Jovial // The Aloof // Ratana Chuenchai // Lead Dancer, Vocalist

I am Krystal


Character Name— Ratana ChuenChai

Other Names

— Krystal ( English Name )
— Hyun Ae ( Korean Name )

Nicknames

— Krystal / Krys ( Makna nama Ratana bermaksud permata )
— Nana ( Nama manja dia dengan ibu bapa dan kawan baiknya )
— Geomanhan ( ramai trainer yang panggil dia dengan gelaran itu sebab dia sombong )
— Gimyohan ( Sesetengah trainer yang panggil sebab dia pelik )
— DoubleG ( Gabungan nama Geomanhan dan Gimyohan )

Birthday— 26/03/1999

Age— 16 Tahun

Birthplace & Hometown— Bangkok, Thailand

Ethnicity— Thailand

Blood Type— A

Height— 165 cm

Weight— 51 kg

Languages— max 5 languages, state fluency, you can't be fluent in all

— Tagalog ( fluency )
— English ( fluency )
— Korean ( half fluency )


Face Claim— Gong SooAh ( link to gallery )

Backup Face Claim— Hong YooKyung ( link to gallery )

Style

Casual -  1  2  3

Airport - 1  2  3

Dorm - 1  2  3

Practice -  1  2  3

 


Personality— 

Good = Berani, Try hard dan Playful

Bad = Kurang sopan, Sombong dan Lonely

Berani : Krystal memang terkenal dengan sikap ini dalam kalangan rakannya. Dia boleh hidup di bumi Korea walaupun berlainan budaya dan bahasa. Dia juga pernah menegur trainer yang lebih tua daripadanya kerana trainer tersebut tersilap step tarian. Pergaduhan yang agak besar antara trainer itu dengan Krystal.

Try Hard : Dia berusaha keras untuk debut dan bahasa Korea. Walaupun dia sering diejek disebabkan kemahiran bahasa Korea, dia tetap berusaha untuk berjaya.

Playful : Sikap itu sering disembunyikan kecuali dengan kawan yang betul-betul baik dengannya. Dia suka sangat bermain dengan adik lelakinya dan dia sangat menyayangi adiknya.

Kurang sopan : Dia memang agak kurang sopan dengan member Jovial yang lebih tua dan rakan trainer YG Ent. Disebabkan itu, dia sering dipinggirkan oleh trainer yang lain termasuk member Jovial. Kemasukkan dia menjadi member Jovial mengejutkan trainer yang lain kerana bagi mereka Krystal tidak layak untuk didebutkan.

Sombong : Dia agak sombong dengan orang yang baru dikenalinya kerana dia tidak suka berbual dengan orang ramai, jadi dia lebih suka berdiam diri. Disebabkan itu, ramai yang tersalah sangka dengan perangainya yang pendiam.

Lonely : Dia selalu dan suka bersendirian kerana dia takut orang lain akan terluka dengan sikap kurang sopannya. Dia selalu menghabiskan masa dengan bermain gitar.

Likes— 

— Cats
— Winter
— Wi-Fi
— Makan
— Chocolate
— Buku
— Telefon Bimbit
— Tidur
— Menari

Dislikes— 

— Kopi
— Diet
— Serangga
— petir dan kilat
— Lipas
— Tikus

Hobbies— 

— Membaca buku, majalah
— Tidur dan Makan
— Dengar lagu

 

Habits— 

— Melompat untuk hilang rasa takut
— dengar lagu sebelum tidur (Tak boleh tidur kalau tak dengar lagu)
— Menghilangkan secara tiba-tiba
— Muncul tiba-tiba
— Jadi seorang yang gelabah apabila orang yang dia suka dekat dengan dia

Trivia— 

— IG- Krystalll
— Twitter - @Krystalll
— ada brontophobia (fobia petir dan kilat)
— Boleh main gitar
— Paling tak banyak bercakap berbanding member Jovial yang lain
— Pernah bergaduh dengan trainer lain
— Lebih suka menyendiri daripada ditemani orang lain
— Ada tattoo dekat belakang bahunya


Background— 

 Gadis kelahiran Banhkok, Thailand diberi nama Ratana Chuenchai pada 16/08/1999. Ayahnya, Kiet Channarong bekerja sebagai guru muzik dan ibunya, Zhao Ai Huan juga bekerja sebagai guru Matematik di salah sebuah sekolah di Thailand. Dia mempunyai seorang adik lelaki bernama Sunan Chuenchai yang baru berumur 4 tahun dan di sangat menyayangi adiknya.

Dia pandai bermain gitar atas tunjuk ajar bapanya yang juga gemar akan muzik. Dia seorang murid yang yang rajin tetapi tidak ramai kawan atas sebab sikapnya yang kurang tersenyum bilaberhadapan dengan sesiapa pun. Disebabkan itu, dia sering digelar sombong dan angkuh tetapi sejak dia menjadi member Jovial, dia cuba tersenyum. Dia pergi ke kelas tarian semasa umurnya berumur 12 tahun. Apabila Krystal menyatakan yang dia ingin pergi ke uji bakat YG, pada awalnya ibunya agak keberatan atas faktor umur yang masih muda tetapi apabila dipujuk akhirnya Krystal mampu menjejakkan kakinya di Korea ketika itu dia baru berumur 15 tahun. Dia berjaya menjadi trainer di bawah YG selama setahun.

Family— 

— father | Kiet Channarong | 39 | Guru | tegas, gigih | Paling menyokong Krystal untuk jadi penyanyi
— mother | Zhao Ai Huan | 37 | Guru | Penyayang, lemah lembut | Pada awalnya agak tidak suka akan pilihan Krystal untuk jadi penyanyi di Korea tetapi akhirnya bersetuju
— brother | Sunan Chuenchai | 4 | - | comel, degil, nakal | Sangat sayangkan kakak dia

Friends— 

—best friend | Sukhon (perempuan) | 16 | pelajar | memahami, happy virus | orang yang paling Krystal percaya untuk ceritakan masalah
—best friend | Kamlai (perempuan) | 16 | pelajar | Pendiam, matang | sentiasa beri kata-kata semangat


Rival— Chaeyoung 

Age— 16 Tahun

Group— Twice

Personality—Dia seorang agak baik dengan sesiapa pun tetapi dia tidak suka orang yang sering membandingkan. Dia seorang yang peramah jadi dia mudah mendapat kawan. Dia juga seorang yang panas baran kerana semasa bergaduh dengan Krystal, walaupun itu kesalahan dia, dia tetap tidak mahu minta maaf.

Interactions— Satu syarikat dulu di YG tetapi lepas itu Chaeyoung pindah ke JYP dan debut dengan Twice. Mereka rakan trainer, jadi selalu trainer bersama-sama. Mereka selalu berlatih bersama-sama semasa trainer di YG tetapi mereka sering berlawan satu sama lain. Kemenangan tidak tetap sekejap Chaeyoung menang dan sekejap Krystal menang. Chaeyoung tidak suka kalah jadi dia agak bermusuhan dengan Chaeyoung.

Why they are rivalsMereka sering dibanding-bandingkan dan disamakan mengakibatkan Naeun tidak suka Krystal dan Krystal juga tidak suka.


Love Interest— Song Chan Ho (face claim - Park Hyung Seok)

Age— 16

Group— none

Personality— 

Baik : Dia sebenarnya sangat baik dengan semua orang. Dia juga seorang yang sangat ceria dan ramai kawan. Dia amat disayangi oleh rakan-rakannya dan guru-guru juga. Walaupun dia seorang yang agak nakal dan degil.

Pembuli : Sikap ini sering berlaku kerana Krystal sering satu kumpulan dengan dia dan hanya Krystal yang akan buat semua kerja. Sementara, dia hanya bermain-main komputer dan telefon. Disebabkan mereka sering bergaduh antara satu sama lain.

Berlagak popular : Sia selalu berlagak popular teruma sekali di depan Krystal menyebabkan Krystal rasa dia sangat menjengkelkan berbanding orang lain. Dia juga selalu berlagak kuat kadang-kadang.

Simpan perasaan : Dia memang sangat menyimpan perasaan walaupun kadang-kadang dia membuat orang yang disukainya membencinya. Dia sebenarnya amat suka akan Krystal tetapi dia tidak menyatakan dia takut Krystal tidak menerimanya.

First Meeting— Masa pertama sekali berjumpa sahaja dengan Chan Ho dan Krystal telah bergaduh. Kejadian itu berlaku, semasa itu Chan Ho tanpa sengaja menolak Krystal kerana Chan Ho sudah terlambat datang ke sekolah dan Krystal pula hari pertamanya di sekolah di Korea.

Interactions— Mereka sering bergaduh di kelas mahupun di luar sekolah. Walaupun kadang-kadang Chan Ho ketawa sebab bahasa Korea Krystal yang agak pelik tetapi dia akan marah jika orang lain ketawakkan Krystal. Suatu hari, Chan Ho tanpa sengaja terluahkan persaannya kepada Krystal apabila gambar Krystal berbual mesra dengan S.Coups Seventeen di runingman tersebar dan ketika itu Krystal baru sahaja debut dengan Jovial. Walaupun Chan Ho selalu telefon Krystal kebiasaannya Krystal tidak akan melayannya. Ini selalu menjadi sebab mereka bergaduh di kelas. Chan Ho pernah bergaduh dengan seorang lelaki dari kelas yang lain semata-mata lelaki itu mengejek Krystal. Baginya, hanya dia sahaja yang boleh ejek Krystal.


Love Rival— S.Coups

Age— 20

Group— seventeen

Personality— Baik, peramah, sporting

First Meeting— Mereka bertemu di program runing man dan mereka dalam satu kumpulan. Pada awalnya agak kekok tetapi sebabkan S.coups ini asyik bercakap saja, terpaksalah Krystal layankan.

Interactions— Sejak di runingman, bila jumpa sahaja dengan Krystal pasti disapa dan cuba untuk berbual tetapi kadang-kadang Krystal tak akan layan sangat. (kesian S.Coups -.-) S.Coups sebenarnya menyimpan perasaan dengan Krystal tetapi tidak berani sebab cara Krystal layan dia macam setakat sahabat dan tidak lebih daripada itu. Mereka pernah digosipkan bercinta.


Stage Name— Krystal

Persona— The Aloof

Position— Lead Dancer, Vocalist

Fanclub Name— RataJewel

Fanclub Colour— #ff9933

Training Years

— YG ( setahun )

Trainee LifeSemasa Krystal menjadi trainer, dia banyak menyendiri dan buat halnya sendiri. Dia sangat jarang bercakap tetapi apabila dia dipaksa dia akan bercakap. Kehidupannya sedikit susah berbanding trainer lain atas faktor latihan kerana dia perlu menghadiri kelas tarian, rap, vocal dan bahasa Korea. Dia sangat mengalami masalah besar dengan pertuturan. Disebabkan itu, dia lebih suka menyendiri tetapi satu kejadian yang mana dia bergaduh dengan seorang trainer tersebut kutuk dia depan-depan. Pergaduhan itu diambil serius oleh YG dan hampir menggugurkan nama Krystal sebagai trainer. Tetapi atas beberapa faktor dia tidak digugurkan kerana trainer tersebut keluar dan berpindah ke JYP. Dia dicalonkan sebagai member Jovial setelah setahun dia menjadi trainee.

Pre-debut Experiences— 

— none


Comments/Suggestions— 

Scene Requests

— Runningman

Password— 

lee-kwang-soo-dancing.gif


Return to the story


Layout by luminous_star from Ice Waffles | Do not steal or remove credit

Comments

You must be logged in to comment
No comments yet