupa saya telah membuatkan saya jatuh cinta dengan awak. ditambah pula dengan gula-gula manis kerana sifat awak yang periang dan sangat ceria, perasaan saya terhadap awak semakin lama semakin meningkat naik tanpa henti dan ia sebenarnya sudah pun ditahap infiniti.’ ujar Lay.

‘so, today. it’s the day. the day that we’re complete to each others for three years. did you remember it? I think you always remember it. so, now I vows to love you each seconds, minutes, hours, days, weeks, months and years. not just for three years, three hundred years or three thousand years but forever. I’ll give you my live. and…will you marry me?’ ujar Lay sambil menunjukkan sebentuk cincin berlian yang sangat cantik kepada kau.

 

Lay memandang tepat wajah kau sebaik sahaja tangannya basah kerana titisan air mata kau yang menitis dengan laju.

 

kau mengangguk. tanda setuju. kau menghulurkan jari manis kau kepada Lay. dengan cepat Lay menyarungkan cincin tersebut kepada kau. dan dia berdiri tegak merapati tubuh kau yang separas dengan bahunya.

 

‘auwww…baby don’t cry,’ ujar Lay sambil memeluk kau dengan eratnya.

 

‘whoaaa! daebak! daebak!’ Baekhyun mula membuat kecoh sebaik sahaja majlis purposal kau tamat.

‘chukkae!’ ujar mereka dengan begitu meriahnya kepada kalian berdua.

 

END OF FLASHBACK

 

‘wow~’ Hael teruja.

‘papa, papa sangat daebak!’ ujar Harang berdiri bangga dengan apa yang telah dilakukan oleh Lay pada 8 tahun lepas.

‘saya nak bakal suami saya melamar saya macam mana papa melamar mama!’ ujar Hael.

 

kau dan Lay ketawa.

 

‘it will be, dear.’ ujar Lay sambil mengucup lama dahi anak perempuan kesayangannya.

‘now go to sleep babies!’ ujar kau sambil menyelimutkan Harang dan Hael.

 

mereka tidur dengan lena sebaik sahaja mendengar cerita percintaan kau dan Lay. Lay memeluk kau dengan erat sambil kauorang memerhatikan anak-anak kauorang yang semakin membesar dengan baik dan yang menambahkan lagi kebahagiaan perkahwinan kauorang berdua.

 

‘thank you for them. forever, I love you no matter what, baby’ ujar Lay sambil mengucup lama dahi kau.

‘yeah, me too.’ ujar kau sambil berkongsi satu kucupan.

‘gege, thank you for loving me and give me your life. you’re my king of my life. please be happy with us.’

‘and I will’

 

Lay dan kau berkongsi satu kucupan yang paling lama dan kauorang hidup bahagia selamanya~~~

 

---THE END---

 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
LovelyPurple96
#1
Chapter 2: Wah..sweetnya Lay...
Bestnya klo dpt boyfriend mcm tu..
Merepek plak den...
Best la rahil...
Tersenyum akak sorg2 baca cter ko nie..
paboson
#2
Congrats on finishing the story! You've worked hard.