We Are One

Promise ( EXO 2014 )

" Lol gege ni memang kerja gila lah " Kata aku mengenangkan kerja gila yang aku sendiri cadang. Kerja gila yang kami sendiri bersetuju bersama orang yang kami benci semata mata untuk melihat mereka kembali gembira. Kata aku disambut tawa rakan disebelah aku. Kami bertiga dalam satu bilik masih lagi berbual walaupun sudah lewat malam.

"Kerja gila pun. Kita harap ia akan menjadi lah " Kata dia membuatkan aku tergamam. Tak sangka aku nampak sisi nya sebagai seorang gege untuk pertama kalinya. Yelah selalunya aku yang asyik serius. Tak sangka masa membuatkan dirinya matang.

- 31 December 2015 -

Aku mengeluh perlahan melihat senarai lagu yang perlu dinyanyiikan untuk malam ni. Tak sangka mereka akan menyanyikan lagu tersebut lagi sekali. Mereka seboleh mugkin taknak menyanyikan lagu ni lagi tapi apekan daya untuk mereka mengelak kerana lagu itulah yang menjadi pilihan ramai

Promise ( EXO 2014 )

" Joonmyeon cepatlah bawa sini senarai lagu tu. Kalau kamu tak bawa kan kesini macam mana yang lain nak praktis " Kata Manager Hyung. Kata nya tadi lagu yang mereka bakal nyanyi ialah lagu yang mendapat pilihan tertinggi di Laman Web mereka. Lagu Promise antara lagu Top 6 yang mendapat sambutan.

Aku menggenggam dada aku dan hati aku menjerit. KENAPA LAGU INI. Lagu yang aku ingin lupakan seumur hidup aku dan aku menyesal bersetuju untuk menyanyikan lagu. Mungkin aku bodoh waktu itu

" Okay untuk konsert kali ni kita cuma akan nyanyi 6 buah lagu sahaja " Kata Manager hyung disambut sorakan yang lain termasuk Yixing. Yixing kini dah kembali sihat dan bertenaga. Terima kasih Tuhan kerana memberikan Yixing kekuatan untuk kembali sihat. Mungkin kalau dia tak kembali sihat aku merana lagi.

" Okay sekarang semua bangun masuk ke dalam bilik praktis masing-masing. Nanti Hyung bagi senarai lagu untuk lagu apa yang perlu kamu nyanyi " Kata Manager hyung. Ahli yang lain berdiri termasuklah diri ku. Aku mengikut Jongdae , Kyungsoo, Baekhyun masuk kebilik praktis vokal. Minseok dan Chanyeol ke bilik Praktis Rap manakala Sehun, Yixing dan Jongin ke bilik Praktis Tarian.

" Baekhyun kau okay ke " Tanya aku setelah melihat Baekhyun diam sahaja setelah mendengar senarai lagu yang perlu dinyanyi nya. Dulu sewaktu mereka menyanyikan lagu ini untuk EXO Luxion, Baekhyun lah yang paling sedih antara mereka.

Melihat Baekhyun menitis kan air mata aku teringat pada diri ku yang berjanji suatu ketika dahulu kalau aku berjumpa mereka akan aku tumbuk mereka tepat pada wajahnya. Kenapa? Mereka ada sebabnya. Tapi setelah masa berlalu. Jika masa berlalu akan aku peluk cium mereka.

" nae aku okay je " Baekhyun tersenyum menutup kesedihannya. Dia mengipas mukanya yang merah menahan tangisannya. Aku memeluk bahunya. Aku dan Baekhyun segera bangun menyambut kedatangan guru vokal kami.

" Baekhyun kamu demam ke ? " Tanya Puan Jang , Guru Vokal mereka setelah melihat muka Baekhyun merah dan mata sayunya.

" Ani tapi boleh tak saya nak ke tandas sebentar  " Pinta Baekhyun dengan suara serak

" Pergilah tapi jangan lama sangat " Kata Puan Jang. Setelah Puan Jang memberi kebenaran baekhyun segera berlari anak keluar dari bilik praktis

" Err Puan Jang saya nak pergi tandas jugak boleh " Tanya aku sebelum sempat puan Jang membuka bukunya

" Juga ? " Tanya Puan Jang. Aku hanya tersengih lebar berharap Puan jang akan memberi kebenaran

" Yelah pergilah " Kata Puan Jang melepaskan aku pergi ke tandas

Sesampai sahaja aku tandas aku terdengar esak tangisan seseorang. Aku pasti tak lain tak bukan itu suara yang datang dari tandas hujung. Suara Baekhyun. Baekhyun sahaja yang suka ke tandas hujung tak kiralah ingin membuang hajat atau hendak menangis. Situ jelah tempat baekhyun rasa paling selamat untuk dibandingkan dengan tempat lain.

" Baekhyun ah gwenchana ? " Tanya Aku. Baekhyun jarang sekali menangis kerana sifatnya yang happy go Lucky tapi siapa tahu dia seorang yang memendam? Aku seorang. Aku lah ibu akulah bapa tatkala ahli aku muda yang lain kesedihan. Dimana akulah tempat mereka meluahkan perasaan.

" An gwenchana " Kata baekhyun tersekat dengan tangisannya. Pilu aku mendengar tangisannya. Tiba-tiba aku terdengar pintu tandas dibuka. Baekhyun melangkah longlai menuju ke sinki. Aku hanya berdiri dsebelahnya melihat muka Baekhyun yang sudah lencun dengan air mata. Aku segera memeluk Baekhyun dan Baekhyun sekali lagi melepaskan tangisnya. Habis lencun sweater yang aku pakai. Aku menepuk perlahan belakang Baekhyun. Lepaskanlah Baekhyun apa yang kau rasa kau nak lepaskan. Benda yang lepas biarlah lepas. Aku hanya harap sejarah takkan berulang dan menyakiti dirimu yang naif ini.

Jongdae menyanyi mengikut note yang ditetapkan. Walaupun note itu terlalu tinggi tapi ia dapat dinyanyikan oleh Jongdae. Aku agak kagum dengannya.Aku menyambung nyanyinnya hinggalah chorus yang terakhir.

" Makin bagus kau punya suara " Puji Kyungsoo. Jongdae hanya tersenyum menarima pujian Kyungsoo.

" Alah macam tak biasa dengar aku nyanyi. Aku kan King of High Note " Kata Jongdae dengan bangga.Kembang dirinya dipuji Kyungsoo.

" Ceh Kyungsoo baru puji sikit dah kembang semangkuk " Perli Baekhyun disambut tawa Kyungsoo dan Aku. Nampaknya mood Baekhyun dah kembali. Muka Jongdae masam mendengar perlian Jongdae. Aku ikut tergelak melihat muka Jongdae bak asam kecut diusik Baekhyun

" Alolo merajuk ke Jongdae yah " Baekhyun membuat suara seperti perempuan sambil merangkul leher Jongdae. Jongdae terpaksa menunduk sikit memandangkan Baekhyun lagi pendek darinya

" Pergilah ! Rimas aku " Jongdae masih dalam mood merajuknya

" Oppa " Baekhyun memujuk Jongdae dengan penuh kegedikan. Jongdae mengeliat geli mendengar Baekhyun memanggilnya oppa seperti Saesaeng fan. Jongdae melarikan diri dari Baekhyun. Kyungsoo dan aku ketawa melihat Baekhyun dan Jongdae saling berkejaran

" Baekhyun, Jongdae, Joonmyeon dan kyungsoo meh sini keluar makan kat Bilik Tarian " Manager hyung menjengulkan kepala dari balik pintu memanggil kami untuk ke bilik tarian. Selepas ini mereka akan ke Bilik Tarian untuk berlatih menari bersama dengan ahli EXO yang lain. Malam nanti kami akan ke Hotel Di tengah Seoul untuk siapkan diri untuk EXO Luxion esok.

- 1 January 2016 -

" Nampaknya dah masuk tahun baru ni. Aku harap takda benda yang diingini akan berlaku lagi cukup lah tahun lepas dan dua tahun lepas " Aku bermonolog seorang diri sambil tangan menghalang cahaya matahari yang terik ke atas aku.

Panas terik dari tingkap lutsinar di atas stadium membuat aku kepanasan karana suhu agak tinggi. Bilalah mereka boleh berehat. Rasa macam nak menangis berdiri di tengah panas ni. Aku mengelap peluh yang menitik di muka

" Okay Sehun kamu akan berdiri sebelah Joonmyeon " Kata Producer. Aku mendapat stage paling hujung bersama Sehun. Yang lain berdiri diatas stage kecil yang disediakan di antara banyak kerusi. Hanya Jongin seorang sahaja di main Stage kerana dia yang akan mula kan persembahan. Lagu Playboy mula memecahkan suasana yang agak sesak. Aku mula menari bersama Sehun. Aku perlu menjaga langkah supaya tak terjatuh dari stage.

Masa berjalan mengikut pergerakan kami yang telah beberapa kali membuat rehearsel. Lagu dimatikan setelah jam menunjukkan pukul 5 petang. Tiba-tiba mata aku menangkap tubuh beberapa orang aku yang agak kenali sedang berdiri di hujung stadium. Tapi aku tidak dapat mengenalpasti kerana terik matahari menghalang pemandangan aku.

" Joonmyeon kamu tak nak turun ke ? " Tanya Manager Hyung. Aku memandang Manager Hyung yang berdiri dibawah pentas.

" Ehh hyung. Okay nanti saya turun " kata aku. Manager Hyung segera berlalu meninggalkan aku. Aku cuba melihat sesiapa gerangan siapa yang serupa dengan dia tapi akhirnya aku mengalah dan aku turun untuk mendapat Manager Hyung dan yang lain. Aku mengeluh. Mungkin aku terlampau penat sehingga berhalusinasi. Mungkin?

Aku akan duduk di tengah stadium dan dua gege lagi  akan duduk di kanan di kiri stadium. rancangan yang cukup startegik. Namun kejap tadi aku agak risau kerana Suho se akan-akan memandang kearah kami. Adakah dia mengenali kami.

Kalau kenal rosaklah rancangan kami

Jam dah merangkak ke pukul 9:30 malam. Tinggal lagi setengah jam sebelum pukul 10. Kami semua akan menyanyi lagi terakhir iaitu lagu Promise. Lagu yang menyimpan banyak makna.

Aku melihat bawah pentas yang hanya disimbahi light stick dan beberapa sinaran lampu kamera yang mengambil gambar kami. Aku tersenyum ketika menyanyi. Inilah kehidupan yang aku inginkan walaupun tanpanya aku lebih berjaya. Tetapi minat membatasi segalanya. Aku menggenggam erat mikrofon. Inilah nyawaku. Lagu Promise mula kedengaran. Masing-masing  mula menyanyikan lagu yang berkumandang.

 

[Chen] gakkeum i mun-eul dadgo nan saeng-gag-e ppajyeo
mudae wi nae moseub-eul sangsanghagon haess-eo

[Lay] seotuleun nae moseubdo joh-ahae jun neoyeossjiman
gwabunhan geu salang-eul bad-ado doeneunji
[D.O] eonjena geu jalie gidalyeojun neo
du pallo gamssa an-ajun gomaun neo
[Baekhyun] jeoldaelo ij-ji anh-eul geoya
haengboghage mandeul-eojul geoya
hanalan geu malcheoleom
[All] sigan-i jinado malhaji moshago mamsog-eulo samkineun na
mianhadago neol salanghandago jigeumcheoleom mid-eodallago
[Suho] neol an-ajulge du son jab-ajulge
ne mam-i pyeonhaejil su issdamyeon
[Xiumin] nae modeungeol bachilge
[Kai] ne usneun geu moseub-eul jikyeojugo sip-eo [Sehun] (jikyeojugo sip-eo)
[Baekhyun] hangsang neol
[Chanyeol] eonjebuteoinji neon us-eodo uneun geosman gat--eo
mam pyeonhi nal salanghaji mothago tto
chueog-eul tteoollyeo geuliwohae
jogeum-eun nega antakkawo
joh-ajil geola ijhyeojil geola haneun wilo jochado
neoleul dallae jul suga eobsgie tto naneun bul-anhae hae
tteonaji malla neol butjabgo sip-eo

 

Hinggalah rangkap kedua untuk part Rap Chanyeol. Tiba-tiba muzik tertutup dan serta merta satu stadium sunyi. Aku cuba bercakap menggunakan mikrofon aku namun ia jugak tidak berfungsi. Tak mungkin ada kerosakan pada audio system. aku cuba mencari jalan untuk meminta maaf kepada fan. Namun tiba-tiba kedengaran suara yang dah lama aku tak dengari menyanyikan lagu bagi rangkap Chanyeol

imi eogin yagsog doedollil suga
eobsdaneun geol al-a hajiman na
pyeongsaeng ne gyeot-eseo sal-a sumswigo sip-eo
cheoeumcheoleom haengboghagil bil-eo

Aku melihat Kyungsoo jatuh terduduk mendengar suara yang amat dikenali. Serta merta darah aku naik siapa yang berani mempermainkan aku. Prank? Sungguh aku mahu bunuh siapa orangnya. Walaupun aku dah lama tak mendengar suara ini namun aku agak pasti itu dia. Part Rap Chanyeol kembali disambung dengan suara lain

gomawo mianhae saranghae
negen nae modeungeol da jwodo mojala
nae salang-a pyeongsaeng jikyeojulge
naman ttalaomyeon dwae

Aku jatuh terduduk tapi sempat disambut Jongdae. Aku cukup kenal dengan suara itu. Walaupun tak sampai setahun dia meninggalkan aku tapi aku sudah tak tahan. Hentikan segala benda ni aku tak mahu dengar. Kalau ini cuma ingin menyakitkan hati aku HENTIKAN ! Lagu kini masuk part yang sepatutnya dinyanyikan Jongdae dan Minseok

eonjena geu jalie gidalyeojun neo
du pallo gamssa an-ajun gomaun neo
jeoldaelo ij-ji anh-eul geoya
haengboghage mandeul-eojul geoya
hanalan geu malcheoleom

Suara yang agak lembut menyapa ruang telinga kami. Sehun mula berang dan menjerit supaya dihentikan. Mungkin dia juga berfikiran seperti aku. Ini guraun kan?

" Siapa yang lakukan ini. Guraun ini sudah melampau !! Jika engkau sambung aku akan berhenti ! "

Bawah pentas bising dengan jeritan. Tiba-tiba satu persatu spotlight terpasang di di bawah pentas sambil diiringi dengan tiga suara yang menyanyikan lagu promise menyambung lagu tersebut.

himdeulgo jichyeodo ma-eum-i dachyeodo nan tto dasi mudaewilo
dasi hanbeon deo na him-eul naebolge gidalyeojun neoleul wihaeseo

Tao mula berdiri dari kerusinya sambil disimbahi spotlight. Tao tersenyum sambil mengelap air matanya yang jatuh. Spotlight pertama terbuka untuknya memandangkan dia duduk ditengah stage. Aku dengan Tao bertentangan mata walaupun jarak agak jauh.

Kris masih duduk diatas kerusinya sambil menyilangkan kakinya walaupun spotlight dah terbuka untuknya. Walaupun muka tak banyak berubah tapi aku tahu dalam hatinya dia sedih melihat dongsaengnya menangis kerananya

Aku melihat pula ke kana pentas apabila terdengar sura yang sedang menyanyi tapi suaranya diselang dengan tangisannya. Luhan berdiri dari kerusinya sambil berusaha untuk mengelap air matanya

Lagu dimatikan sekali lagi. EXO-L diam untuk menghayati kembalinya Kris , Tao dan Luhan kepangkuan EXO.  Kris , Tao dan Luhan keluar dari tempat duduk nya dan berjalan naik ke atas pentas. Aku bangun mendekati mereka apabila yang lain kaku terkesima. Aku berjalan ke Kris dan menumbuk mukanya sambil menggigit bibir. Semua terkesima melihat aku menumbuk padu pipi Kris. Aku dapat meneka semua sudah merancang ini dari awal. Aku menitiskan air mata lalu memeluk Kris.

" Mungkin aku yang bodoh sebab tidah boleh melupakan kau "

Ahli-ahli yang lain mula mendekati kami dan saling berpelukan.Lagu kembali terpasang dan kami kembali bernyanyi bersama Luhan Kris dan Tao untuk menghiburkan kembali EXO-L

neol an-ajulge du son jab-ajulge
ne mam-i pyeonhaejil su issdamyeon
nae modeungeol bachilge
cham joh--eossdeon naldeul
neowa hamkkehaessdeon nae saeng-ilnal-ui mudae
neoui mal hanmadiga naege him-i dwaessdeon ttae
I know
yagsoghalge nega silmang an hage
(neoege yagsoghalge hangsang us-eul su issge)
yagsoghaejwo geunyang jigeumcheoleomman
(na-ege yagsoghaejwo neoleul bol su issge)
manh-ido apahaess-eul neoui mam-eul
naega kkog an-ajul geoya
sigan-i jinado malhaji moshago mamsog-eulo samkineun na
mianhadago neol salanghandago jigeumcheoleom mid-eodallago
neol an-ajulge du son jab-ajulge
yeong-wonhi hamkke hal su issdamyeon
nae modeungeol bachilge

ou- Yeah

Kami berpelukan sambil menyanyi. Walaupun suara kami agak serak tapi lagu masih diteruskan. EXO-L melambaikan Lightstick menghayati lagu Promise. Aku mengelap air mata yang jatuh. Dunia akhirnya kami kembali bersama !!!!!!

I promise you 

 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
Peacenowar #1
Chapter 1: impossible but still hoping T^T
axelblaze
#2
Chapter 1: soo epik kalau betul-betul jadi huh?. hemm tapi sayang ianya terlalu mustahil.
#OT12
merpatisweet
#3
Chapter 1: Sob..sob..sob... air mata x b'henti2 turun err...sedih sngt cete nie...harap2 ia jdi knyataan...
kimchinana #4
Chapter 1: Can't stop crying. Please be true T.T
cherryfrutie77 #5
Chapter 1: Sedih . Best . Miss 12
meowmichip #6
Chapter 1: tolong lah jadikan ia kenyataan
miss 12
Ayla_Qistina
#7
Chapter 1: jebal..uljima.. uljimayo... jebal.. uljimaa..
hwa_min98
#8
Huhu.. i can't stop crying..
kalaulah fanfic awak ni jadi kenyataan..mesti BEST