Kebodohan diri sendiri

 

Lately, ada seorang kawan yang minta tolong suruh buatkan satu cerpen untuk dia. Sebab rasa kesian, saya pun tolong dia. Mula-mula, saya fikir dia cuma nak idea, dan saya hanya perlu berikan idea dan lihat dia mengeluarkan hasil sendiri. Tapi, dia suruh saya yang buat. Memang ada rasa "eh pompuan ni lebih nampak" tapi hanya dibiarkan sebab dia kawan. Kawan lama.

 

And, saya buat. Saya kerjakan cerpen tu walaupun rasa karya sendiri macam tak okay. Dengan dorongan kawan-kawan sekolah agama, diorang kata cite tu best, so saya teruskan. Tiba-tiba dapat berita, kawan yang minta saya buatkan cerpen tu kata karya hasil saya tu, dia yang buat.

 

Get lost.

 

Sakitnya hati, Allah yang tahu. Walaupun sedar cerita sendiri tak best, tapi hati tak sanggup bila dengar dia beritahu yang karya tu dia punya. Banyak cantik muka kau.

 

And, kerja dia senang. Tinggal salin apa yang aku tulis. Tapi mesej aku "ika nak cerpen". Hey kau fikir nak keluarkan idea tu senang? And, kau fikir kerja nak buat cerpen tu senang?

 

Kau tinggal salin, bolehlah kau kata senang!

 

Aku tak mintak banyak pun, aku mintak aku dihargai. Aku mintak kau jujur dengan orang lain. 

 

Tapi aku sedar, aku yang bodoh. Aku pun satu, dah tahu kau selalu pergunakan aku, aku tolong kau. 

 

Tapi dengar sini ah, aku tak mintak banyak. Okay, I guess I have to stop it.

 

Manalah tahu, daripada ikhlas nak buat nanti berubah jadi tak ikhlas.

 

Bye.

Comments

You must be logged in to comment
AllenShahh #1
Hati mohon tabah ye .
Coco_Cherry #2
Eh ngadenye -..-
Org cenggitu patut campak dlm loji je. xD
Ske aty dye je swuh org bt, pstu dye copy je.
Dey, ade perasaan ke tak ? Pikir org laen taa de keje ke. -___-
Sabo je lah wakk, taa kemana unn dye tuu nnty.Dpt lah blasan balek tuh.
inspirebunny #3
Ni dah umpama lembu punya susu, sapi dpt nama. Xpa. Mmg senang dicopy dan dipuji org ramai. Cuba bayangkn in case one day tetiba ditanya nyatakn sinopsis, idea, plot, latar, moral value, watak dan perwatakan dll secara terperinci, agak2 nak jawab apa?