All i wanna do

TO BE THE ONE

Pagi menjelang... Seperti biasa...Hana bersarapan bersama abangnya minhyun sebelum kesekolah...dan seperti biasa juga..abangnya minhyun tergesa-gesa untuk segera ke hospital merawat pesakit-pesakitnya..

"Hana~ya ... Oppa pergi kerja dulu... hati-hati kesekolah okeyy.." minhyun mencium rambut Hana sayang dan segera ke pintu hadapan serta menghilang dari pandangan mata Hana ...

Mendengus kecil...

"Makcikk...saya dah kenyang...saya pergi sekolah dulu.." Hana. Meletakkan penyepit makanannya perlahan ... Memakai beg sekolah nya..mengemas sedikit bajunya dan berjalan kearah pintu hadapan...dia perlu bergegas untuk segera tiba kesekolah...

.

Hana mengembungkan pipinya bosan... Tiba-tiba seseorang menepuk bahunya perlahan..

Hana menoleh...senyuman mekar diwajahnya..

"Kang daniel...haii...awak nak naik bas juga?.." Hana melambai kecil kepada daniel..

Daniel senyum...

"Motor saya disekolah..kan semalam saya kena bola..so agak pening nak memandu motor jadinya kawan saya hantar terus kerumah.." Daniel memasukkan tangannya kedalam poket seluar menambahkan kesan macho dan sedikit nakal..Hana hanya tergelak kecil sambil mengangguk faham dan seketika kemudian bas sekolah pun tiba dan mereka berdua menaikinya..

.

Guanlin memakai cermin matanya yang disangkutkan keleher...memandang soalan matematik semalam yang agak sukar diselesaikan.. menggapai pennya dan mula untuk kiraan secara congak..

"2x × 3y ...ermmm... 3..×...2... x & y...haih..x fahamlah...." Guanlin mengomel sendirian sambil memainkan rambutnya... merenung soalan matematik tersebut dengan muka flat nyaa..

"Heyy Guanlin...kenapa ni?" Hana melabuhkan punggungnya ditempat duduk sebelah Guanlin..

"Its too hard to solve.." Guanlin berkata perlahan..

"Not really if u try harder...let me see...wanna get some help from me?" Hana membalas..

"Terima kasih...tolong ajarkan yaa...saya betul-betul tak berapa fahamm..saya keliru.." Guanlin membetulkan cermin matanya...dan memandang Hana dengan muka yang penuh kesungguhan..

Hana tergelak perlahan..

"Comelll lah awak ni Guanlin... Ok saya tolong ajarkan yaa...macam nii...." Hana mula mengambil pensel dan menunjukkan jalan kerja yang sebenar untuk membuat soalan itu..dengan Guanlin yang memberi perhatian penuh terhadap Hana

Setelah beberapa ketika..

"At the end..awak akan dapat 10xy macam nii.." Hana meletakkan penselnya...

"Ouwhh...patutlah...terima kasih..."Guanlin mengambil bukunya semula..dan menyimpannya untuk pelajaran matematik selepas ini...

"Welcome....btw..Guanlin..awak tak cakap pun awak sebenarnya dah pindah sini 2 tahun.." Hana membetulkan posisi duduknya menghadap Guanlin..

"Ouh..itu...salah faham..omma saya salah cakap... sebenarnya keluarga kami memang dah 2 tahun buka perniagaan restoran ni...saya je baru pindah kesini untuk 3 bulan...sebab selama ni saya tinggal bersama atok dan nenek saya di china..cuma kadangkala saya balik ke sini untuk menjenguk mama dan papa.. hurmmm... macam tu lah.. bagus lah juga dapat tolong mama papa kan.." Guanlin bercerita panjang lebar..

Hana tersenyumm lembut..sedikit cemburu terbit dihatinya apabila melihat Guanlin gembira dengan Keluarga yang lengkap..sedangkan dia...hanya mempunyai abang yang sedang sedaya-upaya bekerja untuk menghidupkan mereka berdua setelah ibu bapanya meninggal dunia...

"Awak ok?" Guanlin menepuk perlahan bahu Hana.. Hana senyum..menggeleng kecill..

.

.

Daniel melangkah masuk kedslam kelas yang agak riuh tersebut..ada lagi baki 20 minit sebelum kelas bermula..memang murid-murid biasany akan buat bising lebih-lebih lagi yang lelaki..keadaan kelas Daniel tersangatlah huru Hara... Beberapa pelajar lelaki memain bola kertas lah..ada yang pagi-pagi sudah mengacau pelajar perempuan untuk meminta kerja sekolah dan ada juga yang membuat air liur...entah apa yang dilakukan tidak dapat  di'detect' oleh mata kasar Daniel...

Keadaan itu membuat Daniel menggeleng kepala dan dengan longlai dan malasnya menuju kearah mejanya dan melabuhkan punggung keatas kerusi..

"Oiii asal tak semangat je nii.."Ong seongwoo singgah kemeja Daniel... Melihat Daniel yang sudah membaringkan kepalanya keatas meja..

"Tak ada apa...asal datang sini??" Daniel bertanya..pelik melihat kawannya yang dari kelas 6D datang tiba-tiba ..

"Nahh...wuihhh..memang bagus siaa jadi popular ni.. tiap-tiap hari ada orang bagi hadiah.. makanan lah minumanlah...belum lagi barang-barang mahal...ish ish...bagilah aku tips cara nak jadi popular macam kau ni Daniel.." Seongwoo mengomell..tidak dihiraukan Daniel yang sudah membuka surat yang berwarna merah jambu yang terlekat comell di bahagian tengah kotak berbentuk Hati yang juga berwarna merah jambu..jambu

" Annyeonghaseyo~ Kang Daniel ssi..saya...kim junghwa dari kelas 5B3 ..saya sebenarnya dah lama suka awak... selama ni saya masih anggap awak sebagai sunbae saya ..tapi makin lama ..makin hati saya tak tahan..saya harap awak boleh terima cinta saya ni...btw..coklat ni saya buat..harap makan yeee...terima kasih.." 💋

Daniel tertawa geli dibuatnya...surat yang terlalu 'Cringey' untuk dibaca pada awal pagi...

"Haihhh... Siap ada lips lagi kat hujung surat ni..aigoo...pelajar perempuan dibenarkan memakai mekap ke disekolah..."Daniel menggeleng...tersengih seongwoo apabila dia mencuri baca surat Daniel...

"Hah..teringin arr tu...tak pe weyh nanti aku 'promote' kan kau kat pelajar-pelajar perempuan dalam kelab fotografi yang aku batu join..ok!..muahahahahah..." Daniel tertawa besar sementara Seongwoo membuat muka 'poker'nya..

"Kau ingat aku ni barang nak 'promote-promote' ni...dahlah aku nak gi masuk kelas dulu...nanti rehat jumpa...btw...sungwoon cakap dia tak datang hari ini..pergi check up mak dia kat hospital..so cakapkan kat cikgu kelas kau...dia ada try call kau semalam..but kau tak angkat...kay arr cawww" seongwoo membuat gerakan tangan yang biasa mereka berdua lakukan dan setelah itu seongwoo langsung berdesup kekelasnya apabila terlihat cikgu disiplin yang meronda untuk menangkap pelajar yang melepak di kelas orang lain sebelum waktu pembelajaran..Daniel hanya tergelakk melihat telatah kawannya tersebut...

.

.

"Hanaaaaaaaaaa" 

Kedengaran jeritan yang kuat dari hadapan kelas Hana...

"Kau nii yoorin bising laa!! Cubalah pelan-pelan sikit suara tuhh.. ramai orang tengok .." Hana memarahi yoorin -kawan baiknya yang berbeza kelas- kerana jeritannya tadi..

"Rindu kauuu...hurmmm 3 harii...rindu nak rehat dengan kau hehe.." yoorin memaut lengan Hana manja..

"Hah tulaaa..tinggalkan aku lagi 3 hari lak tuh...lain kali--- 

"Hana?..." Muncul Guanlin memanggil namanya dari belakang..memegang sebuah bekas makanan..

"Ye?...kenapa Guanlin.." Hana tersenyum cerah.. 

"Nahh ..ada sedikit kuih tradisional cina yang mama saya buatkan...dia suruh berikan kepada awak...nahh" Guanlin menghulurkan bekas makanan terdebut kepada Hana...disambut baik oleh gadis tersebut..

"Thank youuuuuu...wowww...kuih bulan..favourite saya niii..wahhh...hurmm jomlah makan bersama... bolehkan yoorin?" Yoorin yang kelihatan speechless disebelahnya hanya mengangguk perlahan... masih tidak mengenali lelaki dihadapannya..

Hana tersenyum...sambil menarik yoorin bersama dan diikuti Guanlin dibelakangnya..

.

.

Hana dan yoorin melabuhkan punggungnya ditempat yang selalu mereka makan bersama... Guanlin mengambil tempat dihadapan dua gadis tersebut...tersenyum menampilkan gummy teeth nya... 

"Ok..ini yoorin..budak kelas sebelah...kita orang ni dah kawan sejak sekolah rendah lagii...and yoorin ini Lai Guanlin...pelajar pertukaran dari china..dia akan bersekolah disini selama 3 bulan..." Hana memperkenalkan mereka berdua..

"Haii..yoorin" 

"Saya Guanlin" 

Mereka berdua tersenyum..

"Waitt..bila awak start sekolah kat sini?.." yoorin bertanya

"Dua hari lepas..." Guanlin meminum sedikit air yang dibelinya dikantin tadi..

"Kenapa kau tak bagi tahu aku Hana...jahat siaa kauu..." Yoorin memukul lengan Hana kecil...membuatkan Hana tergelak..

"1st...kau tak tanya pun pasal keadaan aku selama 3 hari ni ..mana kamu nak tahu...ni aku dah bagitahu...eloklah dah tahu.." Hana mencubit pipi yoorin perlahan... Kedua rakan baik itu bergelak seketika sehinggalah seroang pelajar perempuan singgah dimeja mereka..

"Haii sunbaenim semua...saya nak Bagi sesuatu untuk Guanlin Sunbae..nahhh...terima lah cinta saya...terima kasih"pelajar perempuan tersebut menutup mukanya yang memerah setelah memberikan surat kepada Guanlin..

Guanlin menyambut nya dan sebelum sempat membuka mulut.. pelajar perempuan tersebut terus berlari dari meja mereka..

"Wahhhh Guanlin dah ada peminat..power gilerr..baru 3 hari sekolah.." Yoorin dan Hana mula mengusik Guanlin... Guanlin yang malu hanya mampu menggaru kepala yang tidak gatall..sambil menggengam surat pengakuan cinta pelajar tadi..

 

To Be Continued~

Lil dictionary

1. Annyeonghaseyo= hello (more like greeting in korea)

2.Sunbae = Senior ( if you put 'nim' at the back (sunbaenim) its more like mcm hormat pda seseorng..bukn digunakan untuk sunbae je..also untuk doktor,cg..dll) 

Selalunya sekolah korea mmg x benarkan pljr memakai make up pada waktu skolh hehe...

and psl math tu...sbb I'm the one who are really fool and stupid in math..so...haha...aq x thu jwpn tu btol ke x..lol..

Ps: Don't know if i can finish this ff right before WANNA ONE get disband...and if this ff can't be finish untill the last of WANNA ONE..i'll delete tho..hoho...

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
fanfic_reader_12 #1
Saya x fhm mcm mne nk ltk tags bnyk2.... Dh try buat but...nth la pe mslh with this phone...x bole pon...hufft...ajar lh sayaaa....:'( btw welcome..