Dunia Fanfic and my fanfic thingy

Seperti tajuk kita..Emm..Dunia Fanfic..Min ada benda sikit nak share.

Min dah nak masuk dua tahun dah terjebak dalam dunia FF ni..Macam-macam FF yg Min buat..Ada yg dipublishkan..ada yg tulis sahaja dalam buku..

So nak dibuatnya cerita..Pada satu malam yg hening,Mama Min mencerobohi bilik Min dan tatkala itu Min tengah buat satu story didalam buku kesayangan Min..

Mama : Min,mama nak pesan satu je dekat Min..Gunakan dunia FF kearah kebaikan..ok sayang..

Min Just mengangguk mengiyakan apa yang mama Min cakap..

Nampak tak apa yg mama Min cuba sampaikan..Tak?? Let me explain..

Untuk Author-author baru yang dah memasuki dunia FF ni..Selalunya susah nak hindarkan diri dari menulis FF..Itu benda bagus sebab..Setiap kali kita menulis FF..Idea dan imaginasi kita akan terbuka luas..Dan kita juga boleh meningkatkan tatabahasa kita melalui dunia FF..Tapi..anda sedar tak..Sebenarnya ada juga keburukannya..

Ok..Nk dijadikan ceritalah..Min selalu sngt buat fanfic..Bila dah selalu buat..kita tak boleh stop..sampai satu tahap..Kita akan tulis sahaja apa yg kita nk tulis dimana-mana..cnth..Klw waktu exam Min bosan,Min akan gunakan kertas kosong yang berada di belakang dan tulis..apa yg Min nak..Klw dalam kereta..ambil Tab..and then karang lagi..Kalau tiba-tiba datang Idea..pergi cari buku and then mula karang..Memang tak boleh stop..

Apa yg mama Min cuba nak sampaikan ialah..Dunia FF ni bagus untuk perkembangan bahasa melayu kita..tetapi dalam masa yg sama juga kita akan terkena sindrom 'gila Fanfic'..Kita memang susah nak stop..dan itu apa yg terjadi dekat Min lah..yg lain tak tahu..Mungkin Mama Min perasan yg Min selalu sngat buat FF..itu ytg mama Min tegur..Tapi syukurlah..ada family yg sporting..mereka tak pernah nk halang Min buat apa yang Min suka..(Utk kebaikan lah..)

Jadi konklusinya..Sekali anda masuk dunia F cuba tahan diri dari mencipta satu cerita pada setiap masa..Maaflah..kalau sepanjang anda membaca disini..otak anda dah keliru..dengan apa yang cuba Min sampaikan..



List of my so called stories..

Buku-

So I thank you and Love you (Ilhoon and Oc)

More Than a family (Kai and Oc)

Last Grudge (Sehun and Oc)

Exo oneshot collection (Exo and Oc)

Exo #2 book (Exo and whoever it is)

Twin Love (Kai and Oc)

My precious one (Jimin and Oc)

WGM : Behind The Scene (YulHan)


Typing...(Yg tidak di publishkan di AFF)

No one perfect (L and Oc)

Light and Love (Kai and Oc)

Best Luck (Baekhyun and Oc)

I Got You (Baekhyun and Oc)

Before The Full Moon Reincarnate (Kai and Hantu/OC)


And..That all..

Emm..BTW..Min ada project..nk buat Recommendation list..so sekarang Min tengah kumpul best story..so..Sapa nk jd partner/Co-author or what-so-ever we call it..Tlg komen ya..

 

 

 

Comments

You must be logged in to comment
Hundotlove
#1
Wow..hurm saya tak pernah lagi macam ni haih mungkin takkan dapat kowt lagpun sbb tahun depat pt3 mesti akan kurang aktif tapi saya tak yakin bila lepas pt3 hahaha mesti kerja duk menulis jer...baguslah ada family yang menyokong dari belakang