Kepimpinan Exo-K

Exo M (Melanun) VS Exo K (Kampung)

“Oh, dia nak saya, oh! Dia dapat saya, oh! Dia sumpah saya…teerlebih dose………..,” nyanyian Kai yang amat menyakitkan telinga Pak Badul itu hanyalah mampu ditadahinya sahaja kerana dia sangat tidak mampu berbuat apa-apa.

 

“Entah apa-apalah lagu si Kaiyu ni nyanyi…” bebel ketua Kampung Pak Sudin yang sedang memikirkan agendanya sendiri.

 

“Saya hairanlah Tok,” ujar Pak Dollah merangkap sebagai ketua Kewangan kampung itu apabila dia merasakan yang hasil kampung mereka tidak mampu untuk menanggung rakyat di kampung itu.

 

“Apa yang kamu hairannya?” soal Pak Sudin yang masih lagi mengunyah sayur keladi yang dibawa oleh Selasih keladi aka Sehun yang sememangnya terkenal dengan keladiannya itu. okey, lupakanlah ayat mengarut si Sehun ini.

 

“Apesal pendapatan kampung kita sangat sedikit, sedangkan cukai GST kita, jualan segala jenis biji timah, dan hasil kampung kita banyak. Pelik betul aku? Jangan kata Tok yang gunakan duit itu untuk beli benda yang bukan-bukan,” kata Pak Dollah dengan muka stressnya kerana tidak mampu menyeselesaikan masalah kira-kira dalam buku 555 nya itu.  Jangan cakap Pak Dollah itu bodoh kerana tidak mampu menyelesaikan masalah matematik budak darjah satu itu sedangkan dia ialah Menteri Kewanagan kampung itu.

 

“Alah Tok ambik sikit buat beli kapal selam, hahahah. Okey, tak lawak,” kata Pak Sudin apabila dia tersedar yang hanya dia seorang sahaja sedang tergelak macam orang gila.

 

“APA! Tok gila ke? Macam mana Tok terfikir nak beli kapal selam sedangkan kita punya kampung bukannya boleh muat kapal selam. Pembaziran yang sangat benggong lah Tok ni,” kata-kata tak berlapik si Pak Chantik (Chanyeol) Selamat itu amatlah terkesan di hati Pak Sudin kerana dia memang sangat terasa dengan bicara si Pak Chantik itu.

 

“Apa yang gilanya? Kapal selam itu amatlah berguna untuk kita semua bercuti dan merehatkan minda setelah penat berkerja lelah menguruskan keamanan kampung kita ini. Betul tak?” kata Pak Sudin cuba mengelakkan dirinya daripada bersalah kerana itu ialah duit RAKYAT aka DUIT PENDUDUK KAMPUNG itu.  Apalah Pak Sudin ni.

 

“Yehet! Sehun sokong Tok, nanti bolehlah kita tengok mermaid guna kapal selam kan? Tak sabar Sehun nak tengok mermaid, Tok belilah kapal selam itu cepat-cepat yer,” ujar Sehun dengan nada gediknya sehinggakan Kai yang sedang minum air kelapa pun tersembur. Apalah Sehun ni.

“Betul jugak apa yang Sehun katakan itu, bolehlah kita semua tengok mermaid yang cantik fuyooo, aku nak bini lah. Takkan nak forever alone,” kata Baekhyun dengan menyokong pendapat Sehun. Akibat kebodohan, eh tak akibat kebijaksaan semua menteri kampung ini mendengar pendapat Sehun, maka mereka semua pun bersetujulah untuk membeli kapal selam dengan hasil duit Kampung aka DUIT RAKYAT.

 


 

Setelah beberapa minggu berlalu, kapal selam itu sudah lama dibeli oleh mereka cuma tak sampai lagi. Tetapi masalah mereka semakin membebankan apabila Menteri Kewangan terpaksa declare yang kampung mereka sedang kegawatan ekonomi akibat ketidakpandaian mereka semua menguruskan kewangan itu.

 

Akibat daripada itu, gaji penduduk kampung terpaksa dipotong sedikit dan cukai pula terpaksa dinaikkan. Hal ini amatlah membebankan rakyat terutamanya warga emas dan keluarga berpendapatan rendah.

 

Pak Dollah pula sedang sakit kepala memikirkan tentang masalah itu sehingga rambutnya makin banyak yang gugur. Pak sudin, macam biasalah buat-buat tak tahu aje dengan masalah kampung mereka, entahlah pemimpin macam apa lah dia ni. Semoga generasi akan datang tidak mencontohi sikap Pak Sudin itu.

 

Akibat tidak tahan dengan bebanan ekonomi, ramai penduduk kampung mula membantah. Akibat daripada itu semua menteri kampung terpaksa membuat mesyuarat kampung semula.

 


 

“TOK, KENAPA JADI MACAM NI?” tempik Pak Chantik Selamat yang sememangnya sudah lama tidak menyukai cara pemerintahan Pak Sudin.

 

“Habis tu nak jadi macam mana? Kau ingat ni cerita Barbie and the Pauper ke? Yang kerajaaan mereka medapat hasil emas dari lombong emas, entah apa-apa lah kau ni Chanyeol,” jawab Pak Sudin dengan loyar buruknya. Entah, bilalah nak habis perangai teruknya itu.

 

“Tak sangka yang Tok pun layan jugak cerita itu, itu cerita feveret Kai hari-hari Kai tengok, dengan harapan terjumpa lombong krystal yang cantik macam itu,” maka bermulalah percakapan mengarut mereka semua.

 

Pak Badul tidak mampu berkata apa-apa kerana di saat ini dia hanyalah mampu menadah telinga mendengar cerita dongeng benggong menteri-menteri kampung. Tapi, tanpa Pak Badul sedari pertengakaran antara Pak Chantik Chanyeol dan Pak Sudin Suho itu makin rancak sehinggakan Pak Sudin membuang dia daripada jawatan menteri itu.

 

“KAU DIPECAT!!!” marah Pak Sudin.

 

“AKU TAK HERANLAH SETAKAT DIPECAT DARIPADA KAU YANG TAHU MAKAN DUIT RAKYAT AJE,” marah Pak Chantik dengan kesarnya. Semua yang ada di situ sudah tersentap kecuali Sehun yang asyik minum air keladinya itu tak menunjukkan apa-apa reaksi malah makin seronok pula dia menghirup air keladi yang dibuat oleh ibunya pagi tadi. Tak basi ke? Bagi Sehun, asalkan keladi semua mahu ditelannya. Ada jugaklah manusia pelik macam dia.

 

“DAH LAH TU, berhenti bergaduh. Masalah ini boleh diselesaikan,” ujar Pak DOllah selaku menteri kewangan kampung itu. akhirnya pergaduhan dan pertengkaran anatar Pak Chanyeol dan Pak Sudin berakhir dan Pak Dollah pula terpaksa memberi cadangan supaya mereka meminta pertolongan dari luar. Seperti orang mengantuk disorokkan bantal, itulah situasi yang bakal mengambarkan kegembiraan Exo-M nanti.

 


Sementara itu, setelah berminggu-minggu berjalan di hutan dan meredah lautan gunung berapi akhirnya sekumpulan rombongan 6 manusia Exo-M telah pun sampai di kampung Exo itu.

 

“Woah, cantiknya kampung ini, patutlah pihak British lain tak jumpa jumpa lagi kampung ini. Kerana pendalamannya sangat tersorok dan amatalah tersorok,” kata Chen dengan mengarutnya.

 

“Kau, boleh tak kalau tak mengarut dalam satu hari? Menyampah lah aku dengar, entah apa-apa,” sindir Xiumin yang sedang bad mood kerana dah seminggu dia tak dapat makan makanan kegemarannya.

 

“Entah apa-apalah ayahanda ni hantarkan kita semua ke tempat yang macam ni, habis baju gaun lay yang cantik-cantik,” rungut Layla Majnum sambal menghentakkan kakinya. Malangnya kegedikan rugutannya itu tidak dipedulikan oleh semua orang yang kepenatan.

 

“Apa kata kita tumpang mana-mana rumah orang dulu sebelum mulakan tugas kita merampas kampung ini. Abang tengok macam banyak aje biji timah yang kita boleh kautkan kat sini,” kata Kris yang gediknya sampai terlupa dia telah menggunakan kata ganti diri namanya dengan ‘abang’.

 

Termuntah Luhan dan Layla Majnum dibuatnya. Tak heranlah setakat lelaki nama Kris ni, eh bukankah mereka semuaa bersaudara?

 


Maaf jika pendek dan lama tak update, saya sebenarnya sangat busy. Hari ni ada exam TITAS, esok Organic chemistry dan Rabu ni BioCell. Dokan saya >_<

sayang korang semua, muah!!

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
GreenDecember
updated Exo-M( 25/8/15)~ Maaf kerana memgabil masa yang agak lama untuk diupdatekan

Comments

You must be logged in to comment
Fisha99 #1
Chapter 3: bila nak sambung lagi citer ni(^。^)
Illynay_SEB
#2
Dh habis ke citer ni?
purpleamethyst1995 #3
Chapter 3: Sudin sudin
hazhatt #4
Chapter 3: FUNNY x DEEP fighting~
RayhanAdni #5
Apaaaaa ni krispatiiiii kahkahkah kelakar xD
Dragneel09 #6
Chapter 3: Hahaha....kepimpinan bengong apakah tu suho sudin....
bigbangtanboys
#7
Chapter 3: Good luck for your exam....Hwaiting!!!^_^
Illynay_SEB
#8
Ouh WOW!! I just found this fic while searching for exo ot12.. x sangka awk ble dpt idea yg sebegini.. DAEBAK!!!
Baca description dgn nama2 watak jer dh ble tergelak sorg2.. update soon ya^^
Dragneel09 #9
Chapter 2: Mengapa mereka semua begini? XD
Apakah kegilaan yang mereka lakukan pulak lepas ini..
fyra_kim
#10
Chapter 2: sungguh sedap nama2 tuan hamba semua..hahahahha..lawak..