FINAL-

L O R O N G

Firdaus berjalan sambil bersiul di sebuah lorong gelap jam 1:30 am. Shift kerjanya baru habis sekejap tadi. Baru je. Tiga minit yang lepas. Badan sudah terasa penatnya. Kerjanya sebagai cashier mcdonald amat memenatkan. 

Pakai pakaian lengkap berwarna merah dan topi berwarna hitam itu lah yang Firdaus mesti pakai setiap kali dia berada di tempat kerjanya. Dengan peluh menitik melayan pelanggan yang datang tanpa henti dia sanggup asalkan dia dapat cukup duit untuk beli motor baru. Motornya yang lama sudah rosak. Hatinya sumpah seranah mengingatkan tragedi dia dilanggar oleh kereta myvi putih. 

Sudahnya, dia terpaksa berulang alik dari rumah ke tempat kerja dengan berjalan kaki. Sampai di suatu tempat, dia ternampak seorang budak kecil lingkungan 6 tahun sedang duduk mencangkung memandang ke bawah. Budak itu hanya mengenakan singlet dan seluar pendek atas lutut. Sangat lusuh untuk dikatakan.

Firdaus berasa kasihan lalu menerpa budak itu dan bertanya "Adik buat apa memalam ni? Mak ayah mana dik?"

Budak itu mengangkat muka dan memandang Firdaus dengan simpati. Hanya gelengan yang diberikan daripada budak itu. Muka budak itu penuh dengan calar-balar. Sebijik macam kena dera. Dan... sebelah matanya hilang! Firdaus mula menelan air liur.

"Abang.." budak itu tiba-tiba bersuara. "Y..ya?" soal Firdaus gugup. "Boleh tak abang sedekahkan mata abang dekat saya? Seksa saya takda sebelah mata." Firdaus berasa amat terkejut. "Kau fikir mata aku senang-senang je boleh dapat? Pergi lah mintak dekat tempat kebajikan. Sorry, aku tak dapat nak tolong kau." suara Firdaus kian meninggi. 

Dia lantas kembali berjalan dan meninggalkan budak itu keseorangan. "Gila punya budak. Ada mata aku pulak yang dia mintak?" bebel Firdaus sensorang. 

Tiba-tiba dia merasakan ada tusukan tajam mengena ke lehernya. Darah mula memancut. Mata Firdaus membeliak. Budak itu tersenyum manis lalu mengorek mata Firdaus dan meletakkannya di dalam cawan plastik yang dia pegang sebentar tadi. 

"Terima kasih bang, esok abang tunggu lah orang kebajikan bagi mata dekat abang. Hihihi." budak itu ketawa mengekek lalu meninggalkan Firdaus keseorangan dengan lumuran darah. 

Esoknya, ramai orang mula mendekati mayat Firdaus. Nampak amat mengerikan. Lehernya seperti hendak terputus dan sebelah matanya sudah hilang. Keluarga Firdaus amat sedih dengan pemergiannya. 

Dari jauh, seseorang sedang tersenyum manis melihat mereka.

"Selamat tinggal bang, jumpa di alam kubur. Hihihi." orang itu terus pergi dengan hilaian ketawa yang tiada siapa dapat mendengarnya. 

Rupa-rupanya Firdaus mempunyai sixth sense yang membolehkan dia bertemu dengan budak itu. Haih, dunia dunia.

 

END.

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
Chiko_Miari #1
Chapter 1: First² rasa seram..tapi part yg firdaus tinggikan suara tu..ingat dh berubah jadi comedy..yelaa,takkan tak perasan budak tu hantu..tgk²..fuhhh..seram rupanya..hihi..